• Anonym (så ensam)

    Min livskamrat dog, lämnade mig och tre barn

    Efter en kort tids sjukdom dog min livskamrat. Kvar är jag och tre barn. Det har "bara" gått två månader sen den hemska dagen men det känns som igår.

    Jag vet inte hur jag ska klara av dagarna. Jag har tre barn, två i tonåren och en på väg in. Alla är ledsna och jag måste hålla masken så mycket jag kan annars kan jag inte fungera. Måste visa mig stark. 

    Men jag känner mig så enormt ensam: Jag tänker också på framtiden. Barnen växer upp och jag kommer då bli ännu mer ensam än nu ju :(( Nu har vi haft sportlov, jag har inte träffat någon annan vuxen. Ingen i min bekantskapskrets har hört av sig, ingen har bjudit hem mig och barnen på en fika, eller en filmkväll. Inte ens mina syskon :(( 


    Å jag som anser att jag har bra kontakt med mina syskon :( inte ens dem tänkte på att bjuda över oss, trots att jag frågade en dag om vi kunde ses och hitta på något. de visste att vi var lediga. 

    Är det för mycket begärt att tro att ens syskon ska vara som ett stöd i detta? Har jag för höga krav på att mina syskon borde bry sig om mig? Bör jag tänka att jag har ingen i denna situation? Att jag är helt ensam i denna sorg och  måste ta mig ur den helt ensam, jag och barnen? Det är så det känns....Att ingen bryr sig om hur det känns. 

    Jag vet inte ut eller in. Jag har inte trott att mina vänner skulle höra av sig och föreslå att ses, vi har inte haft tät kontakt på länge, vi har hörts men inte varit nära på länge, men mina syskon och deras barn har jag ju alltid bra kontakt med. Men det känns som att folk bara lever vidare. Vilket jag känner att jag inte kan. Saknaden är enorm, så fort jag är ensam kommer tåraarna. Å allt man ska göra själv nu  med barnen utan en till vuxen att planera med, att bolla med, deras framtid, deras skola, semestern, träningarna, konflikter, sjukdomar, tankar, vardagar, middagar...allting. Ensam med barnen. Två månader har gått, jag har ingen att bolla med. Ingen ringer på kvällen för att säga hej. eller jo, ibland ringer mina syskon. Kankse en gång i veckan, eller något sms. Det hjälper för stunden, men det känns så lite. Jag känner mig inte älskad på samma sätt som av min livspartner, det känns bara ännu mer ensamt och påtagligt när jag får ett sms bara. Då tänker jag att så här hade han aldrig gjort, han hade kommit över fredag kväll med fika och chips och film om han visste att jag var ledsen, om vi inte hade bott ihop. Så mycket som han älskade mig, så mycket som han brydde sig om mig. Ringde för att höra om jag var framme när jag åkte långt, ringde för att höra hur det gick på min tenta när jag hade det, önskade mig lycka till innan arbetsintervjuer, ställde upp när jag var sjuk, alltid vid min sida. Omtänksam. 

    Hur överlever jag det här? Jag känner mig som ensammast i världen just nu:(( 

  • Svar på tråden Min livskamrat dog, lämnade mig och tre barn
  • Anonym (så ensam)
    Popetot skrev 2020-03-01 17:01:02 följande:

    Jag beklagar verkligen ts. Kan inte föreställa mig.

    Men du ska få mitt perspektiv från andra sidan. En person mycket nära mig förlorade sin partner för flera år sedan. Då partnern också stod mig nära hade jag min egen sorg att bära på. Jag tyckte det var svårt hur jag skulle förhålla mig till hen. Men till skillnad från dina syskon, så sa jag det till hen. "jag vet inte när, hur eller hur ofta jag ska höra av mig till dig. Jag vill inte störa eller säga något tokigt". Jag fick bästa svaret - orkar jag, så svarar jag. Annars låter jag bli!

    Berätta för dina syskon exakt hur du känner så tror jag det blir förändring. Sen tror jag iofs att det bästa stödet hittar du hos kyrkan som flera nämnt eller hos de som vet vad du går i genom. Rekommenderar dig att söka upp organisationen vimil (vi som mist någon mitt i livet). Där kan du få mycket stöd och förståelse.

