• Anonym (Egoist)

    Hur kan man acceptera att barnen är nr 1?

    Jag försöker och försöker att acceptera att min sambo har två barn som han älskar och prioriterar i alla lägen. Jag har själv utflugna barn som jag älskar, men jag har lärt mina att bli självständiga och klara sig själva. Mitt iiv numera är inte fokuserat på mina barn, som klarar sig själva. Jag tycker att tvåsamheten med en man just nu är det viktigaste eftersom jag vill åldras med någon.

    Min sambo har 2 barn i övre tonåren, vara den äldre redan tar studenten. Precis hela hans liv handlar bara om dessa barn. Han sparar enorma summor pengar till dem varje månad, hela barnbidraget sparas till dem, huset skall gå till dem och det köps än det ena och et andra. Där finns liksom ingen botten.

    Jag känner att när de är så pass stora så borde inte hela livet handla om bara dem! Han vill gärna resa med barnen utan mig, eftersom de inte gillar mig. Han går på fotboll flera gånger i veckan med dem och hittar på en massa saker. Jag känner att jag inte är prioriterad på samma sätt. Jag längtar hela tiden tills de blir vuxna och flyttar hemifrån, men de planerar att bo hemma tills de är 22-23 år gamla. Jag vet inte hur jag ska stå ut!?

    Våra bråk handlar bara om vår olika syn på barn och barnuppfostran. Han tycker att barnen skall man hjälpa livet ut, sen kommer barnbarnen etc. Han vill att barnen skall komma, helst dagligen och att de hörs varje dag. Jag vill att när de är hos mamman så skall de vara där. 

    Jag behöver tid med min man, men han tycker att vi har tid även om de kommer hela tiden, och om han reser med dem och går på olika saker med dem. Jag känner mig avundsjuk och utanför, och det känns som att det aldrig kommer att ta slut.

    Är jag egoist och omogen som tänker som jag gör? Är jag annorlunda och konstig, eller finns där fler därute som känner lite avundsjuka mot bonusbarnen och deras kontakt med pappan?

    Jag önskar jag kunde tänka annorlunda och känna glädje av att se min partner lycklig då han är med sina barn, men jag kan inte!! Jag vill komma i första hand.

  • Svar på tråden Hur kan man acceptera att barnen är nr 1?
  • Anonym (fd styvmor)
    Anonym (......) skrev 2022-04-07 16:34:15 följande:

    Men dina regler var ju faktiskt att de inte fick vara där på mammaveckorna? Hur kan då ondgöra dig över att dottern t.ex. inte ville åka med dig i samma bil, när du hela tiden gjort likadant mot dem själv?


    Och du är den vuxna, de är barn..
    Även om de är 16 och 19 idag så var de ju betydligt yngre när ni träffades och du satte upp denna helt orimliga regel för en sk familj..
    Det tror jag många som gett dig medhåll missat. 


    Varför skulle de vara där på mammans veckor?

    Jag har inte missat detta och min sympati stannar hos ts.
  • Anonym (?)
    Anonym (fd styvmor) skrev 2022-04-07 19:46:23 följande:
    Varför skulle de vara där på mammans veckor?

    Jag har inte missat detta och min sympati stannar hos ts.
    Samma här
  • Anonym (Egoist)
    Anonym (fd styvmor) skrev 2022-04-07 19:46:23 följande:
    Varför skulle de vara där på mammans veckor?

    Jag har inte missat detta och min sympati stannar hos ts.
    Tack ni som förstår min situation och har lite empati för den som kommer in i en redan färdig familj <3 Kommer aldrig tycka att man är ett barn när man är 19 år! Isåfall hade man inte haft en 18 årsgräns för att man är myndig.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (fd styvmor) skrev 2022-04-07 19:46:23 följande:
    Varför skulle de vara där på mammans veckor?

