• Morr123

Vaccin

Hej!

Min trettonåring dotter ska ta HPV-vaccin denna vår. Hon är väldigt spruträdd och har sagt att vi måste hålla fast henne om hon ska ta den.

Jag undrar om jag ska hålla fast henne medans hon tar sprutan eller om jag ska låta henne slippa ta den.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vaccin
  • Morr123
    Anonym (Miso) skrev 2018-04-02 21:08:52 följande:

Låter ju hemskt- stackars barn. Tycker absolut att du ska kontakta barnmottagning, de är ofta jätteduktiga. Vägrar hon fortfarande så tycker jag inte du ska tvinga henne. Du kan alltid försöka om nåt år igen. Vaccinet är ju fortfarande bra att ta även hon haft sexdebut, men självklart bäst innan. Jag var också livrädd i den åldern...

viruset ger ju inte garanterat cancer, men ökar ju risken markant. Vårat screeningprogram är bra också om man går på sina provtagningar. Livmoderhalscancer utvecklas mycket långsamt (från onormal cell till cancercell) och oftast så hinner det upptäckas genom cellprovtagning om man går som man ska.

Men att tvinga henne tror jag är fel väg att gå.

Ska ringa barnmottagningen snart.

Men jag får prata om att det är viktigt att gå på cellprovtagning.
  • Morr123
    Solarn skrev 2018-04-02 21:21:33 följande:

Har hon sån fobi för sprutor måste hon ju få hjälp, så ska hon ju inte behöva ha det. Kontakta BUP.

Nej, det är hemskt måste nog ringa BUP, så att hon får hjälp
  • CA3

Ni kanske ska fundera på att ta flickan till terapi för att koma till bukt med detta?
    Jag menar det inskränker ju hennes liv ganska så mycket. 

• Anonym (Mmmm)
    Morr123 skrev 2018-04-03 08:02:13 följande:
    Bra att du har blivit av med din fobi lite grann! Jag har bestämt mig för att jag inte ska hålla fast henne. En psykolog verkar nog bra att kontakta.
    Ja jag tror psykolog är bra eller någon form av terapi iaf. Det hjälpte mig en bit på vägen sen handlar det mesta om en själv och att bestämma sig men det är bra med hjälp att komma underfund med känslor och tankar :) Hur känner hon själv? Jag tänker både på själva fobin och om att ta tag i det, det är ju en svår fobi att leva med, förr eller senare kommer man ju behöva vård liksom, och om vaccinet skulle hon velat ta det om hon inte var så rädd? 
  • Morr123
    CA3 skrev 2018-04-03 08:32:10 följande:

Ni kanske ska fundera på att ta flickan till terapi för att koma till bukt med detta?

Jag menar det inskränker ju hennes liv ganska så mycket. 

Jag har skrivit att vi ska göra det. Men tack ändå
  • Morr123
    Anonym (Mmmm) skrev 2018-04-03 09:38:33 följande:

Ja jag tror psykolog är bra eller någon form av terapi iaf. Det hjälpte mig en bit på vägen sen handlar det mesta om en själv och att bestämma sig men det är bra med hjälp att komma underfund med känslor och tankar :) Hur känner hon själv? Jag tänker både på själva fobin och om att ta tag i det, det är ju en svår fobi att leva med, förr eller senare kommer man ju behöva vård liksom, och om vaccinet skulle hon velat ta det om hon inte var så rädd? 

Hon vill bli av med sin fobi. Fast jag tror hon ändå inte vill ta just den sprutan. För att hennes bästis storasyster tog den och är nu förlamad i hela kroppen förutom höger lillfinger.
  • Anonym (Vaccinera mera)
    Morr123 skrev 2018-04-03 10:01:43 följande:

Hon vill bli av med sin fobi. Fast jag tror hon ändå inte vill ta just den sprutan. För att hennes bästis storasyster tog den och är nu förlamad i hela kroppen förutom höger lillfinger.

Och det är fastställt att det berodde på vaccinet?
  • Anonym (A)

ts. 
    Jag tycker du gör helt rätt, avvakta med sprutan ett eller två år så hon får mogna litegrann, samtidigt som hon får hjälp med sin nålfobi, kbt är nog det hon behöver.
    Fast det där vet ju bup bättre än mig.
    Lycka till. 

• Morr123
    Anonym (Vaccinera mera) skrev 2018-04-03 10:05:31 följande:

Och det är fastställt att det berodde på vaccinet?

Ja det är det. Av fem olika läkare
  • Morr123
    Anonym (A) skrev 2018-04-03 10:26:55 följande:

ts. 

Jag tycker du gör helt rätt, avvakta med sprutan ett eller två år så hon får mogna litegrann, samtidigt som hon får hjälp med sin nålfobi, kbt är nog det hon behöver.

Lycka till. 

Tack så mycket. Jag skall ringa BUP imorgon.
  • Morr123
    Anonym (A) skrev 2018-04-03 10:26:55 följande:

ts. 

Lycka till. 

Tack så mycket. Jag skall ringa BUP imorgon.
  • Anonym (Vaccinera för framtidens skull)
    Morr123 skrev 2018-04-03 20:02:39 följande:
    Ja det är det. Av fem olika läkare
    Eftersom det måste vara ett extremt fall antar jag att det finns dokumenterat.
    Var skedde detta?
    Har det varit uppmärksammat i media?

Jag tror nämligen att du fabulerar.
Svar på tråden Vaccin