• Vindpust

Eget första barn och bonusbarn

Jag har senaste dagarna funderat en del över en sak som snurrar i min skalle och vill bara höra hur andra ser och tänker på det här.

Jag blev mamma förra året och har därmed idag en 11 månaders bebis. Varannan vecka har vi sambons dotter 6 år. Nu började jag jobba ganska nyligen och i och med detta dök en sak upp som jag aldrig behövs tänka på tidigare. Det är när veckobytet sker alltså när min sambos ex hämtar sin dotter hos oss. Deras dotter är väldigt familjär av sig rent Lill gammal och väldigt klok men det som går över styr ibland är att hon manipulerar hennes föräldrar väldigt mkt. Jag ser inga problem med att exet träffat vår gemensamma son då dottern ska till sin mamma men jag vet hur dottern är och att hon gärna vill visa hennes mamma hennes bror osv men jag kan inte låta bli att känna att det känns inte helt OK för mig att de ska ses och rent mysa på med honom vid bytet exempelvis att exet ska busa och bära runt på honom. För dottern skull är det bra att de visar no hard feelings vid bytet men jag tycker att min sambo borde även styra dottern så att hon inte ska hålla på och be sin mamma bära vår son osv osv. I rent respekt mot mig. Jag får trycka en del känslor åt sidan i och med hans tidigare liv men då det kommer till vårt gemensamma barn så tycker jag att även jag måste få respekt och inte alltid bara anpassa mig efter deras dotter.

Jag har aldrig tänkt på detta innan men nu stör jag mig något enormt på det.

• Svar på tråden Eget första barn och bonusbarn
  • Vindpust
    Litet My skrev 2017-05-04 09:16:17 följande:
    Tycker det låter som en stolt storasyster som vill visa upp sitt syskon för sin mamma. Inte ett manipulativt barn! Tänk om det varit det motsatta, hade det varit bättre?
    Hon är jätte stolt på alla vis men ska jag då låta henne visa upp honom till allt och alla bara för det? Läs ovan kommentar som tillägg till detta.
  • Mia86a

Herregud vad alla försöker vrida och vända på det för att göra ts till "syndabock"! Hon har ju förklarat att hon egentligen inte har något emot bonusens mamma och att PROBLEMET ligger i att de umgås som en familj vid bytena vilket hon inte är ok med, hur kan ni andra tycka att det är konstigt?? Ts har rätt till sina känslor och bonusens mamma borde ta ett steg tillbaka. Man väljer sina vänner och då förstår jag inte logiken i att man måste umgås och vara vän med bonusens mamma. Det räcker gott och väl att man är trevlig vid byten, jag tycker inte man ska umgås mer än så om inte alla i familjen är ok med det.

Bonusens mamma ska hämta sin dotter, punkt! Ok att hon hälsar på ts barn någon gång, men jag förstår ts fullt ut att hon inte vill att de ska gosa osv. Jag tycker ni ska sluta anklaga ts och istället försöka sätta er in i hennes situation, för ni har bevisligen ingen egen erfarenhet av liknande situation.

• Litet My
    Vindpust skrev 2017-05-04 09:30:48 följande:
    Hon är jätte stolt på alla vis men ska jag då låta henne visa upp honom till allt och alla bara för det? Läs ovan kommentar som tillägg till detta.
    Självklart kan hon få göra det. Problemet sitter hos dig, inte hos en stolt storasyster. Förr eller senare avtar stoltheten.
  • Kasperina
    Vindpust skrev 2017-05-04 09:28:22 följande:
    Jo men eftersom jag är hans förälder så får jag tycka vad jag tycker är lämpligt umgänge eller mindre. Det finns andra personer som jag skulle aldrig i livet låta ha honom så varför ska jag då låta ett ex som jag mer eller mindre inte har nån relation till bära honom?
    Hon har visst en relation till honom, han är hennes dotters lillebror!!! 

Snälla, lyssna och ta till dig av vad folk säger till dig. Det är inte flickan som är manipulativ eller exet som är ett hot mot ditt barn, du har en kass relation till ditt barns far och känner dig utanför i din egen familj. Det finns INGENTING som vare sig exet eller bonusen kan göra åt det, bara du och din man. Om han skulle hindra exet från att röra ert barn så skulle du hitta något annat som "måste bort" som har med bonusen eller exet att göra, men det kommer aldrig att ta slut eftersom problemet inte ligger hos någon av dem.

