• Anonym (TS)

Varför är pojkar generellt stökigare än flickor?

Hur kommer det sig att pojkar generellt är stökigare än flickor? Innan ni börjar gapa att det finns stökiga flickor och lugna pojkar så vill jag betona GENERELLT. 

Jag har stött på en massa barn i samband med att vänner och familj skaffat barn senaste 10 åren och har ännu inte träffat en enda pojke där jag tänkt ?wow vad artig och fin han är?, pojkar är generellt högljudda, stökiga, springer runt och kan inte sitta still, säger äckliga saker och känns mer grisiga (springer runt med kladdiga smutsiga händer). De flickor jag stött på har varit artiga, lugna, mysiga och rena.

Min syster har 3 döttrar och min bror har 2 söner, åldersmässigt nästan lika gamla mellan syrran och brorsans barn. Tjejerna är så härliga att ha runt sig, smarta, trevliga och lugna, medan killarna är riktiga monster som är stökiga och allmänt grisiga, så pass att jag inte vill träffa dem lika ofta längre. Min bror och hans fru har varit fantastiska föräldrat så deras uppfostran är det inget fel på, snarare min syster som varit frånvarande och slapp och ändå fått lugna fina tjejer.

Är det biologiskt att killarna bara är lite stökigare och jobbiga? Kan inte se hur det har med uppfostran att göra då massa vänner är fantastiska föräldrar och ändå har hemska söner.
  • Svar på tråden Varför är pojkar generellt stökigare än flickor?
  • Soryu
    Citronella skrev 2022-11-14 22:05:15 följande:

Det är en blandning mellan biologi och uppfostran. Killar mognar senare än tjejer och när de blir tonåringar och vuxna gör testosteronet att de blir mer risktagande. Sen uppfostras inte tjejer och killar likadant det anses okej att en kille är stökig och bråkig medan en tjej straffas hårt för exakt samma beteende. Boys will be boys och hela den attityden. 

Pojkar har också exponerats för högre testosteron i livmodern vilket förmodligen också bidrar till de beteendemässiga skillnader mellan könen som ses innan puberteten.
  • LFF

Vad lägger du i ordet "stökig"?

Jag har tvillinggrabbar på 9 år. De har en hög energinivå, absolut. I förskoleklass hade båda det svårt att sitta still. Nu går de i trean och ingen av dem har det problemet under lektionstid. På rasterna spelar de lika gärna innebandy och pingis som att de leker med lego eller ritar. De tränar 2-4 gånger i veckan beroende på hur många ispass laget får (de spelar hockey) och visst märker man på dem när det är en lugnare vecka. Då blir det lite mer tjafs dem emellan. De har aldrig varit i slagsmål (inte ens med varandra), de tvättar av sig när de kommer in. De är extremt verbala och vetgiriga. 

Självklart finns det ungar, både tjejer och killar, som stör på lektionerna. De flesta av dessa har adhd. 

Sen är det ju så att killar hörs när de är ovänner. De bråkar och skriker. Tjejer kör som regel en tyst krigsföring mot de de ogillar i form av utfrysning och att låtsas om som att de inte hör när den de ogillar pratar. 

• Anonym (TS)

Tack för allas input. Fick veta idag att det bor en kille i magen, så antar att jag får försöka göra det bästa av situationen och försöka uppfostra en artig och respektfull individ.

Läser gärna andras erfarenheter av deras söner och hur mycket biologi vs uppfostran spelar in.

• Studentpappa
    Anonym (TS) skrev 2022-11-15 18:18:58 följande:

Tack för allas input. Fick veta idag att det bor en kille i magen, så antar att jag får försöka göra det bästa av situationen och försöka uppfostra en artig och respektfull individ.

Läser gärna andras erfarenheter av deras söner och hur mycket biologi vs uppfostran spelar in.

Våra tjejer är generellt som ljus i skolan och offentligt och har alltid varit. Men hemma tar dom ut allt dom inte vågar visa annars och kan vara riktiga monster. 

