• Anna 428

Orkar inte jobba

Hej!

Jag undrar om någon känner som jag och vill dela med sig.

Jag har haft det tufft i privat livet och på jobbet under tre år och känner att jag orkar inte mer helt enkelt. Det sjuka är att jag har fått allt att fungera till slut och ser till synes ut som vanlig människa med barn, jobb och vardagsliv som fungerar. Men innerst inne vill jag sluta leva varje morgon för att egentligen inte orkar ett vanligt liv.

Jag drömmer om att vara inspärrad på ett mentalt sjukhus. Men det går ju inte. Jag har sökt hjälp på vårdcentralen och fick till svar att "man mår bättre av att jobba". Så ingen sjukskrivning.

• Svar på tråden Orkar inte jobba
  • Anonym (Julle)
    Anonym (Ize) skrev 2021-09-13 14:14:47 följande:

Du kan inte plocka ur saker ur sitt sammanhang, det blir fel.

De som lever för att jobba är de som inte skulle sluta jobba ens om de fick in 100 miljoner på kontot.

De som jobbar för att leva skulle sluta jobba om de fick en stadig inkomst de kunde leva på utan att behöva jobba även om det inte innebar att de anses rika.

Jag har ingenstans skrivit att det är antingen eller, jag skriver om dessa två kategorier.

Varför gör inte Klarnas grundare en exit? Vad tror du?
  • Drottningen1970
    Anonym (blä2) skrev 2021-09-13 15:02:30 följande:

Haha, jag skulle då aldrig anställa en person som inte vill leverera resultat eller ens prestera.

Nä du har fel. Fredagsölen smakar så sjukt mycket bättre efter lite hårt arbete!

Att bara "vara ledig" är i längden skit-tråkigt. När det hänt mig har jag inom kort börjat jobba åt mig själv.

Jag tycker ledig och fri är underbart hur länge som helst.

Jag har haft den friheten och vet exakt vad jag tycker. Att du tycker annorlunda är ju din åsikt inte min.
  • FannyN

Jag håller med i varenda ord Drottningen skriver.

Jag anses som sprallig och väldigt glad och är det också. Jag trivs väldigt bra på mitt jobb. Det är rätt roligt och lagom mycket att göra. Min chef gör typ allt för mig och jag uppskattas av kollegor arbetsgivare och kunder. Jag har bra lön och får gå typ alla utbildningar etc jag skulle önska. Mycket humor på jobbet och många av oss ses ibland på fritiden.

Jag är inte lat. Jag tränar vandrar reser odlar rider och har typ 47 intressen och alltid 3 resor bokade och betalda.

Jag vill vara ledig varenda dag eftersom det är ännu roligare än att jobba. Jag skulle säga att jag inte hinner att jobba. Jag har löst det med deltid och krav på önskeschema. Tar dessutom tjänstledigt helt 5 veckor extra per år. Men jag har noga räknat ut och planerat livet så att det går ihop. Att jobba för att tjäna mera pengar än jag behöver känns som att slänga bort dagar av livet.

Har sett till att äga mitt boende låga driftskostnader och slimma kostnader samt att tjäna pengar på rena nöjen i viss mån. Har en buffert som ger ränta på ränta. Men att spara för sparandet skull är lika attraktivt som spola ner pengar på toan.

• Anonym (Ize)
    Anonym (Julle) skrev 2021-09-13 15:02:51 följande:

För att personen gillar att jobba?
  • Anonym (Julle)
    Anonym (Ize) skrev 2021-09-13 15:26:17 följande:

För att personen gillar att jobba?

Du ser verkligen inte skillnaden på ett vanligt 9-5 och grunda Klarna?
  • Anonym (Mamma)
    Anna 428 skrev 2021-09-11 12:12:13 följande:

Hej!

Jag undrar om någon känner som jag och vill dela med sig.

Jag har haft det tufft i privat livet och på jobbet under tre år och känner att jag orkar inte mer helt enkelt. Det sjuka är att jag har fått allt att fungera till slut och ser till synes ut som vanlig människa med barn, jobb och vardagsliv som fungerar. Men innerst inne vill jag sluta leva varje morgon för att egentligen inte orkar ett vanligt liv.

Jag drömmer om att vara inspärrad på ett mentalt sjukhus. Men det går ju inte. Jag har sökt hjälp på vårdcentralen och fick till svar att "man mår bättre av att jobba". Så ingen sjukskrivning.

