• Anonym1720

    Jag ångrar mitt andra barn

    Som rubriken säger, jag ångrar ihjäl mig över mitt andra barn det är så fruktansvärt smärtsamt, fick mitt andra barn när första dottern var tre år cirka. Jag började känna ganska fort att detta var inte vad jag tänkt mig att jag egentligen nog inte alls ville ha ett till barn, utan vi ?skaffade? ett syskon för vårt barns skull, för att denna inte skulle vara så utsatt, vi hade inte ens en bra relation utan det var mer en överenskommelse om att separera när yngsta barnet började på förskolan. Alla fel i boken man kunde göra. Det var oxå en tanke om att ångra sig, då jag är +40 och tänkte att det var sista chansen i så fall. Jag ville efter födseln få henne bortlämnad, kanske hon skulle komma på familjehem och vi kunde ha kontakt, men pappan vägrade.

    När yngsta kom var jag från början frisk, sen har det varit en lång tid med depression, inläggning och fortfarande inte frisk, men jag vet (eller känner så fortfarande) att jag inte kommer sluta ångra mitt andra barn. Hon är 10 månader nu. Ångern (och sorgen för mitt första barn) är så stark så den äter upp mig och känner absolut ingenting. Visst, hon är gullig. Men känns som att allt bara skedde i onödan, hela jävla graviditeten, ja allt. Önskar jag fick detta med 1:an så jag ALDRIG hade övervägt att skaffa ett till barn. Det blev bara så fruktansvärt jobbigt allt och en stor chock. Och var aldrig beredd på att jag skulle ångra att tiden med 1:an inte fanns där på samma sätt.

    Tilläggas ska att jag har ADHD och uttalad stresskänslighet men gick bra med ett barn; pappan kompenserade nog till viss del, eller så hade jag klarat det själv då med. Men som

    läget är nu så är det enda jag ältar och sörjer att min äldsta dotter förlorat sin mamma helt och hållet, hennes barndom dog när vi fick ett till barn (((( Jag kräks och får panik och skäms och allt därtill för jag sörjer så mycket över det, jag har förstört hennes liv. Allt var SÅ BRA när vi bara hade henne men sen skulle min fixering över ett syskon förstöra precis ALLT. Ni som har barn förstår nog hur man känner, att inte längre bo eller ens träffa sitt barn och eftersom jag bara inte kan få ha ett barn för pappan så kommer nu han få vårdnaden om båda, ser ingen annan utväg. Förlorar min lgh, allt, när jag kunde ha separerat med en frisk dotter som jag älskar över allt, vet inte vad jag ska ta mig till. Hjärnan slutar aldrig snurra över detta, jag hatar pappan mer än jag kan förklara, (som ställer massa villkor) slår på mig själv hur jag kunde vara så JÄVLA DUM, även om jag vet fler med mig som gjort samma misstag kan inte säga nog hur många ggr jag ångrar mig över att ha förstört min dotters liv och säg inte att det blir bättre. För jag känner att jag kommer inte sluta ångra mig, vill bara tillbaka till tiden när jag var FRISK och hade min enda dotter men skriv gärna ni som fått fler barn och ångrat er, ja även ni som kanske gjort det och om det blev bättre. Känner bara sådan ånger och sorg över vad jag ställt till med *gråter* det skulle aldrig ha hänt.

  • Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn
  • Fågel Flax
    Anonym1720 skrev 2021-06-14 17:51:43 följande:

    ä

    <3

    Det känns lönlöst och meningslöst just för att det gått så lång tid och jag inte mår bättre och jag tror faktiskt ECTn förstörde hela mitt liv...:-/ hade en kraft att kämpa innan men den är borta nu den tog bort allt som var jag visst, depressionen gör sitt men den hade jag kunnat ta mig ur säkerligen, detta verkar inte så, 7 månader sen och mår dåligt, om inte sämre än innan...jo jag mår sämre än innan. Därför avskyr jag min fd sambo så mycket, för han tjatade mig till denna behandling som inte gjorde ngn nytta alls känns helt lönlöst nu


    Hej igen, ts!

    Jag har svarat i din andra tråd också.

    Jag VET att du känner så, jag hör dig.

    Jag tror fortfarande på dig och din inre kraft, bara så att du vet. Och det är tufft att komma tillbaka från var du är, det är det.

    Sju månader känns så länge när man är med själv och går igenom dem, och särskilt i samband med din relation till din dotter. Något annat skulle vara konstigt om du kände! Men försök att lita till det goda bandet som du och din dotter har byggt upp sedan tidigare, och att sikta på en framtid ihop när du är mer tillfrisknad.

