• NomenNescio

Måste man spara till barnen?

Tänker lite på tråden:

www.familjeliv.se/forum/thread/77682446-sthlms-bostadsmarknad-hur-blir-det-for-vara-barn

Där verkar det självklart att föräldrar ska spara och planera för sina barn när barnen är redo att flytta hemifrån.

Själv är jag 34, och började mitt vuxna liv med två tomma händer. På den tiden, strax efter 2000-talet, var jag knappast ensam om det, även om de flesta i min ålder hade sparande från föräldrarna på den tiden med.
    Men idag verkar det vara i princip norm att barn ska ha ett startkapital och kanske även en lägenhet fixat av föräldrarna när de ska ut i vuxenlivet.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är fel. Men jag undrar lite vad konsekvenserna blir av det?

Är det ett självklart föräldraansvar?
    Eller gör man barnen en björntjänst?
    Vad händer när klyftorna mellan olika barn ökar redan innan de har börjat ta sitt personliga ansvar över sina liv?

• Svar på tråden Måste man spara till barnen?
  • Anonym (Konstigt resonemang)
    NomenNescio skrev 2017-05-20 13:37:27 följande:

Där är vi nog lite olika. Jag är mer stolt över sådant som jag har åstadkommit, och inte sånt som andra har åstadkommit åt mig.

Jag har idag en lågt belånad lägenhet i ett bra område i stockholm, men det är efter att ha jobbat mycket och hårt. För mig känns det bättre att gå den vägen.

Jag skulle inte påstå att jag är stolt över att vi fått en lägenhet liksom, vad finns att stoltsera om? Däremot är jag snarare väldigt tacksam eftersom jag redan nu kan leva det liv jag vill istället för att skjuta upp allt i många år, enbart för att kunna ordna ett boende först. Det känns väldigt lyxigt att hoppa över den biten. Sedan studerar jag en avancerad utbildning med bra betyg, har för tillfället två bra jobb och uppfostrar två fina barn samtidigt. Det är jag stolt över, har åstadkommit mer än många i min ålder just för att jag fått möjligheten. Sedan är det för mig inte relevant att kunna känna sig stolt över sin lägenhet, jag tycker det är viktigare att faktiskt ha någonstans att bo än att vara tvungen att bo kvar hemma.

Jag vet inte när du köpte en lägenhet och vilken väg du gått, däremot är bostadsbristen värre än någonsin och idag är det en helt annan situation än för flera år sedan. Mina vänner som sparar till kontansinsats brukar jag påminna om att de byggt upp det från 0 själva och att de ska känna sig nöjda över det. Däremot tycker jag som sagt att det är viktigare att få bli vuxen och starta sitt eget liv än prestige över att man "kan själv" (medan man bor gratis hos mamma). Det kan man få visa på annat sätt. Jag kommer vara stolt när vi sitter med hus i ett fint område och sommarställe när vi är under 30, samt möjlighet att kunna resa regelbundet. Det jobbar jag/vi mycket och hårt för (det ena utesluter nämligen inte det andra). Men ett eget boende känns alldeles för grundläggande för att låta barnen sköta själva, med tanke på hur situationen ser ut idag. Björntjänst faktiskt
  • Anonym (12345)
    Anonym (.) skrev 2017-05-18 17:26:52 följande:
    Skulle aldrig släppa pengar i den storleksordningen till en 18-åring. Men däremot se till att man har ekonomi nog att stödja barnen i ett bostadsköp. Bekanta till mig gick in med en större summa i sonens lgh, föräldrarna ägde hälften och lånade sedan ut till andra hälften till sonen. Så fick han betala av lånet på sin halva. När lgh såldes efter några år hade sonen en grundplåt till nästa lgh.
    Detta är en bra modell då får barnen hjälp samtidigt som de får lära sig att betala.
    Barnen bor då förmånligt och kan spara pengar istället för att hyra dyrt i första eller andra hand.
    När man sedan säljer så gör man en vinst om man vill så kan man ju dela med sig av lite kapital.
  • Aktieviking

Nej, jag tycker inte att man nödvändigtvis måste spara till sina barn. Däremot är det viktigt att ge dem en sund inställning till ekonomi. Om man lär barn hur de ska hantera pengar så lär de flesta klara sig utmärkt på egen hand. 

Vill du ha lite konkreta tips kring ekonomi så rekommenderar jag min (och fruns) blogg Aktieviking. 

