• Anonym (Sara)

    Är 60 min resa till skolan så farligt?

    Vill försöka få lite perspektiv på det hela. Vi är påväg att köpa drömhuset ute på landet. Det bara dök upp och vi är helt sålda! Vi har funderat länge på att flytta dit men det har aldrig kommit ut något som känns rätt.  Det har kommit in ett bud och vi kommer troligen lägga ett bud Över. 


    Det enda som gnager något otroligt och som gör att jag får dåligt samvete är att vår son som går i tvåan, snart 9 år, kommer få 60 minuters resa till skolan.. dock kommer den resan ej vara Kommunal utan det blir med varm bil från dörr till dörr med tillgång till surf hela tiden. 


    många tycker det är vansinne, men samtidigt så går det nog två timmar varje dag på att kolla padda ändå.. som en nedvarvning. gör vi honom en otrolig otjänst att flytta dit? Vi själva jobbar vid skolan så vi får samma avstånd. 

  • Svar på tråden Är 60 min resa till skolan så farligt?
  • Anonym (X)
    EpicF skrev 2023-02-10 21:46:58 följande:
    Nu var det så att de brukar vara i det området så förmodligen känner han några. Eller så lär känna de. 
    En person känner han efter vad TS skriver.
  • Anonym (X)
    EpicF skrev 2023-02-10 21:46:58 följande:
    Nu var det så att de brukar vara i det området så förmodligen känner han några. Eller så lär känna de. 
    Killen är 9. Det är betydligt svårare att komma in och lära känna andra när man inte har ett sammanhang att göra det i.
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2023-02-10 21:54:14 följande:
    Killen är 9. Det är betydligt svårare att komma in och lära känna andra när man inte har ett sammanhang att göra det i.
    Nu var det så att han redan kände ett barn där. Då är det oftast betydligt lättare, speciellt i den åldern. 
  • Tukt

    Man kan väl ändå inte utgå ifrån att om en 9-åring känner en person, så är det där med vänner löst. 
    Man kan väl heller inte utgå i från att en 9-åring, eller vilken annan ålder heller, per automatik lär känna andra.
    Det blir lite som att skicka ungen på fotbollsträning och utgå i från att hen blir proffs. 
    Grunden för föräldraskap är väl ändå att se till att ge barnet möjligheter och chanser i så stor utsträckning som möjligt. Och då måste man generalisera och ha marginaler för att allt inte blir som en tänker sig.
    Lite som att utgå från att en timme i bil är det samma som en timme hemma. Det kanske det är i ett vuxet huvud. Det kanske det även är i ett barns huvud just nu, men inte om ett halvår då den behöver vara ensam en stund.

  • Core
    Jemp skrev 2023-02-10 17:15:11 följande:
    Då kanske ditt jobb bör synka sig även med de många projekt för landsbygdsutveckling som finns. Och det säger jag inte för att vara nedlåtande utan för att undvika politik som motverkar varandra (sånt finns det alldeles för mycket av). Klimatet gör absolut att resande/transport behöver lösas bättre men jag är nyfiken på vem som tar besluten om att dra in allt närmre städerna? 

    Generellt tror jag din tanke om prisbilden är fel också: städerna växer och digitaliseringen ökar. Priserna lär gå upp, särskilt när det bara är en timme från stan i ts fall. Såklart dock med reservation för vad som händer med allmänna prisnivån mtp inflation och räntor. 
    Det är egentligen inga aktiva beslut som tas, utan man ser den utvecklingen, det är alla vindar som blåser dit. Alla tonsättare inom stadsplanering internationellt trycker på vikten av förtätning och effektivisering av centrala orter, man ser i USA hur det är på väg att skita sig helt pga uppbyggnader av städer är så utspridda med samhällen utanför stadskärnan. Man får svårare och svårare att få saker att fungera för de som bor utanför städerna

    Pratar vi en timme från stan är det lite i Sthlm och göteborg, där infrastrukturen svällt inom den radien, men i princip alla andra städer är en timme bort otroligt långt bort.
  • Tow2Mater
    Core skrev 2023-02-11 10:22:24 följande:
    Det är egentligen inga aktiva beslut som tas, utan man ser den utvecklingen, det är alla vindar som blåser dit. Alla tonsättare inom stadsplanering internationellt trycker på vikten av förtätning och effektivisering av centrala orter, man ser i USA hur det är på väg att skita sig helt pga uppbyggnader av städer är så utspridda med samhällen utanför stadskärnan. Man får svårare och svårare att få saker att fungera för de som bor utanför städerna

    Pratar vi en timme från stan är det lite i Sthlm och göteborg, där infrastrukturen svällt inom den radien, men i princip alla andra städer är en timme bort otroligt långt bort.
    Hmm, inget jag märkt av. Men jag ser det omvända i t ex Turkiet - stora dödsfall bl a p g a stora tätbebyggda städer.
  • Core
    Tow2Mater skrev 2023-02-11 15:07:10 följande:
    Hmm, inget jag märkt av. Men jag ser det omvända i t ex Turkiet - stora dödsfall bl a p g a stora tätbebyggda städer.

    Eh, ja det är svårt för mig att svara på om det märks av. Det är samhällsbyggnadsprocessen som man har stora problem, när man ska få infrastrukturen att fungera för alla. Den infrastruktur som blir viktigare för varje år som går, för att vi ska klara av att leva ett normalt liv. 