Nog för att vi killar oftast låter mer och stökar och du kan i stort sett ta för givet att de bråkigaste barnen alltid är killar. Betyder ju inte det att alla killar är jobbiga/ouppfostrade as. Det finns hopp ts!
    Ride it like you stole it
  • Anonym (ME)

Jag har en son som hör till de lugna snälla killarna. Tro mig, de finns (tyvärr blir de rätt osynliga). Och vilken son ni får beror nog mycket på era anlag i familjen.

Oavsett vilka barn du får framöver (tjej/kille, lugn/livlig) så kommer du att oroa dig. Ditt barn kommer ha egenskaper som gör dig lugn och det kommer ha egenskaper som verkligen skapar oro. Det enda är att du inte vet vilka egenskaper det är än. Och får du en lite vildare kille så får du göra som några föreslog - se till att de får springa av sig så de kan vara lugna däremellan.

Det finns stunder då jag önskar att min son vågade ta för sig mer. Att det skulle kännas tryggare. Samtidigt som jag är otroligt tacksam för den hänsynsfulla kille som han är.

Under de första åren skiljer sig inte könen åt särskilt mycket. De är helt enkelt barn. Och det är ett barn som kommer tycka att du är bäst i hela världen. Och ibland sämst. Men mycket oftare någon som de älskar att vara med.

Och det stämmer verkligen med mina barn och andras ungar. Det är helt annorlunda med barn som är ens egna.
  • Anonym (Lis)

Jag håller med om den generella beskrivningen av könen i TS. Men jag har två döttrar, de är livliga och asjobbiga. Såg framför mig familjelivet som att spela spel, samtala, shoppa och sådant med barnen (oavsett kön), men trots att de kommit upp i skolålder är de fortfarande röjiga, sitter inte still, avbryter osv. Det är omöjligt att göra roliga saker med dem. Vi har alltid varit noga med uppfostran och hur man beter sig, men de beter sig s k ouppfostrat ändå. Inte för att det är någon tröst kanske, haha, men det finns inga garantier kopplat till könet. Jag har en liten pojke också, helt fantastiskt söt och rolig är han (även om han säkert också kommer bli jobbig med åldern), kan lova att du kommer vara så tacksam när du får din kille också, och all den där oron kommer släppa när du blir förälskad i honom.
  • Anonym (TS)

Åh vilka härliga och fina svar ni kommer med Studentpappa, ME och Lis, tack! Känns mycket bättre nu när man hör om era erfarenheter Glad

• Anonym (Tvillingmorsan)

Gå inte för mycket efter kön TS. Det finns generella skillnader, men också stora individuella skillnader. Du vet inte hur det blir för just dig. Du kan få en lugn pojke och en stökig flicka, eller ingetdera. Mitt emellan.

Sen spelar självklart miljö och uppfostran roll. Det är en kombination av biologi och uppfostran.

Vi har två "lugna" barn, en pojke och en flicka. Jag skriver lugna inom citationstecken, för nog har de varit vilda ibland, men jämfört med stökigare barn är de lugna. De har alltid lekt både lugna och livligare lekar. De hade ibland svårt att sitta stilla när de var mindre, men det har ju många barn. Sonen har i vilket fall som helst inte varit nämnvärt stökigare än dottern. Han anses vara en lugn pojke medan dottern anses vara en ganska genomsnittlig flicka, vilket säger en del om olika syn på könen.

• Emer66

Som med allt annat är det KOMBINATIONEN av natur och miljö. 

Dels ÄR pojkar i snitt vildare,  men dels förväntar vi oss också att de ska vara det. Det gör att vi accepterar mer från dem.
    Flickor får tidigt lära sig att "sitta still och roa sig" genom att måla och pyssla. När de avviker från detta gör de fel. 
    Medan pojkar inte förväntas sitta stilla lika länge. 

Så kombinationen - som vanligt.  
    Och som vanligt finns det alltid personer som är undantag från genomsnittet. 

• Aliona
    Anonym (TS) skrev 2022-11-14 21:22:57 följande:

Baserat på de svar jag fått så verkar flera av er ändå tro att det är biologiska skillnader mellan könen, då är det väl svårt att göra något åt det.

