• Anonym (Styvmorsan)

Min killes dotter

Jag har förstått att det är ett känsligt ämne att tala illa om andra barn, men jag är i desperat behov av tips och andras historier i samma situation. Jag blev tillsammas med min pojkvän för drygt ett halvår sedan, men vi har känt varandra längre än så. Han har en dotter på nyss fyllda 6 år som har den värsta 6 års trotsen jag har vart med om (har inga egna barn men finns gott om ungar i familjen). Jag älskar verkligen min kille, och när vi är med varandra känner jag att jag vill spendera mitt liv med honom, men hans dotter gör det svårt. Hon är söt och så, och verkar gilla mig. Men hon får sjuka utbrott när hon inte får som hon vill, och allt ska tjafsas om. Från att ha skor och byxor på sig till att köpa diverse svindyra saker bara för att. Jag får sån hemsk ångest när jag tänker att det här är så mitt liv med min pojkvän ska bli, varannan vecka ska vara ett helvete utan dess like medan tiden vi har ensamma är fantastisk. Det är svårt att beskriva allt med ord, men jag hoppas att det finns andra som kan förstå vad jag menar? Vad gör man i en sån här situation, stannar man eller går man? Är det värt "besväret"? Till saken hör att hon har fått en rätt slapp uppfostran och får i princip allt hon pekar på. Jag är uppvuxen i en riktig skilsmässofamilj och har syskon både åt höger och vänster. Jag har alltid lovat mig själv att aldrig utsätta mina framtida barn för vad jag har vuxit upp i (allt från olika uppfostran till orättvisor och svartsjuka som uppstår barn emellan). Men jag är upp över öronen förälskad och mår så dåligt över detta. Snälla, dela era historier bra som dåliga! Tack på förhand!

• Svar på tråden Min killes dotter
  • Jfja
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2016-08-14 18:27:07 följande:

Nej vi bor inte ihop, jag har min egen lägenhet och han bor i hus (som han hade tillsammans med barnets mamma) va 15 mil ifrån mig. Vi bor ihop de veckorna han inte har sin dotter, de andra veckorna ses vi sporadiskt.

Som sagt är jag själv ett skilsmässobarn och jag har sett alla de sämsta sidorna av att vara det. Jag vill inte att mina framtida barn ska uppleva samma saker. Å andra sidan så tycker jag att det inte borde vara omöjligt att bli lycklig trots extra-barn och styvföräldrar. Det måste finnas något positivt med det hela, eller?

Jag känner att jag behöver se det här barnet i fler situationer innan jag bestämmer mig helt. Alltså hur hon är tillsammans med andra barn/vuxna/farföräldrar osv. Men har precis spenderat en helveteshelg tillsammans med henne på ett nöjesfält som borde vara superkul men jag var illamående och gråtfärdig efter bara en halv dag full med tjafs och skrik.

Jag är envis, som fan, och jag kommer inte ge mig förrän det är helt uppenbart att det inte fungerar. Men då jag längtar efter en egen familj med barn så vill jag inte heller slösa för många år till ingenting (jag är 25 nu).

Och hur fungerar det för er andra med barnets andra förälder? Hur är kommunikationen där? Jag har träffat dotterns mamma en gång som hastigast och jag tänkte att det skadar aldrig att vara trevlig, jag hälsade och vinkade medans mamman vände på klacken och enbart pratade med min pojkvän. Ingen bra start direkt..

Killens ex är den största räpa jag stött på och tyvärr gör det allt mycket svårare!

Hur som helst tycker jag du ska tänka igenom ordentligt och kanske prova på att bo där någon vecka när dottern är där, för även då blir allt annorlunda. Förhoppningsvis kan det ge lite insikt i ett vardagsliv ihop 24/7 varannan vecka. Saker jag tyckte var gulligt/roligt i början kunde jag störa ihjäl mig på i slutet! Sånt ser man såklart inte i början. Men för att veta måste man ju prova såklart. Men jag kommer aldrig utsätta mig själv för en sådan situation igen. Hade jag vetat från början hur det skulle bli, hade jag sprungit därifrån!