    Att tillfrisknandet går åt helt fel håll kan vara en så enkel sak som att hitta rätt behandling åt dig, och det betyder oavsett inte att det inte kan vända igen! (Jag vet det av egen erfarenhet, herregud vad långt nere på botten jag var ett tag, och medan jag sjönk var den värsta ångest. Jag fick faktiskt ingen hjälp av vården ALLS, tvärtom)

    Sedan har du faktiskt en behandlingsrelaterad skada, och de behandlande läkarna har ansvar att göra sitt yttersta att rätta till den, och att inte lämna dig ensam med att försöka tackla den. (Men det betyder inte att de kommer att göra det, enligt min egen erfarenhet av svenska vården, tyvärr, det kan ta tid att hitta bra läkare och också rätt behandling ibland.)

    Så, skilj på äpplen och päron.

    Du har en sjukdom, den har varat längre än du trodde att den skulle göra, den blev felbehandlad och nu är det värre än någonsin.

    Mål, att ta dig upp igen, även om det blir på en annan plats än där du sjönk så spelar det ingen roll, för väl på land kommer du att kunna fixa och dona.

    Nuet, ett steg i taget. Försök att släppa in kärleken till dig själv, och när du orkar så skicka iväg ett nalle-vykort till dottern eller vad som helst som hon kan ha som gör att hon vet att mamma fortfarande älskar henne. Som jag skrev, det behöver inte vara brev som är i ord, det kan vara bilder eller att du skickar något annat hon kan ha, kanske ett gosedjur eller en cd med fina visor som hon kan spela och tänka att den är från mamma! Medan mamma är på sjukhus!

    Jag vet inte om din före detta sambo eller någon annan kan hjälpa så att dottern också kan få iväg små brev till dig, tillbaka?

    Kanske kan det vara ett sätt att få upp lite gnista och hopp för er igen?

    Stor kram, önskar er så gott, dig och barnen

    p.s

    Det låter som att det varit en svår situation för din sambo, och han svek dig och ert, men försök se han som en vanlig människa med fel och brister, iaf. Kanske har han haft en egen inre panik och rådvillhet när du blev sjuk, och därför varit mer sårbar för läkares förslag om vad som kan vara till hjälp?

    (Så har det varit för mina anhöriga, som en gång i tiden övertalade mig till en FYSISK operation, som i efterhand var rätt onödig, och som minst sagt inte gynnade min hälsa. 20 år senare har jag fortfarande sådant jag bara måste leva med nu, på grund av operationen.

    Summa summarum, ALLA behandlingar och ingrepp KAN gå fel, men det var inte det de önskade mig, iaf. Så ja, de gjorde fel tycker jag, men jag förstår att de gjorde fel av rätt orsaker?! Knäppt, men så kan det vara ibland. Och jag tror att många har den upplevelsen, man har svikit sin egen intuition i något sammanhang, för att man blev kraftigt övertalad, och sedan blev det inte bra.)
  • SweeneyToad
    Anonym (behöver) skrev 2021-06-06 16:31:10 följande:
    man behöver inte älska sina barn och ja man får tycka bättre om något av dem. ts, nu är det som det är, du behöver utgå från verkligheten. känn sorg och ångest men gör vad du kan för att få en stabil tillvaro.

    och: sluta scamma Ts alla präktiga småbarnsmammor därute som inte har samma problem.
    Jo, det behöver man. Att inte älska sina barn, ja, då f*ckar man upp dem, Dvs, ärrar dem för livet. 
  • Anonym1720
    Annita skrev 2021-06-14 19:36:44 följande:

    Fina du, vad säger läkarna om att du tror ECT förstört ditt liv?

    Kan de göra en magnetröntgen och se om det syns något i hjärnan?


    Läkarna vägrar erkänna att ECT ger biverkningar mer än övergående minnesstörningar; trots alla jag pratat med som fått bestående skador känt sig personlighetsförändrade osv.

    Det syns inget på MR, gjorde en i slutet på april. Det här är kognitiva skador som inte syns på röntgen, mani osv syns inte på röntgen
  • Anonym1720
    Fågel Flax skrev 2021-06-15 17:22:05 följande:

    Hej igen, ts!

    Jag har svarat i din andra tråd också.

    Jag VET att du känner så, jag hör dig.

    Jag tror fortfarande på dig och din inre kraft, bara så att du vet. Och det är tufft att komma tillbaka från var du är, det är det.

