• Håkan på Öland

Föredrar du gris- eller nötkött?

Här är en fråga till dig som är köttätare - föredrar du gris- eller nötkött?

Man kan ju göra väldigt många goda maträtter av resp kött/djur men frågan är vilket du tycker är godast? En sak har jag själv konstaterat och det är att köttbullar och biffar på malet kött blir godast med 50/50 gris och nötkött dvs hälften gris och hälften nöt.

En knapp månad till julafton då julskinkan står på bordet! 

Min kompletta datoranläggning som jag slumpar bort: acer-dator-till-salu.eu.pn
  • Svar på tråden Föredrar du gris- eller nötkött?
  • Aniiee
    Anonym (nöt men..) skrev 2016-11-27 17:54:52 följande:

Om jag absolut måste välja så blir det nötkött, eftersom jag äter fler maträtter med nöt än griskött. 

Det är dock helt omöjligt att välja för trots att jag klara mig utan korv, fläskkotletter
    och fläskfile så vet jag inte hur jag skulle kunna vara utan bacon och julskinka!

Känner igen det där.... =P
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (J)
    Anonym (Foodie) skrev 2016-11-27 17:49:28 följande:

Ser att det diskuteras huruvida fläsk är svårare att bryta ner eller ej, för en del är det faktiskt det. Personligen får jag extrema kramper i magen av fläsk.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Histaminintolerans

Hittade detta vid en snabb googling..

Självklart kan det ju vara så. Det vi invände mot var att personen trodde att det var svårt att bryta ner köttet pga att "vi är så lika". Det är fel. Ingen har sagt något om att just grejen att vissa har svårt att bryta ner fläskkött inte är sant.
  • Rataxes

Beror väl på vad jag tänkt laga till. Gillar nästan allt kött, nöt, gris, vildsvin, övrigt vilt, lamm.

Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Anonym (Foodie)
    Anonym (J) skrev 2016-11-27 18:28:15 följande:

Självklart kan det ju vara så. Det vi invände mot var att personen trodde att det var svårt att bryta ner köttet pga att "vi är så lika". Det är fel. Ingen har sagt något om att just grejen att vissa har svårt att bryta ner fläskkött inte är sant.

Jag tolkade det som att personen menade att fläsk är svårare att bryta ner rent allmänt. Och sen den lite löjliga kannibalism-liknelsen utöver det :)
  • Notetur Nomen

Jag hatar verkligen fläskkött. Jag tycker det har en unken bismak. Är det någon som upplever samma? Folk tror nämligen att jag överdriver eller gör mig till när jag försöker förklara hur äckligt jag tycker fläsk är.

Älskar dock bacon men det är så rökigt och salt att fläsksmaken inte märks

• Anonym (J)
    Anonym (Foodie) skrev 2016-11-27 18:50:13 följande:

Jag tolkade det som att personen menade att fläsk är svårare att bryta ner rent allmänt. Och sen den lite löjliga kannibalism-liknelsen utöver det :)

Ok, ja då tolkade vi olika :)
  • Dementoria
    Notetur Nomen skrev 2016-11-27 22:12:52 följande:

Jag hatar verkligen fläskkött. Jag tycker det har en unken bismak. Är det någon som upplever samma? Folk tror nämligen att jag överdriver eller gör mig till när jag försöker förklara hur äckligt jag tycker fläsk är.

Älskar dock bacon men det är så rökigt och salt att fläsksmaken inte märks

Nej jag förstår vad du menar, en fadd,unken och äcklig smak. Jag upplever inte att det är så med det ekologiska fläskköttet vilket är det enda jag köper numer. 
Svar på tråden Föredrar du gris- eller nötkött?