Red ut vad det är som är det egentliga problemet och ta tag i det, för så länge du bara fokuserar på att bli av med symtomen försvinner aldrig grundproblemet.
  • Kasperina
    Mia86a skrev 2017-05-04 09:34:08 följande:

Herregud vad alla försöker vrida och vända på det för att göra ts till "syndabock"! Hon har ju förklarat att hon egentligen inte har något emot bonusens mamma och att PROBLEMET ligger i att de umgås som en familj vid bytena vilket hon inte är ok med, hur kan ni andra tycka att det är konstigt?? Ts har rätt till sina känslor och bonusens mamma borde ta ett steg tillbaka. Man väljer sina vänner och då förstår jag inte logiken i att man måste umgås och vara vän med bonusens mamma. Det räcker gott och väl att man är trevlig vid byten, jag tycker inte man ska umgås mer än så om inte alla i familjen är ok med det.

Bonusens mamma ska hämta sin dotter, punkt! Ok att hon hälsar på ts barn någon gång, men jag förstår ts fullt ut att hon inte vill att de ska gosa osv. Jag tycker ni ska sluta anklaga ts och istället försöka sätta er in i hennes situation, för ni har bevisligen ingen egen erfarenhet av liknande situation.

Hur vet du att vi inte har det? 
    Jag erkänner att jag går igång på alla cylindrar av TS äganderättstirader, för jag hör det varje gång en förälder använder sina barn som slagträn i sina bråk med sambo/mak* eller ex. "Det är MITT barn och jag har rätt att bestämma allt om vem det träffar!"
    JA det är hennes barn, men det är ett BARN, ingen jävla hundvalp. Barnet har en storasyster som han förmodligen avgudar, och storasystern vill visa upp sin älskade lillebror för sin mamma, men si så får man inte göra eftersom TS inte gillar det. Dessutom kryper det fram att TS man tycker att exet är en bättre mamma så den slutsats jag kan dra är att hon försöker bevisa att han har rätt genom att försöka förhindra sitt barns pappa och storasyster från att låta dem ge barnet en relation till storasysterns övriga familj.

Jag förstår att TS mår skit av sin mans uppträdande, men jag har svårt att svälja att hon försöker lösa problemet genom att förhindra sin son att få en bra relation till sin storasysters övriga familj. Varken sonen, systern eller systerns mamma är en del av det egentliga problemet.
  • PipoN1

Vår eventuella erfarenhet har du ju ingen aning om. Alla reagerar inte likadant på samma scenario. Och meningen med att skriva på ett diskussionsforum är väl att få lite olika input och se problemet från olika vinklar.

Och i det här fallet tror jag att TS är ute och cyklar och försöker hantera sina osäkerhetskänslor och sin dåliga relation med sin man genom att skylla på exet och bonusdottern.

Men så länge hon skyller på dem kommer hon inte att ta tag i det verkliga problemet; att hennes man behandlar henne illa och att hon känner sig mindervärdig och osäker i sitt förhållande och som mamma. 

Det handlar inte om att ett ex gullar med barnet en stund. Det är inte heller manipulativt av en sexåring att vilja visa upp sin nya lillebror för sin mamma. Hur kan man ens få det till att vara manipulativt? Jag fattar inte...

Förmodligen är det som stör TS mest att hon när hon kommer hem får höra av mannen och kanske även barnet att exet varit där och hon är ju si och så, så fin med barn, så klok, så bra mamma, säger att lillen är så lik dottern etc, etc. Och det är ju såklart sårande och kanske jobbigt att höra. Men där borde hon fundera över vad hon kan acceptera från sin man! 