    Sju månader känns så länge när man är med själv och går igenom dem, och särskilt i samband med din relation till din dotter. Något annat skulle vara konstigt om du kände! Men försök att lita till det goda bandet som du och din dotter har byggt upp sedan tidigare, och att sikta på en framtid ihop när du är mer tillfrisknad.

    Att tillfrisknandet går åt helt fel håll kan vara en så enkel sak som att hitta rätt behandling åt dig, och det betyder oavsett inte att det inte kan vända igen! (Jag vet det av egen erfarenhet, herregud vad långt nere på botten jag var ett tag, och medan jag sjönk var den värsta ångest. Jag fick faktiskt ingen hjälp av vården ALLS, tvärtom)

    Sedan har du faktiskt en behandlingsrelaterad skada, och de behandlande läkarna har ansvar att göra sitt yttersta att rätta till den, och att inte lämna dig ensam med att försöka tackla den. (Men det betyder inte att de kommer att göra det, enligt min egen erfarenhet av svenska vården, tyvärr, det kan ta tid att hitta bra läkare och också rätt behandling ibland.)

    Så, skilj på äpplen och päron.

    Du har en sjukdom, den har varat längre än du trodde att den skulle göra, den blev felbehandlad och nu är det värre än någonsin.

    Mål, att ta dig upp igen, även om det blir på en annan plats än där du sjönk så spelar det ingen roll, för väl på land kommer du att kunna fixa och dona.

    Nuet, ett steg i taget. Försök att släppa in kärleken till dig själv, och när du orkar så skicka iväg ett nalle-vykort till dottern eller vad som helst som hon kan ha som gör att hon vet att mamma fortfarande älskar henne. Som jag skrev, det behöver inte vara brev som är i ord, det kan vara bilder eller att du skickar något annat hon kan ha, kanske ett gosedjur eller en cd med fina visor som hon kan spela och tänka att den är från mamma! Medan mamma är på sjukhus!

    Jag vet inte om din före detta sambo eller någon annan kan hjälpa så att dottern också kan få iväg små brev till dig, tillbaka?

    Kanske kan det vara ett sätt att få upp lite gnista och hopp för er igen?

    Stor kram, önskar er så gott, dig och barnen

    p.s

    Det låter som att det varit en svår situation för din sambo, och han svek dig och ert, men försök se han som en vanlig människa med fel och brister, iaf. Kanske har han haft en egen inre panik och rådvillhet när du blev sjuk, och därför varit mer sårbar för läkares förslag om vad som kan vara till hjälp?

    (Så har det varit för mina anhöriga, som en gång i tiden övertalade mig till en FYSISK operation, som i efterhand var rätt onödig, och som minst sagt inte gynnade min hälsa. 20 år senare har jag fortfarande sådant jag bara måste leva med nu, på grund av operationen.

    Summa summarum, ALLA behandlingar och ingrepp KAN gå fel, men det var inte det de önskade mig, iaf. Så ja, de gjorde fel tycker jag, men jag förstår att de gjorde fel av rätt orsaker?! Knäppt, men så kan det vara ibland. Och jag tror att många har den upplevelsen, man har svikit sin egen intuition i något sammanhang, för att man blev kraftigt övertalad, och sedan blev det inte bra.)


    Hon fyller år snart och jag kan inte vara med pga mitt maniska tillstånd och hur jag fortsätter må efter ECT behandlingen, läkarna kommer inte att hjälpa mig då de inte anser att man blir felbehandlad, jag kommer aldrig ur detta. Jag är troligen skadad för alltid många har vittnat om detta, de kom aldrig tillbaka till den de var innan. Jag har köpt present till henne ;-( men snart börjar hon nog ge upp hoppet om sin mamma....

    Sambon gjorde det i panik, det var ett ödesdigert beslut som gjort att barnen förlorat mig för alltid. Jag som var en glad positiv social människa innan detta, nu är jag bara ett skal som barnen har förlorat för alltid

    Han skulle aldrig tjatat mig till det, jag skulle ALDRIG ha gått med på det, jag fattar inte ens hur jag kunde göra det med facit i hand och inte FÖRSTÅ vad det gör med hjärnan...man skickar inte el genom huvudet på ngn utan permanenta skador, det verkade inte min sambo förstå alls, jag skulle aldrig varit så öppen med psykiatrin som jag var, då hade jag klarat mig med medicin

    Jag vet inte vad jag ska säga om barnen, kan inte vara en förälder och jag skäms och tänker på barnen (äldsta mest) KONSTANT hur det har blivit, bara jag hade stannat vid ett barn eller inte gått med på ECT i alla fall!!!! Då hade barnen, även om jag inte hade bott där, haft en mamma som kunde vara där och hälsa på, sova över osv. Nu är allt ÖVER ( jag vet att jag är deprimerad. Men nu efter ECT är jag mer deprimerad än jag var innan, men nu oxå med en förstörd personlighet på köpet (
  • Anonym1720
    Annita skrev 2021-06-14 19:36:44 följande:

    Fina du, vad säger läkarna om att du tror ECT förstört ditt liv?