    Sänder dig mina tankar <3


    Tack för ditt inlägg <3 jag hade tyckt det var bra om de sagt något sånt. Men det har de inte. Istället har de sagt när jag  är så ensam nu och förklarat hur jag mår att "de förstår hur ensamt det känns nu för mig" men ändå så gör de inget för att underlätta.... Jag tror inte de orkar. De har sina familjer och tänker nog inte på mig, jag tror det är så enkelt.... jag gör mig kanske större i deras liv än jag är? 

    Ja jag måste nog vända mig till något annat för att få hjälp...
  • Anonym (så ensam)
    Anonym (G) skrev 2020-03-03 20:53:18 följande:

    Beklagar sorgen. All styrka till dig och många kramar


    tack <3
  • Anonym (så ensam)
    Plupp73 skrev 2020-03-03 19:52:40 följande:

    Diakoniverksamheten i kyrkan är fantastisk! Det är många som inte tänker på det när man lättvindigt går ur kyrkan!

    Där finns samhällets riktiga backup när de personliga katastroferna kommer!

    Dessutom utan kostnad - inga ockerpriser för hjälpen!


    Tack för tipsen <3
  • Anonym (så ensam)
    Plupp73 skrev 2020-03-03 19:52:40 följande:

    Diakoniverksamheten i kyrkan är fantastisk! Det är många som inte tänker på det när man lättvindigt går ur kyrkan!

    Där finns samhällets riktiga backup när de personliga katastroferna kommer!

    Dessutom utan kostnad - inga ockerpriser för hjälpen!


    Tack för tipsen <3
  • Anonym (så ensam)
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-01 17:23:04 följande:

    Beklagar sorgen, TS. Det måste vara bland det värsta att drabbas av, dödsfall när man är mitt i livet.
    När min svärfar gick bort, så pratade min svärmor med en psykolog, som rådde henne att engagera sig i kyrkan. Så nu hjälper hon till  med deras loppis. Finns säkert samtalshjälp att få via vårdcentralen också.

    Tråkigt med dina syskon, hoppas du får glädje av de bra råden i denna tråd.


    Tack för tipsen <3
  • Anonym (så ensam)
    Anonym (Sök stöd) skrev 2020-03-01 22:35:05 följande:

    Först vill jag beklaga sorgen. Det måste verkligen vars tufft att förlora sin livskamrat mitt i livet och det blir dessutom en dubbel sorg när det dessutom drabbar ens barn. Tyvärr är många människor väldigt rädda för att bemöta människor i sorg. De drar sig undan, vill inte störa och är rädda för att göra fel. Om du kan tänka dig det så finns mycket stöd att söka från Svenska Kyrkan. Du kan höra av dig till diakonen i din församling. De har stor vana av att kunna stötta och vägleda människor i sorg. De brukar även ordna med grupper för barn och ungdomar som förlorat föräldrar. Jag fick själv mycket bra hjälp från en diakon efter att jag förlorat min syster hastigt. Jag förstår att det känns helt övermäktigt just nu och det har bara gått två månader. Det är en klen tröst just nu men det kommer att kännas lättare med tiden. Jag hoppas att du ska hitta din väg framåt genom sorgen.


    Tack för ditt svar och tipsen <3 Ja jag hoppas att det kommer kännas bättre en dag, nu känns det bara så tungt :((
  • Anonym (så ensam)
    Anonym (Änka med 3) skrev 2020-03-02 21:40:22 följande:

    Beklagar din förlust.

    Min man gick bort för 21 månader sedan efter en tids sjukdom, jag blev ensam med 3 barn med speciella behov.

    Min erfarenhet är att de jag trodde var mina "vänner" blev bekanta under sjukdoms tiden medans "bekanta" slöt upp på ett helt annat plan. Någon kom med middag, tog med sig barnen på utflykt, ringde, hjälpte till med hämtning och lämning på träningar osv.

    Efter att maken gick bort rensade jag bort många och fick även nya vänner.

    Släkten är bra att ha nära, men de lever alla sina liv och kan säkert ställa upp extra om man specifikt uttrycker vad man har för behov.

    Men att vara ensam kring allt med barnen tar tid att vänja sig vid.

