• Anonym (Ts)

Stökigt barn i skolan

Min dotter går i årskurs 3 tillsammans med en flicka som är extremt utåtagerande. Hon skriker, använder grova ord och slår andra elever och lärare regelbundet, denär grova munnen tillhör dock vardagen. Hon stör o klassen då hon inte kan sitta still eller fokusera och ja, hon har ADHD. Hon medicineras för detta men tydligen inte tillräckligt i mitt tycke.

Nu är det som så att detta har påverkat undervisningen i flera år och av allt att döma fortsätter det. Min dotter upplever lektionerna som kaosartade och fritids vill hon inte alls gå på pga den här flickan.

Skolan har satt in en assistent deltid men vad gör det när flickan stör oavsett? Hon har uppenbarligen något utöver ADHDn.

Nu undrar jag om det kan vara värt att göra en anmälan till soc, för att få skolan att göra något ytterligare för de andra elevernas bästa. Eller finns det något annat jag kan göra?

• Svar på tråden Stökigt barn i skolan
  • Anonym (Ts)
    Anonym (L) skrev 2016-08-30 18:22:10 följande:

Det är verkligen inte skevt! Självklart lider denna flicka mest. Du borde nog försöka sätta dig in i hur det är att leva med detta funktionshinder. Läs på lite om det. Därmed inte sagt att de andra barnen har det väldigt jobbigt såklart. Jag förstår inte varför du inte gör en anmälan till skolinspektionen?

Jag tror inte allså hon lider mest! Slutdiskuterat.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-30 18:23:59 följande:
    Herregud. Snacka om empatilös. Om du läser om Adhd-pappans barn och tänker att detta barn ev. känner likadant, tror du verkligen det då? Vill ditt barn ta livet av sig?
  • Anonym (Dischdi)
    Det tror jag! Slutdiskuterat.
  • Anonym (L)
    Anonym (Dischdi) skrev 2016-08-30 19:33:09 följande:
    Det tror jag! Slutdiskuterat.
    Ja jag tror de allra flesta förstår att det är barnet med funktionshindret som mår sämst. Förstår inte hur ts tänker här.
  • Anonym (Dischdi)
    Anonym (L) skrev 2016-08-30 19:44:47 följande:
    Ja jag tror de allra flesta förstår att det är barnet med funktionshindret som mår sämst. Förstår inte hur ts tänker här.
    Nej, hur kan man tro något annat...?
  • Anonym (Ts)

Och sen undrar omgivningen varför alla dessa människor med diagnoser ikläder sig offerkoftan.

• Anonym (L)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-30 20:20:14 följande:

Och sen undrar omgivningen varför alla dessa människor med diagnoser ikläder sig offerkoftan.

Säger du det om blinda, döva och rullstolsbundna också? De är ju offer. De har ju inte valt det själva.
  • Anonym (ADHD-pappa)

Men du har fel. Slutdiskuterat.
  • molly50
    Anonym (L) skrev 2016-08-30 13:40:43 följande:
    Anmäler man så blir det ju åtgärder så nej det har inte ts gjort.
    Fast hon har skrivit att hon har krigat och försökt prata med rektorn och skolverket osv men att alla bara lägger över ansvaret på varandra.
    Men om hon har gjort en anmälan vet jag inte.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-30 17:58:03 följande:
    Jag har pratat med rektorn och kommunen och med Skolverket, alla bollar över ansvaret på den andra. Därför tänkte jag prova att anmäla till socialtjänsten, barnen (alla) lider. Flickans föräldrar har jag anmält tidigare, det har jag också skrivit om men jag förstår att man inte orkar plöja igenom alla inlägg.
    Ok. Då har jag kanske missat det då.
    Men har du gjort en anmälan till skolinspektionen?
    Inget av barnen ska behöva ha det så här.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Hon lider säkerligen mycket hon med. 
    Just därför måste något göras så att hon får det stöd och hjälp hon behöver.
    Då kan även de andra barnen få ro.
    Så jag tror faktiskt att du behöver göra en anmälan till skolinspektionen här om ingen vill ta på sig ansvaret för att göra något.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Varit i samma sits)

Att bestämma vem det är jobbigast för är omöjligt, den som blir utsatt mår nog lika dåligt den. Min dotter ville också ta livet av sig under den här perioden.

Om inte skolan lyssnar, börja prata om att byta skola, skolan förlorar väldigt mycket pengar på att en elev flyttar. 
    Att byta skola var det bästa för oss,jag kände att jag inte längre kunde offra min dotters utbildning och välmående. Hon fick snabbt nya kompisar gick till en dubbelt så stor klass i en skola som ligger 2 mil bort. Här är det lugn och ro, hon får utmaningar på hennes nivå.

Det första hon sa efter första dagen i den nya klassen var: "Fröken skriker inte och nu får jag äntligen tänka. Alla barnen satt på sin plats och lyssnade på fröken". 
    Precis som en skola ska vara tycker jag.

Svar på tråden Stökigt barn i skolan