Betyder det att man är lite ?körd? om man får en pojke och ogillar stökig/busig/grisig unge? Eller kan jag uppfostra till sånt? Känns svårt om det är något biologiskt inbyggt i det manliga könet. Man vill ju helst inte behöva vänta 25 år innan ens son blir vettig nog att man ska orka med/tolerera honom på samma sätt som man skulle med en dotter, om nu killar mognar mycket senare. Jag är gravid med första barnet men vet ej könet än, om någon undrar varför dessa tankar kommer upp.

Jag tycker att du blandar ihop olika saker här. Vad många säger är att pojkar generellt har ett stort behov av rörelse, och det gäller min pojke också på 6 år. Det beryder inte att de behöver vara stökiga/busiga/grisiga. Stökiga kan de kanske bli om de har suttit inne en hel dag och inte fått röra på sig, men är de busiga eller grisiga så är det inte pga hormoner utan bara dålig uppfostran! Som jag sade behöver min son tex gå cykla till skolan på morgonen och få en ordentlig dis frisk luft varje dag, men därefter koncentrerar han sig i skolan och han älskar att läsa böcker. Han är snäll, social och artig, säger aldrig fula saker, äcklar sig inte och bråkar inte. Jag tror att det finns en alldeles för tillåtande attityd mot att pojkar stör och är grisiga, men det är inget man behöver acceptera. Får du barn så kan du inte veta om det blir en fysisk och sportig elker en lugn och pysslig, men du kan ändå uppfostra din pojke så väl som flicka att uppföra sig väl. 
  • Anonym (MTI)

Många kloka inlägg i tråden.

Det som inte sagts är att kvinnor och tjejer på gruppnivå är mer trogna normer. De är mer benägna att hålla med och därmed är lydigare gentemot auktoriteter. Tjejer är också mer självständiga och självgående.

När detta kombineras med pojkars större behov av rörelse samt sämre impulskontroll så är det inte så konstigt att det ser ut som det gör i skolorna. Egentligen borde det vara mer liv och rörelse där. Tanken på att pojkar ska sitta still och räkna matte i 60 minuter är föråldrad. Det fungerade förr i tiden när det var spöstraff som gällde för den som misskötte sig.

• Anonym (MTI)
    Anonym (TS) skrev 2022-11-14 12:17:18 följande:
    Varför är pojkar generellt stökigare än flickor?
    Hur kommer det sig att pojkar generellt är stökigare än flickor? Innan ni börjar gapa att det finns stökiga flickor och lugna pojkar så vill jag betona GENERELLT. 

Jag har stött på en massa barn i samband med att vänner och familj skaffat barn senaste 10 åren och har ännu inte träffat en enda pojke där jag tänkt ?wow vad artig och fin han är?, pojkar är generellt högljudda, stökiga, springer runt och kan inte sitta still, säger äckliga saker och känns mer grisiga (springer runt med kladdiga smutsiga händer). De flickor jag stött på har varit artiga, lugna, mysiga och rena.

Min syster har 3 döttrar och min bror har 2 söner, åldersmässigt nästan lika gamla mellan syrran och brorsans barn. Tjejerna är så härliga att ha runt sig, smarta, trevliga och lugna, medan killarna är riktiga monster som är stökiga och allmänt grisiga, så pass att jag inte vill träffa dem lika ofta längre. Min bror och hans fru har varit fantastiska föräldrat så deras uppfostran är det inget fel på, snarare min syster som varit frånvarande och slapp och ändå fått lugna fina tjejer.

Är det biologiskt att killarna bara är lite stökigare och jobbiga? Kan inte se hur det har med uppfostran att göra då massa vänner är fantastiska föräldrar och ändå har hemska söner.
    Ja, det är biologiskt samtidigt som det finns en miljömässig faktor också som förstärks av dagens utbud. Man blir lugnare av pyssel än Fortnite.

Om vi ska tala i generella termer så är det sannolikt att tjejen är enklare att ha som barn 0 - 12 men pojken enklare 12-18.

