• Anonym (inte råd och för spontan)

Utomlands

Har två barn på 6 år och 3,5 år och två bonusbarn på 15 år och 12 år.

Jag var lite för spontan på julafton och bokade en utomlandsresa på julafton till i vår för alla oss. Men nu till saken har vi inte pengarna och kommer inte hinna spara ihop så mycket heller. Dom tre äldsta såg och hörde att jag bokade resa. Till saken hör att jag måste komma iväg till sol och värme. 
    Så nu kommer jag och sambon åka själva på resa och alla fyra barnen får vara hemma. Gör vi helt galet? 12 åringen blev jätte arg MEN har inte råd och mycket är pga dyra fritisaktiviteetr för de stora barnen som sätter käppar i hjulet. 
    12 åringen tycker alla ska vara hemma då jag och sambon åkt på några resor själva utan barn när dom var små och dom var hos deras mamma

• Svar på tråden Utomlands
  • Pope Joan II
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-30 20:59:31 följande:
    JAG har pengar för halva resan och även mer sparat på MITT konto men sen känner jag att det är väldigt dumt att lägga alla mina besparingar på en resa utomlands.
    Jag har förnärvarande ingen stadig inkomst heller och kan inte jobba heltid, jag orkar inte det men om jag skulle jobba heltid hade vi haft råd..
    Så du har lite svårt att försörja dig själv och kan inte ta halva försörjningsbördan för era gemensamma barn? Ja, då retar det väl dig extra mycket kan jag tro, att din mans ungar har aktiviteter som kostar. Pengar som kunde gått till dig. 

Ja, det låter väldigt dumt att lägga sparpengar på en resa om du är så orkeslös att du inte ens kan dra ekonomisk försorg om dig själv.
  • Annita
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-30 21:01:52 följande:
    Hur menar du? Kommer bonusarna bli arga på mina barn för jag väljer att inte ha med några på resan? 
    Nej, så menar jag inte. Tänker att tolvåringen är "en annans unge" som fick ta så stort ansvar för det ekonomiska kring resan.

Jag menar att konsekvenserna främst blir relationen mellan er vuxna och dina bonusbarn. Era gemensamma barn är väl ännu såpass små att de inte bryr sig så mycket om den inställda resan, kanske? 
  • Magnefico

Har själv ett bonusbarn. Skulle aldrig få för mig att inte bjuda honom med honom på familjens resor! Jag betalar i allmänhet våra resor fullt ut eftersom jag tjänar mycket mer än min sambo.

Om det är så viktigt att resa så får ni väl öka era inkomster! Byt till mer välbetalda jobb och/eller jobba mer! Det går alltid. Det är enbart en viljefråga.

• Anonym (Fia)
    Anonym (utmattningssyndrom) skrev 2017-12-30 16:50:25 följande:

Alla är vi ju olika, så man kan väl inte döma någon innan man gått i dennes skor ett gott stycke. Jag har haft utmattningsdepression några gånger så jag förstår TS' känsla av att bara vilja bort från allt.

Själv hade jag dock - vid närmare eftertanke - aldrig i livet orkat ge mig iväg på en utlandssemester. Packning och fix med pass och annat, vara bland massa folk på flygplatser och på hotell, behöva planera mat på resmålet (om det inte är all inclusive iofs!), överhuvudtaget en massa nya intryck, mm. I TS' situation hade jag nog helst skickat iväg hela bunten av man och barn och tagit det lugnt hemma alldeles själv. Men då har jag iofs en stressproblematik också, inte "bara" utmattning.