Sen kan det ju bli bra med, men med tanke på att den känslan du beskriver redan finns där utan attvekan du bor ihop med henne så tycker jag du ska vara ganska kritisk. Man måste verkligen lära sig att lyssna till detta bråk och tjafs vid matdags, läggdags, tandborstning, påklädning, handling eller vad det nu kan vara. Och stå ut med att pappan inte gör som man själv hade valt att göra. Och så ett och annat utbrott kan ske pga av xet. Och glöm inte att du aldrig blir nummer 1. Att eran utflykt med middag å bio plötsligt ställs in för att mamman fått akut ont i magen osvosv.. och ja, självklart är det såna saker man ställer upp på på sina barn, men andras.. nää inte så kul.
  • Anonym (...)
    Anonym (Lak) skrev 2016-08-14 17:39:11 följande:

Träffade en man med två killar på 4 och 7 som nu är 6 och 9 år, och i mars flyttade jag ut därifrån efter 2 års samboende. Har inte heller egna barn.

Jag ska säga att det är det absolut tuffaste jag gjort. Var (och är) fortfarande kär i denna man, men jag klarar inte av barnen som bråkar med varandra hela tiden och pappans daltande. Den äldsta har ett fruktansvärt humör och är alltid tjurig, otacksam och allmänt gnällig. Precis som du beskriver är varannan vecka helt perfekt och andra veckan helt motsatt. Jag har dock kommit fram till att det ju inte är barnens fel att jag känner så, utan pappans fel som inte gör något åt det. Jag har försökt prata mycket om uppfostran och kommit med tips och förslag (aldrig sagt hur jag verkligen känner dock) men inget görs. När 9åringen dessutom det sista året börjar stöka i skolan, och till följd av detta extra möten osv och jag engagerat mig genom uppföljning med brevskick men pappan ändå inte förstår allvaret och att det behövs lite mer regler och inte bara hopp och lek, så valde jag att lämna. Har snart gått 6 månader och jag har inte saknat barnen en enda gång. Hemskt, men sant. Tänk ändå på att om du redan känner som du gör, så blir det antagligen värre ju mer bekväm och "nykär-känslorna" lägger sig lite. Jag gick runt på slutet och var irriterad hela tiden, pga en 9årings humör och mådde inte bra av det. Är ingen sur människa så var väldigt påfrestande att pappan inte insåg problemet. Dock har vi fortsatt träffats de barnfria veckorna och jag ger honom råd och tips och ställer upp på det sättet men kommer tyvärr aldrig flytta in där igen. Skulle krävas stora förändringar isåfall, vilket jag inser inte kommer hända. Lite rörigt men var tvungen att skriva när någon känner samma, är ju tabu att prata om!

Blir nyfiken på vad du sa var anledningen till att flytta om du "inte berättat hur du verkligen känner"? Varför vill du inte berätta det?
  • Anonym (Lak)
    Anonym (...) skrev 2016-08-14 19:46:52 följande:

Blir nyfiken på vad du sa var anledningen till att flytta om du "inte berättat hur du verkligen känner"? Varför vill du inte berätta det?

Oj. Alltså jag har inte vräkt ur mig allt jag känner om situationen med barnen. Flyttade in i hans hus men vill ej bo där utan skaffa ett ställe ihop från början, vilket han inte vill då han "flyttat runt" så mkt. Vilket är den stora anledningen jag gett som förklaring. Sen tror jag inte han förstår vikten av hur jobbigt jag upplever det med barnen, inget man kan gå runt å visa/säga direkt utan får hålla det inom sig. Dels för han inte tycker han gör några fel, dels för jag provat ta upp saker och han blir sur/arg. Vilket jag inte klarar och valt att flytta.
  • nevermind

Det är killens fel att hon blivit såhär. Jag hade inte haft en relation med en sån förälder.

• Anonym (...)
    Anonym (Lak) skrev 2016-08-14 19:54:13 följande:
    Oj. Alltså jag har inte vräkt ur mig allt jag känner om situationen med barnen. Flyttade in i hans hus men vill ej bo där utan skaffa ett ställe ihop från början, vilket han inte vill då han "flyttat runt" så mkt. Vilket är den stora anledningen jag gett som förklaring. Sen tror jag inte han förstår vikten av hur jobbigt jag upplever det med barnen, inget man kan gå runt å visa/säga direkt utan får hålla det inom sig. Dels för han inte tycker han gör några fel, dels för jag provat ta upp saker och han blir sur/arg. Vilket jag inte klarar och valt att flytta.
    Varför kan du inte vara ärlig om det bara för att han blir sur/arg? Han borde få veta att hans daltande skapar odrägliga människor som ingen vill veta av.
  • Anonym (Lak)
    Anonym (...) skrev 2016-08-14 23:39:38 följande:

Varför kan du inte vara ärlig om det bara för att han blir sur/arg? Han borde få veta att hans daltande skapar odrägliga människor som ingen vill veta av.

