BF januari - 17
Hej!
Jag och min sambo ska ha barn i januari 2017. Längtar så. Är i vecka 4 nu. Har haft en nidblödning.
Någon mer som ska ha? Vore kul att följas åt!
????
Hej!
Jag och min sambo ska ha barn i januari 2017. Längtar så. Är i vecka 4 nu. Har haft en nidblödning.
Någon mer som ska ha? Vore kul att följas åt!
????
Hej!
Nu har vi landat lite hemma... tufft sov inget inatt haha men det får bli så ibland.. har en riktig hungrig kille med gaser som ville suga hela natten... provade amma med bröstvårtsskydd som funkar lite bättre...ni som ammar hur går det? Hur var det l början?
Ja nu förstår jag verkligen alla som säger att amningen är kämpig. Jag har haft mycket råmjölk från första stund så trodde inte det skulle vara några problem, men bebisen ska ju lära sig att suga också! Tog nästan en vecka innan hon hade bra tag och fick sår på ena bröstvårtan. Mitt tips är att smörja med purelan. Min tjej är också ett riktigt matvrak, hon ska ligga och tutta en bra stund och sedan ska hon sova med tutten som kudde... Så jag är _lite_ låst just nu :P Försöker verkligen lägga ifrån mig henne eller ge till pappa men 7/10 gånger så vaknar hon och blir förbannad och då är det bara börja om igen med bröstet... Gäller att jobba lugnt och metodiskt och bara inte ge sig :D
Ja det är ju en riktig omställning med mycket när man fått sin bebis. Men passa på att sova när bebis sover. allt annat som tex städning mm får vänta om man känner att man behöver vila!
jag ammar inte nu. ammade i typ 10dagar. tänkte att denna gång skulle det gå,då de andra 2 inte funkade alls. Men mjölk fanns väl men fick så såriga bröstvårtor, mjölkstockning,hög feber,huvudvärk, å jäkligt ont bara mm så ja kände mig allmänt pissdålig bara. så tog beslutet att sluta. Så det är väl först nu jag mår bra i kropp å knopp (hon blir 4veckor imorgon). Hade feber till å från under 2veckor å huvudvärk.
Purelan använde jag också första veckan typ..
Den är helt underbar för ömma bröstvårtor
Vi har börjat ge napp då o då..
Annars hade nog jag använts som mänsklig napp
Ja jag försöker ge henne napp men ytterst sällan hon tar den tyvärr... Har beställt ett annat fabrikat och väntar på att den ska komma så får vi se om det faller henne i smaken. Provade även att pumpa ur lite idag så att pappa kan hjälpa och mata, men hon vägrar flaskan också... Någon som har några tips?
Åh fy det lät tufft..
Men det är viktigt att man själv mår bra också..
Ja det är nog ett av dom bästa råden sova när bebisen sover..
Disk och städ lär ju finnas kvar efter ändå
jösses, idag är det redan 4veckor sedan våran tjej kom. gått fruktansvärt fort!
hon växer så det knakar, vuxit 2.7cm å väger nu 5.22kg (4580 vid födsel).
sover oftast från 22 till runt 4 tiden för matdags å sen somnar om igen. å hennes storasystrar tycker fortfarande det är kul å vill gärna hjälpa till. är chockad att min äldsta på 11år är såå intresserad å mån om henne. hon har annars varit lite avvaktande för just bebisar.
Ja jag var ju inte glad något alls. Utan kände mer panik över när det var dags för amning, så eftersom jag var på så dåligt mående var jag rädd för att bli deprimerad å inte ta mig an henne alls.
det lät inte alls skönt med en skinnbit som lossnat heller. måste kännas jätte ont där å då.
Vad använder du för flaska? för där kan det spela roll, finns nappar till vissa flaskor som ska efterlikna som om man ammar. sen är det inte alla som tar flaskan i början heller utan blir en mer vanesak efter hand..
Har en medela, en sådan som ska efterlikna bröstvårtan. Men måste nog truga på den mer.
