• Anonym (Arg pappa)

Får skolan göra så?

Barnen ska åka skridskor med skolan nästa vecka och idag fick vi informationen att de som inte har egna skridskor och hjälm kommer få titta på.
    Hur är det rimligt? Mina barn vill verkligen åka, men vi kommer inte köpa skridskor för en enda gång.

• Svar på tråden Får skolan göra så?
  • Anonym (Lärarstudent)
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-14 16:16:43 följande:
    Det är precis pga detta tänk du framför som vi skapar ett anmälningssamhälle. Men jag gissar att du är i 20-årsåldern och växt upp med detta sätt att se på saken. Tror att vi äldre tänker lite annorlunda, men säger inte att det finns något facit kring vad som är bäst i längden.
    Oj, kränkt boomer här? :)

Det är brottsligt att bryta mot skollagen, och skolan begår ett fel oavsett huruvida man väljer att köpa ett par skridskor, lånar, säger åt skolan eller går till media. Juridiken står oberoende från din kränkthet. Skolan måste bekosta låneskridskor ändå.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Lärarstudent) skrev 2023-01-14 21:54:43 följande:
    Oj, kränkt boomer här? :)

Det är brottsligt att bryta mot skollagen, och skolan begår ett fel oavsett huruvida man väljer att köpa ett par skridskor, lånar, säger åt skolan eller går till media. Juridiken står oberoende från din kränkthet. Skolan måste bekosta låneskridskor ändå.
    Jag tyckte jag beskrev det rätt neutralt, det är nog mer du som är på hugget än jag som är kränkt. Boomer vet jag inte ens vad det är.
  • Anonym (Långt bort)
    Anonym (....) skrev 2023-01-14 09:44:44 följande:

Avgiftsfri skola, absolut. Men vissa saker räknas ingå i ett standardhushåll. Skridskor, cykel, badkläder är exempel på sådant...

Jag är ganska säker på att om du slänger ut en förfrågan på Facebook, tar kontakt med de andra föräldrarna i klassen (eller ber läraren göra det) så får du tag i ett par! 

Jag bor i en mindre ort i södra Sverige och har skridskor från storlek 25 upp till 39 på vinden, vill du låna ett par? Om du nu bor i närheten då...

/Förälder och lärare 

Skridskor kan inte anses ingå i ett standardhushåll (inte i alla delar av landet). Jag bor i södra Sverige där sjön inte fryser och närmsta ishall ligger över 1 timme bort med bil, så nej mina barn åker inte skridskor, att åka 9 mil för att åka och frysa tårna av sig kommer inte ske. Minns stanken i ishallen från när jag var liten och hur skridskorna klämde trots att de var 2 nummer för stora.
  • Saffran2337
    Anonym (Långt bort) skrev 2023-01-14 22:17:45 följande:
    Skridskor kan inte anses ingå i ett standardhushåll (inte i alla delar av landet). Jag bor i södra Sverige där sjön inte fryser och närmsta ishall ligger över 1 timme bort med bil, så nej mina barn åker inte skridskor, att åka 9 mil för att åka och frysa tårna av sig kommer inte ske. Minns stanken i ishallen från när jag var liten och hur skridskorna klämde trots att de var 2 nummer för stora.
    Håller med.
    Skridskor är inte standard och för den delen inte cykel och badkläder heller.

Svaret på TS fråga är enkel. Nej, skolan får inte göra så.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Behövs pengar) skrev 2023-01-14 07:38:03 följande:
    AnnaSturesson skrev 2023-01-14 07:13:03 följande:

Men köp ett par begagnade skridskor och en hjälm. Varför kan vissa föräldrar inte göra någonting?

Jade det fält vad så hade det aldrig varit en fråga om att man själv ska köpa badkläde. Varför kan ma. Då inte köpa ett par begagnade skridskor. Borde inte vara något problem att hitta ett par på blocket för 50kt

Det beror ju helt på var man bor! Jag gjorde en sökning på Marketplace nu för att se vad ett par skridskor i min sons storlek 33 skulle kosta där vi bor. Fanns inte ett enda par upplagda här. Närmaste var i grannstaden, men för att komma dit behöver jag betala 70 kr enkel resväg. Alternativt be dem skicka för samma summa ungefär. Det hade blivit för dyrt för mig just nu. Likaså att jag inte hade skickat ut mitt barn på isen utan en hjälm, så där har vi ytterligare en kostnad. Så dina ?bara 50 kr? är nog snarare närmare åtminstone 2-300 när det kommer till kritan. Som fattig är det myclet pengar som måste planera ett bra tag i förväg för inköp.  

Tips, folk har en förmåga att inte skriva skridskor alltid. 

Hockeyskridskor
    Hockeyrör (eller ännu bättre hockey rör särskrivet)
    Skrillor

Och så vidare. Men som sagt var, alla finns inte på facebook, man kan se på blocket också. 
  • Näng

I vår skola skickar de ut meddelande att det är dags för skridskor och att de som har ett par extra gärna får ta med och att övriga får låna begagnade på skolan. Vi uppmuntras lämna in på skolan när de växt ur. Ett bra upplägg tycker jag. Skolan ska faktiskt ha aktiviteter alla kan delta i.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-14 08:13:14 följande:

Jag har en kompis som arbetar i skolan, hon har pratat om detta fenomen. Det gäller såklart inte alla, men flera hon haft denna diskussion med att skolan ska vara avgiftsfri och att dom inte har råd etc.. har varit personer som snusar/röker, man kan även enkelt se att vissa lagt tusenlappar på vissa saker i sitt utseende.

Men att köpa ett par skridskor för 50kr till sitt barn blir bara för mkt. Det ska det tjafsas om.

Det har ju inte med saken att göra. Som att alla som väljer onödiga utgifter till sig själva måste betala för sina barns skolgång.
  • Anonym (Maria)

Inte alla är bekväma med att ha skridskor där andras kanske äckliga fötter har varit heller.

Det är inte så lätt i livet alla gånger.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Maria) skrev 2023-01-15 17:48:21 följande:

Inte alla är bekväma med att ha skridskor där andras kanske äckliga fötter har varit heller.

Det är inte så lätt i livet alla gånger.

Dom får väl vara glada om det går att skrapa fram ett par skridskor. Lite tåfis har ingen dött av.
  • Anonym (Tacksam)

Skridskor är jävulens påfund. Glädje dig att dina barn slipper denna vidriga tortyr. 

• TvillingmammaVästgöte
    Saffran2337 skrev 2023-01-14 23:52:08 följande:
    Håller med.
    Skridskor är inte standard och för den delen inte cykel och badkläder heller.

Svaret på TS fråga är enkel. Nej, skolan får inte göra så.
    Badkläder måste väl ändå vara standardutrustning, cykel borde också vara det. Samhället är mycket generöst med bidrag till barnfamiljer just för att alla barn skall kunna ha en viss standard . Tex barnbidrag och även bostadsbidrag för barnfamiljer med sämre ekonomi. Försörjningsstödet är också mer generöst för just barn. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-15 17:56:23 följande:
    Dom får väl vara glada om det går att skrapa fram ett par skridskor. Lite tåfis har ingen dött av.
    Det handlar inte om att dö och det tror jag att du också förstår. Lite empati kan man kosta på sig.
Svar på tråden Får skolan göra så?