Låter jobbigt! Vad tror du själv är orsaken till att du inte orkar ett vanligt liv? Har du fått hjälp med att bearbeta det som har varit tufft?
  • Anonym (Ize)
    Anonym (Julle) skrev 2021-09-13 15:33:02 följande:

Du ser verkligen inte skillnaden på ett vanligt 9-5 och grunda Klarna?

Vart vill du komma egentligen? Att grundaren av Klarna jobbar mer än 9-17? 9-17 är väl inte särskilt vanligt det heller, det är ju bara 8 h och mindre än heltid om man räknar bort rast/lunch.

Människor jobbar för att de måste i de flesta fall och i många fall också för att de vill.

Sen finns det de som inte vill men gör det ändå och de som inte vill och lyckas komma undan och leva på bidrag.

Vad är problemet att det finns de som skulle sluta jobba direkt om de kunde?
  • Drottningen1970
    Anonym (Julle) skrev 2021-09-13 15:02:51 följande:

För att han gillar att jobba antagligen.
  • Anonym (Julle)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-13 15:50:47 följande:

För att han gillar att jobba antagligen.

Nej det är så mycket mer än så men jag ger faktiskt upp här och nu,
  • fjanten

Håller med drottningen och kan också relatera. Då tycker jag verkligen om min bransch och mitt jobb, men inte fasen skulle jag jobba om jag inte ville ha in lönen. Hade jag varit ek. oberoende hade jag nog sysslat med sånt jag tycker är kul, och då ingår delar av det jag gör på mitt jobb (bl.a. fotografering och redigering, skriva m.m.) men helt på hobbynivå och bara sånt jag tycker är kul

Du, TS, behöver besöka en annan läkare, fundera på att försöka byta tjänst, bransch, arbetsgivare? Och kanske gå ner i tid också om det är möjligt!

• Anonym (Ize)
    Anonym (Julle) skrev 2021-09-13 16:15:43 följande:

Berätta då?

Eller hade du inget att komma med?

Han hade väl inte startat klarna ens från första början om det inte var för att han gillar att jobba mycket.
  • Anonym (Ize)

Du känner honom och vet exakt hur han tycker och tänker eller varför drar du upp just denna kille?

Jag känner flera st som älskar sina jobb och aldrig skulle sluta jobba. Känner flera som vill byta jobb. Känner även de som inte vill jobba alls helst. Och känner de som inte ens jobbar av olika orsaker.

Klarna-grundaren skulle kunna sälja och sluta om han ville. Han hade kunnat låta bli att grunda ett företag alls om han bara ville jobba 8 h om dagen.
  • Anonym (Julle)
    Anonym (Ize) skrev 2021-09-13 16:35:51 följande:

Du känner honom och vet exakt hur han tycker och tänker eller varför drar du upp just denna kille?

Jag känner flera st som älskar sina jobb och aldrig skulle sluta jobba. Känner flera som vill byta jobb. Känner även de som inte vill jobba alls helst. Och känner de som inte ens jobbar av olika orsaker.

Klarna-grundaren skulle kunna sälja och sluta om han ville. Han hade kunnat låta bli att grunda ett företag alls om han bara ville jobba 8 h om dagen.

Entreprenörer bygger saker. De går inte till jobbet.
  • Anonym (Ize)
    Anonym (Julle) skrev 2021-09-13 16:49:18 följande:

Entreprenörer bygger saker. De går inte till jobbet.

Ändå ett val han gjort för att han gillar att vara entreprenör då.

Tror du han valt att starta Klarna om han inte ville bygga bolag?
  • Anna 428
    Anonym (Solblomma) skrev 2021-09-13 07:56:08 följande:

Finns möjlighet att sadla om till något som kan innebära att jobba hemma? Du kommer ju fortfarande behöva jobba, men möjligheten att göra det just hemifrån kanske kan hjälpa dig känna dig mer avslappnad?

Känner själv exakt likadant. Vårt fjärde barn var oplanerat, men otroligt älskad från första sekund, men just när jag fick veta att jag var gravid med henne var min första tanke "fy fan vad skönt, då får jag vara föräldraledig!". Nu under föräldraledigheten har jag börjat söka lite nya jobb... Främst såna som går att sköta hemifrån till stor del (är copywriter, vilket egentligen är som gjort för hemarbete, men jag har råkat hamna på en riktigt stor koncern som kräver mycket teamarbete på plats).

Nu är det väl knappast som att jag plötsligt kommer börja ÄLSKA att arbeta bara för att jag gör det hemifrån, men jag tänker ändå att det kan hjälpa. Dels enklare med barnen och deras förskola+skola, enkelt att kunna få bort enklare hemarbete under dagen - slippa på kvällen - och på så sätt få mer fritid (det är ju fullt möjligt att hinna starta en tvättmaskin OCH hinna med en kaffekopp på en rast), ha igång ett långkok utan att vara rädd att huset brinner ner, och på så vis är middagen klar utan att någon gör något o.s.v.