    Kram


    Tack för ditt svar <3 Jag beklagar din sorg också :((( Vad skönt att du fick nya vänner jag hoppas jag också får känna av det en dag sen. Ja denna ensamhet är tuff, att plocka ur tvätten känns just nu som ett hästjobb, saker jag tidigare gjort utan att tänka på känns nu som om om jag bär bly :(( 
  • Anonym (så ensam)
    Plupp73 skrev 2020-03-03 19:48:58 följande:
    Nu handlade tråden om att mista en partner som avlider. Att du då tar upp att bli lämnad av någon som svar, är det folk reagerar på. Det är tyvärr inadekvat i ett sammanhang som detta.

    Visst finns officiellt stöd att få, men saknaden av någon som verkligen älskat en på riktigt är enorm, och att inte kunna dela barnens uppväxt. Att se vännerna väva för sorgen och tom syskon, det är tufft.

    Jag tvivlar inte på att du själv haft det tufft, men det får kanske ha en egen tråd, inte denna.

    TS jag beklagar sorgen, och dina syskons frånvaro av stöd!
    Tack <3 ja det är just det, en person som jag vet verkligen älskade mig, gjorde allt för mig och barnen och som verkligen ville leva med oss :(((( men fick inte det :((( den platsen kommer ju aldrig att kunna ersättas av någon annan, den kärleken är inte mätbar med någon annans ju :(( hur mycket en vän än skulle ställa upp vilket är jättefint så kommer jag ju alltid sakna allt det där :((( känns så himla jobbigt :(( 
  • Anonym (så ensam)
    Anonym (Ly) skrev 2020-03-02 21:27:43 följande:
    Naturligtvis blivit lämnad av folk som dött. Mycket enklare att acceptera det tycker jag. Då vet man ju i alla fall att personen älskade en, att hen ville ens bästa men bara råkade dö. Det är också mer stöd till att bearbeta dödsfall, präster, främlingar alla förstår sorgen efter någon nära har dött. Enkelt att få empati, tröst, hjälp, stöd. Det andra är svårare traumabearbetning. Dessutom ytterst få som kan relatera till det och därav mindre stöd i sorgen när någon försvunnit utan att ha fysiskt dött. Men, men det perspektivet bör inte diskuteras just i denna tråd så det var allt fån mig. Ts och barnen kommer klara detta genom allt stöd och all hjälp från kyrkan och genom att dela med sig av hur det känns för alla förstår sorgen. Att någon man älskar dör drabbar alla i olika mån. Ingen slipper undan. Beklagar sorgen.
    Tack <3 självklart är det jobbigt att bli lämnad också , jag har som sagt inte erfarat det och vet inte hur det känns men en vän till mig mådde väldigt dåligt när hon blev lämnad och försökte till och med ta livet av sig så visst är det också jättjobbigt för många :( 
  • CrilleTheCroc
    Anonym (så ensam) skrev 2020-03-04 00:08:49 följande:
    Ja men jag börjar ju känna mig bitter nu på mina syskon känner jag. Jag skulle aldrig göra så här.... de är alla gifta och har partners, har sällskap på kvällarna.... blev nästan irriterad när min svägerska ringde mig och sa: Jag har tänkt på dig så mycket! Du måste känna dig så otroligt ensam nu! Och då ringde hon 3 veckor efter dödsfallet! Om hon nu förstod det, varför ringde hon inte tidigare? Å varför ringer hon inte igen??! Det var tre veckor sen! Å jag grät i telefonen då och sa att ja det är så ensamt osv.... 

    Å mina syskon då, varför hör de inte av sig lite oftare? Jag tycker nästan de hörde av sig mer innan dödsfallet faktiskt. 

    Jag vet inte, jag kanske har för höga krav? Men nu mår jag så dåligt själv så jag orkar inte kontakta dem för att försöka upprätthålla en tät kontakt, jag orkar inte sitta och ringa runt... Men de kunde ju ringa ibland och säga hej och kanske prata med mina barn, säga åt kusinerna som är lite äldre att ringa och säga hej,,,,
    Anonym (så ensam) skrev 2020-03-04 00:08:49 följande:
    Ja men jag börjar ju känna mig bitter nu på mina syskon känner jag. Jag skulle aldrig göra så här.... de är alla gifta och har partners, har sällskap på kvällarna.... blev nästan irriterad när min svägerska ringde mig och sa: Jag har tänkt på dig så mycket! Du måste känna dig så otroligt ensam nu! Och då ringde hon 3 veckor efter dödsfallet! Om hon nu förstod det, varför ringde hon inte tidigare? Å varför ringer hon inte igen??! Det var tre veckor sen! Å jag grät i telefonen då och sa att ja det är så ensamt osv.... 

