• Riven

Varför ta reda på kön

Ni som tar reda på kön, varför gör ni det?

• Svar på tråden Varför ta reda på kön
  • Anonym (Solblomma)
    fjanten skrev 2021-11-03 13:35:00 följande:

Med ettan tog vi tyvärr inte reda på det, min man ville ha en överraskning. Jag tyckte det var irriterande att inte veta, när jag ju var bombis på att det var en pojke. Det var en pojke.

Med andra, tredje och fjärde tog vi reda på könet. Jag ville helt enkelt veta Och jag älskar alla barnen lika mycket, men jag har pojkar och flickor - söner och döttrar - inte hen och hen. Så den där könsneutrala-genus-PK-aspekten har jag inte försökt pracka på barnen. F.ö. är det så dumt. Om det nu inte alls spelar någon roll om barnet har en penis eller en vagina, varför spelar det då så extremt stor roll för vissa om de får den informationen i vecka 18-22, än vid förlossningen? Det är väl oviktigt för er? Då gör det väl inget om ni får veta det vid ett ultraljud?

Jag undrar också det? Om det nu inte spelar någon roll vad barnen har mellan benen så ska det väl inte spela någon roll när man får veta det heller? Jättekonstigt resonemang.
  • Mimosa86
    Riven skrev 2021-11-01 10:55:23 följande:

Ni som tar reda på kön, varför gör ni det?

För att jag var intresserad av allt som hade med att lära känna krabaterna där inne. Hade t.o.m. 3d ultraljud med båda barnen för att få se strukturerna på deras mun, näsa och kinder. Allt av längtan och nyfikenhet samt rädsla att inte bonda med sitt barn. Allt för att kunna förbereda mig mentalt och visualisera situationen. Hela ens liv vänds upp och ner när man får barn- det största som kan hända. För mig är det konstigt att man då inte skulle vara nyfiken på allt som går att ta reda på? Jag är iallafall inte chill.

Och om du försöker få det till en könsgrej- nä, så var det inte här. Det kan bara bli två kön så själva den grejen är tämligen ointressant. Hade det funnits fler varianter så hade det iallafall varit lite sport i det hela.
  • Körsbärsdalen

Med ettan tog vi tyvärr inte reda på det, min man ville ha en överraskning. Jag tyckte det var irriterande att inte veta, när jag ju var bombis på att det var en pojke. Det var en pojke.

Med andra, tredje och fjärde tog vi reda på könet. Jag ville helt enkelt veta Och jag älskar alla barnen lika mycket, men jag har pojkar och flickor - söner och döttrar - inte hen och hen. Så den där könsneutrala-genus-PK-aspekten har jag inte försökt pracka på barnen. F.ö. är det så dumt. Om det nu inte alls spelar någon roll om barnet har en penis eller en vagina, varför spelar det då så extremt stor roll för vissa om de får den informationen i vecka 18-22, än vid förlossningen? Det är väl oviktigt för er? Då gör det väl inget om ni får veta det vid ett ultraljud?

Ja exakt! Jag har också alltid funderat på det. Om man nu tycker det är helt oväsentligt vad barnet har mellan benen så kan det väl inte spela någon som helst roll när informationen om penisen/vaginan kommer...

Handlar det snarare om att man vill ha överraskningen - då kan jag köpa det, men då är det ju inget genustänk bakom utan just en vilja att bli överraskad när barnet fötts. Jag har fött fyra barn, vetat könet på tre av barnen, men jag har då blivit överraskad efter förlossningen varje gång. Fast inte angående könet dock, utan storlek på barnen, hårfärg, vems näsa de fått o.s.v. Överraskningen om vilket kön de har, har jag velat ha i mitten på graviditeten istället Hade jag kunnat ta reda på hårfärg, personlighet och annat under graviditeten så hade jag gjort det med

En annan rolig sak man ofta får höra är "jag bryr mig inte om könet, vill bara veta att barnet är friskt!" - som om folk som får veta vilket kön barnet har - önskar ett sjukt barn, eller?