Ja, kanske. Tror inte det hjälper dock. Tror han fattar först i tonåren och önskar han haft lite bättre kontroll. Har du varit i liknande situation?
  • Anonym (...)
    Anonym (Lak) skrev 2016-08-14 23:53:32 följande:
    Ja, kanske. Tror inte det hjälper dock. Tror han fattar först i tonåren och önskar han haft lite bättre kontroll. Har du varit i liknande situation?
    Han kanske fattar redan nu om du berättar, så slipper det gå så långt. Nja inte lika illa kanske men jag känner igen frustrationen av att behöva se på när det curlas/inte orkas ta tag i problemen..
  • Anonym (Styvmorsan)

Ni som har egna barn, eller erfarenhet av extra-barn, hur går ni till väga vid diskussioner som uppstår? Vad får barnen för konsekvenser när de inte beter sig okej? Blir det några konsekvenser?

Min kille verkar inte tycka det är så viktigt, hans dotter kan bete sig riktigt illa (som när vi var på nöjesfält som jag nämnde i tidigare inlägg) och ändå gå hem med diverse gosedjur och andra grejer (ej lotterivinster). Vad tycker ni om det? För mig känns det inte alls okej, jag tycker det på något vis är väldigt viktigt att framföra till barnet att det haregnade betett sig illa, och därefter få ta konsekvenserna av det. Eller har jag fel?

• Anonym (qq)

jag har egna barn och är sambo + har bonusbarn. Tror det är annorlunda när båda har barn men visst kan det uppstå svårigheter även då. 

Vi har pratat väldigt mycket om hur allt skulle fungera innan vi flyttade ihop och det har vi verkligen nytta av nu när det ibland uppstår situationer. Vi har barn i olika åldrar = olika behov och lite olika åldersanpassade regler. Skulle vi inte ha pratat så mycket om det + att vi fortsätter att prata om det fortlöpande, då skulle det nog ha varit mycket svårare än vad det är. Vi har en mycket öppen kommunikation om allting och det är nog grunden för oss.

• Anonym (...)

Tycker det är enormt avtändande med mesiga män som låter deras små monster styra och ställa. Usch!

• Anonym (bhuik)
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2016-08-15 11:56:07 följande:

Ni som har egna barn, eller erfarenhet av extra-barn, hur går ni till väga vid diskussioner som uppstår? Vad får barnen för konsekvenser när de inte beter sig okej? Blir det några konsekvenser?

Min kille verkar inte tycka det är så viktigt, hans dotter kan bete sig riktigt illa (som när vi var på nöjesfält som jag nämnde i tidigare inlägg) och ändå gå hem med diverse gosedjur och andra grejer (ej lotterivinster). Vad tycker ni om det? För mig känns det inte alls okej, jag tycker det på något vis är väldigt viktigt att framföra till barnet att det haregnade betett sig illa, och därefter få ta konsekvenserna av det. Eller har jag fel?

Nej du har rätt. Av det du har skrivit så säger jag bara: Lämna. Du slösar bort ditt liv. Ska du flytta från alla du känner så måste det vara 100% kanonbra. Med allt.

När man får barn behöver man ofta stöd av sina närmaste och det spelar ingen roll hur gulliga svärföräldrarna är, ens egen mamma/släkt/kompisar sedan länge betyder ofta mer.

Du blir också väldigt sårbar utifall att ni går isär framöver. Du blir fast på en ort där du inte har ett naturligt kontaktnät i form av släkt.
  • Anonym (.)

Du måste prata med honom om hur du känner. Säg till honom som det är, att han är en slapp förälder och skapar människor som ingen kommer att uppskatta.

Han måste kunna sätta gränser och inte dalta med sina barn. Bortskämda ungar är bland det värsta som finns. Om ingen förändring sker, trots att ni pratar om detta, så hade jag nog valt att lämna denne kille.

