• Anonym (Preppan)

    Prepping

    Jag är en s.k prepper. Men jag har inte alla svar och jag undrar mycket. Finns det några här som också preppar?


    Min prepping har pågått sedan 2019 strax innan pandemin. Det känns löjligt att erkänna inför andra även om jag vet att det finns de som också preppar.


    Har Mylar påsar, vattendunkar (120 liter), mat till mig och mina djur (torrvaror), ljus, sprit, gas, lampor, tändstickor, böcker om överlevnad (hur det nu kan hjälpa), burkmat etc...etc. 

    Hur gör ni andra, har ni någon plan? 

  • Svar på tråden Prepping
  • Tow2Mater
    Anonym (Preppan) skrev 2022-08-30 22:09:41 följande:
    Du har rätt, jag har T-röd och gasol hemma. Jag som inte uttrycker mig rätt. Nej det var många år sedan jag använde mitt Trangia kök. Så jag ska ut i skogen och testa lite, se om jag kommer ihåg. Jag har inte tänkt att använda det till något annat än att laga mat och koka vatten för kaffe och te.

    Tryckkokning tänkte jag fisk som kokas i speciella glasburkar för det ändamålet.
    Du tänker på pressure canning, t ex

    www.beyondthechickencoop.com/canning-fish/

    Risken för botulism finns med konservering av fisk och kött vilket gör det lite tveksamt tycker jag. Man måste veta vad man gör.

  • kusbölehelvete

    Anser mig inte att vara prepper, men anser mig vara rätt förberedd om exempelvis el försvinner i några veckor eller liknande.
    Men finner prepping intressant.

    Har välfyllt skafferi(sånt man kan gå in i), matkällare och frysar.
    Lägger in grönsaker så de håller sig länge.
    Har gasolkamin för värme samt, gasol och kolgrill, har även triangiakök.
    Har lite mre-måltider.
    Ska införskaffa elverk(eller vad det nu heter) för att kunna driva bergvärme och frysar om elen försvinner.
    Bor norrut så vintertid kan ju fryst mat förvaras ute om el försvinner då.
    Vatten är mindre bekymmer då vi har tillgång till brunn och kan handpumpa upp vatten samt sjöar omkring oss.
    Ska komma ihåg att köpa kattgrus för toalettbesök om man inte kan spola i toalett(sätt sopsäck i toaletten, gör ditt behov, täck med kattgrus).
    Kläder/sovsäckar/skor för kallt klimat har vi självklart hemma.
    Vid långvarigt strömavbrott så flyttar vi in i ett rum där vi täcker fönster med frigolit/filtar och täcker dörr.

  • Friger
    Anonym (Preppan) skrev 2022-08-30 21:54:33 följande:
    Finns det inte såna där infravärmare som går på fotogen? Eller heter de inte infravärmare då?

    Jag har inte mekanisk ventilation här hemma.
    Jo, jag har en sådan hemma som går på fotogen. Batteristart och fungerar utmärkt. Köpte förut när jag bodde i lägenhet. Fotogen går att köpa på ett ställe som heter "Fogas". Kan du köpa dunkar.

    Ha bara koll på att utrymmet du kör den i är väl ventilerat.
  • Anonym (man)
    kusbölehelvete skrev 2022-09-02 10:24:56 följande:

    Vatten är mindre bekymmer då vi har tillgång till brunn och kan handpumpa upp vatten samt sjöar omkring oss.
    Ska komma ihåg att köpa kattgrus för toalettbesök om man inte kan spola i toalett(sätt sopsäck i toaletten, gör ditt behov, täck med kattgrus).


    Hur tänkte du här? Har du tillgång till vatten kan du ju bara ta en hink och spola i toaletten med den?

    Låter som de i "Nedsläckt land" De missade också att toaletter inte går på el och kan spolas genom att hälla vatten i dem.
  • kusbölehelvete
    Anonym (man) skrev 2022-09-02 12:24:40 följande:
    Hur tänkte du här? Har du tillgång till vatten kan du ju bara ta en hink och spola i toaletten med den?