    Kan de göra en magnetröntgen och se om det syns något i hjärnan?


    Läkarna vägrar erkänna att ECT ger biverkningar mer än övergående minnesstörningar; trots alla jag pratat med som fått bestående skador känt sig personlighetsförändrade osv.

    Det syns inget på MR, gjorde en i slutet på april. Det här är kognitiva skador som inte syns på röntgen, mani osv syns inte på röntgen

    [quote=81190862][quote-nick]SweeneyToad skrev 2021-06-15 19:42:04 följande:[/quote-nick]Jo, det behöver man. Att inte älska sina barn, ja, då f*ckar man upp dem, Dvs, ärrar dem för livet. [/

    Ja dom kommer bli ärrade för livet, för deras mamma kommer inte att finnas där mer det har gått 7 månader, ingen bättring, hela familjen är i kris och jag kommer att ha förstört hela barnens liv samt mitt eget för jag fick ECTn, den ödelade mitt liv, inget är sig likt igen
  • Anonym1720
    Anonym (gg) skrev 2021-06-05 09:30:46 följande:

    Vill bara krama dig i verkligheten. Fy fan vad jobbigt att känna som du gör. Du låter utöver aknytningsproblemen, djupt deprimerad. I första hand måste du få hjälp med depressionen.

    Jag har haft något liknande fast inte så illa som du har. När jag fick mitt andra barn, i en väldigt destruktiv relation där pappan knappt alls brydde sig om något så tappade jag anknytningskänslor för mitt äldre barn. Det höll i sig i flera år, och jag vågade inte söka hjälp. Men jag känner igen din smärta även om det inte är exakt samma. Man får så sjukt dåligt samvete, och egentligen för båda barnens skull. 

    Jag har också adhd, jag tror att få flera barn kan för vissa av oss bli väldigt överväldigande. 

    Mina barn är stora idag, och jag kan säga att de har en extremt nära relation till varandra, och idag känner jag starka känslor för båda två. Men jag har också varit djupt deprimerad och varit inlagd på sjukhus osv, gått i samtal i flera år, bearbetat mina egna barndomstrauman. Kanske har du också något sånt du behöver hjälp med?


    <3

    Vad ?fint? att höra om ngn som upplevt lite samma sak, att ha ADHD och de svårigheter det medför, det funkade med ett barn men pappan kompenserade väl en del, och jag trodde aldrig det skulle bli så tufft med två barn också detta att du tappade anknytningen till ditt stora barn men att det blev bättre <3
  • Anonym (Kajsa)

    Jag har inte läst alla inlägg då jag blir djupt ledsen av att läsa hur du kan säga att ett litet barn har ödelagt din äldsta dotters och ditt liv. Så fruktansvärt. Hur kan du ge yngsta skulden för ditt mående och för att din äldsta inte får det hon förtjänar? Du måste söka professionell hjälp! Du måste få bukt med dina tankar. Det är ett oskyldigt litet barn det handlar om. Usch så tragiskt. Gör så ont i mig. Hoppas att båda flickorna kan känna sig älskade och önskade av sin pappa. Detta skriker orosanmälan. Det är tydligt att du inte mår bra. Du måste verkligen få hjälp.. Annats ödelägger du dina döttrars liv. Hoppas du får den hjälp du behöver.

  • Anonym (P)

    Alltså folk som skriver att man inte BEHÖVER älska sina barn.. JO det behöver man. Det är ens jävla skyldighet att se till att man älskar sina barn. Varje barn förtjänar att växa upp till starka välmående vuxna. Och för att göra det behöver man vara älskad av sin förälder. Älskar man inte sitt barn tar man hjälp och stöd för det till känslorna hamnat på rätt plats och man kan utföra sitt livs viktigaste uppgift, föräldraskapet.

