• Youtoo2

Få ordning på mannen?

Varför ser många kvinnor det som sitt projekt att "få ordning på mannen"? Jag har aldrig hört talas om en man som skall få ordning på sin fru/sambo/flickvän?

Är män någon form av renoveringsobjekt som man skall leka "Gör om mig" med?

Hur skulle en kvinna reagera om en man la sig i hennes frisyr, kläder och hur hon sminkade sig? Ser jag tjock ut i den här klänningen?

• Svar på tråden Få ordning på mannen?
  • Olbas82
    AndreaBD skrev 2017-12-06 00:17:53 följande:
    Det kan dock också betyda att man inte ska styra åt det ena eller andra hållet. Men du säger att låter folk göra som du vill - okej. Jag tvivlar dock på det, eftersom du visar upp så många fördomar här, även om det inte är helt tydligt om du verkligen tror på allt detta eller om du mest vill provocera.
    Jag anser att det finns biologiska skillnader mellan könen som man måste ta hänsyn till. T ex att pojkar mognar senare vilket uppenbarligen skolan skiter fullständigt i. Frågan är hur många årskullar man tänkt offra innan man inser vansinnet som pågår?

Jag skulle kunna vara ointresserad då båda mina pojkar har lätt för sig i skolan men ser ändå en fara för samhället att halva befolkningen halkar efter. Man måste nog vara en rabiat manshatare för att inte se problemet.
  • Olbas82
    AndreaBD skrev 2017-12-06 00:15:41 följande:
    Det står 82 i ditt nick, så jag trodde du var född då. Ganska omogen, för att vara född 72......
    Tack för komplimangen. Jag gissar att du är 67 när jag läser dina inlägg.
  • Olbas82
    AndreaBD skrev 2017-12-06 00:14:04 följande:
    Jaha, det förvånar mig ju inte. Men där borde inte ingå att du kör omväxlande här med två nicks för att ge intrycket att någon håller med dig.
    Hur får du det till att jag diskuterar med mig själv? Jag tycker det är tydligt att jag diskutera med andra.
  • Aniiee
    Olbas82 skrev 2017-12-06 00:21:42 följande:

Jorå, jag har inte haft tid p ga studier så jag skrev i lördags för första gången sedan i våras. Skit samma. Jag vet att Familjeliv vill att deras mammor 25-35 skall få gnälla ifred utan att bli ifrågasatta.

Jag tycker det är tråkigt när män med problem blir häcklade av Smecker och hans lynchmobb. Skulle inte förvåna mig om de orsakat ett självmord eller två med sina trakasserier.

Familjeliv- Svenska mammors bästa vän

Hos oss skapar du relation med 1 miljon mammor 

Det verkar dröja innan jämställdheten hittar till Kvinnoliv.se 

27-36ÅLDER
    23%MÄN
    77%KVINNOR
    Fast det blir de inte. Ingen av de män jag faktiskt känner på familjeliv (alltså, som sagt 9 sts, ungefär) har något otalt med smecker. Du är faktiskt den enda. Så så länge du inte kan belägga det du påstår, till exempel med en länk till de där flashbacktrådarna, så tror jag att du är en ensam, paranoid man med en hang up på en enskild användare som kanske eller kanske inte har gjort dig något.

Du skulle för övrigt inte vara den första. Jag har själv fått en handfull sånna på halsen.

