• Simmaellersjunk

Sony förbjuder sexism på PlayStation - rätt eller fel?

Alla vet väl vad PlayStation är, men visste ni att Sony som första spelföretag förbjudit sexism på sina plattformar? I samband med att försäljningen av både PlayStation 3 och PlayStation 4 varit en besvikelse i hemlandet Japan, omlokaliserade Sony hela PlayStation-avdelningen till Kalifornien i USA. Ett av deras första beslut blev att införa en ny policy som förbjuder sexism i alla spel. Exempelbild nedan på något som var OK förr, men som är förbjudet idag på PlayStation.

Eftersom rasism är förbjudet, varför är inte sexism förbjudet i underhållningsprodukter? De andra jättarna, Microsoft, Nintendo och Valve har inte antagit samma policy.

Tycker ni att sexism ska förbjudas i spel och film, eller är det ett intrång i skapandefriheten? Kommer ni att stötta Sony efter detta beslut?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-20 01:40
    STÖRRE BILD: i.imgur.com/oH4OpMe.jpg

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sony förbjuder sexism på PlayStation - rätt eller fel?
  • Xenia
    Friger skrev 2021-02-23 07:10:41 följande:
    Du kunde lika gärna uttala dig om styrsystem för rymdraketer eller något annat du inte behärskar.

Barn är inte främsta målgruppen för Startrek. Star Wars har en mer blandad målgrupp men fan-cluben är klart äldre nu än vad den var förut. Lite pga att försäljningen av leksaker störtdök efter de senaste filmerna. Få grabbar ville ha en actionfigur av en feminist så dom vände sig till andra saker. Disney missade en hel generation där. Dom försöker ta igen det nu, får se om dom lyckas.

Dataspel/tv-spel har åldersgränser precis som filmer. Man förbjuder inte 'När lammen tystnar' för att barn tittar på 'Greta Gris'. Du kan titta på den ena utan att titta på den andra. Men ändå är så du resonerar.

Även om jag i ärlighetens namn spelar betydligt mindre nu än förut pga att jag har så mycket andra plikter, så är det jag och andra dataspelsintresserade vuxna (oftast män) den stora plånboken för branschen. Vi står ofta som betalare till både oss själva och till våra barn. Sura konservativa morsor är en betydligt mindre målgrupp ur ekonomisk synvinkel.

Sony gör naturligtvis som dom vill. Men det kommer att kosta dom, precis som det kostat andra som gått i pk-fällan. Gnällspikarna har mycket åsikter men har aldrig konsumerat produkterna och kommer aldrig att göra det oavsett hur pk det blir.
    Ditt inlägg stinker av förakt för kvinnor och tjejer. Männen styr och det är enbart deras synpunkter som räknas. Inget kommer någonsin att förändras heller.

Pojkar lär sig (av sina fäder?) att se ned på tjejer och kvinnor. Varför vill inte killar ha actionfigurer som föreställer kvinnor? Ja, för att de lärt sig att tjejer/kvinnor inte räknas. 

Mödrarna ska inte ha något att säga till om tydligen. Vilka är det som är konservativa förresten, det är männen. Det är de som går i taket av Sonys beslut.

Du kan lita på att vi mödrar vill ha något att säga till om när det köps in dataspel till barnen.
  • Anonym (A)
    Xenia skrev 2021-02-23 15:11:00 följande:
    Ditt inlägg stinker av förakt för kvinnor och tjejer. Männen styr och det är enbart deras synpunkter som räknas. Inget kommer någonsin att förändras heller.

Pojkar lär sig (av sina fäder?) att se ned på tjejer och kvinnor. Varför vill inte killar ha actionfigurer som föreställer kvinnor? Ja, för att de lärt sig att tjejer/kvinnor inte räknas. 

Mödrarna ska inte ha något att säga till om tydligen. Vilka är det som är konservativa förresten, det är männen. Det är de som går i taket av Sonys beslut.

