Anonym (Emma) skrev 2021-08-13 15:15:46 följande:
Men sedan blir det lika dött efter några år med den nya partnern och så byts det partner igen och barnen blir dom som blir lidande.
Jag tycker att man skiljer sig och separerar alldeles för lätt och tyvärr är många egocentriska och tänker inte på barnen. Jag tror inte på att om föräldern är lycklig så blir barnen det, det är något som man inbillar sig för att man har dåligt samvete! Barn mår bäst av att leva ihop med bägge sina föräldrar för att få ett bra grund i livet, så är det bara. Jag är själv uppväxt med separerade föräldrar där det träffades nya partners som man som barn skulle förhålla sig till fastän man inte gillade dom. Jag hatade det, därför kommer jag se till att mina barn aldrig ska behöva vara med om det. Jag förstår inte varför man inte jobbar mer på relationen, gå i terapi, åk på en resa utan barn för att hitta varandra på nytt och inse att gräset inte är grönare på andra sidan. Efter ett tag blir sexet lika tråkigt och det blir en grå vardag med den nya partnern.
Nej nej...det "är inte så bara" att det är bäst med två föräldrar. Föräldrarna måste vilja leva med varandra först och främst. Barn blir inte lyckliga av att bo med föräldrar där kärleken är slut. Lära sig att vuxna har egna sovrum, ser inte glada ut, inget kramande osv....
Lära sig att lycka är inget man kan ha.
Alla skilsmässobarn har inte massa nya partners och bonussyskon som passerar revy.
Äktenskap är inte en livstidsdom. Du kan omöjligt fastslå att man skiljer sig för lätt.
Ingen är tvungen att leva i ett förhållande utan kärlek till partnern. Ingen! Även om man har gemensamma barn.