Usch vilken skitdag vi har haft, dottern började snörvla i lördags och har varit förkyld nu i snart en vecka. Nu är jag och maken också sjuka så det är lite kämpigt. Vi kör på med koksalt och snorsugen. Stackars, två veckor gammal och redan sjuk :(
Har en medela, en sådan som ska efterlikna bröstvårtan. Men måste nog truga på den mer.
Usch vilken skitdag vi har haft, dottern började snörvla i lördags och har varit förkyld nu i snart en vecka. Nu är jag och maken också sjuka så det är lite kämpigt. Vi kör på med koksalt och snorsugen. Stackars, två veckor gammal och redan sjuk :(
Åååååh nä jag kan säga att det är inte så lätt som jag trodde... jag har nog inte tillräckligt med mjölk... koppmatade först lite på nätterna för att det inte går att amma en timme man somnar ju... men igår fick vi mata med flaskan efter amningen o då fick han i sig ytligare 40ml så det blir en matvrak här..
Napp tar han inte så jag är också mänsklig napp...
Men blir så ledsen vill gärna amma o ge honom mat för det är så mysigt fast det gör fruktansvärt ont ibland (all hud från mina bröstvårtor försvann i början) men känner bara att jag måste ta flaskan redan nu annars är jag gråtfärdig och trött dygnet runt... hopps han kan ta båda...
Vår tös ville ha bröstet redan efter snittet..
Så vi testade o amma o det funkade bra..
Men efter några dagar hemma gjorde det något fruktansvärt ont på högra bröstvårtan grät ju nästan när jag skulle amma..
Inte så konstigt då en hudbit hade lossnat från bröstvårtan
Så fick ha amningsnapp i flera dagar det var lite meckigt..
Men nu har det läkt så det funkar igen utan..
Men tyvärr hade hon gått ner lite i vikt vid senaste vägningen så bm tyckte jag ska ge henne mat varannan timme dagtid o väcka henne
Så ska väga igen på fredag o hoppas det funkat.
Annars får jag väl ge ersättning med men ammar ju ofta tycker jag typ hela tiden på dagarna
Jag hoppas att inte mjölken sinar bara tycker jag borde ha massa mjölk i brösten men nej..
Nu har vi repat oss hela familjen från förkylningen. Hallelujah! Om det var i lördags eller söndags var jag helt slut, råkade tappa en macka som jag gjort och började bara storböla som ett litet barn helt hejdlöst. Så är det när krafterna tar slut och sen så orkar man bara börja om igen på något konstigt sätt?!
Nu har vi det bara så mysigt, förstår inte var dagarna tar vägen?
Har ni något tips på hur man får i sig mat när man är hemma själv på dagen? Min man brukar ladda kaffebryggaren åt mig innan han åker till jobbet så har jag tur kan jag kasta i mig en kopp kaffe på morgonen. Men lillan vill jämt sova vid bröstet och om jag flyttar henne så vaknar hon hälften av gångerna och då är det bara att börja om med bröstet. Så oftast får jag sitta med henne i knät och kommer mig inte för att äta något. Nu är klockan 12.30 och jag har fortfarande inte ätit nåt... hjälp?
Nu har vi repat oss hela familjen från förkylningen. Hallelujah! Om det var i lördags eller söndags var jag helt slut, råkade tappa en macka som jag gjort och började bara storböla som ett litet barn helt hejdlöst. Så är det när krafterna tar slut och sen så orkar man bara börja om igen på något konstigt sätt?!
Har ni något tips på hur man får i sig mat när man är hemma själv på dagen? Min man brukar ladda kaffebryggaren åt mig innan han åker till jobbet så har jag tur kan jag kasta i mig en kopp kaffe på morgonen. Men lillan vill jämt sova vid bröstet och om jag flyttar henne så vaknar hon hälften av gångerna och då är det bara att börja om med bröstet. Så oftast får jag sitta med henne i knät och kommer mig inte för att äta något. Nu är klockan 12.30 och jag har fortfarande inte ätit nåt... hjälp?
Hur går det för er allesammans? Hänger ni i någon annan grupp här?