• Anonym (I)

Förbjuda kryssningen... intentionerna säger mig

får eran partner åka iväg på partykryssning med sina kompisar? Min man som är småbarnspappa åkte nyligen. De va 2 nätter. han åkte med sina 5 killkompisar. 4 av dom är singlar. Förstår inte vittnen? Varför räcker inte det att gå ut och äta eller dra till en bar? Dom som åker partykryssning när dom har förhållande, är det för att vara otrogen?? vill gärna höra era Åsikter.

jag ville inte att han skulle åka men han sa att han bara ville dricka o ha en trevlig resa med sina vänner. ingen tanke alls på att vara otrogen. Han fixa upp sig rätt mycket inför kryssningen. Han gick till barberarn och frisören. Även köpte nya kläder och skor, duschade gjorde sig fräsch... annars brukar han typ aldrig köpa nya kläder, han Bryr sig inte alls om sitt skägg eller utseende. Och brukar låta håret och skägget växa fritt utan att han bryr sig.. men inför kryssningen fixa han upp sig rätt mycket. Tror ni tanken va otrohet??  

• Svar på tråden Förbjuda kryssningen... intentionerna säger mig
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (I) skrev 2022-03-11 15:45:28 följande:

Ja vi har sökt hjälp. går hos parterapi. Sagt att jag har kontrollbehov, men det är ju befogat.. då jag upptäckte att han stod bredvid en tjej och pratade och även där hans vänner skrev att dom skulle ragga upp honor och ligga. Men kanske va på skämt va vet jag? Men problemet när vi går på parterapi så ljuger han. Han säger att han aldrig velat vara otrogen nån gång inte ens kryssningen. jag har erkänt att jag har kontrollbehov. Men svårt att söka hjälp. När han inte pratat knappt och står för det 

Så han får inte ens tilltala andra kvinnor...? Som sagt, bra att ni går i terapi. Du behöver enskild terapi också. Men nåt som övergår mitt förstånd är varför du ens vill vara med honom?? Ett sluskigt äckel som aktivt försöker vara otrogen och lämnar sin nyförlösta sambo att ta hand om barn ensam...? Låter som en guldkille... Eller inte.
  • Ocdmänniska

Tror ärligt att det inte spelar någon roll vad någon säger. Du kan spekulera bara för du har ingen aning varför han gjort eller för som han gör, att han pratat med en tjej behöver inte betyda nått.
    Du kommer ju tydligt vara med han trots otrogenhet och att du inte alls litar på han. Så tror ingen här kommer kunna ändra dig. Eller är det så att du vill ha bekräftelse över dina misstänkar bara? Ingen kan till 100 procent veta sanningen allefall

• Anonym (Knäpp)

Vilken kul tråd. TS ställer frågorna och besvarar dom själv.

• Anonym (Jo)

Ingen av oss skulle vilja åka på en kryssning med vänner.

• EnAnonumius
    Anonym (Naivitet) skrev 2022-03-10 13:37:57 följande:
    Så här då: man kan göra upp om vissa regler i förhållandet från början, och det är då - anser jag - viktigt att det gäller båda parterna (och inte bara kvinnorna som i muslimska äktenskap). 

En sådan regel kan t.ex. vara, att man inte sover borta, eller att man inte går på firmafester där det vankas sprit. Eller att man inte umgås med vänner av motsatt kön ensam, utan att det finns andra vänner med. 

Detta p.g.a. att vi inte är mer än människor, och att drifterna alltid finns där i bakhuvudet, och kan ställa till det om förnuftet sätts ner p.g.a. förälskelsekänslor, åtrå, kåthet, alkhol eller annan drog (som någon kanske bjuder på, eller smusslar ner i ens glas)... och bara det faktum att möjligheten FINNS, att man KAN... Maken/makan är ju så långt borta, här är jag fri mitt ute på havet, med den eggande musiken och den ljuva alkhololdimman och den häftiga stämningen, och så den här tjusiga karlen/kvinnan som plötsligt ser lilla mig! CARPE DIEM, liksom... Let the Devil take tomorrow. 

Man ska inte vara FÖR naiv heller, för då klarar man sig inte här i världen. 
    Oh herregud.. När man läser ditt inlägg så låter du ju som en person lider av extrem svår paranoia som vägrar att lita på sin egna partner.
    Och försöker dölja detta genom att hävda att man inte skall vara "för naiv".
    De enda som var vettigt av ditt inlägg var att du vill ha en likasinnad partner som också lider av extrem svår paranoia och inte litar på dig alls.

Konstigt att du inte ansåg att partnern måste jobba på samkönad arbetsplats för möjligheten finns ju att man kan vara otrogen på arbetsplatsen också fast det  saknar tillgång till sprit.