När tjejerna ska frigöra sig är de ofta rätt jobbiga. Killarna är mer lojala och mindre självständiga på gott och ont.
  • Anonym (MTI)
    Aliona skrev 2022-11-16 04:02:30 följande:
    Jag tycker att du blandar ihop olika saker här. Vad många säger är att pojkar generellt har ett stort behov av rörelse, och det gäller min pojke också på 6 år. Det beryder inte att de behöver vara stökiga/busiga/grisiga. Stökiga kan de kanske bli om de har suttit inne en hel dag och inte fått röra på sig, men är de busiga eller grisiga så är det inte pga hormoner utan bara dålig uppfostran! Som jag sade behöver min son tex gå cykla till skolan på morgonen och få en ordentlig dis frisk luft varje dag, men därefter koncentrerar han sig i skolan och han älskar att läsa böcker. Han är snäll, social och artig, säger aldrig fula saker, äcklar sig inte och bråkar inte. Jag tror att det finns en alldeles för tillåtande attityd mot att pojkar stör och är grisiga, men det är inget man behöver acceptera. Får du barn så kan du inte veta om det blir en fysisk och sportig elker en lugn och pysslig, men du kan ändå uppfostra din pojke så väl som flicka att uppföra sig väl. 
    En pojke ska vara busig. Tanken om lydiga barn är orsaken till varför väst fortfarande är mer framstående än Sydostasien.
  • Anonym (Mx)

Menar TS att det skulle vara tuffare att uppfostra pojkar? Min erfarenhet och vad jag hört är att det är precis tvärtom.

Sen är ju alla individer, men jag förutsätter att vi pratar i generella termer.

• Anonym (vilda sidan)

Flickor gillar dåliga pojkar. Det är därför som stökiga rockers får ligga.
    Cool

• Anonym (Mini)

Alttså hemska söner? Vad skriver du egentligen Ts?
    Ja killar hörs generellt sett lite mer än tjejer. Men tycker skillnaderna numera är ganska utraderade. Tjejer är generellt sett nästan likadana. Men de kör oftare också med en tystare terror.

Mina söner skulle aldrig få springa runt med skitiga händer och gapa. Så jo det handlar om uppfostran rätt mycket. Mina döttrar är de stollliga här i familjen och gapar och får utbrott för allt och inget. Har fått vara mycket mer bestämd och "tjatig" med dem. Men alla är de skötsamma ute och sköter skola, hygien, bordskick osv. Är fina personer alla fyra. 

• Anonym (Mx)

Min uppfattning är att killarna är yvigare och är i större behov av att få röra på sig. Men flickorna får istället utbrott till höger och vänster.

• Anonym (vilda sidan)
    Anonym (Mini) skrev 2022-11-16 06:45:07 följande:

Mina döttrar är de stollliga här i familjen och gapar och får utbrott för allt och inget. 

Jojo, sådant känner man igen. Det fortsätter upp i åldrarna sedan Drömmer
  • Anonym (Mini)
    Anonym (vilda sidan) skrev 2022-11-16 06:53:45 följande:
    Jojo, sådant känner man igen. Det fortsätter upp i åldrarna sedan Drömmer
    Mm ser fram emot detta :) Eftersom den ena bara är 12 och yngsta 10. Mina tonårssöner skakar på huvudet åt dem ibland och ja det gör vi vuxna också ibland med ett dolt flin. Herregud. Men ibland är de riktigt goa också haha. 
    Allt går över som jag brukar tänka... 
  • Anonym (vilda sidan)
    Anonym (Mini) skrev 2022-11-16 07:08:25 följande:
    Mm ser fram emot detta :) Eftersom den ena bara är 12 och yngsta 10. Mina tonårssöner skakar på huvudet åt dem ibland och ja det gör vi vuxna också ibland med ett dolt flin. Herregud. Men ibland är de riktigt goa också haha. 
    Allt går över som jag brukar tänka... 
    Tonårstjejer... Ingen dans på rosor.
Svar på tråden Varför är pojkar generellt stökigare än flickor?