Dessutom, 23% män på fl`Fantastiskt, det betyder att det finns ungefär 11000 män här! Om ni är så utsatta av smecker så borde ni så klart gå ihop och kräva att han stängs av (för han är, som sagt, inte moderator). OM han verkligen trakasserar 11000 andra män så blir han garanterat avstängd.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Olbas82 skrev 2017-12-06 00:31:32 följande:
    Hur får du det till att jag diskuterar med mig själv? Jag tycker det är tydligt att jag diskutera med andra.
    Och inte gör du det som gäst heller.....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Olbas62
    Aniiee skrev 2017-12-06 00:45:20 följande:
    Och inte gör du det som gäst heller.....
    Så du har missat min diskussion med AndreaBD i den här tråden, som för övrigt jag startat?
  • Olbas62
    Aniiee skrev 2017-12-06 00:44:48 följande:
    "Fast det blir de inte. Ingen av de män jag faktiskt känner på familjeliv (alltså, som sagt 9 sts, ungefär) har något otalt med smecker. Du är faktiskt den enda. Så så länge du inte kan belägga det du påstår, till exempel med en länk till de där flashbacktrådarna, så tror jag att du är en ensam, paranoid man med en hang up på en enskild användare som kanske eller kanske inte har gjort dig något."
    Jag har blivit varnad för smecker via pm av minst fyra medlemmar och det visade sig att de hade rätt. Den som tjafsar med smecker har en tendens att bli avstängda.
    "Du skulle för övrigt inte vara den första. Jag har själv fått en handfull sånna på halsen."
    Vad är sånna?
    "Dessutom, 23% män på fl`Fantastiskt, det betyder att det finns ungefär 11000 män här! Om ni är så utsatta av smecker så borde ni så klart gå ihop och kräva att han stängs av (för han är, som sagt, inte moderator). OM han verkligen trakasserar 11000 andra män så blir han garanterat avstängd."
    Hur vet du att 11000 medlemmar innebär att det finns lika många aktiva medlemmar på forumet? Jag anser att det är rätt tydligt att det mest är kvinnliga medlemmar som skriver på forumet. Det finns en liten pappagrupp i övrigt så är det rätt skralt med män vilket tydligt visar att familjen fortfarande är kvinnans domän. Jag är mycket intresserad av familje och jämställdhetsfrågor men man känner sig inte särskilt välkommen på FL som man. Det är mycket tydligt att det är mammalediga kvinnor som vill kunna sitta och klaga på allt i fred utan att bli ifrågasatta.
  • Olbas62
    "Det är sånt jag är rädd för, därför har jag tjatat en del på mina söner dem senaste åren. Vissa saker missar ungdomarna nuförtiden. Kanske är det bara tiderna som ändras. Numera vet de inte vart man skriver vad på ett brevkuvert - man skriver knappt brev. En av mina söner kommenterade en gång att han inte visste att man kunde "flytta på benan" (i håret alltså). Konstigt att han inte märkt det, men det kan vara mindre viktigt numera. På samma sätt som folk nuförtiden inte kan knyta slips - och det kan redan min generation inte. När vi gifte oss, fick min pappa knyta min mans slips. Så kan det vara."

Jag kan det där och det har jag även lärt mina söner.
    "Men jag har sett unga människor som bor i sin första lägenhet, som inte förstår att i princip allt blir smutsigt. Eller kanske är jag undantaget om jag tvättar av dörrramar och garderobdörrar, åtminstone efter nåt år eller så. När vi en gång flyttade såg vi i nya lägenheten att ingen nånsin hade torkat undersidan av hängskåpen i köket. Inte ens städbolaget som hade städat hela lägenheten. "
    Tycker inte du städar konstigt, tvärtom.
    "Men som sagt - jag har aldrig gjort skillnad mellan pojkar och flickor där. Men ändå brukar min dotter på nåt sätt förstå vad som bör göras - även om hon inte alltid gör det. Men killarna kan lättare missa det helt och hållet."
    Det kanske sitter i generna trots allt ;) 
  • sextiotalist
    Olbas62 skrev 2017-12-06 06:34:24 följande:
    "Fast det blir de inte. Ingen av de män jag faktiskt känner på familjeliv (alltså, som sagt 9 sts, ungefär) har något otalt med smecker. Du är faktiskt den enda. Så så länge du inte kan belägga det du påstår, till exempel med en länk till de där flashbacktrådarna, så tror jag att du är en ensam, paranoid man med en hang up på en enskild användare som kanske eller kanske inte har gjort dig något."
    Jag har blivit varnad för smecker via pm av minst fyra medlemmar och det visade sig att de hade rätt. Den som tjafsar med smecker har en tendens att bli avstängda.
    "Du skulle för övrigt inte vara den första. Jag har själv fått en handfull sånna på halsen."
    Vad är sånna?
    "Dessutom, 23% män på fl`Fantastiskt, det betyder att det finns ungefär 11000 män här! Om ni är så utsatta av smecker så borde ni så klart gå ihop och kräva att han stängs av (för han är, som sagt, inte moderator). OM han verkligen trakasserar 11000 andra män så blir han garanterat avstängd."
    Hur vet du att 11000 medlemmar innebär att det finns lika många aktiva medlemmar på forumet? Jag anser att det är rätt tydligt att det mest är kvinnliga medlemmar som skriver på forumet. Det finns en liten pappagrupp i övrigt så är det rätt skralt med män vilket tydligt visar att familjen fortfarande är kvinnans domän. Jag är mycket intresserad av familje och jämställdhetsfrågor men man känner sig inte särskilt välkommen på FL som man. Det är mycket tydligt att det är mammalediga kvinnor som vill kunna sitta och klaga på allt i fred utan att bli ifrågasatta.
    Vem är Smecker? Och hur kom den personen med i tråden?
  • Flunk1

Ja eller om mannen la sig i hur många öl hon dricker på lördag kväll?