    Låter som de i "Nedsläckt land" De missade också att toaletter inte går på el och kan spolas genom att hälla vatten i dem.
    Tänker inte slösa vatten på att spola när det går att lösa enkelt med påse och kattgrus
  • Anonym (Fm)
    kusbölehelvete skrev 2022-09-02 12:27:24 följande:
    Tänker inte slösa vatten på att spola när det går att lösa enkelt med påse och kattgrus
    Vad har du mest av vatten eller kattsand. Utedass är också ett bra alternativ. Eller bara stång och grop

     
  • Anonym (man)
    kusbölehelvete skrev 2022-09-02 12:27:24 följande:
    Tänker inte slösa vatten på att spola när det går att lösa enkelt med påse och kattgrus
    OK, det låter både dyrare och besvärligare (samt mindre hygiensiskt) om man nu har tillgång till sjöar och brunn, men to each his own.
  • kusbölehelvete
    Anonym (man) skrev 2022-09-02 12:32:53 följande:
    OK, det låter både dyrare och besvärligare (samt mindre hygiensiskt) om man nu har tillgång till sjöar och brunn, men to each his own.
    Säck kommer ju givetvis slängas eftersom och vid långvarigt strömavbrott så lär ju även avloppsledningarna påverkas?
    Att släpa hem vatten för rent slöseri är rätt symtom mina ögon då det går att lösa relativt enkelt.

    Anonym (Fm) skrev 2022-09-02 12:32:03 följande:
    Vad har du mest av vatten eller kattsand. Utedass är också ett bra alternativ. Eller bara stång och grop

     
    Har tyvärr inget utedass, men i framtiden vid nästa hus ska utedass finnas.
    Att släpa hem vatten för att spola är slöseri på energi.
    Stång och grip in ju fungera, men trevligare sitta inne
  • Anonym (Preppan)
    Anonym (man) skrev 2022-09-02 12:24:40 följande:
    Prepping
    Hur tänkte du här? Har du tillgång till vatten kan du ju bara ta en hink och spola i toaletten med den?

    Låter som de i "Nedsläckt land" De missade också att toaletter inte går på el och kan spolas genom att hälla vatten i dem.

    Hur länge går det att spola om vattenreningsverket ligger nere pga. att det blivit strömlöst?
    Att använda kattsand är ju iofs en lösning. Men kan ju snabbt bli till olägenhet antar jag. 
    Var slänger man den skiten liksom? Sophämtningen kommer antagligen lysa med sin frånvaro.

  • Anonym (Preppan)
    Friger skrev 2022-09-02 10:34:00 följande:
    Jo, jag har en sådan hemma som går på fotogen. Batteristart och fungerar utmärkt. Köpte förut när jag bodde i lägenhet. Fotogen går att köpa på ett ställe som heter "Fogas". Kan du köpa dunkar.

    Ha bara koll på att utrymmet du kör den i är väl ventilerat.
    Tänkte isåfall ha den på min balkong. Den är ca18kvm och inglasad. Så då kan jag öppna upp lite så det blir ventilation.
  • Tom Araya

    Lars och Lena Wilderäng föreläste om prepping idag på bibloiteket i Sölvesbborg.
    Var det någon här som var där?

  • Friger
    Tom Araya skrev 2022-09-07 18:43:20 följande:

    Lars och Lena Wilderäng föreläste om prepping idag på bibloiteket i Sölvesbborg.
    Var det någon här som var där?


    Nä, bor inte där men hade inte besökt honom oavsett vad. Han har utvecklats till en stropp och översittare av rang. 

    Hans tjej vet jag inget om.

    Vad vet han om prepping? Jag har fått för mig att han är en teoretiker.
  • Friger
    Anonym (Preppan) skrev 2022-09-02 21:57:04 följande:
    Tänkte isåfall ha den på min balkong. Den är ca18kvm och inglasad. Så då kan jag öppna upp lite så det blir ventilation.
    Låter bra, sov inte med den på bara! :)
Svar på tråden Prepping