• Anonym (Vilse­n)
    Thu 5 Jan 2023 19:35
    3243 visningar
    18 svar
    18
    3243

    Adhd och studier hjälp!

    Vilsen mamma söker lite stöttning.

    12 åring som kämpat hela skoltiden och man gör redan alla anpassningar tänkas möjligt tycker vi: resurs, bildstöd, kortare dagar, etc etc. Men han klarar inte skolan och snart ska det bli av till åk 7. 
    Det är vredes utbrott för han känner sig otroligt dum säger han. Dem har misstänkt en låg begåvning och han ligger och snuddar där vid kriterierna men inte helt. Den ska göras om.. 
    Men han känner han ska ta igen allt han inte kan och lära nytt samtidigt så han tycker det inte är lönt att gå till skolan. Så det är mycket liv om detta. 

    Men samtidigt är han väldigt duktig med praktiska saker så som att han gör otroligt fina saker i träslöjd om han går dit. Och väldigt duktig när det kommer till datorer. Där ger han inte upp och tålamodet är bättre men visst utbrott blir det men han går alltid tillbaka. Han har inga vänner mer än online och dem skrattar han massor med och dem snackar i tele osv hela tiden. Verkar vara otroligt bra för han har gått från osocial till detta. 
    Ingen medicin längre för funkar bättre utan.

    Men nu undrar jag har ni andra tips hur gör vi med skolan ? Bup, skolan osv det är möten hela tiden men hur får vi han att klara skolan. Missar vi något vi kan hjälpa med ? 

  • Svar på tråden Adhd och studier hjälp!
  • Thu 5 Jan 2023 20:51
    #1

    Ligger han mycket efter så kanske det bästa vore att gå om en årskurs så har han tid på sig att komma ikapp och han hinner mogna lite mer. Det finns särskilda autismklasser (som följer vanliga skolans läroplan) kolla upp om det finns för ADHD också det är jättesvårt att få en plats men det kan vara värt ett försök. 

  • Thu 5 Jan 2023 21:32
    #2

    Vad är det han inte klarar? Vad är själva problemet? Kan han inte läsa och skriva? Är det analyserandet som är svårt? Matten?

  • Anonym (Lärar­e)
    Mon 9 Jan 2023 22:59
    #3

    Vad bra att han har anpassningar och att ni har möten med både bup och skolan.
    Du skriver inget om på vilket sätt han jobbar med själva ämnena i skolan och vilket stöd han får i till exempel matte. Du skriver att han tycker det är meningslöst att gå till skolan för att han både ska ta igen det han missat från förut och lära sig nytt. Om det är så, är det inte konstigt han tycker det är jobbigt och känner sig dum. 

    En elev som inte hänger med i matte har ofta luckor från förut. Det är ingen mening med att han ska försöka lära sig nya saker, för i matte gör luckorna att det inte går att lära sig de nya sakerna eftersom allt bygger på tidigare kunskaper. Man behöver alltså kolla vad en elev kan respektive inte kan. Om det visar sig att eleven är på sin årskurs nivå i vissa saker, kan han fortsätta jobba med klassen i de områdena, men behöver få hjälp i de andra och då inte jobba också med klassens uppgifter. Om det däremot visar sig att eleven har stora luckor i många delar av matematiken, behöver han få enskild undervisning vad gäller dem och öva på matten bara utifrån dem. 

    Hur ser det ut med tex matten för din son?

  • Mon 9 Jan 2023 23:42
    #4

    Medicin är det som fungerar bättre än alla andra åtgärder sammanlagda. Jag har själv två barn med ADHD. Hur många preparat har han provat? Har ni varit noga med att ta reda på exakt rätt dos? Om inte - försök igen! 

    Om han verkligen tillhör minoriteten som inte svarar på medicinen - det finns otypiska mediciner, Strattera. 

    Utöver det - små steg och så att han ser att han lyckas med något, att han ser framsteg. 