  • babydreams

    Du har inte förstört hennes liv! Du har gett henne den finaste gåvan man kan ge sitt barn - ett syskon! Jag lovar de kommer älska varandra mest av allt och ha så roligt ihop. Försök hitta någon du kan prata med, så inte dessa tankar blir värre!

  • Anonym (Wtf)

    Aså ursäkta. Men detta gör mig så fruktansvärt upprörd. Här sitter du o gråter över att du inte vill ha ditt andra barn. Fyfan, stackars barn. Det du ska göra istället för att sitta på FL o beklaga dig är att ta tag i problemet & söka riktig vård. Du behöver hjälp, om det är en förlossningsdepression eller något annat - men detta e ju inte hållbart. Ditt andra barn förtjänar kärlek. Inte att du ältar över att du skaffade henne o att de är ett misstag. Ditt första barns liv kommer vara lika bra med ett syskon. Du har inte förstört för henne för att du skaffat ett till barn, tvärtom! Hon har ju fått ett syskon som hon kommer ha hela livet. Nu finns barnet o de är din skyldighet att ta hand om denne & vårda o ge kärlek. Ryck upp dig! Mår du så dåligt så sök hjälp, de finns alltid hjälp att få o även fast du skriver ?jag kommer aldrig sluta ångra mig? JO när du mår bättre o ser detta på ett annorlunda sett så kommer du få tillbaka glädjen. Lycka till !

  • Anonym (gg)
    Anonym (Wtf) skrev 2021-08-27 23:00:01 följande:

    Aså ursäkta. Men detta gör mig så fruktansvärt upprörd. Här sitter du o gråter över att du inte vill ha ditt andra barn. Fyfan, stackars barn. Det du ska göra istället för att sitta på FL o beklaga dig är att ta tag i problemet & söka riktig vård. Du behöver hjälp, om det är en förlossningsdepression eller något annat - men detta e ju inte hållbart. Ditt andra barn förtjänar kärlek. Inte att du ältar över att du skaffade henne o att de är ett misstag. Ditt första barns liv kommer vara lika bra med ett syskon. Du har inte förstört för henne för att du skaffat ett till barn, tvärtom! Hon har ju fått ett syskon som hon kommer ha hela livet. Nu finns barnet o de är din skyldighet att ta hand om denne & vårda o ge kärlek. Ryck upp dig! Mår du så dåligt så sök hjälp, de finns alltid hjälp att få o även fast du skriver ?jag kommer aldrig sluta ångra mig? JO när du mår bättre o ser detta på ett annorlunda sett så kommer du få tillbaka glädjen. Lycka till !


    Hade varit bättre om ni som spyr galla hade läst hela tråden. Hon befinner sig ju på sluten avdelning på psyk.
  • ClumsySmurf
    Anonym (gg) skrev 2021-08-29 10:04:11 följande: #180
    Anonym (Wtf) skrev 2021-08-27 23:00:01 följande:

    Aså ursäkta. Men detta gör mig så fruktansvärt upprörd. Här sitter du o gråter över att du inte vill ha ditt andra barn. Fyfan, stackars barn. Det du ska göra istället för att sitta på FL o beklaga dig är att ta tag i problemet & söka riktig vård. Du behöver hjälp, om det är en förlossningsdepression eller något annat - men detta e ju inte hållbart. Ditt andra barn förtjänar kärlek. Inte att du ältar över att du skaffade henne o att de är ett misstag. Ditt första barns liv kommer vara lika bra med ett syskon. Du har inte förstört för henne för att du skaffat ett till barn, tvärtom! Hon har ju fått ett syskon som hon kommer ha hela livet. Nu finns barnet o de är din skyldighet att ta hand om denne & vårda o ge kärlek. Ryck upp dig! Mår du så dåligt så sök hjälp, de finns alltid hjälp att få o även fast du skriver ?jag kommer aldrig sluta ångra mig? JO när du mår bättre o ser detta på ett annorlunda sett så kommer du få tillbaka glädjen. Lycka till !


    Hade varit bättre om ni som spyr galla hade läst hela tråden. Hon befinner sig ju på sluten avdelning på psyk.
     jag spydde lite galla i andra tråden som är nyare och raderad. Det är några saker som skiljer, i den här tråden har ts skrivit att de hade en överenskommelse, i den andra tråden erkände ts att barnets pappa inte var medveten om att ts planerat att dumpa honom när barnet började på förskola, TS är för gammal för att hinna skaffa barn med ny pojkvän.
    sjukdomstillståndet kom när ts insåg att att hon inte kunde ta hand om båda barnen helt själv.
Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn