• Anonym (snett)

Fundering om samtyckeslagen

Jag tycker det är bra att de som tar sex utan samtycke åker dit.

Men kan det inte bli lite orättvist för förövarna?

Om man går hem med en person och gör något sexuellt på den som kanske är som död fisk... då kan det ju sluta helt olika beroende på vilka önskemål fisken hade...som såklart gärningspersonen inte kunde läsa tankar! 

Alltså han åker ju dit på det om fisken anmäler och gärningspersonen erkänner omständigheterna. 

Men om fisken gillade det och inte anmäler, är det fortfarande ett brott då? Det fanns ju inget visat samtycke, vilket är vad lagen kräver?

Det skyldiga sinnet eller kanske i det här fallet oaktsamheten hos gärningspersonen är ju det samma i båda scenarierna. 

• Svar på tråden Fundering om samtyckeslagen
  • Anonym (snett)
    Anonym (Samtyckeslagen är bra.) skrev 2022-03-20 18:42:45 följande:
    Risken för att en kvinna skall bli dömd är ännu lägre än en man. Är lite orättvist på det sättet. Den största risken för kvinnor att suga på sovande mäns penisar är inte en våldtäktsdom, utan att mannen (eller kanske mannens fru?) vaknar och slår henne på käften. 

Menar inte att det alls är ok att göra så, men risken för rättslig påföljd är väldigt låg/närmast obefintlig om en kvinna gör så. 

Skulle det gå till rätten med ett sånt fall, så är en kvinna som är kapabel att suga sovande mäns penisar sannolikt tillräckligt kapabel att ge intryck av att hon trodde han var ok med det. Så skulle bli som absolut värst "oaktsam våldtäkt" vilket ger böter eller ett rent löjligt kort fängelsestraff. (2 veckor)
    Men som lagen ser ut så ska de väl bli dömda? Om det är klarlagt i rätten hur det gått till så förstår jag inte att det inte blir tjänstefel att inte döma en sån kvinna för oaktsam våldtäkt. Likadant en man som utför samlagslikvärdig handling på sovande kvinna.

Osvsett så tycker jag inte det är så intresssant att diskutera troliga bevislägen, utan mitt syfte var hur handlingen skulle bedömas.
  • Anonym (snett)
    Anonym (Samtyckeslagen är bra.) skrev 2022-03-20 18:47:56 följande:
    Jag vet inte. Brist på bevis, inte tillräckligt med bevis, nån teknikalitet.  Har inte följt den typen av fall för att veta det, bara att förövaren oftast frias i sexbrottsmål.
    Ok men då tjatar jag ännu en gång att bevisläget skulle inte vara ett problem i min hypotetiska situation 
  • Anonym (Q)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 18:36:38 följande:
    Överensstämmande trovärdiga vittnesmål, filminspelning eller vad du vill.
    Då blir han fälld, eftersom han även erkänt.
  • Anonym (Samtyckeslagen är bra.)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 18:56:16 följande:
    Men som lagen ser ut så ska de väl bli dömda? Om det är klarlagt i rätten hur det gått till så förstår jag inte att det inte blir tjänstefel att inte döma en sån kvinna för oaktsam våldtäkt. Likadant en man som utför samlagslikvärdig handling på sovande kvinna.

Osvsett så tycker jag inte det är så intresssant att diskutera troliga bevislägen, utan mitt syfte var hur handlingen skulle bedömas.
    Handlingen bedöms väldigt olika beroende på kön, så det är onödigt att försöka jämföra de två händelserna annat än för att göra en poäng av att det kan vara orättvist.

Men det är svårt att få till fällande oavsett, (och ännu svårare ändå om det skulle vara en kvinnlig förövare). 
  • nnnnnnnn
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 18:19:44 följande:
    Tack för svar! Så personen blir dömd även om hon i realiteten hade ett samtycke men som inte var känt för henne vid tillfället? Tex om hon börja suga av mannen när han sover
    Ja om han anmäler henne för att hon började ha sex med honom utan att säkerställa att hon hade ett samtycke.