• ungbrunett

Fortsätt umgås med din kille varannan vecka när han inte har barn. Träffa honom inte när han har sitt barn. Gör så så länge det går. Blir ni så seriösa att ni vill flytta ihop så ta det då. Är du kär och vill leva med honom så får du räkna med att han kommer att ha ett barn och att barn alltid kommer att vara krävande. Har han behov av att du ska umgås mycket med dottern redan nu, och inte ser att ni inte ska träffas med dottern så skulle jag dra öronen åt mig. Även om han tidigt lämnar dig med dottern och förväntar sig att du ska vara barnvakt, så skulle jag vara reserverad.

Jag känner igen mig allt för väl i det du beskriver, och är i samma ålder. Jag har levt med min sambo i 2,5 år, han har en sexåring och jag/vi har gjort typ alla fel man kan tänka sig.

Bestämmer ni er för att fundera på att flytta ihop så var väldigt tydliga med vad ni vill och förväntar er av livet/vardagen/varandra osv. Har han önskemål om att du ska träda in i någon slags föräldraroll, och du är okej med det så fine. Har du ingen lust att skippa utekvällar med kompisar och egentid för att vara barnvakt eller umgås alla tre (likt nöjesparken ni var på), så var tydlig med det.

Risken finns dock att du, om du på sikt vill ha barn med honom, kommer behöva kliva in i en större ansvarsroll gentemot hans barn, än om du inte har någon barnlängtan.

Undvik vidare all form av kontakt med barnets mamma. Det tjänar sällan något till att ha kontakt med henne, särskilt om ni inte bor tillsammans då det inte finns någon mening alls, enligt mig.

Jag kan hålla på i en evighet.. Jag själv flyttade ihop alldeles för tidigt och vi hade redan från början helt skilda uppfattningar om vad vi förväntade oss av allt/ville osv osv. 

• ungbrunett

Glömde en sak: den dagen ni bestämmer er för att flytta ihop, flytta för guds skull in i ett nytt gemensamt hem. Inte deras gamla. Har ni inte råd? Spara och vänta tills ni har det.

Det går att undvika extremt många konflikter om man inte har för bråttom, tror jag. 

• Anonym (Styvmorsan)
    ungbrunett skrev 2016-08-16 17:44:20 följande:

Glömde en sak: den dagen ni bestämmer er för att flytta ihop, flytta för guds skull in i ett nytt gemensamt hem. Inte deras gamla. Har ni inte råd? Spara och vänta tills ni har det.

Det går att undvika extremt många konflikter om man inte har för bråttom, tror jag. 

Tack för ditt ärliga svar!

Jag är redan helt 100 på att jag aldrig kommer flytta in i hans nuvarande hus, vi har inte kommit så långt i snacket om att flytta ihop men det är iallafall en åsikt jag inte kommer ändra mig i.

Jag vet att vi snart kommer behöva ha ett samtal om hur saker och ting ska vara, och vad han förväntar sig att min roll till dottern ska vara. Jag har inget intresse av att vara en mamma till henne, däremot får hon gärna se mig som en extra vuxen att ha till hands.

Det känns rätt jobbigt att behöva flytta ifrån framförallt mina föräldrar (speciellt om man tänker på framtida barnvakter och sånt). Det tar "bara" ca 1,5timma att åka, men vet ju själv att man drar sig för att besöka vänner och bekanta som inte bor i samma stad..

Jag älskar min kille så sjukt mycket, och har haft en del både bra och dåliga förhållanden innan. Så jag vet att det jag känner är äkta, och tror att det han känner för mig är äkta också. Men som ni säger, fungerar det inte med dottern så finns det inte så mycket att orda om. Men jag vill iallafall ge det en ärlig chans och verkligen försöka få det att fungera!
  • ungbrunett
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2016-08-16 18:54:31 följande:

Jag är redan helt 100 på att jag aldrig kommer flytta in i hans nuvarande hus, vi har inte kommit så långt i snacket om att flytta ihop men det är iallafall en åsikt jag inte kommer ändra mig i.

Jag vet att vi snart kommer behöva ha ett samtal om hur saker och ting ska vara, och vad han förväntar sig att min roll till dottern ska vara. Jag har inget intresse av att vara en mamma till henne, däremot får hon gärna se mig som en extra vuxen att ha till hands.

Det känns rätt jobbigt att behöva flytta ifrån framförallt mina föräldrar (speciellt om man tänker på framtida barnvakter och sånt). Det tar "bara" ca 1,5timma att åka, men vet ju själv att man drar sig för att besöka vänner och bekanta som inte bor i samma stad..