Lycka till med sparandet (beroende på vad du väljer!). 

• Jahaaa

Varför ska man inte spara är min fråga??

Vill man inte underlätta för sina barn när deras liv starta på riktigt!!
    Att de ska kunna köpa lite möbler till deras första lägenhet, eller köpa en lägenhet, köpa en bl, finns massor av exempel?

Därimot skulle jag inte tillåta att de resde jordenrunt för de sparade pengarna.

Varför göra det vårare för sina barn än vad det behöver vara??
    Ett startkapital är aldrig fel!!

• snedtak
    Jahaaa skrev 2017-08-19 09:54:11 följande:
    Varför ska man inte spara är min fråga??

Vill man inte underlätta för sina barn när deras liv starta på riktigt!!
    Att de ska kunna köpa lite möbler till deras första lägenhet, eller köpa en lägenhet, köpa en bl, finns massor av exempel?

Därimot skulle jag inte tillåta att de resde jordenrunt för de sparade pengarna.

Varför göra det vårare för sina barn än vad det behöver vara??
    Ett startkapital är aldrig fel!!
    Varför skulle en jorden-runt resa vara sämre än möbler? Köper man begagnat kan man komma undan billigt, och det är ändå inte så många möbler som man måste ha (säng, en stol och ett bord typ). På en resa kan man utvecklas och investera i sig själv, få erfarenheter och kunskaper som man har med sig hela livet.
  • Anonym (12345)
    snedtak skrev 2017-08-19 12:12:00 följande:
    Varför skulle en jorden-runt resa vara sämre än möbler? Köper man begagnat kan man komma undan billigt, och det är ändå inte så många möbler som man måste ha (säng, en stol och ett bord typ). På en resa kan man utvecklas och investera i sig själv, få erfarenheter och kunskaper som man har med sig hela livet.
    Så inredde jag min lägenhet som jag hyrde i andrahand, vilket gjorde att jag kunde spara dom pengarna som jag annars fick lägga ut på möbler, det gick fort att komma upp i 100k.

Köper en del begagnat än idag 15 år senare.
  • Anonym (12345)
    Så inredde jag min lägenhet som jag hyrde i andrahand, vilket gjorde att jag kunde spara dom pengarna som jag annars fick lägga ut på möbler, det gick fort att komma upp i 100k.

Köper en del begagnat än idag 15 år senare.
  • Anonym (Konstigt resonemang)

En upplevelse försvinner, men praktiska saker i vardagen är en investering. Sedan är det härligt att resa men det är snarare en bonus i livet, än något nödvändigt, och det kan väl barnen spara till själva om de vill? Poängen med sparande är för många att ge sina barn en skjuts/bidrag till start av vuxenlivet. En resa åstadkommer inget sådant utöver att det är kul. Av samma anledning kommer mina barn inte få festa upp pengarna även om de skulle uppskatta det då.

Sedan "måste" man inte ha en massa möbler, man "måste" inte ha en lägenhet eller ett jobb heller. Men när mina barn flyttar hemifrån vill jag personligen ordna en bostad, och kunna bidra till ett hem (som innebär mer än stol och bord...) som förmodligen kommer innebära både nya, begagnade och ärvda möbler.

Men om du vill spara pengar varje månad i 20 år för att dina barn ska resa för alla pengarna, och komma hem och behöva bo hos dig, så står det dig fritt att göra så med!
  • Anonym (anoonym)

Jag fick ingenting av mina föräldrar, har tvärtemot fått hjälpa dem när de haft det knapert. Jag tror att det hade varit enklare om de hade hjälp mig att förstå mig på ekonomi och sånt. Men hur hade de kunnat göra det, när de inte ens kunde sköta sin egen? 

• dadster

Jag tycker det är en självklarhet. Dels för att, såsom du nämner, bostadsmarknaden är helt galen med höga priser vilket gör att det kommer vara närapå omöjligt för stackarna att ta sig in annars men också för att det är tämligen lite pengar och arbete man behöver lägga ned för att få stora fördelar. 

Se exemplet på denna sidan:
    https://familjefavoriter.com/familjebloggen/hur-man-sparar-med-rnta-p-rnta

Om man verkligen vill och försöker så tror jag att de flesta kan spara några hundra i månaden till sina barn. Det kommer göra en enorm skillnad i framtiden!

Svar på tråden Måste man spara till barnen?