Skulle man nånsin hamna i den situationen att man vaknade av att en kvinna sög ens penis, så gäller det att avbryta situationen fort om man ens vill ha en minimal skugga av en chans att få henne fälld. 

Allt skulle kunna hållas emot en i en sådan situation. om man inte avbröt henne, om man blev tänd och hade sex med henne frivilligt som direkt följd av situationen, om man hade haft sex med henne vid något tillfälle innan.

Dessutom hade det vart väldigt riskabelt att försöka försvara sig, dels har hon din erigerade penis i munnen vilket är ett rätt utsatt läge och dels så kan hon motanmäla i den situationen för misshandel. Nödvärn skulle vara svårt att få igenom om kvinnan blir skadad. Prio 1 i det läget är att få ur penisen ur hennes mun utan att irritera henne pga bitrisken.

• Anonym (snett)
    Anonym (Samtyckeslagen är bra.) skrev 2022-03-20 19:11:39 följande:
    Handlingen bedöms väldigt olika beroende på kön, så det är onödigt att försöka jämföra de två händelserna annat än för att göra en poäng av att det kan vara orättvist.

Men det är svårt att få till fällande oavsett, (och ännu svårare ändå om det skulle vara en kvinnlig förövare). 
    Poängen var väl egentligen inte att jämföra kön, utan en situation där den passive inte ville jämfört med en situation där den passive ville och samtyckte, men samtycket var inte känt för den aktive. Om båda de situationer skulle leda till att döma den aktive 
  • Anonym (snett)
    Anonym (Samtyckeslagen är bra.) skrev 2022-03-20 19:35:33 följande:

Skulle man nånsin hamna i den situationen att man vaknade av att en kvinna sög ens penis, så gäller det att avbryta situationen fort om man ens vill ha en minimal skugga av en chans att få henne fälld. 

Allt skulle kunna hållas emot en i en sådan situation. om man inte avbröt henne, om man blev tänd och hade sex med henne frivilligt som direkt följd av situationen, om man hade haft sex med henne vid något tillfälle innan.

Dessutom hade det vart väldigt riskabelt att försöka försvara sig, dels har hon din erigerade penis i munnen vilket är ett rätt utsatt läge och dels så kan hon motanmäla i den situationen för misshandel. Nödvärn skulle vara svårt att få igenom om kvinnan blir skadad. Prio 1 i det läget är att få ur penisen ur hennes mun utan att irritera henne pga bitrisken.

Men andra stycket är väl just sånt som inte ska kunna åberopas av försvaret eftersom sex ska vara frivilligt i varje given stund därav samtyckeslagen. Det är ju för att offret inte ska ha något ansvar att avbryta utan förövarens ansvar att försäkra sig om samtycke.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 18:07:32 följande:

Klart att han hade rätt att säga nej till sex, men nu var det inte vad frågan gällde. Frågan är om den aktive (i exemplet kvinnan) blir dömd även om det fanns ett samtycke men utan att den aktive visste om det.

Varför ställer du OT frågor förstår jag inte, men jag kan svara ändå. 
    Vadå jag bli penetrerad av en annan man, jag är inte man men jag anser inte att det är rätt att våldta någon i sömnen, varken om det är jag eller någon annan. 

Tråden handlar inte om vad jag tycker ska vara lagligt(politik) utan om hur lagen fungerar idag. Det är vad jag funderar över, men otippat att jag skulle få svar från personer som vill göra det till en politisk fråga. Det var inte syftet med tråden.

Svaret är enkelt: nej. Du kan inte bli dömd för att ha sex med någon som vill ha sex med dig. Du kan bli dömd för våldtäkt om du har sex med någon som inte vill. Samtyckeslagen kallas så men är inte en egen lag utan
    en ny formulering. Den nya formuleringen innebär att du kan bli dömd för våldtäkt om du har sex med någon som inte DELTAR FRIVILLIGT. En person kan alltså inte anklaga dig för våldtäkt om personen säger att hon deltog frivilligt men du frågade inte om hon ville. 