    Å mina syskon då, varför hör de inte av sig lite oftare? Jag tycker nästan de hörde av sig mer innan dödsfallet faktiskt. 

    Jag vet inte, jag kanske har för höga krav? Men nu mår jag så dåligt själv så jag orkar inte kontakta dem för att försöka upprätthålla en tät kontakt, jag orkar inte sitta och ringa runt... Men de kunde ju ringa ibland och säga hej och kanske prata med mina barn, säga åt kusinerna som är lite äldre att ringa och säga hej,,,,
    Ser att du skriver dina svar efter kl 00.00 ! Sover du inte på nätterna så blir man dåligt rustad för alla "måsten" dagen efter. 
    Vill du så får du gärna PMa. Om jag kan ge dig stöd av mina egna erfarenheter så ställer jag upp så gott jag förmår.
    Mvh Ensam med 2

  • Anonym (Moa)
    Anonym (Ly) skrev 2020-03-02 21:27:43 följande:
    Naturligtvis blivit lämnad av folk som dött. Mycket enklare att acceptera det tycker jag. Då vet man ju i alla fall att personen älskade en, att hen ville ens bästa men bara råkade dö. Det är också mer stöd till att bearbeta dödsfall, präster, främlingar alla förstår sorgen efter någon nära har dött. Enkelt att få empati, tröst, hjälp, stöd. Det andra är svårare traumabearbetning. Dessutom ytterst få som kan relatera till det och därav mindre stöd i sorgen när någon försvunnit utan att ha fysiskt dött. Men, men det perspektivet bör inte diskuteras just i denna tråd så det var allt fån mig. Ts och barnen kommer klara detta genom allt stöd och all hjälp från kyrkan och genom att dela med sig av hur det känns för alla förstår sorgen. Att någon man älskar dör drabbar alla i olika mån. Ingen slipper undan. Beklagar sorgen.
    Hon skriver till främlingar på Internet för att få stöd, då hennes egna syskon inte ens vid förfrågan vill ses.

    Det låter allt annat än enkelt och som om TS har så överväldigande mycket stöd och förståelse i sin närhet.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (så ensam) skrev 2020-03-04 00:29:00 följande:
    Tack <3 självklart är det jobbigt att bli lämnad också , jag har som sagt inte erfarat det och vet inte hur det känns men en vän till mig mådde väldigt dåligt när hon blev lämnad och försökte till och med ta livet av sig så visst är det också jättjobbigt för många :( 
    Hur känns det idag?

    *KRAM*
  • Anonym (M)

    Beklagar sorgen. 
    Jag miste min make för 1,5 år sen på min 35-års dag. Vi hade dock inga barn. Man känner sig verkligen ensam och dessvärre stämmer det såväl med "i nöden prövas vännen". Jag vände mig och fick professionell hjälp av bland annat diakon och har även gått svenska kyrkan leva-vidare grupp. Min främsta livlina har dock var Vimil - vi som mist någon mitt i livet. Jag har känt mig sviken av både vänner och familj. Och märkt att dem jag trodde skulle finnas där inte gjort det och tvärtom, dem jag minst anat har varit ett enormt stöd. 
    Jag har försökt lära känna nya vänner och nya sammanhang för att orka ta mig igenom.
    Efter begravningen märkte jag att det blev allt tystare, ingen som hörde sig knappt. Om jag inte själv orkat höra av mig till andra hade jag suttit mest ensam. Men du har visat för dina syskon att du gärna vill ses och ha kontakt, så hoppas det ändrar sig med tiden. Eftersom jag mest haft vänner med familj har deras vardag gått vidare på en gång medan mitt stod som på paus. Nu har jag faktiskt mött kärleken igen, vilket jag inte var beredd på. 

Svar på tråden Min livskamrat dog, lämnade mig och tre barn