Skulle en person anse att vi "båda" skulle leva under sådan "regler" (som du vill ha) så skulle jag säga "tack och adjö" för gott.  Jag skulle känna mig kvävd och hårt kontrollerad, och även känna att jag kväver och kontrollerar hårt. 

Vi människor finns som klarar av att lita på sin partner utan för den saken skull vara naiva. Fast det kanske är ett direkt svårt för dig att kunna förstå detta med tanke på vad du faktiskt skriver i ditt inlägg här.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Naivitet) skrev 2022-03-10 14:24:20 följande:
    Ocdmänniska skrev 2022-03-10 14:15:22 följande:

Att sätta regler att ens partner inte för gå på firma där det är sprit eller umgås med det motsatta könet är ju helt sjukt! Folk är inte djur vi kan kontrollera oss och varför ens anta att behovet för att vara otrogen finns? Skulle aldrig leva i ett förhållande där man har regler 

Jag lita på min sambo och jag vet att min sambo litar på mig det är allt jag behöver. Skulle han vara otrogen så kommer han vara det för att han vill det oavsett regler eller inte. 

Jag undrar om du ens har en sambo. Jag tycker att du ofta visar upp en brist på livserfarenhet och människokännedom. Det ÄR nämligen så, i sådana här fall, att tillfället gör tjuven. Saker händer för att de KAN hända. Att i nyktert tillstånd börja söka efter en älskarinna på olika dejtingsajter, är en helt annan grej. Det kräver mycket mer långvarig och medveten förberedelse, och därför händer det mycket mer sällan än ett fyllekn*ull.
    Och jag undrar om kan acceptera att andra inte tycker som dig?

Bara för att man inte håller med dig och tycker du resonera helt upp åt väggarna dumt, så betyder det aldrig att man saknar människokännedom och/eller aldrig haft en partner för den saken skull.

Alltså ditt svar säger en hel del om dig egentligen. Att du vägra att acceptera och förstå att människor är olika.

Jag håller med Studentppappa, i det han skrev spekulerande i inlägg #37 jag citerar:
    Är det endast pga att ni vet att brallorna skulle åka av på er själva vid första bästa tillfälle?"
    (slut citat)

Man kan ju undra OM du var en av dem som varit otrogna själva, det sägs att det är väldigt vanligt att de som varit otrogna blir misstänksamma paranoida kontrollmänniskor mot sin nya partner.
  • Anonym (Gå vidare)
    EnAnonumius skrev 2022-03-11 18:57:47 följande:
    Oh herregud.. När man läser ditt inlägg så låter du ju som en person lider av extrem svår paranoia som vägrar att lita på sin egna partner.
    Och försöker dölja detta genom att hävda att man inte skall vara "för naiv".
    De enda som var vettigt av ditt inlägg var att du vill ha en likasinnad partner som också lider av extrem svår paranoia och inte litar på dig alls.

Konstigt att du inte ansåg att partnern måste jobba på samkönad arbetsplats för möjligheten finns ju att man kan vara otrogen på arbetsplatsen också fast det  saknar tillgång till sprit.

Skulle en person anse att vi "båda" skulle leva under sådan "regler" (som du vill ha) så skulle jag säga "tack och adjö" för gott.  Jag skulle känna mig kvävd och hårt kontrollerad, och även känna att jag kväver och kontrollerar hårt. 

Vi människor finns som klarar av att lita på sin partner utan för den saken skull vara naiva. Fast det kanske är ett direkt svårt för dig att kunna förstå detta med tanke på vad du faktiskt skriver i ditt inlägg här.
    Det handlar ju om att hitta den som man delar världsbild och kan komma överens med om hur man vill leva. Jag är en person som har extremt lätt för att vara trogen. Det är ett mindset. Ett beslut. Jag har också väldigt lätt för att njuta av livet. Jag trivs bäst med en likasinnad. Jag skulle inte trivas med någon som måste ha en massa regler för att inte frestas att falla för att göra dumheter som rimmar illa med förhållande. 

Men med det sagt, det finns en del som har extremt svårt med impulskontroll och klarar inte vare sig alkohol eller att vistas bland det motsatta könet med möjlighet att hoppa över skaklarna, för då tappar de den inre kompassen och sätter på första bästa när tillfälle ges. Då kan det behövas restriktioner.

Jag skulle ändå inte sätta min fot på en suparresa utan min partner. 

Inget att känna sig kvävd av. Förhållande är frivilligt och behöver ha ömsesidighet.  
  • EnAnonumius
    Anonym (Gå vidare) skrev 2022-03-11 20:28:48 följande:
    Det handlar ju om att hitta den som man delar världsbild och kan komma överens med om hur man vill leva.
    .  
    Märkligt. VAR förnekade jag att man inte skull hitta någon med samma världsbild?

