Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-14 11:22:46 följande:
Ja det är bra, men sluta kalla mig självgod tack. Med tanke på att de allra flesta visar någon form av känsla (ledsen, ilska m.m) när en partner gör slut så är det ändå lite konstigt.
Varför lämnar inte misshandlade kvinnor sina partners? Lite samma retorik, dvs man kan ha ett dåligt förhållande och ändå bli ledsen, eller hur?
Håller hans reaktion i sig hela vägen så blir jag endast glad o tacksam.
Nej, jag tycker inte alls att det är så konstigt. med tanke på allt du berättat i tråden om ert äktenskap och som jag tog upp i mitt förra inlägg.
Det är förstås mycket möjligt att han också , även om han inte visar det eftersom han inte är en känslomänniska ,känner en viss sentimetalitet när han tänker på det ni en gång i tiden hade, både som par och som familj.
Men det är ju inte alls samma sak som att vara ledsen eller arg över att förhållandet tar slut nu.Exakt VAD borde han vara arg och ledsen över?
Vad misshandlade kvinor har med saken att göra förstår jag inte alls. Googla normaliseringsprocessen om du vill veta varför misshandlade kvinnor inte lämnar. Och läs gärna på om mäns våld mot kvinnor så kommer du snabbt att få information om att det är mycket vanligt att mannen hotar kvinnan med olika saker om hon lämnar honom. Det kan vara llt från att han ska se till att hon aldrig får träffa barnen mer till att han ska döda hennes husdjur eller skada hennes ursprungsfamilj. Dessutom: I Sverige dödas fler kvinnor av sina män under eller strax efter en separation än under själva förhållandet.
Jag köper absolut inte att det är "lite samma retorik" när det gäller misshandelsförhållanden som när det gäller dig och din man.
Det är åtminstone bra att du endast blir glad och tacksam om hans reaktion håller i sig. Era barn kommer förmodligen svara något i stil med att "mamma och pappa växte ifrån varandra" om deras kompisar skulle fråga varför ni skiljer er. Och mena det också. Bara det är väldigt mycket värt.