    Jag har inte missat detta och min sympati stannar hos ts.
    För att det är deras hem! Det är inga småungar det handlar om, då hade jag tyckt annorlunda.
  • Anonym (Egoist)
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-04-08 10:34:09 följande:
    För att det är deras hem! Det är inga småungar det handlar om, då hade jag tyckt annorlunda.
    Men om dessa vuxna barn inte gillar pappans sambo. Varför ska de då komma på mammans vecka titt som tätt, när de aldrig går till mamman på pappans vecka. likadan på loven. De vill bara vara hos pappan och resa med pappan men inte med mamman, trots att jag är med. Mig som de hatar! Är det kanske hatkärlek? ;)
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Egoist) skrev 2022-04-08 10:42:12 följande:
    Men om dessa vuxna barn inte gillar pappans sambo. Varför ska de då komma på mammans vecka titt som tätt, när de aldrig går till mamman på pappans vecka. likadan på loven. De vill bara vara hos pappan och resa med pappan men inte med mamman, trots att jag är med. Mig som de hatar! Är det kanske hatkärlek? ;)
    De kommer ju inte för din skull utan för att de vill vara med pappa och kanske bada i poolen eller nåt. 
  • Wolfie13
    Anonym (Egoist) skrev 2022-04-08 10:42:12 följande:
    Men om dessa vuxna barn inte gillar pappans sambo. Varför ska de då komma på mammans vecka titt som tätt, när de aldrig går till mamman på pappans vecka. likadan på loven. De vill bara vara hos pappan och resa med pappan men inte med mamman, trots att jag är med. Mig som de hatar! Är det kanske hatkärlek? ;)
    Kanske föt att han dissade dem i flera år som du skrivit!
  • Anonym (Hepp)

    Det är alltid värst i början men snart kommer han inse att detta var det bästa för alla inblandade. Barnen har man livet ut, en sambo kan ju dra precis när som helst precis som TS gjort nu så hans prioriteringar från början var rätt. Sen är det klart att man kan ha en svag period och börja vackla i sina principer.

    Han hittar tillbaks till sina prioriteringar och du hittar säkert en ny snubbe. Förhoppnings utan hemmaboende barn. 

  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-07-08 12:40:53 följande:

    Det är alltid värst i början men snart kommer han inse att detta var det bästa för alla inblandade. Barnen har man livet ut, en sambo kan ju dra precis när som helst precis som TS gjort nu så hans prioriteringar från början var rätt. Sen är det klart att man kan ha en svag period och börja vackla i sina principer.

    Han hittar tillbaks till sina prioriteringar och du hittar säkert en ny snubbe. Förhoppnings utan hemmaboende barn. 


    Ts har redan ångrat sig såklart och barnen blir lidande. 
  • Anonym (Jorun)

    Jag Är ensamstående och har mitt barn varannan vecka. Mitt barn är alltid välkommen till mig. jag skulle aldrig accepterat att en man jag träffat, sa att min dotter inte skulle vara välkommen till mig under pappaveckorna. Man är mamma och pappa på heltid. Även om man bara har barnen varann vecka.

    mitt barn kommer alltid först. Jag är förvånad att du som faktiskt har egna barn, inte kunde acceptera att barnen var hos sin pappa även under mammaveckorna. Du om nån borde ha den förståelsen. Visst behöver man egentid. Men, jag skulle aldrig sätta en man före mitt barn. Mitt barn ska aldrig få känna sig Försummad eller förvisad från sitt egna hem.

    bra Att du gjort slut. Du borde hitta en barnlös man (som inte vill ha egna barn) eller en man som har vuxna barn. eller Så är du själv. Det är ganska fantastiskt det också. 

  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Jorun) skrev 2022-07-08 14:19:18 följande:

    Jag Är ensamstående och har mitt barn varannan vecka. Mitt barn är alltid välkommen till mig. jag skulle aldrig accepterat att en man jag träffat, sa att min dotter inte skulle vara välkommen till mig under pappaveckorna. Man är mamma och pappa på heltid. Även om man bara har barnen varann vecka.

    mitt barn kommer alltid först. Jag är förvånad att du som faktiskt har egna barn, inte kunde acceptera att barnen var hos sin pappa även under mammaveckorna. Du om nån borde ha den förståelsen. Visst behöver man egentid. Men, jag skulle aldrig sätta en man före mitt barn. Mitt barn ska aldrig få känna sig Försummad eller förvisad från sitt egna hem.

    bra Att du gjort slut. Du borde hitta en barnlös man (som inte vill ha egna barn) eller en man som har vuxna barn. eller Så är du själv. Det är ganska fantastiskt det också. 


    Ts har INTE gjort slut! Hon biter sig fast och försöker få bort dottern också från pappans liv. Vidrigt!
  • Anonym (V)

    Oavsett hemmavarande barn eller ej så har ni olika syn på livet. Ni är inte kompatibla. Hans syn kommer inte ändras. Han vill att barnen som vuxna kommer och hälsar på varje vecka och ringer varje dag och det vill inte du. Ni har helt enkelt för olika syn på livet för att kunna leva tillsammans i harmoni. 

Svar på tråden Hur kan man acceptera att barnen är nr 1?