• Anonym (Freddan)

Ingår duschhuvudet?

Om det på visningen av en hyreslägenhet finns ett fint och dyrt duschhuvud i badrummet (obvi...), kommer den då följa med lägenheten om inget annat framkommer? Vad säger reglerna?

• Svar på tråden Ingår duschhuvudet?
  • Anonym (....)
    Anonym (Freddan) skrev 2019-01-20 08:04:16 följande:

Kan en polisanmälan för stöld leda nånstans? där man uppger att förra boenden sa att den följer med lägenheten?

Stöld? Hur kan du få för dig att det är förbjudet att ta med sig de saker som man har köpt själv? Gör inte bort dig genom att polisanmäla.
  • Anonym (Milia)
    Kan en polisanmälan för stöld leda nånstans? där man uppger att förra boenden sa att den följer med lägenheten?

Den tidigare hyresgästen lovade alltså att du skulle få det? Det är ingenting du kan polisanmäla. En gåva är inte en gåva förrän den är överlämnad, så hen hade all rätt att ångra sig och ta duschmunstycket med sig i flytten.
  • Anonym (nej)

Vem skulle tjuven vara? Tog förra hyresgästen med den är det ingen stöld, en gåva är inte gjord förrän den överlämnats. Bytte värden ut den? Innan du tillträder disponeras den av värden som har rätt att återställa till "normalt" skick om inte du och värden har avtal om annat.Värden hyr ut en funktion och den har knappast ändrats i högre grad av ett nytt munstycke av den standard som brukar förekomma.

Jo, det var säkert en besvikelse om du förälskat dig i ett fint duschmunstycke, men inget olagligt har skett. Köp/spara ihop till ett eget om detta är en viktig sak för dig. Klarar du inte att släppa detta snart är det nog andra problem det handlar om än att du fått ett standardmunstycke där du hoppats på/förväntat dig ett finare.
  • Anonym (Alice)

Nej, klart det inte är stöld, om det var tidigare hyresgästens egna. Och sa ens personen som bodde där att du skulle få det eller tänker du ljuga för polisen över ett duschmunstycke?

Om det tillhörde lägenheten och alltså var hyresvärdens duschmunstycke, och förra hyresgästen tog det och satte dit ett billigare är det ju hyresvärlden som blivit bestulen och det är nåt du får ta upp med hen.
  • Anonym (haha)
    Anna60 skrev 2019-01-16 13:52:19 följande:
    Nej, man kan inte kräva det tillbaka. Fasta inventarier såsom persienner är dock brukligt att man lämnar kvar. Vad jag talar om handlar om god ton. Däremot om man plockat bort en innerdörr etc, så skall denna återställas.Men det är oerhört luddigt. Och har man inte sagt att "detta är mitt duschmunstycke, och det tar jag bort" så bör man inte plocka bort det. 

Det handlar om god ton. Stora hyresvärdar har regler vad som är brukligt eller ej. 
    Du måste skämta, du kan ju bara inte tro att man måste lämna sina privata saker till nästa hyresgäst?

Vad mer måste man lämna då menar du? Alla möbler? Om jag inte säger "detta är min soffa, den tar jag med mig" så måste jag lämna kvar den till nästa hyresgäst?

Vi bytte bl a gardinstänger och hatthylla när vi bodde i hyres, när folk kom och tittade inte behövde vi säga att det var våra privata ägodelar! När vi flyttade så bytte vi bara tillbaka till standardgrejerna som vi hade lagt i förrådet så länge.

Du måste fatta att det är skillnad på hyreslägenhet och bostadsrätt.

Om man KÖPER något så är det viktigt att få veta vad som ingår i KÖPET eftersom det kan avgöra hur mycket man är beredd att buda.

Men hyres... nej. Tidigare hyresgäst har inga andra skyldigheter än att lämna lägenheten i samma skick som den var i när man flyttade in.
  • Anonym (Jisses)

Nej.... Skulle bara göra att du ser löjlig ut....
  • Anonym (Iris)

Släpp det där nu. Det finns andra duschmunstycken. Säkert mycket finare. Huvudsaken är ju att du kan duscha. Fokusera på andra rum istället, tex sovrummet eller köket. Badrummet spenderar man ju ganska lite tid i jämfört med de andra rummen i lägenheten.

Imorgon är det månförmörkelse!

• elmadumle
    Anonym (....) skrev 2019-01-16 18:19:58 följande:
    Visst. Och jag har aldrig (under 30 år som hyresgäst hos olika bostadsbolag runt om i landet) varit med på en visning av min lägenhet utan hyresvärdens representant har mött upp spekulanterna och visat min lägenhet. Jag har bara fått ett datum och en tid av hyresvärden för att lämna lägenheten inför visningen.
    Här är det mer regel att det är den aktuella hyresgästen som visar lägenheten, nya intressenter får kontaktuppgifter till nuvarande hyresgäst och får komma överrens om tid och dag för att komma och titta.
  • Anonym (handlar)
    Anna60 skrev 2019-01-16 11:35:59 följande:
    Ja, man skall återställa till originalskick. Men man skall också säga till att "detta kommer vi ta med oss och sätta tillbaka originalet" om man låter sina egna prylar vara kvar vid visning. 

Förstår inte vad som är så svårt att förstå?
    Här handlar det om att DU inte förstår att det inte finns någon sådan plikt. DIN känsla för vad som är rätt och fel är inte lag. DU anser att man ska berätta om sådan, det är DIN åsikt. Inget annat. 

TS, som så många har sagt, saker som den tidigare hyresgästen själv har satt dit får denne ta med sig vid flytt. Även om denne satt upp extra skåp, bytt köksluckor,
    Grannen ovanpå har gjort egna köksluckor, de har bott här i drygt 20 år och kommer troligen bo kvar till döddagar och tycker att det är värt att lägga pengar på det.  Så länge de återställer lgh i det skick som fanns när de köpte. 
    Grannen ovanpå har även lagt in klickgolv överallt på egen bekostnad, inte heller det behöver ingå vid flytt. 

Vi kollade på en lgh som vi dock tackade nej till där de tidigare hyresgästerna påpekade att de skulle ta med sig klickgolvet som låg i köket, men de hade inte behövt göra det. 

Vi funderar på att sätta upp eget duschmunstycke med takdusch, flyttar vi snart lär vi ta det med, flyttar vi om fem år så får det säkerligen sitta kvar. Troligen skulle vi informera om att det inte är original, men vi skulle även kunna glömma bort det. 
  • viseversa
    Haha och där avslöjade du dig som troll. Ge dig snälla.
  • Anonym (Freddan)
    viseversa skrev 2019-01-21 17:10:17 följande:

Haha och där avslöjade du dig som troll. Ge dig snälla.

Va? Jag ställde en fråga jag ville ha svar på.
  • viseversa
    Anonym (Freddan) skrev 2019-01-21 17:29:39 följande:
    Va? Jag ställde en fråga jag ville ha svar på.
    Nej du tramsar bara. För vad skulle du få ut av att anmäla menar du? Dom tog med sig SINA saker. Köp ett eget jävla dushmustycke.
  • Anonym (handlar)
    Anonym (....) skrev 2019-01-16 12:00:46 följande:
    Jag har aldrig varit på en visning av en hyresrätt där nuvarande hyresgästen står för visningen. Det kan bli väldigt konstigt om hyresgästen inte trivs med hyresvärden, grannarna, området, lägenheten mm. Men kanske är det så i vissa privata hyresrätter.
    Jag har varit på EN visning där visningen sköttes av värden, alla andra visningar (en hel del) har visats av hyresgästen som bor där för tillfället. Jag har aldrig tidigare bott hos en privat värd som jag gör nu, utan i de kommunala bolagens bostäder. Antar att det är olika beroende på kommun och kanske län också. 
Svar på tråden Ingår duschhuvudet?