Rätade detta svar ut frågetecknen? 

• Anonym (snett)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-20 19:57:29 följande:

Svaret är enkelt: nej. Du kan inte bli dömd för att ha sex med någon som vill ha sex med dig. Du kan bli dömd för våldtäkt om du har sex med någon som inte vill. Samtyckeslagen kallas så men är inte en egen lag utan
    en ny formulering. Den nya formuleringen innebär att du kan bli dömd för våldtäkt om du har sex med någon som inte DELTAR FRIVILLIGT. En person kan alltså inte anklaga dig för våldtäkt om personen säger att hon deltog frivilligt men du frågade inte om hon ville. 

Rätade detta svar ut frågetecknen? 

Tack för svar. Men det måste ju inte vara den passive som anklagar, som jag föreslog i ett annat inlägg så kan det ju vara en tredje person som anmäler, om han får det berättat för sig att detta hänt att den aktive hade sex utan att ha fått ett samtycke meddelat till sig. Och på förhör berättar de inblandade sanningen om hur omständigheterna såg ut då den aktive tog sex från den passive.

Men om det ändå är som du säger att den aktive går fri, det var det jag menade blir orättvis eller vad jag ska kalla det, för han eller hon har ju haft exakt samma avsikter och oaktsamhet i sitt sinne som en som blir fälld i motsvarande situation men där den passive inte ville.
  • Anonym (Fishy)

Men liksom, ha inte sex med fisken bara. Hur svårt kan det va. Och ja, det är ett brott även om det inte anmäls. Om jag slår nån på käften så blir det inte lagligt bara för att jag inte anmäls. Om jag skäl i en butik utan att innehavaren anmäler mig så är det fortfarande ett brott. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 20:13:17 följande:
    Tack för svar. Men det måste ju inte vara den passive som anklagar, som jag föreslog i ett annat inlägg så kan det ju vara en tredje person som anmäler, om han får det berättat för sig att detta hänt att den aktive hade sex utan att ha fått ett samtycke meddelat till sig. Och på förhör berättar de inblandade sanningen om hur omständigheterna såg ut då den aktive tog sex från den passive.

Men om det ändå är som du säger att den aktive går fri, det var det jag menade blir orättvis eller vad jag ska kalla det, för han eller hon har ju haft exakt samma avsikter och oaktsamhet i sitt sinne som en som blir fälld i motsvarande situation men där den passive inte ville.

Det krävs ju att det finns en anklagelse för att man ska kunna anmäla ett brott. Det är inget brott att två personer har frivilligt sex med varandra. Det kan vara ett brott om den ena inte har frivilligt sex. 

om en utomstående person går till polisen och anmäler ett sexualbrott och den som sägs ha utsatts för brottet inte vill anmäla så läggs utredningen ner. som sagt: det finns ingen lag om samtycke - vid våldtäkt krävs däremot nuförtiden inte bara hot eller våld. Det är olagligt att ha sex med någon som man förstår inte har velat ha sex. så var det inte innan den nya formuleringen. då kunde en man helt utan konsekvenser säga i rätten att visst fattade han att hon inte ville - utan att det klassades som våldtäkt. 

Anonym (snett) skrev 2022-03-20 19:45:06 följande:
    Men andra stycket är väl just sånt som inte ska kunna åberopas av försvaret eftersom sex ska vara frivilligt i varje given stund därav samtyckeslagen. Det är ju för att offret inte ska ha något ansvar att avbryta utan förövarens ansvar att försäkra sig om samtycke.
    Sånt åberopas inte bara av försvaret, det åberopas redan under polisförhöret. Är ej kvinna, har inte blivit våldtagen men har fått återberättat och det är i stil med:

Så två år innan den aktuella händelsen när du och han hade en relation, hur ofta hade ni sex då? Vem tog initiativ till sex under den perioden? Så du tog de sexuella initiativen för det mesta och blev alltså glad då när han i enstaka fall tog initiativet? Vid det aktuella tillfället så var det du som gick fram till honom och sa hej på nattklubben?