  • Anonym (Nina)
    Tue 10 Jan 2023 07:57
    #5
    +1
    AndreaBD skrev 2023-01-09 23:42:01 följande:

    Medicin är det som fungerar bättre än alla andra åtgärder sammanlagda. Jag har själv två barn med ADHD. Hur många preparat har han provat? Har ni varit noga med att ta reda på exakt rätt dos? Om inte - försök igen! 

    Om han verkligen tillhör minoriteten som inte svarar på medicinen - det finns otypiska mediciner, Strattera. 

    Utöver det - små steg och så att han ser att han lyckas med något, att han ser framsteg. 


    Instämmer i detta. Det var just i 12-årsåldern som mitt barn började med medicin. Förändringen var enorm. Alla anpassningar i världen kan inte rå på det kaos som många med adhd upplever i huvudet. Min erfarenhet är att anpassningarna antingen inte behövdes längre eller fick verklig effekt först när barnet började ta medicin. 


    Jag var väldigt orolig kan jag säga och nojade mycket innan vi bestämde oss för att testa. Men nu några år efteråt kan jag säga att medicinen gjorde all skillnad i världen. Skolan började funka, hon fick kompisar, det blev mycket lugnare hemma, färre konflikter överlag. Idag säger hon själv att hon aldrig skulle vilja vara utan sin medicin i skolan. Hon har glömt den någon gång och har då gått hem och tagit den - hon säger att hon inte fattar hur hon klarade alla dagar innan medicinen. Hon hör så mycket ljud och blir så enormt stressad och ledsen. Så hade hon det varje dag förr. 


    Så testa medicin är mitt råd! Adhd är behandlingsbart och ett barn ska inte behöva misslyckas på alla fronter utan att man tar till det mest effektiva. Jag väntade för länge och hade kunnat bespara henne många jobbiga år. Så kontakta bup snarast. Lycka till!

  • Anonym (Vilse­n) Trådstartaren
    Fri 3 Feb 2023 20:11
    #6

    Tack för era svar. 
    Han blev mer autistisk av medicinen därav med samråd av läkare har vi slutat och han har färre utbrott nu och mer social på sitt vis. Och han skrattar igen. 
    Han vill inte gå på den. Skolan märker positiv skillnad på det med utan mediciner.

    Men han kan inte skriva eller läsa som en tolvåring. Han ligger på en nivå som runt en nybliven som lärt sig läsa och räkna ibland och andra gånger går det bättre som om han är nybörjare men ändå lite mer. Men absolut långt ifrån sin egen ålder. Och det gör att han hamnar efter i alla ämnen. Likaså matten. Han gör inget på lektionerna för det mesta men dem ämnen han gör något i är dem har gillar och få får han en bild av assistenten och man kör muntligt ex. Men sen kan han ju så mkt annat och han har en extrem vilja när det är något han ska klara. Så det är svårt 

  • Anonym (Alter­nativ)
    Fri 3 Feb 2023 21:02
    #7

    Hej hej!

    Det här är bara en allmän reflektion kring skolan..
    Det är en snäv mall att passa in i...


    Det känns verkligen som att vissa personer mår för dåligt för att tvingas till obligatorisk skola i så många år som det är plikt på i Sverige.

    Att ständigt tampas med att hänga med, alltid ligga efter- det resulterar ofta i depression. Depressionen och ångesten kan i sin tur leda till att även de ämnen som en individ med ADHD och/eller andra diagnoser verkligen briljerar i inte ger samma glädje längre.

    Min övertygelse är att vissa personer mår för dåligt av att tvingas kämpa och stånga huvudet i väggen så att säga för att de MÅSTE till skolan från 6 års ålder till 15 års ålder. (minst)

    Vi är alla människor olika, en del som har svårt för matematik, koncentration, planering osv. kan vara riktigt kreativa och begåvade inom annat som språk eller konst. 
    Det bästa för en del av ungdomarna/barnen som inte hänger med normen skulle vara att få studera hemma eller gå kortare dagar.

    Som jag ser det är det just närvaroplikten i svensk skola som är det största hindret för att alla unga ska nå sin egen potential. Alla är faktiskt olika.