Ingenstans vad jag kan se när jag läser mitt inlägg.
    Men med det sagt, det finns en del som har extremt svårt med impulskontroll och klarar inte vare sig alkohol eller att vistas bland det motsatta könet med möjlighet att hoppa över skaklarna, för då tappar de den inre kompassen och sätter på första bästa när tillfälle ges. Då kan det behövas restriktioner.

Var förnekade jag att det inte skulle finnas människor som saknar impulskontroll?

Var det för att jag aldrig skrev något om impulskontroll, och då skall det vara fritt farm att  tänka svartvitt och utgå från att andra också tänker svartvitt, och då dra svartvitt slutsats om vad personen skriver?

Med tanke på hur svartvitt du tolkar mitt inlägg skall jag tolka ditt inlägg lika svartvit?

För du skriver ju "inte kan vistas bland det motsatta könet utan att hoppa över skaklarna".. Skall jag tolka det lika svartvit då och säga att du är en person som förnekar att det finns homosexuella?
  • Anonym (fialotta)
    Anonym (Jo) skrev 2022-03-11 18:33:34 följande:

Ingen av oss skulle vilja åka på en kryssning med vänner.

Va?
    Jag vill!
  • Anonym (Naivitet)
    EnAnonumius skrev 2022-03-11 21:54:33 följande:
    Märkligt. VAR förnekade jag att man inte skull hitta någon med samma världsbild?

Ingenstans vad jag kan se när jag läser mitt inlägg.

Var förnekade jag att det inte skulle finnas människor som saknar impulskontroll?

Var det för att jag aldrig skrev något om impulskontroll, och då skall det vara fritt farm att  tänka svartvitt och utgå från att andra också tänker svartvitt, och då dra svartvitt slutsats om vad personen skriver?

Med tanke på hur svartvitt du tolkar mitt inlägg skall jag tolka ditt inlägg lika svartvit?

För du skriver ju "inte kan vistas bland det motsatta könet utan att hoppa över skaklarna".. Skall jag tolka det lika svartvit då och säga att du är en person som förnekar att det finns homosexuella?
    Du vill som vanligt bara tjafsa. 

I SYNNERHET om ens partner redan har varit otrogen, och visat att han blir som förbytt när han får i sig sprit eller om det finns halvnakna kvinnor i närheten, så är det viktigt att ha regler för vilka situationer han (och även man själv, om det ska vara rättvist) får sätta sig i. Om man inte kan acceptera ett öppet förhållande, och om man älskar honom på andra sätt och vill ha honom kvar.

Det är egentligen inte konstigare, än att nolltolerans gäller för de flesta nyktra alkoholister. Vill du bråka emot det också - de borde egentligen ta sig en hutt då och då, och se vad som händer? Det KAN ju gå bra, och folk ska inte leva under en massa förtryckande regler...

Jag förstår inte varför du måste lägga dig i, vilka regler andra har i sina förhållanden?
  • Anonym (Naivitet)
    EnAnonumius skrev 2022-03-11 20:21:36 följande:
    Och jag undrar om kan acceptera att andra inte tycker som dig?

Bara för att man inte håller med dig och tycker du resonera helt upp åt väggarna dumt, så betyder det aldrig att man saknar människokännedom och/eller aldrig haft en partner för den saken skull.

Alltså ditt svar säger en hel del om dig egentligen. Att du vägra att acceptera och förstå att människor är olika.

Jag håller med Studentppappa, i det han skrev spekulerande i inlägg #37 jag citerar:
    Är det endast pga att ni vet att brallorna skulle åka av på er själva vid första bästa tillfälle?"
    (slut citat)

Man kan ju undra OM du var en av dem som varit otrogna själva, det sägs att det är väldigt vanligt att de som varit otrogna blir misstänksamma paranoida kontrollmänniskor mot sin nya partner.
    Bara en tanke: du kan faktiskt inte veta vad din exman (?) gjorde under ert äktenskap. Han kan ha missbrukat ditt förtroende. Det är det väldigt många människor som gör (både män och kvinnor).

Att man har hårda regler i andra kulturer, är ju av en anledning. Man VET vad som kan hända om män och kvinnor blir för familjära med varandra, utan uppsikt. Här i Sverige ska vi av någon anledning förneka detta - trots alla utomäktenskapliga barn, splittrade familjer, ensamstående mammor som lever på det allmänna, vilsna otrygga barn och ungdomar, och barn som registreras med fel far i folkbokföringen. 
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Naivitet) skrev 2022-03-12 13:17:45 följande:
    Du vill som vanligt bara tjafsa. 