De letar efter varje lucka kring själva händelsen och man känner sig jäkligt utpekad (tydligen) kan vara från att du sa hej först till vilka trosor du hade valt att ha på dig...så ja, man får nog chilla lite med att förfasas över samtyckeslag. Rättssamhället är inte särskilt sugna på att döma våldtäktsdomar och de flesta skyldiga går fria eller får löjligt låga straff.

Men det händer ju att män skyldiga och ett fåtal oskyldiga straffas. Dock onödigt att jämföra det med en kvinna som suger penis på sovande män, det är mer en grej som ger sociala konsekvenser och inte rättsliga även om det rent tekniskt kan tolkas som ett sexuellt övergrepp/våldtäkt. 
  • Anonym (snett)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-20 21:37:22 följande:

Det krävs ju att det finns en anklagelse för att man ska kunna anmäla ett brott. Det är inget brott att två personer har frivilligt sex med varandra. Det kan vara ett brott om den ena inte har frivilligt sex. 

om en utomstående person går till polisen och anmäler ett sexualbrott och den som sägs ha utsatts för brottet inte vill anmäla så läggs utredningen ner. som sagt: det finns ingen lag om samtycke - vid våldtäkt krävs däremot nuförtiden inte bara hot eller våld. Det är olagligt att ha sex med någon som man förstår inte har velat ha sex. så var det inte innan den nya formuleringen. då kunde en man helt utan konsekvenser säga i rätten att visst fattade han att hon inte ville - utan att det klassades som våldtäkt. 

Det ÄR ju i så fall redan anmält av den tredje personen så att den passive eventuellt inte vill att den aktive ska åtalas spelar ingen roll. Våldtäkt är ett brott som faller under allmänt åtal så du kan inte hävda att det kommer inte drivas vidare av anledningen att den passive inte anmäler.
  • Anonym (wtf)

Orättvist mot förövarna? Vad för bullshit är det. Det är moraliskt fel och svinigt att fortsätta ha sex med "döda fiskar" oavsett om det sedan visar sig att tjejen var okej med det eller inte. Förövaren har begått samma handling. Precis som det finns kvinnor som faktiskt tänder på att mannen fortsätter efter hon sagt nej, men det är oavsett moraliskt förkastligt och vidrigt att fortsätta ha sex med en tjej som sagt nej. Och förövaren har även här begått exakt samma handling oavsett om det visar sig att han haft "turen" att utsätta en tjej som gillade det.

Inget av detta är "orättvist mot förövarna". Ge fan i att våldta människor bara så slipper du oroa dig.

• Anonym (snett)
    Anonym (wtf) skrev 2022-03-20 23:49:25 följande:

Orättvist mot förövarna? Vad för bullshit är det. Det är moraliskt fel och svinigt att fortsätta ha sex med "döda fiskar" oavsett om det sedan visar sig att tjejen var okej med det eller inte. Förövaren har begått samma handling. Precis som det finns kvinnor som faktiskt tänder på att mannen fortsätter efter hon sagt nej, men det är oavsett moraliskt förkastligt och vidrigt att fortsätta ha sex med en tjej som sagt nej. Och förövaren har även här begått exakt samma handling oavsett om det visar sig att han haft "turen" att utsätta en tjej som gillade det.

Inget av detta är "orättvist mot förövarna". Ge fan i att våldta människor bara så slipper du oroa dig.

Det var exakt min poäng, det beror bara på tur att den passive råkade gilla det och den aktive kom undan, även om han i sitt sinne gjorde samma fel. Äntligen någon som förstod vad jag menade
Svar på tråden Fundering om samtyckeslagen