Vara vän med sitt ex eller inte tycker jag måste vara upp till var och en. Och har man barn tillsammans så gagnar det alla om man kan ha en bra relation. Väljer man en man med barn sen innan så väljer man också ett mer närvarande ex än om partnern inte haft barn med någon sen innan. Svartsjuka och osäkerhet gagnar inget förhållande och ingen personlig utveckling. Rätt till sina känslor har alla, men man måste kunna reflektera vad dessa känslor står för och hur man ska hantera dem på bästa sätt. 
  • VemEJag

(Nu har inte jag läst några andra inlägg än trådens första inlägg så någon kanske redan sagt detta eller liknande)

Jag tror att du känner så för att du får upp en bild av din man och hans ex som en familj, som den familj dem var innan det tog slut. Jag tror att du reagerar som du gör för att det skapar en svartsjuka hos dig. Att hon håller i ert barn är inte ett dugg konstigt för hon är ju (förmodligen) den person som står närmast er familj. Det är inte rätt mot hans dotter att förbjuda hennes mamma att hålla i hennes lillebror och du bör inte heller be din man att agera annorlunda i den här situationen. Däremot bör du prata med honom och berätta hur du känner men samtidigt medge att det är en svartsjukekänsla som uppstår och att du vill ha hans hjälp att släppa det.

Du kan inte se hans ex som en "fiende" när både du och hon har barn med honom. Ni är två sammansvetsadefamiljer och det handlar om att föröka lösa problem som uppstår så gott det går tillsammans. Försök lära känns varann och försök att umgås (vet att det kan vara svårt men önskvärt vore ju om man kunde ses även utöver veckobyterna utan att det kändes ett dugg konstigt).

• Vindpust
    VemEJag skrev 2017-05-04 17:01:35 följande:

(Nu har inte jag läst några andra inlägg än trådens första inlägg så någon kanske redan sagt detta eller liknande)

Jag tror att du känner så för att du får upp en bild av din man och hans ex som en familj, som den familj dem var innan det tog slut. Jag tror att du reagerar som du gör för att det skapar en svartsjuka hos dig. Att hon håller i ert barn är inte ett dugg konstigt för hon är ju (förmodligen) den person som står närmast er familj. Det är inte rätt mot hans dotter att förbjuda hennes mamma att hålla i hennes lillebror och du bör inte heller be din man att agera annorlunda i den här situationen. Däremot bör du prata med honom och berätta hur du känner men samtidigt medge att det är en svartsjukekänsla som uppstår och att du vill ha hans hjälp att släppa det.

Du kan inte se hans ex som en "fiende" när både du och hon har barn med honom. Ni är två sammansvetsadefamiljer och det handlar om att föröka lösa problem som uppstår så gott det går tillsammans. Försök lära känns varann och försök att umgås (vet att det kan vara svårt men önskvärt vore ju om man kunde ses även utöver veckobyterna utan att det kändes ett dugg konstigt).

Ser inte henne som en fiende men däremot så förknippas hon inte med särskilt mkt positivt. Jag menar allt kring henne är bara strul oftast så för min del är det svårt att se henne som något positivt eller ja det ska va att hon har skapat dottern som tillför så mkt då hon är hos oss varannan vecka.
  • Vindpust
    VemEJag skrev 2017-05-04 17:01:35 följande:

Står närmast vår familj? Absolut inte! Jag har träffat människan för drygt 1,5 år sedan och sedan dess är det bara tjafs med det mesta dock avtog det något då hon fick sitt andra barn vilket var otroligt skönt! Ett tag ringdes det stup i kvarten och ville dottern stan längre hos oss så mutade hon med massa roligheter. Så närmast är hon då absolut inte.
  • sextiotalist

Man är väl olika, jag hade inga problem med att sambons ex gosade lite med sonen när hon hämtade de äldre syskonen.
    Hon hade väl hand om barn och sonen gillade henne.

Det är väl snarare positivt, det finns inte alltför sällan då nya halvsyskon inte alltid tas emot med blida ögon för exen och det blir ju jobbigt för barnen då.
    Här får ju storasyster vara stolt över sitt syskon och en mamma som också gillar det nya halvsyskonet.

Var smart, ni kanske har en framtida barnvakt som ert barn är väldigt tryggt med framöver. Vilket är guld värt

• sextiotalist

Man är väl olika, jag hade inga problem med att sambons ex gosade lite med sonen när hon hämtade de äldre syskonen.
    Hon hade väl hand om barn och sonen gillade henne.

Det är väl snarare positivt, det finns inte alltför sällan då nya halvsyskon inte alltid tas emot med blida ögon för exen och det blir ju jobbigt för barnen då.
    Här får ju storasyster vara stolt över sitt syskon och en mamma som också gillar det nya halvsyskonet.

Var smart, ni kanske har en framtida barnvakt som ert barn är väldigt tryggt med framöver. Vilket är guld värt

Svar på tråden Eget första barn och bonusbarn