Det här tänkte jag också på, att är man utmattad på riktigt så orkar man inte med en utlandssemester.
  • Ess
    Anonym (Fia) skrev 2017-12-31 07:18:40 följande:
    Det här tänkte jag också på, att är man utmattad på riktigt så orkar man inte med en utlandssemester.
    Inte om man ska dra med fyra ungar i alla fall.
  • Ess
    Anonym (aa) skrev 2017-12-30 19:15:45 följande:
    Hade barnet varit några år äldre och i god tid innan (tänk ett år eller så) fått veta att ett val mellan hobby och resa fanns hade jag köpt ditt resonemang men knappast nu. 
    Barnet har sedan länge en hobby. Att denna skulle hindra en resa sades inte förrän TS 1) sagt att alla skulle åka och 2) insett att detta inte gick. Ett ganska uppenbart försök att skylla ifrån sig för att hon gjort barnen besvikna och försöka slippa dåligt samvete. Helt i onödan dessutom; hade hon tänkt efter först hade hon helt enkelt kunnat tala om att hon och sambon skulle åka på en semesterresa själva.

Det ekonomiska runt barnets hobby tycks vara infekterat och något för TS att ta en diskussion med sin sambo runt,  men att hux flux dra in det i den aktuella situationen och skuldbelägga barnet för den var bara fult.
    Ja den där hobbyn är en diskussion de måste ta. Det är bara att säga åt mamman att han inte kommer att betala fler gånger from nu.
    Sedan får han förklara för barnen att det inte går mer.

Det blir nog så här när något är så infekterat som den dyra hobbyn verkar va. Slutligen bubblar det över vid fel tillfälle och till fel person.
  • smulpaj01
    Ess skrev 2017-12-31 09:34:41 följande:
    Ja den där hobbyn är en diskussion de måste ta. Det är bara att säga åt mamman att han inte kommer att betala fler gånger from nu.
    Sedan får han förklara för barnen att det inte går mer.

Det blir nog så här när något är så infekterat som den dyra hobbyn verkar va. Slutligen bubblar det över vid fel tillfälle och till fel person.
    Det är klart att han ska betala hobbyn med mamman för sitt barn, däremot kan ts slippa och enbart betala för sina ungar (om hon har råd med det?)
    smulpaj01 skrev 2017-12-31 12:16:30 följande:
    Det är klart att han ska betala hobbyn med mamman för sitt barn, däremot kan ts slippa och enbart betala för sina ungar (om hon har råd med det?)
    Varför skriver du ungar om mina barn och barn om bonusbarnen? Låter som du vill klinga till det att nedvärdera mina barn?

För att förtydliga betalar jag ALLT för mina barn då sambon inte har råd och jag kan ju då tycka att han borde sänka utgifterna på dom äldsta och lägga ungefär lika på alla sina barn. 
    Mina barn har även aldrig varit utomlands med oss men det har hans barn gjort två gånger plus andra resor inom Sverige. 
    Magnefico skrev 2017-12-30 21:54:44 följande:

Har själv ett bonusbarn. Skulle aldrig få för mig att inte bjuda honom med honom på familjens resor! Jag betalar i allmänhet våra resor fullt ut eftersom jag tjänar mycket mer än min sambo.

Om det är så viktigt att resa så får ni väl öka era inkomster! Byt till mer välbetalda jobb och/eller jobba mer! Det går alltid. Det är enbart en viljefråga.

Jag kan blivit sjuk och arbetslös på dom här åren sen vi fick gemensamma barn och det är något jag inte själv har kunnat styra över.
    Jag väntade med att skaffa barn till jag fick fast jobb men det är tyvärr ingen garanti att man inte blir sjukskriven och arbetslös
    Magnefico skrev 2017-12-30 21:54:44 följande:

och plugga kan jag inte för jag är uppenbarligen dum i huvudet, har försökt
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2017-12-31 12:16:30 följande:
    Det är inte alls säkert, speciellt då det var HAN och inte ts som saknade pengar för att resa med barnen.
  • Ess
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-31 13:53:11 följande:
    Varför skriver du ungar om mina barn och barn om bonusbarnen? Låter som du vill klinga till det att nedvärdera mina barn?

För att förtydliga betalar jag ALLT för mina barn då sambon inte har råd och jag kan ju då tycka att han borde sänka utgifterna på dom äldsta och lägga ungefär lika på alla sina barn. 
    Mina barn har även aldrig varit utomlands med oss men det har hans barn gjort två gånger plus andra resor inom Sverige. 
    Jag håller med om att han ska lägga lika mycket på alla sina barn.
Svar på tråden Utomlands