Jag vill jobba hemifrån, men det inte finns något jag kan göra där som skulle betala mina räkningar. Jag har inte möjlighet att studera länge ( slut på CSN) och saknar några talanger.
  • Drottningen1970

Ja det finns väl inte så mycket att tillägga. Jag skulle inte vilja driva klarna heller. Låter skitjobbigt. Mitt nuvarande arbete känns mycket roligare. Men eftersom jag endast arbetar för att få lön inte för att jag har lust skulle jag givetvis hellre ha klarnajobbet om jag kunde välja. Men som sagt. Helst inte jobba alls.
  • Anna 428
    Anonym (Mamma) skrev 2021-09-13 15:33:40 följande:

Låter jobbigt! Vad tror du själv är orsaken till att du inte orkar ett vanligt liv? Har du fått hjälp med att bearbeta det som har varit tufft?

Jag orkar inte med många krav. Jag har haft liv med barn, men utan ett jobb och ett liv med jobb, men utan små barn. Att ha både små barn och ett krävande jobb samtidigt har inte hänt mig tidigare och det är det jag inte orkar med. Jag måste ha långa återhämtninspauser från jobb och barn och då orkar jag, men det är inte möjligt just nu. Jag vet inte vad det beror på. Jag har fått en del hjälp genom företagshälsovård, men de endast rekommenderar mig att byta jobb. Jag orkar inte med intervjuer just nu och jag får inte ens några.
  • Anonym (Mamma)
    Anna 428 skrev 2021-09-13 18:38:05 följande:

Jag orkar inte med många krav. Jag har haft liv med barn, men utan ett jobb och ett liv med jobb, men utan små barn. Att ha både små barn och ett krävande jobb samtidigt har inte hänt mig tidigare och det är det jag inte orkar med. Jag måste ha långa återhämtninspauser från jobb och barn och då orkar jag, men det är inte möjligt just nu. Jag vet inte vad det beror på. Jag har fått en del hjälp genom företagshälsovård, men de endast rekommenderar mig att byta jobb. Jag orkar inte med intervjuer just nu och jag får inte ens några.

Oj, ja det låter som att det blir för mycket? Tänk på att du har rätt att arbeta deltid om du har små barn. Arbetsgivaren har också ett ganska långt sträckande ansvar att anpassa arbetsuppgifter och/eller arbetsmiljön. Hoppas det ordnar sig för dig.
  • MedelåldersAnders

Har gjort klassresan från lägre till högre medelklass. Inte långt till pension. Jobbat hela mitt liv 8-5 inkl pendling timtals dagligen mängder av år. Periodvis välbetalt men ändå typ börjar längta vid två på em och längtar efter fredan.

Men jag bor, med en hustru som tjänar betydligt mer än jag, i ett område av Täby, för att inte säga Lidingöklass fast i en annan stad.

Ni kan fatta att INGEN här förväntar sig en framtid där man knegar åttatillfem. Ingen läser en sådan utbildning. Man vill starta eget, man läser Statskunskap, man reser. I och för sig är man beredd att flippa hamburgare eller så några år, men att på längre sikt lägga 40-60 timmar på något där pengatjänandet har en betydligt högre prio än roligheten vet jag inga ungar här som siktar på. Ingen adel, ingen direkt överklass, men alla föräldrar är akademiker och många har det i blodet sen många generationer. En del har rejält med pengar hemifrån. 

Det gör mig (som växte upp i först höghus sen småhus i Stockholm nordväst ) rätt beklämd att läsa den här tråden och jämföra med hur mina och andras ungar ser sin framtid. 

Själv bara väntar jag på pensionen. Jag har ett i och för sig trevligt jobb numer, har haft tur och trivs faktiskt bra med jobbet (efter 20 år med olika jobb som jag inte trivts särskilt bra med). Kan bara tipsa om det - vi vanliga måste tjäna pengar. Försök hitta ett förhållningssätt till jobbet. Lämna det då ni kommer hem. Värdesätt er fritid (har ni småbarn - de kommer bli större och då har ni igen det, att ha vuxna barn är kanon) och njut verkligen av den. Ni är hjältar! Vi är hjältar! Låter fånigt men kommer inte på nåt bättre, kommer ur hjärtat.

Svar på tråden Orkar inte jobba