    Så- till kontentan av den här utläggningen- har du funderat på att flytta till Finland eller kanske närmare bestämt Åland så att din son kan få studera hemma, eller gå i en annan skolform som passar bättre?
    De har ju läroplikt men inte skolplikt (som vi i Sverige har), därför är det mer fritt att anpassa efter individen. 

    Åland är en liten ö, det blir mindre klasser om man trots allt väljer att studera på plats i skolan... 
    Mycket stress minskar säkert jämfört med skolor i Sverige.

  • Fri 3 Feb 2023 22:52
    #8
    +1
    Anonym (Vilsen) skrev 2023-02-03 20:11:41 följande:

    Tack för era svar. 
    Han blev mer autistisk av medicinen därav med samråd av läkare har vi slutat och han har färre utbrott nu och mer social på sitt vis. Och han skrattar igen. 
    Han vill inte gå på den. Skolan märker positiv skillnad på det med utan mediciner.


    Jag vill verkligen råda dig att försöka med medicin igen. Han utvecklas ju inte alls i samma takt som jämåriga och det kanske han aldrig kan komma ikapp med. Mer autistisk - det behöver inte vara AV medicinen, utan det kan också vara så att det märks mer för att ADHD-symptomen minskar. Det är det vanliga som händer, många har erfarenheter av det. 

    Det kan också vara mycket olika med olika preparat. Och det finns ju en del olika. 
  • Anonym (V)
    Sat 4 Feb 2023 08:46
    #9
    Anonym (Vilsen) skrev 2023-02-03 20:11:41 följande:

    Tack för era svar. 
    Han blev mer autistisk av medicinen därav med samråd av läkare har vi slutat och han har färre utbrott nu och mer social på sitt vis. Och han skrattar igen. 
    Han vill inte gå på den. Skolan märker positiv skillnad på det med utan mediciner.

    Men han kan inte skriva eller läsa som en tolvåring. Han ligger på en nivå som runt en nybliven som lärt sig läsa och räkna ibland och andra gånger går det bättre som om han är nybörjare men ändå lite mer. Men absolut långt ifrån sin egen ålder. Och det gör att han hamnar efter i alla ämnen. Likaså matten. Han gör inget på lektionerna för det mesta men dem ämnen han gör något i är dem har gillar och få får han en bild av assistenten och man kör muntligt ex. Men sen kan han ju så mkt annat och han har en extrem vilja när det är något han ska klara. Så det är svårt 


    Du gör helt rätt i att inte medicinera med centralstimulantia nu om utsättning har sänkt antal utbrott och CS förvärrade hans autistiska känslighet. Det är många som beskriver samma som du. De barn som reagerat som din son kan ofta förklaras så här: Den intryckskänslighet som finns vid autism (som är långt värre än vid bara adhd) blir givetvis förstärkt hos många med autism när de får medicin som skärper uppmärksamheten, medicin som alltså "väcker" hjärnan mer. Det finns berättelser om autistiska barn som rullar runt på golvet och vrålar ut sin ångest över att vara överstimulerade i hela kroppen på adhd-medicin.

    Som nämnts, ev kan Strattera fungera. Ev kan CS fungera senare under uppväxten, eller behövs senare om han drabbas av extrem trötthet. Ev försvinner en del adhd-symtom av bättre anpassningar till autismen och hans kognitiva nivå och då blir vinsterna med medicin för små, vägt mot risken att prova sig fram bland preparaten igen om det fungerar bra utan. 

    Är det länge tills psykologbedömningen är klar och ni vet mer om hans nivå? Oavsett tycker jag att skola ska möta på den nivån man tror din son är och skala ner kraven och om möjligt "dölja" att hans material är på en annan nivå och minska risken att han jämför sig. 
  • Anonym (Lärar­e)
    Sun 5 Feb 2023 21:24
    #10
    +1
    Anonym (Vilsen) skrev 2023-02-03 20:11:41 följande:

    Tack för era svar. 
    Han blev mer autistisk av medicinen därav med samråd av läkare har vi slutat och han har färre utbrott nu och mer social på sitt vis. Och han skrattar igen. 
    Han vill inte gå på den. Skolan märker positiv skillnad på det med utan mediciner.