Haha

• Kusin Krakel

Jag har aldrig hört någon vare sig man eller kvinna uttrycka sig på det sättet.

Däremot har jag ibland upplevt förväntningar (fram för allt från killens kompisar) att jag när jag varit någons flickvän ska inta en viss roll som innehåller vissa uppfostrande och uppstyrande element. Att man som tjej ska driva projekt paret på något sätt. Jag vet att det var något som jag teflekterade mycket över i mina relationer som ung och att jag kände mig lite fel som inte kunde eller ville leva upp till den rollen.

Så visst har vi förväntningar på grund av kön även i relationer och olika roller som man förväntas ta.

Vad gäller att förändra sin partner rent allmänt tror jag dock det finns både hos flick-och pojkvänner. Jag har i alla fall som ung haft pojkvänner där min musik, film och litteratursmak ej räckt till och där de velat förändra på det som exempel.

• Olbas62
    Kusin Krakel skrev 2017-12-06 07:06:04 följande:

Jag har aldrig hört någon vare sig man eller kvinna uttrycka sig på det sättet.

Däremot har jag ibland upplevt förväntningar (fram för allt från killens kompisar) att jag när jag varit någons flickvän ska inta en viss roll som innehåller vissa uppfostrande och uppstyrande element. Att man som tjej ska driva projekt paret på något sätt. Jag vet att det var något som jag teflekterade mycket över i mina relationer som ung och att jag kände mig lite fel som inte kunde eller ville leva upp till den rollen.

Så visst har vi förväntningar på grund av kön även i relationer och olika roller som man förväntas ta.

Vad gäller att förändra sin partner rent allmänt tror jag dock det finns både hos flick-och pojkvänner. Jag har i alla fall som ung haft pojkvänner där min musik, film och litteratursmak ej räckt till och där de velat förändra på det som exempel.

Har du tänkt på att i reklam är det ofta männen som spexar och kvinnor som är "faktarösten"?
  • Kusin Krakel
    Olbas62 skrev 2017-12-06 07:15:06 följande:

Har du tänkt på att i reklam är det ofta männen som spexar och kvinnor som är "faktarösten"?

Ja det är en roll som blir extra tydlig i föräldrarollen, eller kanske främst i relationen till kompisars barn/barnens kompisar. Många av mina kompisars pappor var spexiga och skojiga men kan inte komma ihåg någon mamma som var det på samma sätt.

Dock förändras ju även dessa roller så jag ser en större variation bland mammor och pappor idag även om mönstret ändå finns kvar.
  • Kusin Krakel

Ursäkta mitt svar blev lite goddag yxkvast eftersom jag missade att det stod reklam, fick för mig att det stod i relationer.

Men visst finns mönstret att killen spexar även i reklam och tv och film. Erik och Lotta är ett bra exempel på det.

I filmer var ju länge den där roliga birollsfiguren så gott som alltid en man (tex i Animerade barnfilmer). Det har väl hänt lite grann där också de senaste åren.

• Flunk1

Lyssna på alla radiokanaler där det sitter kvinnor och män!

P3 eller Rix FM till exempel

Männen skojar och är roliga medans kvinnorna garvar och flabbar... skittrist radio men alla verkar ha samma tema.varför inte tvärsom nån gång??

Laila Bagge är värsta flabbaren...usch

• Youtoo22
    Flunk1 skrev 2017-12-08 06:23:29 följande:

Lyssna på alla radiokanaler där det sitter kvinnor och män!

P3 eller Rix FM till exempel

Männen skojar och är roliga medans kvinnorna garvar och flabbar... skittrist radio men alla verkar ha samma tema.varför inte tvärsom nån gång??

Laila Bagge är värsta flabbaren...usch

Mannen skall ha humor, vara självsäker och kravlös.
Svar på tråden Få ordning på mannen?