• Anonym (Äntligen)

Jag gjorde det!

Igår kväll gjorde jag det! Sa att jag vill skiljas. Efter 17 år och två barn. Befrielse, lättnad och stolthet känner jag nu. Att jag äntligen tog tag i det. Kan andra så kan jag!

Fler i samma situation som just har tagit beslutet?

• Svar på tråden Jag gjorde det!
  • Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!)
    Anonym (Q) skrev 2021-08-09 12:45:50 följande:

Lägg av anonym , ingen ska behöva vantrivas så pass med sitt liv och bara stanna kvar för barnens skull. Det är inte för barnens skull!

Resistansen för att vantrivas i en relation handlar i de flesta fallen om att båda parter inte är villiga att lägga ner den tid & engagemang som krävs. Du får tro vad du vill men statistiken är tydlig, barn med skilda föräldrar löper en betydligt större risk för att hamna i missbruk, dåliga relationer, kassa studieresultat, psykisk ohälsa mm. Av den enkla anledningen att de saknar de skyddsfaktorer som barn får av kärnfamiljen. Handlar inte om att bara kvinnor ska göra si eller så, man är två i en relation. Barnens bästa är att ha två närvarande föräldrar under samma tak. Allt annat är floskler.
  • Anonym (Q)

Var läser du den statistiken? Gärna inte från usa och gjort på 60-70 talet.

• Anonym (Äntligen)
    Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!) skrev 2021-08-09 12:39:29 följande:

Om man rör sig utanför Skandinaviens gränser så finner man en helt annan syn på äktenskap. Att du håller med mig eller inte är irrelevant, länder med stark religiös styrning har ett helt annat sätt att se på äktenskap. T ex polen, Italien, Spanien. Ja, länder som Jemen gifter bort barn så unga som 8 år & det är vidrigt. Allt som har med tvång att göra är helt förkastligt & ska bekämpas. Det jag pratar om är inte att kvinnor ska finna sig i en destruktiv eller på annat sätt ohälsosam relation. Det jag poängterar är faktumet att i Sverige speciellt så ger man mycket hellre upp, klandrar den andra parten & splittrar familjer för enkelt. Det finns inte samma sorts värde i äktenskapet. Om något är skilsmässa en affär. Det är då man gör en relation till en transaktion. Skilsmässostatistiken är förfärlig idag, då den ligger över 70%. 70%! Det jag tänker på är de barn som hamnar i skottelden & blir negativt påverkade resten av deras liv pg a att två vuxna personer inte kan se till deras föräldraransvar & istället tänker själviskt. Ja, känslor kommer & går under en relation, vissa stunder kommer man avsky varandra, för att med tiden hitta tillbaka till varandra. Giftermålet ska vara löftet om att man gemensamt står vid varandra & arbetar sig igenom problemen. Känslor har ingenting med ekvationen att göra. Om man inte har barn & skiljer sig så är det en annan fråga, då har man ju inte satt något liv till värden som kan bli direkt negativt påverkade. Det är ingen som frågar barnet vad den vill när man skiljer sig. De får bara finna sig i situationen medans deras trygghet slits itu. Att då se kvinnor gotta sig i att göra detta provocerar mig. Det är så själviskt & destruktivt för barn att uppleva.

Och varför ska jag bry mig om hur man gör i andra länder eller om statistik? Ska jag vara kvar i mitt äktenskap för att snygga till statistiken och göra dig nöjd?

"Gotta sig"? Vet du vad, du verkar vara en man med en jävligt unken kvinnosyn som inte har lyckats anpassa dig till det svenska samhället speciellt bra. Det inte bara provocerar mig, utan skrämmer mig! Tycker så vansinnigt synd om alla dessa invandrarkvinnor som följer efter sina män utan egen talan. Man riktigt ser hur olyckliga de är.

Skippa snacket "för barnens skull". Har många kompisar vars föräldrar skilde sig och de har vuxit upp till trygga, fina personer.