    Men han kan inte skriva eller läsa som en tolvåring. Han ligger på en nivå som runt en nybliven som lärt sig läsa och räkna ibland och andra gånger går det bättre som om han är nybörjare men ändå lite mer. Men absolut långt ifrån sin egen ålder. Och det gör att han hamnar efter i alla ämnen. Likaså matten. Han gör inget på lektionerna för det mesta men dem ämnen han gör något i är dem har gillar och få får han en bild av assistenten och man kör muntligt ex. Men sen kan han ju så mkt annat och han har en extrem vilja när det är något han ska klara. Så det är svårt 


    Han skulle ju verkligen behöva öva matte, läsning och skrivning på sin egen nivå. Alltså sitta skilt med en lärare som jobbar precis utifrån hans kunskaper och anpassar övningarna så han dels känner att han lär sig, dels gör det med sådana metoder att han tycker det är okej. Och inte alltför länge åt gången. Det är också viktigt att det är en lärare och inte en assistent. Den som har svårt för att lära sig och har andra specialbehov behöver få lära sig av en med lärarutbildning och stor pedagogisk förmåga. Om assistenten är bra och förmår locka honom att jobba så kan han eller hon göra en del övningar som läraren först introducerat. 

    Sonen kommer inte lära sig mer matte och att läsa och skriva bättre om han bara är med på klassens vanliga lektioner. Det är alldeles för svåra saker för att han ska kunna ta till sig dem, enligt vad du beskriver för nivå. Även en elev utan ADHD och autistiska drag stänger av. Om han behöver sitta med på de lektionerna bidrar det inte till något annat än tristess och en känsla av att vara dålig. Integrering och allas lika rätt och värde tolkas tyvärr ofta som samma för alla. Då blir det inte bra. Alla borde ha rätt till det som är bäst för just dem för att kunna utvecklas både kunskapsmässigt och annars. 

    Vad menar du med att han ibland får en bild av assistenten och man kör muntligt?

  • Anonym (Särsk­olan)
    Sun 5 Feb 2023 23:28
    #11

    Har ni funderat på särskolan? Jag har haft flera barn i min närhet som blommat ut först när de fått det stödet särskolan kan ge. Barnens föräldrar har ofta varit negativa i början för att barnet inte kan plugga vidare sen mm men klarar barnet inte vanliga skolan har barnet inte den möjligheten i alla fall. Att börja särskolan är inget misslyckande på något vis. 

  • Anonym (V)
    Mon 6 Feb 2023 06:22
    #12
    Anonym (Särskolan) skrev 2023-02-05 23:28:03 följande:

    Har ni funderat på särskolan? Jag har haft flera barn i min närhet som blommat ut först när de fått det stödet särskolan kan ge. Barnens föräldrar har ofta varit negativa i början för att barnet inte kan plugga vidare sen mm men klarar barnet inte vanliga skolan har barnet inte den möjligheten i alla fall. Att börja särskolan är inget misslyckande på något vis. 


    TS har skrivit att han utreds på nytt för den kognitiva nivån. Särskola kan man välja först när man är berättigad till den. 
  • Anonym (Särsk­olan)
    Mon 6 Feb 2023 11:32
    #13
    Anonym (V) skrev 2023-02-06 06:22:46 följande:
    TS har skrivit att han utreds på nytt för den kognitiva nivån. Särskola kan man välja först när man är berättigad till den. 
    Jag har tolkat det som att han ligger ordentligt efter i alla teoretiska ämnen så det skadar inte att ansöka de kan inte få mer än ett nej. 
  • Anonym (D)
    Mon 6 Feb 2023 13:03
    #14

    Om han "blev mer autistisk" av medicinen så har han troligen antingen autism eller autistiska drag utöver ADHD. Utan medicin maskerar ADHDn antagligen de autistiska dragen, men de finns ändå kvar i bakgrunden.

    Kan vara så att det skulle vara bra att få en diagnos på autismen också. Det är väldigt vanligt med kombinationen autism+ ADHD.

