• Anonym (Emma)

Julfirande utan bonusen?

Hej!

Vi ska fira jul hos mina föräldrar i år och då ska bonusen fira hos sin mamma, men hon säger nu att hon ska resa bort över jul så bonusen måste fira med oss istället. Är det verkligen okej att göra så?

Jag har planerat för att vi ska resa med bara familjen och tycker inte att vi ska behöva anpassa våra planer. Jag sa till henne att om hon ska resa bort får väl sonen fira med hennes föräldrar som de brukar göra annars.

Vad säger ni? Kan mamman kräva att hennes son följer med oss? Är det fel om vi låter honom fira jul hos sin mormor & morfar? Har sett framemot en mysig jul med mina föräldrar och vår ettåring.

• Svar på tråden Julfirande utan bonusen?
  • FrökenKanSjälv
    SHB skrev 2016-11-30 12:35:15 följande:
    Du behöver inte bli oförskämd.

Vill pappan fira med barnet, fine.. Det betyder inte att barnet behöver följa med till TS föräldrar. För dom är trots allt inte släkt med barnet.

Barnen kan fira med sin far och TS kan åka till sina föräldrar med sitt barn. I det här läget gör mamman fel, inte TS. 

Men JAG ANSER fortfarande att mamman inte ska slippa sitt ansvar och komma på en lösning och då kanske hon tar sitt förnyft till fånga och ställer in resan.. Fn dansar alla efter hennes pipa.
    Jag antar att pappan vill fira jul med båda sina barn. Sen blir det upp till ts om hon vill ta med sig mannen och de två barnen till sina föräldrar eller om hon åker ensam till sina föräldrar och myser.
  • Anonym (Linda)

Återigen undrar jag varför man kallar något man upplever som jobbigt/negativt för en bonus...

Kallar ni restskatten för bonus också? Eller skoskavet?

• Politisktinkorrekt

Eftersom att det här ligger i kategorin sandlådan så hoppas jag att det är ett dåligt skämt, annars säger jag bara stackars barn. Själv sitter jag och funderar på om jag ska bjuda hem någon främmande småbarnsförälder utan släkt som vill fira en fin jul med mat, gran, tomte, julklappar och sällskap ????

• Brumma
    Anonym (Linda) skrev 2016-12-01 11:21:25 följande:

Återigen undrar jag varför man kallar något man upplever som jobbigt/negativt för en bonus...

Det undrar jag med lite över..
    Jag kallar min bonus för det - för jag har alltid ansett att hon är en bonus i mitt liv. 
    Men om man inte gör det?

Förmodligen för att det är ett etablerat ord och att alla då vet vad man pratar om. Men det vore lite intressant att veta..
    Å andra sidan kallar en del som verkligen älskar sina partners barn dem för styvbarn, vilket ju även du gör. De ser förmodligen det ordet som ngt positivt, vilket ju inte du verkar göra.
  • ungbrunett
    Anonym (Linda) skrev 2016-12-01 11:21:25 följande:

Instämmer med föregående talare. Det är ett etablerat begrepp som är kort och lätt och som alla förstår innebörden av. När folk får reda på att min sambo har ett barn så är det alltid "jaha, så då är du bonusmamma då" "jaså, du har ett bonusbarn" utan att de för den sakens skull har någon som helst insikt i vår enskilda situation. Jag brukar oftast säga att jag inte är bonusmamma när folk säger så. För mig betyder det att man på något sätt tagit på sig att ha en föräldrarroll och att det finns ett känslomässigt band och bonusbarn är för mig något man ser som just en bonus. De som säger så har väl oftast ingen insikt i styvfamiljer själv, alternativt att de delar någons åsikt här ovan om att man måste ta till sig ungen som sin egen oavsett vad.
  • Anonym (Linda)
    Brumma skrev 2016-12-01 12:55:35 följande:
    Det undrar jag med lite över..
    Jag kallar min bonus för det - för jag har alltid ansett att hon är en bonus i mitt liv. 
    Men om man inte gör det?

Förmodligen för att det är ett etablerat ord och att alla då vet vad man pratar om. Men det vore lite intressant att veta..
    Å andra sidan kallar en del som verkligen älskar sina partners barn dem för styvbarn, vilket ju även du gör. De ser förmodligen det ordet som ngt positivt, vilket ju inte du verkar göra.
    ungbrunett skrev 2016-12-01 15:15:15 följande:
    Instämmer med föregående talare. Det är ett etablerat begrepp som är kort och lätt och som alla förstår innebörden av. När folk får reda på att min sambo har ett barn så är det alltid "jaha, så då är du bonusmamma då" "jaså, du har ett bonusbarn" utan att de för den sakens skull har någon som helst insikt i vår enskilda situation. Jag brukar oftast säga att jag inte är bonusmamma när folk säger så. För mig betyder det att man på något sätt tagit på sig att ha en föräldrarroll och att det finns ett känslomässigt band och bonusbarn är för mig något man ser som just en bonus. De som säger så har väl oftast ingen insikt i styvfamiljer själv, alternativt att de delar någons åsikt här ovan om att man måste ta till sig ungen som sin egen oavsett vad.
    Då måste jag protestera!
    Ordet styvbarn är bra mycket mer etablerat och har funnits länge, länge.
    När jag var barn existerade inte ordet bonusbarn, det hörde jag för första gången för säg... 10-15 år sedan.

• sextiotalist
    Anonym (Linda) skrev 2016-12-01 15:54:12 följande:
    ungbrunett skrev 2016-12-01 15:15:15 följande:
    Då måste jag protestera!
    När jag var barn existerade inte ordet bonusbarn, det hörde jag för första gången för säg... 10-15 år sedan.