Du kan lita på att vi mödrar vill ha något att säga till om när det köps in dataspel till barnen.
    Håller med.
  • MsFry

På samma sätt som bokförlag får bestämma vilka böcker de ger ut så får naturligtvis Sony bestämma vilka spel som ska ges ut till deras konsol. De äger varumärket.

Allt annat vore helt orimligt. Eller kanske ska staten bestämma? Någon form av planekonomi där alla förlag, utgivare, varumärkesägare osv måste ha en viss andel sexistiska/rasistiska/ultravåldsamma titlar i sitt sortiment för annars blir gossarna ledsna i ögat och känner sig kränkta.

• Friger

Jag föraktar alla människor oavsett kön som inte kan låta folk ha sina intressen ifred...

Visst kan småkillar ha actionfigurer som föreställer kvinnor... men nu vill dom flesta inte ha det. En av mina döttrar är en pojkflicka. Hon vill ha det. Hon får det också. Även om hon är underbar på alla sätt och vis så är hon knappast en majoritet.

Det handlar inte om att se ner på någon. Det handlar om att identifiera sig. De flesta grabbar vill ha en manlig förebild. De flesta tjejer vill ha en kvinnlig. Sen finns det en minoritet som korsar gränserna.

Jag går inte i taket av Sonys beslut. Äger bland annat en playstation med en massa spel som jag köpt till ungarna. Nästa gång jag köper en konsol blir det något annat. Om jag köper konsol. Kanske får räcka med datorer.

När mödrarna köper lika mycket dataspel till ungarna som männen gör så kommer det att påverka. Men ni ligger en bit efter. Si så där 10-12 ljusår efter skulle jag tro.
  • Anonym (Ray)
    MsFry skrev 2021-02-23 15:23:50 följande:

På samma sätt som bokförlag får bestämma vilka böcker de ger ut så får naturligtvis Sony bestämma vilka spel som ska ges ut till deras konsol. De äger varumärket.

Mer som att IKEA skulle bestämma vilka böcker som får stå i Billy-bokhyllan.

Det är ingen som försöker tvinga Sony ge ut spel mot Sonys vilja. Det handlar om att Sony vill stoppa andra ge ut playstation-spel som Sony inte tycker är passande.

• Anonym (Ray)
    Som pappa låter jag inte mina barn spela vilka spel som helst. Vi till och med följer åldersgränserna som spelen är märkta med. Våld och sex går bort.

Men om min 32-åriga släkting vill spela GTA på sin nya playstation tycker jag att han ska få göra det.

• MsFry
    Anonym (Ray) skrev 2021-02-23 16:03:01 följande:

Mer som att IKEA skulle bestämma vilka böcker som får stå i Billy-bokhyllan.

Det är ingen som försöker tvinga Sony ge ut spel mot Sonys vilja. Det handlar om att Sony vill stoppa andra ge ut playstation-spel som Sony inte tycker är passande.

Nej, en bokhylla är inte en relevant jämförelse. Sony äger plattformen och varumärket, de bestämmer vad som får ges ut under det varumärket.
  • Anonym (Ray)
    MsFry skrev 2021-02-23 16:51:49 följande:
    Nej, en bokhylla är inte en relevant jämförelse. Sony äger plattformen och varumärket, de bestämmer vad som får ges ut under det varumärket.
    IKEA äger varumärket Billy för bokhyllor, så det är faktiskt helt ok jämförelse.

Tycker du att Apple/Microsoft/Google ska få bestämma vilka hemsidor du får besöka?

• Anonym (Rätt ur försäljningssynpunkt)

Visst en del kunder blir sura för att det är jäkla feministtrams som sabbar osv. Men de köper ändå produkten, spelar ändå spelen. En kund med klagomål som ändå köper produkten är en precis lika välkommen kund som den som älskar det och köper det. Bägge betalar samma pris.

Dessutom når man utöver dessa ett fåtal till som köper just pga att det är woke.

Tills den dagen kunder som vill ha sexistiska spel slutar köpa icke-sexistiska spel så är deras kritik av företag som lyssnar på feministskit totalt tandlös.