Nej, nog får man ju höra en del märkliga resonemang från vissa!!
  • Riven

Jag tycker inte det är så intressant att veta om barnet har en penis eller vagina. Ingen information som jag behöver i vecka 18 alls faktiskt. Det är därför jag undrar hur ni tänker som är så väldigt nyfikna på detta och behöver denna information så tidigt som möjligt.
  • Körsbärsdalen
    Riven skrev 2021-11-03 19:17:24 följande:

Jag tycker inte det är så intressant att veta om barnet har en penis eller vagina. Ingen information som jag behöver i vecka 18 alls faktiskt. Det är därför jag undrar hur ni tänker som är så väldigt nyfikna på detta och behöver denna information så tidigt som möjligt.

Att det finns två olika kön och man vill veta vilket av dessa ens barn har. Om det inte spelar någon roll så borde det inte vara det minsta konstigt att veta det halvvägs in i graviditeten.
  • fjanten

Okej, så du tycker det är ointressant, varför spelar det då någon roll om du får veta det? Var är problemet? Du tycker ju det är oviktigt?

Jag ville veta om det var pojkar eller flickor Om det blir blått, bilar och dinosaurier eller rosa, barbies och klänningar
  • Anonym (Solblomma)

Men du behöver väl aldrig den informationen, väl? Så vad gör det för skillnad om du får veta det i vecka 18 istället för när du fött? Det är ju TOTALT oviktig information för dig... Så varför är det något att på pin kiv vänta med? Vad är grejen? Är det något slags statement?
  • Riven
    fjanten skrev 2021-11-03 19:52:51 följande:
    Okej, så du tycker det är ointressant, varför spelar det då någon roll om du får veta det? Var är problemet? Du tycker ju det är oviktigt?

Jag ville veta om det var pojkar eller flickor Om det blir blått, bilar och dinosaurier eller rosa, barbies och klänningar
    Fjanten, citera gärna mig där jag säger att det är ett stort problem om jag får veta det. 
  • Riven
    TeresB skrev 2021-11-03 00:48:08 följande:
    Av ren nyfikenhet?
    Är det könsorganen som du är nyfiken på? Eller lägger du in något mer i begreppet kön?
  • Anonym (TT)

Jag förstår inte varför man ens gör detta till en sak. Det är märkligt att komma med en - varför fråga - för att sen enbart ha syftet att hävda sin egen agenda. Skriv istället då - din åsikt och att syftet är att argumentera emot oliktänkande - . Så slipper folk involveras med sådana som dig i onödan. Och med såna som dig menar jag en person med grandios självbild som anser sin egen åsikt/norm som överlägsen andras och enbart vill sitta och trycka ner oliktänkande. Du verkar dessutom sakna insikt i att alla är sin egen individ som tycker, tänker och känner olika. Det blir då en ensidig och meningslös så kallad diskussion eftersom du saknar det grundläggande för att föra en vettig diskussion. Låt bli att blanda dig i vad folk väljer att göra i sina liv. Man har rätt att vara sin egen person och ta sina egna beslut utan att kritiseras!

Och som svar på din så kallade fråga - jag har tagit reda på könen på mina barn eftersom jag ville veta så mycket som möjligt om mina bebisar - vem dem är. Kön är en stor del av ens identitet och det är inget konstigt med det. Och min åsikt är att föräldrar som är genuint intresserade av att lära känna sina barn visar tecken på ett gott föräldraskap. Det visar att man har ett intresse för sitt barn och vill skapa de bästa förutsättningar för barnet. Sannolikheten för att få en annan könsidentitet än den biologiska som man föds med är ytterst liten. Därför är det inte realistiskt att låtsas att de två biologiska könen inte är viktiga när det är en av de största identitetsmarkörer vi har i vårt liv.
  • fjanten
    Riven skrev 2021-11-03 20:10:25 följande:

Fjanten, citera gärna mig där jag säger att det är ett stort problem om jag får veta det. 

Vad är det då du vill veta från oss andra? Du tycker det är oviktigt, så då kan du lika gärna få veta det vid ultraljudet som inte? Hur är då steget så stort till att förstå varför andra VILL veta? Du verkar ju tycka att du lika gärna kan veta det som inte veta det - då är det väl inte så svårt för dig att förstå varför andra vill veta? Är du egentligen ute efter att förklara eller diskutera att kön är en social konstruktion och barnen ska behandlas genusmedvetet..?
Svar på tråden Varför ta reda på kön