    Med rätt diagnos skulle han få möjlighet att gå i en klass anpassad för autism. Det är möjligt att en låg dos ADHD-medicin och en anpassad skolgång i en klass med autismkompetens skulle kunna vara en bättre väg. 

  • Anonym (V)
    Mon 6 Feb 2023 21:40
    #15
    Anonym (Särskolan) skrev 2023-02-06 11:32:09 följande:
    Jag har tolkat det som att han ligger ordentligt efter i alla teoretiska ämnen så det skadar inte att ansöka de kan inte få mer än ett nej. 
    Det går inte till så om man går "skolhållet". Man gör en ansökan om en särskoleutredning som består av fyra delar och tar ganska lång tid. Men det verkar ju ändå som att extern aktör skulle göra om de delar av utredningen som visar om barnet är berättigat till s.k. "annan skolform".
    Anonym (D) skrev 2023-02-06 13:03:34 följande:

    Om han "blev mer autistisk" av medicinen så har han troligen antingen autism eller autistiska drag utöver ADHD. Utan medicin maskerar ADHDn antagligen de autistiska dragen, men de finns ändå kvar i bakgrunden.

    Kan vara så att det skulle vara bra att få en diagnos på autismen också. Det är väldigt vanligt med kombinationen autism+ ADHD.

    Med rätt diagnos skulle han få möjlighet att gå i en klass anpassad för autism. Det är möjligt att en låg dos ADHD-medicin och en anpassad skolgång i en klass med autismkompetens skulle kunna vara en bättre väg. 


    Jag utgår från att "bli mer autistisk" betyder att TS barn redan har diagnostiserats med autism. 
  • Okänd
    Mon 6 Feb 2023 21:49
    #16
    Meddelande borttaget
  • Anonym (Vilse­n) Trådstartaren
    Sun 19 Feb 2023 22:27
    #17
    +1

    Han hade autistiska drag på första utredningen men dem kom fram mer nu och jag har två andra barn som har autism så jag vet han kommer få den nu snart som diagnos och skolan är individuellt anpassad hela skolan för det är en skola som verkligen är byggd för alla. Procentuellt går där mer barn där med npf diagnoser än på andra skolor för den är så bra för alla som behöver det. Flyttade för få dem att kunna gå där. Men medans alla barnen går framåt så står han kvar. Det är som om han har grov dyslexi och värre. Och han sliter så. Han sitter och har muntligt med sin assistent med bilder på det dem talar om och han får då lite bättre till att förstå vad dem pratar om. Men han är aldrig med på lektionerna. Man vill inte placera han i gruppen på skolan som finns för dem som behöver lite mer stöttning osv för han vägrar och han umgås inte med någon. Snart är det klart med utredningen och han kommer få ett par diagnoser till. 

  • Anonym (Alter­nativ)
    Mon 20 Feb 2023 08:35
    #18
    Anonym (Vilsen) skrev 2023-02-19 22:27:59 följande:

    Han hade autistiska drag på första utredningen men dem kom fram mer nu och jag har två andra barn som har autism så jag vet han kommer få den nu snart som diagnos och skolan är individuellt anpassad hela skolan för det är en skola som verkligen är byggd för alla. Procentuellt går där mer barn där med npf diagnoser än på andra skolor för den är så bra för alla som behöver det. Flyttade för få dem att kunna gå där. Men medans alla barnen går framåt så står han kvar. Det är som om han har grov dyslexi och värre. Och han sliter så. Han sitter och har muntligt med sin assistent med bilder på det dem talar om och han får då lite bättre till att förstå vad dem pratar om. Men han är aldrig med på lektionerna. Man vill inte placera han i gruppen på skolan som finns för dem som behöver lite mer stöttning osv för han vägrar och han umgås inte med någon. Snart är det klart med utredningen och han kommer få ett par diagnoser till. 


    Alla människor är inte skapta för att vara sociala hela dagarna. Han skulle nog må bättre at hemskolning. Han kommer må dåligt hela skoltiden om han ska tvingas vara i en vanlig klass.
Svar på tråden Adhd och studier hjälp!