Mina svärföräldrar är ett typexempel på ett par som borde ha skilt sig. De kan inte ens dölja sin osämja när vi ses, de smågnabbas och pratar skit om varandra. Är totalt olika till sättet men ingen har vågat ta steget. Jag är (snart var) gift med deras son och han växte upp till en ganska känslokall person trots gifta föräldrar.
  • Anonym (Samma fast tvärtom)
    Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!) skrev 2021-08-09 12:51:59 följande:

Resistansen för att vantrivas i en relation handlar i de flesta fallen om att båda parter inte är villiga att lägga ner den tid & engagemang som krävs. Du får tro vad du vill men statistiken är tydlig, barn med skilda föräldrar löper en betydligt större risk för att hamna i missbruk, dåliga relationer, kassa studieresultat, psykisk ohälsa mm. Av den enkla anledningen att de saknar de skyddsfaktorer som barn får av kärnfamiljen. Handlar inte om att bara kvinnor ska göra si eller så, man är två i en relation. Barnens bästa är att ha två närvarande föräldrar under samma tak. Allt annat är floskler.

Kärnfamilj har inget med lycka att göra. Den kan vara jättedålig och betyder inget annat än formen för relationen. Varför skulle barn må bra med två olyckliga vuxna som inte vill leva tillsammans? Där kärleken är över? Där pappa slår mamma? Där nån super? Där pappa blivit kär och har ny kvinna. Äktenskap är inte ett livstidsstraff.

Föräldrar kan och de flesta är närvarande för sina barn även efter. Ofta varannan vecka. Kanske mer tillgänglig för barnen efter en skilsmässa för föräldrarna har haft det jobbigt med varandra. Du är värd att bli kär igen. Även om du gift dig en gång och har barn.

Dina resonemang håller inte öht. De är inte ens värda att kallas floskler.

Varför svarar du inte på hur du ser på män som lämnar frun med barnen, splittrar familjen? Varför kan inte en man fortsätta leva olycklig med den fru han inte älskar längre?

Skulle min man tvingas fortsätta leva med mig som han inte älskade längre? Skulle jag tvingas leva med honom? Jag fick det bättre efteråt. Bra ekonomi och lugn och ro. Han fick det sämre men han slapp mig.
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (Samma fast tvärtom) skrev 2021-08-09 13:22:23 följande:

Kärnfamilj har inget med lycka att göra. Den kan vara jättedålig och betyder inget annat än formen för relationen. Varför skulle barn må bra med två olyckliga vuxna som inte vill leva tillsammans? Där kärleken är över? Där pappa slår mamma? Där nån super? Där pappa blivit kär och har ny kvinna. Äktenskap är inte ett livstidsstraff.

Föräldrar kan och de flesta är närvarande för sina barn även efter. Ofta varannan vecka. Kanske mer tillgänglig för barnen efter en skilsmässa för föräldrarna har haft det jobbigt med varandra. Du är värd att bli kär igen. Även om du gift dig en gång och har barn.

Dina resonemang håller inte öht. De är inte ens värda att kallas floskler.

Varför svarar du inte på hur du ser på män som lämnar frun med barnen, splittrar familjen? Varför kan inte en man fortsätta leva olycklig med den fru han inte älskar längre?

Skulle min man tvingas fortsätta leva med mig som han inte älskade längre? Skulle jag tvingas leva med honom? Jag fick det bättre efteråt. Bra ekonomi och lugn och ro. Han fick det sämre men han slapp mig.

Håller med till 100%!
  • Anonym (A)
    Anonym (Q) skrev 2021-08-09 12:45:50 följande:
    Lägg av anonym , ingen ska behöva vantrivas så pass med sitt liv och bara stanna kvar för barnens skull. Det är inte för barnens skull!
    Håller med
  • Stockholm32
    Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!) skrev 2021-08-09 12:39:29 följande:

Om man rör sig utanför Skandinaviens gränser så finner man en helt annan syn på äktenskap. Att du håller med mig eller inte är irrelevant, länder med stark religiös styrning har ett helt annat sätt att se på äktenskap. T ex polen, Italien, Spanien. Ja, länder som Jemen gifter bort barn så unga som 8 år & det är vidrigt. Allt som har med tvång att göra är helt förkastligt & ska bekämpas. Det jag pratar om är inte att kvinnor ska finna sig i en destruktiv eller på annat sätt ohälsosam relation. Det jag poängterar är faktumet att i Sverige speciellt så ger man mycket hellre upp, klandrar den andra parten & splittrar familjer för enkelt. Det finns inte samma sorts värde i äktenskapet. Om något är skilsmässa en affär. Det är då man gör en relation till en transaktion. Skilsmässostatistiken är förfärlig idag, då den ligger över 70%. 70%! Det jag tänker på är de barn som hamnar i skottelden & blir negativt påverkade resten av deras liv pg a att två vuxna personer inte kan se till deras föräldraransvar & istället tänker själviskt. Ja, känslor kommer & går under en relation, vissa stunder kommer man avsky varandra, för att med tiden hitta tillbaka till varandra. Giftermålet ska vara löftet om att man gemensamt står vid varandra & arbetar sig igenom problemen. Känslor har ingenting med ekvationen att göra. Om man inte har barn & skiljer sig så är det en annan fråga, då har man ju inte satt något liv till värden som kan bli direkt negativt påverkade. Det är ingen som frågar barnet vad den vill när man skiljer sig. De får bara finna sig i situationen medans deras trygghet slits itu. Att då se kvinnor gotta sig i att göra detta provocerar mig. Det är så själviskt & destruktivt för barn att uppleva.

Det här är Skandinavien. Om Skandinaviens sätt att leva stör dig förslår jag att du bosätter sig någon annanstans.

Oavsett vart du bosätter sig så, om det är ett fritt samhälle så kommer folk leva enligt sina värderingar och så länge det inte skadar din person eller andra, har du ingen som helst rätt att predika. Va väldigt försiktigt med att försöka tvinga på dina värderingar på resten av samhället. Obehagligt.

Och kom nu inte och säg att det skadar samhället att vi skiljer oss. Påverkar det barnen oerhört negativt långsiktigt så har föräldrarna misslyckats med att hantera skilsmässan. Och vet du vad? Livet är inte en dans rosor. Inget fel att lära sig hantera tuffa övergångsperioder. Man utvecklar ?grit?. Bevisligen ett karaktärsdrag som bidrar till framgång i akademiska åtdragande och i största allmänhet klara ta sig igenom livet på ett produktivt vid.
  • Anonym (J)
    Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!) skrev 2021-08-09 12:51:59 följande:

Okej men hur tycker du man ska förhålla sig då till exempelvis en make (kan även vara frun) som år efter år är notoriskt otrogen, vägrar *hjälpa till* hemma (bara sover bort hela eftermiddagarna och kvällarna), vägrar göra någonting tillsammans med sin familj, misshandlar frun på olika sätt, höjer rösten mot barnen kanske slår sina barn, har en väldigt osund syn på sex? Dessa saker står ju till och med i koranen är ett såkallat giltigt skäl för skilsmässa. Men du håller kanske inte med om det?

Finns ju en hel del studier som tyder på att barn far väldigt illa av att vara fast i en destruktiv hemsituation också. Det vet jag inte minst av egen erfarenhet med en pappa som misshandlade mig och missbrukade hela uppväxten. Tror du att jag och mina syskon hade mått ännu sämre om mina föräldrar skilt sig? Varför lägger du skulden på splittrade familjer på kvinnan?

Med din logik bör vi kanske inte heller ha ett system med socialtjänst som ibland tar hand om utsatta barn för att skydda dessa från vissa skadliga element som eventuellt invalidiserar dem för livet?
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-07 12:17:41 följande:

Igår kväll gjorde jag det! Sa att jag vill skiljas. Efter 17 år och två barn. Befrielse, lättnad och stolthet känner jag nu. Att jag äntligen tog tag i det. Kan andra så kan jag!

Fler i samma situation som just har tagit beslutet?

Jävligt många åsikter i tråden. Så där var det när jag som man skrev på nåt forum som hette typ skilsmassa.eu. Där var jag "lämnare" eftersom jag ville skiljas. Satan va många påhopp jag fick. Det var många bittra "lämnade" där. Jag förstår dem som blir lämnade men det fanns inte mycket förståelse för oss som lämnar. 
    Jag gick ur det forumet sen för det dröp av negativitet. Det var vissa personer i det forumet som aldrig gick ur utan fortsatte och bearbeta sin sorg genom att vara kvar där och älta. Tråkigt men det kanske hjälpte dem i långa loppet? Jag stod dock inte ut med det. 
  • Anonym (Q)

Ja skilsmässa forumet ska man undvika, läst där några gånger men fy gav mig bara ångest av bittra människor.

Svar på tråden Jag gjorde det!