Styvbarn var etablerat, sedan hette det plastbarn under en kortare tid, så jag skulle nog hålla med om att bonusbarn är nog etablerat idag, styvbarn används fortfarande, men inte alls i samma utsträckning, platsbarn har jag inte hört på säkert 15 år
  • Brumma
    Anonym (Linda) skrev 2016-12-01 15:54:12 följande:

Då måste jag protestera!

Vad protesterar du åt mer exakt?

Att ordet bonusbarn inte är etablerat? Du skriver ju själv att du hört det iallafall i 10-15 år - det råcker gott och väl för att göra ett ord etablerat..

Jag har inte påstått att det är det MEST etablerade ordet för att beskriva partnerns barn sedan innan. Bara att det är ett etablerat ord.

Vissa använder det, andra styvbarn och åter andra säger bara "min mans barn" osv osv.

Personligen är ordet styvbarn negativt laddat och jag skulle aldrig använda det om min partners barn.
  • Anonym (Linda)
    Brumma skrev 2016-12-01 16:42:13 följande:
    Vad protesterar du åt mer exakt?

Att ordet bonusbarn inte är etablerat? Du skriver ju själv att du hört det iallafall i 10-15 år - det råcker gott och väl för att göra ett ord etablerat..

Jag har inte påstått att det är det MEST etablerade ordet för att beskriva partnerns barn sedan innan. Bara att det är ett etablerat ord.

Vissa använder det, andra styvbarn och åter andra säger bara "min mans barn" osv osv.

Personligen är ordet styvbarn negativt laddat och jag skulle aldrig använda det om min partners barn.
    Jaja, vi måste ju inte vara överens om detta.
    Alla vet vad vi menar oavsett om vi säger bonus eller styv.

Så fortsätt säga bonus så säger jag styvbarn. Helt ok. =)

Den enda värdering jag lägger i ordet du använder är att själva "bonus", alltså ordet, handlar om något positivt. I t ex ts tråd känns det som att fel ord används.
  • Brumma
    Anonym (Linda) skrev 2016-12-01 18:39:37 följande:

Jaja, vi måste ju inte vara överens om detta.

Alla vet vad vi menar oavsett om vi säger bonus eller styv.

Så fortsätt säga bonus så säger jag styvbarn. Helt ok. =)

Den enda värdering jag lägger i ordet du använder är att själva "bonus", alltså ordet, handlar om något positivt. I t ex ts tråd känns det som att fel ord används.

Jag håller som sagt med dig där :)

Ordet styvbarn kan ha både negativ, positiv och neutral innebörd verkar det som. Helt beroende på personernas egna preferenser. Men just ordet bonus är normalt ett positivt laddat ord. Sällan neutralt och aldrig negativt.

Men jag tror ändå det är just för att man är uppväxt med det, folk i ens närhet använder det osv.

Personligen går jag ju inte runt och kallar mig för bonusmamma eller kallar min bonus för "mitt bonusbarn". Vi använder ju våra respektive namn:)

Men härinne på fl använder jag det då alla direkt vet vilken relation vi har till varandra :)
  • Anonym (Linda)
    Brumma skrev 2016-12-01 19:44:35 följande:
    Jag håller som sagt med dig där :)

Ordet styvbarn kan ha både negativ, positiv och neutral innebörd verkar det som. Helt beroende på personernas egna preferenser. Men just ordet bonus är normalt ett positivt laddat ord. Sällan neutralt och aldrig negativt.

Men jag tror ändå det är just för att man är uppväxt med det, folk i ens närhet använder det osv.

Personligen går jag ju inte runt och kallar mig för bonusmamma eller kallar min bonus för "mitt bonusbarn". Vi använder ju våra respektive namn:)

Men härinne på fl använder jag det då alla direkt vet vilken relation vi har till varandra :)
    Ja det är väl just det, jag är inte uppväxt med ordet "bonusbarn/mamma/pappa. Ingen sa så när jag var ung. Jag är 60-talist.
  • Brumma
    Anonym (Linda) skrev 2016-12-01 20:42:11 följande:

Ja det är väl just det, jag är inte uppväxt med ordet "bonusbarn/mamma/pappa. Ingen sa så när jag var ung. Jag är 60-talist.

Skall sluta vara ot sen men ska bara svara en g0ng till :)

När jag växte upp (70-talist) började ordet plastmamma/barn/syskon användas. Det tycker jag är hemskt.. styvmamma/styvbarn klingar illa efter alla elaka styvmödrar i sagorna..

Så - ingen använde ordet bonusmamma /barn osv när jag växte upp. Inte i min närhet iallafall. Men de orden som faktiskt användes är helt fel i mitt tycke. Men det är ju hur jag känner :)
  • Anonym (Linda)
    Brumma skrev 2016-12-01 21:00:51 följande:
    Skall sluta vara ot sen men ska bara svara en g0ng till :)

När jag växte upp (70-talist) började ordet plastmamma/barn/syskon användas. Det tycker jag är hemskt.. styvmamma/styvbarn klingar illa efter alla elaka styvmödrar i sagorna..

Så - ingen använde ordet bonusmamma /barn osv när jag växte upp. Inte i min närhet iallafall. Men de orden som faktiskt användes är helt fel i mitt tycke. Men det är ju hur jag känner :)
    Vi får helt enkelt tycka olika, och det är också ok.

Slut med ot nu. =)
  • sextiotalist
    Anonym (Linda) skrev 2016-12-01 20:42:11 följande:

Som jag skrev innan. När vi växte upp så sa man styvbarn, sedan sa man plastbarn, plastbarn är helt borta. Nu används både styvbarn och bonusbarn. Bonusbarn mer frekvent.
Svar på tråden Julfirande utan bonusen?