Jag älskar min kille så sjukt mycket, och har haft en del både bra och dåliga förhållanden innan. Så jag vet att det jag känner är äkta, och tror att det han känner för mig är äkta också. Men som ni säger, fungerar det inte med dottern så finns det inte så mycket att orda om. Men jag vill iallafall ge det en ärlig chans och verkligen försöka få det att fungera!

Klart att du ska satsa om du vill och det funkar! Inget snack! Tänk bara på att det inte är han som bestämmer hur det ska vara hos er. Ni har lika mycket att säga till om, och släpper han inte in dig i det så behöver du inte vika dig för det han anser. Du har rätt att ställa krav, "trots" att du inte själv har barn.
  • Anonym (ammi)
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2016-08-16 18:54:31 följande:

Tänk på att du kan vara med att forma detta barn OM du och din pojkvän blir ett bra team och han stöttar dig men först EFTER att du lärt känna henne.

Tror faktiskt att det viktigaste är att du lär känna henne och upptäcker hennes bra sidor också. För det kan jag lova att hon också har. Då blir det lättare för dig att se genom hennes dåliga beteende. All uppfostran måste bottna i en stabil grund och omtanke. Annars blir uppfostran kallhjärtad och barnet kommer inte att ta till sig det. Så om du vill vara med och påverka vilken sorts människa hon blir så måste du först lära känna henne och lära dig att tycka om henne.

Tror det bästa sättet för dig att lära känna henne är på egen hand. Kanske känns det för mycket än så länge men så småningom. Kanske ta med henne till affären, ut med hunden, hänga på lekplatsen, hämta från skolan etc. Inget jätteseriöst men bara så ni får lite egentid. Risken för att hon ska missköta sig minskar också om det bara är du och hon. Positiv tid tillsammans skulle förmodligen stärka era barn.

Den långsiktiga planen är att du ska känna din bonusdotter så pass bra och att du och din pojkvän är såpass sammansvetsade att du ska kunna säga nej och sätta en gräns (exempelvis att ni åker hem för att hon missköter sig) och att din pojkvän då backar dig.
  • Myling
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2016-08-15 11:56:07 följande:

För mig som förälder är frågeställningen helt främmande. Mitt äldre barn visste hur man beter sig i 6-årsåldern. Visst kan hon tjata om prylar men inga stora utbrott så som ett mindre barn gör.

Min 3-åring kan skrika sig halvt fördärvad av trots. Men säger man att "bara glada barn får följa med till lekplatsen, bebisar får stanna hemma med pappa", så nog kan hon lugna sig själv.

Vi brukar aldrig köpa prylar på nöjesfält, vi är där för att åka karusell. Om någon får ett utbrott tar man kanske den personen åt sidan och låter de andra fortsätta roa sig?

Det är lite svårt att få grepp om exakt hur din bonusdotter betedde sig illa.
  • Anonym (M)
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2016-08-14 16:07:29 följande:

Min kille har sagt någon gång att han själv anser sig ha lite slapp uppfostran på sin dotter, jag vet dock inte om det är av ren lathet eller att han bara inte förstår konsekvenserna av det.

Jag vill jättegärna ha egna barn, och självklart hoppas jag att min pojkvän ska vara pappan. Men såklart blir jag orolig när jag ser hur han uppfostrar sin dotter. Dock så säger han till henne, ofta, och får ha flera diskussioner med henne om allt hon tjafsar om. Jag kan dock inte svara på om han har det bara för att jag är med eller om det är så alltid.

Det är jättesvårt för mig som inte har egna barn att egentligen uttala mig om uppfostran. Tänk om jag skulle göra samma misstag själv? Det är så lätt att tycka saker om sånt man egentligen inte vet något om.

Än så länge har vi inte pratat så mycket varken om det faktum att han faktiskt har ett barn sedan tidigare, vad det innebär för oss, eller om framtida gemensamma barn. Han bor dessutom i en stad ca 15 mil bort från där jag bor, så ska vi ha ett liv tillsammans måste jag lämna staden jag har bott i hela mitt liv och där min familj finns.

Men om han säger till henne ofta och tar många diskussioner med henne - på vilket sätt är uppfostran då slapp?
Svar på tråden Min killes dotter