Anonym (Naivitet) skrev 2022-03-10 13:37:57 följande:
Så här då: man kan göra upp om vissa regler i förhållandet från början, och det är då - anser jag - viktigt att det gäller båda parterna (och inte bara kvinnorna som i muslimska äktenskap).
En sådan regel kan t.ex. vara, att man inte sover borta, eller att man inte går på firmafester där det vankas sprit. Eller att man inte umgås med vänner av motsatt kön ensam, utan att det finns andra vänner med.
Detta p.g.a. att vi inte är mer än människor, och att drifterna alltid finns där i bakhuvudet, och kan ställa till det om förnuftet sätts ner p.g.a. förälskelsekänslor, åtrå, kåthet, alkhol eller annan drog (som någon kanske bjuder på, eller smusslar ner i ens glas)... och bara det faktum att möjligheten FINNS, att man KAN... Maken/makan är ju så långt borta, här är jag fri mitt ute på havet, med den eggande musiken och den ljuva alkhololdimman och den häftiga stämningen, och så den här tjusiga karlen/kvinnan som plötsligt ser lilla mig! CARPE DIEM, liksom... Let the Devil take tomorrow.
Man ska inte vara FÖR naiv heller, för då klarar man sig inte här i världen.
Oh herregud.. När man läser ditt inlägg så låter du ju som en person lider av extrem svår paranoia som vägrar att lita på sin egna partner.
Och försöker dölja detta genom att hävda att man inte skall vara "för naiv".
De enda som var vettigt av ditt inlägg var att du vill ha en likasinnad partner som också lider av extrem svår paranoia och inte litar på dig alls.
Konstigt att du inte ansåg att partnern måste jobba på samkönad arbetsplats för möjligheten finns ju att man kan vara otrogen på arbetsplatsen också fast det saknar tillgång till sprit.
Skulle en person anse att vi "båda" skulle leva under sådan "regler" (som du vill ha) så skulle jag säga "tack och adjö" för gott. Jag skulle känna mig kvävd och hårt kontrollerad, och även känna att jag kväver och kontrollerar hårt.
Vi människor finns som klarar av att lita på sin partner utan för den saken skull vara naiva. Fast det kanske är ett direkt svårt för dig att kunna förstå detta med tanke på vad du faktiskt skriver i ditt inlägg här.