• Anonym (Awkward)

    Ohyfsade gäster

    Idag så inväntade jag och min sambo besök från min bror och brorsdotter. Eftersom att jag vet att min brorsdotter är väldigt förtjust i en av mina speciella tårtor så passade jag på att baka den lagom till sällskapet.

    Efter ett tag när tårtan precis var klar så plingade det på dörren. Jag trodde att det var min bror och brorsdotter, men det var min sambos kompis och hans dotter som kom på ett oplanerat besök. Det hade jag väl ingenting emot, även fast jag tycker om att man hör av sig innan, men men.

    Vi ställde fram den nybakade tårtan och tänkte att det gör ju ingenting om de också tar lite av den, men de åt ju nästan upp hela tårtan! Sambons kompis åt en enormt stor bit (är väl inte så förvånad egentligen) och hans dotter åt en nästan lika stor bit. Jag gav min sambo några blickar lite då och då för jag tänkte att han borde säga ifrån, men det gjorde han inte så jag tog saken i egna händer.

    Jag sa då "Vad roligt att ni tycker om tårtan, men vi inväntar faktiskt besök från annat håll också och vi skulle gärna vilja att det fanns tårta kvar till dem med."

    Well, trots att jag försökte vara så vänlig och tydlig som möjligt så fick jag bara skit för det. Flickan började gråta och kastade tallriken i golvet, sambons kompis började snacka om att gäster borde få äta hur mycket de vill.

    Vad var detta? Har aldrig varit med om något liknande.

    Nu är de inte välkomna hit längre. Detta är min lägenhet från början och kan de inte bete sig så har de inget här att göra.

  • Svar på tråden Ohyfsade gäster
  • Anonym (Inte märkligt)
    Anonym (Arg) skrev 2017-06-03 23:40:41 följande:

    Jag förstår exat vad ni menar, men det gör ont i mitt hjärta att man genast när nåt sådant här händer påstår att det handlar om förståndshandikappade. Det är svårt att förklara, men jag hoppas att du och Chambellah också förstår hur jag känner det.


    I mina öron*
  • Anonym (Mella)
    Cambellah skrev 2017-06-03 10:27:16 följande:
    Självklart måste man få ta undan så att de riktiga, inbjudna gästerna också får smaka av tårtan.
    Jag har inte skrivit att man inte får, jag har skrivit att det är ohyfsat.
  • Cambellah
    Anonym (Mella) skrev 2017-06-04 13:33:31 följande:

    Jag har inte skrivit att man inte får, jag har skrivit att det är ohyfsat.


    Tycker inte jag.
  • Anonym (anonyyym)
    Cambellah skrev 2017-06-02 20:59:30 följande:
    Visste att nån skulle klaga på "vanlig."

    Men ok, mer förståeligt att en förståndhandikappad människa beter sig på detta sätt än en person som inte lider av förståndshandikapp.
    Jag klagar inte på att du skrev vanlig...Det som jag reagerade på är att du blandar in förståndshandikapp...är man gravt förståndshandikappad så tror jag att man inte ens vet vad en tårta är...Dessutom får du skylla dig själv om du ställer fram tårtan INNAN de väntade gästerna kom.... du hade som någon annan redan skrivit kunnat skära upp varsin lagom bit åt dom oväntade gästerna sen när de riktiga gästerna kom hade du kunnat ta fram tårtan då....förresten så är det väll inte så gott med en tårta som åkt in och ut i kylskåpet?
  • Cambellah
    Anonym (anonyyym) skrev 2017-06-04 20:12:57 följande:

    Jag klagar inte på att du skrev vanlig...Det som jag reagerade på är att du blandar in förståndshandikapp...är man gravt förståndshandikappad så tror jag att man inte ens vet vad en tårta är...Dessutom får du skylla dig själv om du ställer fram tårtan INNAN de väntade gästerna kom.... du hade som någon annan redan skrivit kunnat skära upp varsin lagom bit åt dom oväntade gästerna sen när de riktiga gästerna kom hade du kunnat ta fram tårtan då....förresten så är det väll inte så gott med en tårta som åkt in och ut i kylskåpet?


    Du verkar inte förstå att alla är olika. Även förståndshandikappade människor. Detta beteende känner jag igen från personer med förståndshandikapp. Du kan säga emot det hur mycket du vill, det förändrar ingenting.