Massa branscher gör sådär: Det är ok med missnöjda kunder, så länge de ändå fortfarande köper. Fler kunder är mer värt än ett mindre antal väldigt nöjda kunder. 

• MsFry
    Anonym (Ray) skrev 2021-02-23 17:25:17 följande:

IKEA äger varumärket Billy för bokhyllor, så det är faktiskt helt ok jämförelse.

Tycker du att Apple/Microsoft/Google ska få bestämma vilka hemsidor du får besöka?

Nej det är inte en relevant jämförelse. De spel som släpps till Playstation görs det under någon form av licens från Sony. En mer relevant jämförelse skulle vara att du designar en bokhylla och kräver att få sälja den på Ikeas varuhus under deras varumärke. De har då all rätt att säga nej.
  • Anonym (Ray)
    MsFry skrev 2021-02-23 18:54:44 följande:
    Nej det är inte en relevant jämförelse. De spel som släpps till Playstation görs det under någon form av licens från Sony. En mer relevant jämförelse skulle vara att du designar en bokhylla och kräver att få sälja den på Ikeas varuhus under deras varumärke. De har då all rätt att säga nej.
    Problem uppstår då ett företag med nästan monopolställning bestämmer vilka produkter som ska få fungera med deras spelare. Det inskränker yttrandefriheten och är i förlängningen ett hot mot demokratin.

Det påminner om nutida Kina, där staten bestämmer vilka program och appar som får användas - även om det den här gången är ett företag.

Tänk dig en radioapparat eller en tv som bara kan ta in tillverkarens "godkända" kanaler. Låter inte det läskigt? Mig skrämmer sådana tankar.

• MsFry
    Anonym (Ray) skrev 2021-02-23 20:49:42 följande:

Problem uppstår då ett företag med nästan monopolställning bestämmer vilka produkter som ska få fungera med deras spelare. Det inskränker yttrandefriheten och är i förlängningen ett hot mot demokratin.

Det påminner om nutida Kina, där staten bestämmer vilka program och appar som får användas - även om det den här gången är ett företag.

Tänk dig en radioapparat eller en tv som bara kan ta in tillverkarens "godkända" kanaler. Låter inte det läskigt? Mig skrämmer sådana tankar.

Och då köper man inte den produkten. Då väljer man något annat, det finns fler konsoler på marknaden än just Playstation. Det går inte att prata om monopol på den marknaden alls.

Din jämförelse med Kina hade varit relevant om tv-spelsbranchen var statligt reglerat och det fanns ETT statligt bolag som tillhandahöll tv-spel. Så är det dock inte. Ett privatägt företag har rätt att själva bestämma vad som ska tillåtas under deras varumärke. Allt annat vore skrämmande.
  • Anonym (Ray)
    MsFry skrev 2021-02-23 21:16:23 följande:
    Och då köper man inte den produkten. Då väljer man något annat, det finns fler konsoler på marknaden än just Playstation. Det går inte att prata om monopol på den marknaden alls.

Din jämförelse med Kina hade varit relevant om tv-spelsbranchen var statligt reglerat och det fanns ETT statligt bolag som tillhandahöll tv-spel. Så är det dock inte. Ett privatägt företag har rätt att själva bestämma vad som ska tillåtas under deras varumärke. Allt annat vore skrämmande.
    Sony är den största tillverkaren av spelkonsoler och missbrukar nu sin ställning om de tar sig rätten att porta spel från vissa speltillverkare.

www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrensreglerna/missbruk-av-dominerande-stallning/
  • MsFry
    Anonym (Ray) skrev 2021-02-23 21:48:24 följande:

Sony är den största tillverkaren av spelkonsoler och missbrukar nu sin ställning om de tar sig rätten att porta spel från vissa speltillverkare.

www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrensreglerna/missbruk-av-dominerande-stallning/

Peka gärna ut vad i den texten som du tror är applicerbart på att Sony väljer vilka typer av spel som ska ges ut under deras flagg.

(Ledtråd: det finns inget).
Svar på tråden Sony förbjuder sexism på PlayStation - rätt eller fel?