    Jag argumenterar inte för den saken, jag är likgiltig i frågan personligen, jag säger bara hur det ligger till. Att man satsar på framförallt förtätning i största delen av världen.

  • Anonym (Maria81)

    Att inte byta skola till den som finns och neka ett naturligt eventuellt umgänge integration med vänner på nya platsen tycker jag gör hela idén dålig. 
    Sonen är så ung fortfarande, skolan blir ju ofta en första  plats där många lätt lär känna nya vänner. 
    Barn byter skolor vid flytt det är normalt. 
    Plus att det blir mycket lättare om han skulle vilja träffa en kompis i närheten än om ni måste köra även på helger till kompisar osv.
    Folk kanske heller inte är så jättesugna på att skjutsa 1 timme tur och retur till er för lek. 

  • Anonym (A123)
    Anonym (Sara) skrev 2023-02-10 20:36:32 följande:

    Tack för alla svaren, har läst alla men kan inte svara på alla specifikt!

    Det finns kommunala kommunikationer men det tar ca 1,5 h dörr till dörr så bil är pga att det är mer bekvämt för oss alla.

    min tanke med bilresan är att det ändå inte är ovanligt att barn slår sig ner på rummet eller soffan i ca en timme när de kommer hem från skola/fritids och då tänkte jag att den nedvarvningen kan ske i bilen. 


    just nu är sonen en person som aldrig leker med kompisar efter skolan, däremot gör han det på helger och där är vi beredda att skjutsa. Men vi vet ju inte hur han blir senare.

    självklart är det ett de och ta, våra behov/önskningar kommer inte bli uppfyllda utan att vi gör avkall på något annat. 


    jag är själv uppväxt med 45 min till skola från sjuan, 1,5 h från dörren till skolan började. Jag hade inga problem med det, brukade läsa till proven under tiden. 


    Vi är med i budgivningen fortfarande, går lite trögt. men vi vänder och vrider på allt just nu. 


    Hur går det ihop med att ni ska jaga, åka båt, fyrhjuling, skoter mm? Hur många helger blir över för sonen att leka med sina klasskamrater? 


    Tycker du själv att det är värt att spendera så mkt tid i bilen? Arbetar du och din man samma tider, eller är det 2 bilar som gäller? Hur gör ni på vintern, då kan det lätt bli 3 timmar per dag?

  • Tow2Mater
    Core skrev 2023-02-11 17:28:14 följande:

    Eh, ja det är svårt för mig att svara på om det märks av. Det är samhällsbyggnadsprocessen som man har stora problem, när man ska få infrastrukturen att fungera för alla. Den infrastruktur som blir viktigare för varje år som går, för att vi ska klara av att leva ett normalt liv. 


    Jag argumenterar inte för den saken, jag är likgiltig i frågan personligen, jag säger bara hur det ligger till. Att man satsar på framförallt förtätning i största delen av världen.


    Vad menar du då med det är på väg att skita sig helt ? Vad? Infrastrukturen fungerar idag för alla, forutom lite elnät, broar och avloppsrör som måste bytas och underhållas pga ålder.
  • Studentpappa

    Helt sjukt att man kan tycka ett drömhus ligger 1h enkel väg från arbetet. Jag tar mig till närmsta stad norrut på en timme, 8mil efter e4. Skulle aldrig komma på tanken att varken jobba eller låta barnen gå i skolan där.

    Barnen går till skolan på 10 min och cyklar på kanske 5, folk som frivilligt pendlar måste ju ha en skruv lös. Det finns inget mer onödigt att ödsla tid på.


    Ride it like you stole it
  • Jemp
    Core skrev 2023-02-11 10:22:24 följande:
    Det är egentligen inga aktiva beslut som tas, utan man ser den utvecklingen, det är alla vindar som blåser dit. Alla tonsättare inom stadsplanering internationellt trycker på vikten av förtätning och effektivisering av centrala orter, man ser i USA hur det är på väg att skita sig helt pga uppbyggnader av städer är så utspridda med samhällen utanför stadskärnan. Man får svårare och svårare att få saker att fungera för de som bor utanför städerna

    Pratar vi en timme från stan är det lite i Sthlm och göteborg, där infrastrukturen svällt inom den radien, men i princip alla andra städer är en timme bort otroligt långt bort.
    Förtätning är ju för att bygga ut städerna utan att exploatera mer mark. Att sluta satsa på landsbygden helt annan sak. Med behov av att minska persontransporterna blir ju också lokala skolor och annan service viktigare. 
  • Robert 558
    Studentpappa skrev 2023-02-12 06:57:37 följande:

    Helt sjukt att man kan tycka ett drömhus ligger 1h enkel väg från arbetet. Jag tar mig till närmsta stad norrut på en timme, 8mil efter e4. Skulle aldrig komma på tanken att varken jobba eller låta barnen gå i skolan där.

    Barnen går till skolan på 10 min och cyklar på kanske 5, folk som frivilligt pendlar måste ju ha en skruv lös. Det finns inget mer onödigt att ödsla tid på.


    Håller med. Dessutom kostar 2 bilar väldigt mycket pengar att hålla rullande sådana sträckor. Har ts ens räknat på vad det kostar?  
Svar på tråden Är 60 min resa till skolan så farligt?