    Det spelar väl ingen roll att ts inte skar upp bitar. Det är lätt att vara efterklok. Hur som helst så smäller man inte i sig nästan en hel tårta och kastar en tallrik i golvet och börjar grina. Det är inte ett normalt beteende. Därför jag undrar om flickan faktiskt är förståndshandikappad för såhär gör inte en "vanlig" människa. Såvida inte flickan saknar uppfostran och hyfs helt och hållet, vilket såklart också är möjligt.

    Om det är gott med en tårta som åkt in och ut i kylskåpet eller ej är inte relevant.
  • Guden Tor
    Anonym (anonyyym) skrev 2017-06-04 20:12:57 följande:

    Jag klagar inte på att du skrev vanlig...Det som jag reagerade på är att du blandar in förståndshandikapp...är man gravt förståndshandikappad så tror jag att man inte ens vet vad en tårta är...Dessutom får du skylla dig själv om du ställer fram tårtan INNAN de väntade gästerna kom.... du hade som någon annan redan skrivit kunnat skära upp varsin lagom bit åt dom oväntade gästerna sen när de riktiga gästerna kom hade du kunnat ta fram tårtan då....förresten så är det väll inte så gott med en tårta som åkt in och ut i kylskåpet?


    Fast det är ju inte konstigt att man undrar om flickan är förståndshandikappad. Det finns olika grader av förståndshandikapp så du ska knappast uttala dig. Att kasta en tallrik rakt i golvet och börja gråta är ett extremt udda beteende, såvida inte flickan är 2-3 år (vilket inte är möjligt då hon åt såpass mycket tårta). Det är inte elakt att undra om flickan lider av förståndshandikapp. Det är snarare du som är "elak" som genast omvandlar det till något negativt istället för att vara ärlig och erkänna att det är ett märkligt beteende som bör kollas upp. I vilket fall som helst så har ju både flickan och pappan något slags problem, för såhär beter sig inte normala människor.
  • Anonym (anonyyym)
    Cambellah skrev 2017-06-04 21:05:43 följande:
    Du verkar inte förstå att alla är olika. Även förståndshandikappade människor. Detta beteende känner jag igen från personer med förståndshandikapp. Du kan säga emot det hur mycket du vill, det förändrar ingenting.

    Det spelar väl ingen roll att ts inte skar upp bitar. Det är lätt att vara efterklok. Hur som helst så smäller man inte i sig nästan en hel tårta och kastar en tallrik i golvet och börjar grina. Det är inte ett normalt beteende. Därför jag undrar om flickan faktiskt är förståndshandikappad för såhär gör inte en "vanlig" människa. Såvida inte flickan saknar uppfostran och hyfs helt och hållet, vilket såklart också är möjligt.

    Om det är gott med en tårta som åkt in och ut i kylskåpet eller ej är inte relevant.
    jag tycker fortfarande inte att man blandar in förståndshandikapp i det här
  • Cambellah
    Anonym (anonyyym) skrev 2017-06-04 21:54:53 följande:

    jag tycker fortfarande inte att man blandar in förståndshandikapp i det här


    Om du inte ser att det verkar finnas vissa drag av det, okej, men det gör jag & uppenbarligen andra också.
  • Axe

    Förståndshandikapp betyder att man har svårigheter med förståndet. Att man har svårt att förstå saker de flesta människor förstår.

    Förstår man inte att man inte kastar en tallrik i golvet på det sättet eller äter en halv tårta så har man ju med största sannolikhet någon form av förståndshandikapp eller möjligen kanske något fel på impulskontrollen.

  • Anonym (Mella)
    Cambellah skrev 2017-06-04 15:48:32 följande:
    Tycker inte jag.
    Det var något annat, åsikter får alla ha.
  • Anonym (Kvinna)

    Från tårta och ouppfostrade människor till snack om förståndshandikapp?

    1. Det heter inte så längre.

    2. Hur mår ni egentligen som häver ur er sånt som är fruktansvärt förnedrande om en stor grupp människor?

    Som om handikapp=bete sig illa och ouppfostrat?

    Ni borde skämmas.

  • Anonym (Magnus)

    Hur 17 orkar en liten flicka äta en halv tårta? Jag hajar inte riktigt...

Svar på tråden Ohyfsade gäster