I SYNNERHET om ens partner redan har varit otrogen, och visat att han blir som förbytt när han får i sig sprit eller om det finns halvnakna kvinnor i närheten, så är det viktigt att ha regler för vilka situationer han (och även man själv, om det ska vara rättvist) får sätta sig i. Om man inte kan acceptera ett öppet förhållande, och om man älskar honom på andra sätt och vill ha honom kvar.

Det är egentligen inte konstigare, än att nolltolerans gäller för de flesta nyktra alkoholister. Vill du bråka emot det också - de borde egentligen ta sig en hutt då och då, och se vad som händer? Det KAN ju gå bra, och folk ska inte leva under en massa förtryckande regler...

Jag förstår inte varför du måste lägga dig i, vilka regler andra har i sina förhållanden?
    Jättegulligt med regler, men vem är det som är naiv nu egentligen....? Vill man vara otrogen behövs inte många minuter. Verkligen ingen kryssning eller alkohol iaf.
  • Anonym (Naivitet)
    Anonym (Reality check) skrev 2022-03-12 13:33:54 följande:
    Jättegulligt med regler, men vem är det som är naiv nu egentligen....? Vill man vara otrogen behövs inte många minuter. Verkligen ingen kryssning eller alkohol iaf.
    Fast nu pratade vi just om kryssningar. Det är en miljö där mycket sådant sker, som inte skulle ske annars. Det ligger nära till hands - alkoholdimman, musiken, feststämningen, känslan som man alltid har på ett skepp när det lagt ut från land, att man nu har lämnat allt och alla på land bakom sig, att det är en annan och avskild värld... och hytterna så nära.

På en vanlig arbesplats, på dagtid, i nyktert tillstånd, drabbas sällan en man och en kvinna av en plötslig impuls att låsa in sig på handikapptoaletten... även om det skulle vara teoretiskt möjligt. 
  • molly50
    Anonym (I) skrev 2022-03-11 15:45:28 följande:

Ja vi har sökt hjälp. går hos parterapi. Sagt att jag har kontrollbehov, men det är ju befogat.. då jag upptäckte att han stod bredvid en tjej och pratade och även där hans vänner skrev att dom skulle ragga upp honor och ligga. Men kanske va på skämt va vet jag? Men problemet när vi går på parterapi så ljuger han. Han säger att han aldrig velat vara otrogen nån gång inte ens kryssningen. jag har erkänt att jag har kontrollbehov. Men svårt att söka hjälp. När han inte pratat knappt och står för det 

Det är jättebra att du har sökt hjälp.
    Men jag tycker inte att han verkar vara bra för dig.
    Att han ljuger och säger att han aldrig velat vara otrogen,samtidigt som han skaffar raggningsappar,blir sexuellt attraherad av andra kvinnor och åker på suparkryssning med singelkompisar talar ju emot det han säger.
    Jag kan säga att hade min man betett sig som din så hade han fått åka på kryssningen.
    Men jag hade inte varit kvar när han kom hem.
    Jag tycker du ska fundera på varför du överhuvudtaget vill stanna kvar med någon som inte verkar respektera dig för fem öre.
    Tycker du inte att du förtjänar bättre?
    Ni har dessutom barn tillsammans och han borde vilja prioritera er.
    Han verkar,ärligt talat,ganska omogen.
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Naivitet) skrev 2022-03-12 13:40:14 följande:
    Fast nu pratade vi just om kryssningar. Det är en miljö där mycket sådant sker, som inte skulle ske annars. Det ligger nära till hands - alkoholdimman, musiken, feststämningen, känslan som man alltid har på ett skepp när det lagt ut från land, att man nu har lämnat allt och alla på land bakom sig, att det är en annan och avskild värld... och hytterna så nära.

På en vanlig arbesplats, på dagtid, i nyktert tillstånd, drabbas sällan en man och en kvinna av en plötslig impuls att låsa in sig på handikapptoaletten... även om det skulle vara teoretiskt möjligt. 
    Det spelar ingen roll om det är kryssningar, firmafester eller annat. Regler spelar ingen roll alls, oavsett situation. Eller tror du verkligen det räcker att komma överens om regler så är det en 100 % garanti för trohet....? Du bär ditt nick väl.
  • Anonym (M)
    Anonym (Naivitet) skrev 2022-03-12 13:40:14 följande:

Hytterna också! Vem vill ha sex där
  • Anonym (Gå vidare)

Jag blir fascinerad av hur många omogna och faktiskt rätt obehagliga människor som florerar här. 

Någon diagnosticerar någon annan men extremt svår paranoia. Andra pratar som om otrohet som att det vore det självklara i världen. 

Suck. Ha en bra (och tragisk) söndag hörrni. 

Svar på tråden Förbjuda kryssningen... intentionerna säger mig