• Anonym (Mamma)

När blev det normalt att vara lättkränkt?

Jag har en dotter på 19 år som är extremt lättkränkt å allas vägnar vilket min son som är något yngre tycker är svinkul och trycker på alla knappar han bara kan för att irritera. Och i mitt tycke är det ett ganska stort hyckleri bakom det hela också. Kansje inte alltid så men definitivt i min dotters fall. Dottern kan ex.vis säga att sonen är rasistisk men kan absolut inte tänka sig att bo i ett sämre område för det är läskigt och vägrar sen specificera vad hon är rädd för. Hon säger sig vara djurvän och rädd om miljön eftersom hon är vegetarian men har inga problem med att hävda att hon behöver den senaste iphonen, kläder från långtbortistan och färgar håret ofta.

Det här tycker jag är något som även syns på Familjeliv i diverse trådar. Jag är därför nyfiken på när denna lättkränkthet tog fart och vad som triggade den. Verkar mest vara kvinnor som känner sig kränkta också Visst fanns det ett fåtal lättkränkta på min tid också men nu känns det som det exploderat. 

• Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?
  • Pehrmedh
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-15 22:09:04 följande:
    När blev det normalt att vara lättkränkt?

Jag har en dotter på 19 år som är extremt lättkränkt å allas vägnar vilket min son som är något yngre tycker är svinkul och trycker på alla knappar han bara kan för att irritera. Och i mitt tycke är det ett ganska stort hyckleri bakom det hela också. Kansje inte alltid så men definitivt i min dotters fall. Dottern kan ex.vis säga att sonen är rasistisk men kan absolut inte tänka sig att bo i ett sämre område för det är läskigt och vägrar sen specificera vad hon är rädd för. Hon säger sig vara djurvän och rädd om miljön eftersom hon är vegetarian men har inga problem med att hävda att hon behöver den senaste iphonen, kläder från långtbortistan och färgar håret ofta.

Det här tycker jag är något som även syns på Familjeliv i diverse trådar. Jag är därför nyfiken på när denna lättkränkthet tog fart och vad som triggade den. Verkar mest vara kvinnor som känner sig kränkta också Visst fanns det ett fåtal lättkränkta på min tid också men nu känns det som det exploderat. 

Vi lever i de lättkränktas tid.

Funderar på när det tog fart och vad som var den utlösande faktorn.
  • Anonym (Dumhet)
    Anonym (Nej) skrev 2023-10-05 12:52:16 följande:
    Jag tycket tvärtom. Är man intelligent skrattar man inte åt fördummande humor som gör narr av människor på deras bekostnad. Kan man inte acceptera att sån typ av humor inte är rolig så kanske man är lite väl "lättkränkt? För är det inte lika lättkränkt att inte kunna ta  kritik gällande sina skämt? Att inte kunna acceptera att alla inte tycker vissa saker är roliga? Måste man tycka att det är kul att skämta om folkmord, kvinnomisshandel och sexuellt våld eller är man lättkränkt annars? 

Jag håller med om att det finns gott om desinformation på nätet. Man måste vara källkritisk. Alla, även de som drar de smaklösa skämten, befinner sig i sin bubbla. Men mer information har vi, på gott och på ont.

Det kanske snarare var så att de man gjorde narr av inte hade någon röst, de hade inget forum där de kunde ge sin version och sin upplevelse. Därför visste ingen att de blev kränkta när man gjorde narr av dem? 
    "Acceptera att sådan humor inte är rolig"? Och vem är du att komma och tala om för andra vad de ska tycka är roligt eller inte. Vill du bli diktator?

När jag pratar om lyteskomik tänker jag på humor-TV, som t.ex. Nöjesmassakern och Helt Apropå på 80-talet, Galenskaparna och senare Hey Baberiba som gjorde narr av kungafamiljen bl.a. Även på serietidningar som 91:an och Uti vår Hage. Jag har alltid tyckt att den typen av humor är kul och den är mer genuint folklig än den humor som oftast är idag, som nästan bara ska handla om sex. Jag bara gäspar åt sån "humor".

• Anonym (Travel)
    Anonym (Nej) skrev 2023-10-05 12:52:16 följande:
    Jag tycket tvärtom. Är man intelligent skrattar man inte åt fördummande humor som gör narr av människor på deras bekostnad.
    Jag tycker tvärtom. Jag älskar humor som gör narr av folk, som driver med allt och alla. Det tyder på intelligens när man skilja på sånt man ser på film och verkligheten. Jag gillar Frank Zappa och han drev också med allt och alla, retade upp massa folk. Underbart.
  • Anonym (Dumhet)
    Anonym (Travel) skrev 2023-10-05 14:43:18 följande:
    Jag tycker tvärtom. Jag älskar humor som gör narr av folk, som driver med allt och alla. Det tyder på intelligens när man skilja på sånt man ser på film och verkligheten. Jag gillar Frank Zappa och han drev också med allt och alla, retade upp massa folk. Underbart.
    Ja, Frank Zappa var ett geni i det avseendet. Gillar verkligen när han härmar Bob Dylan i låten "Flakes" från skivan "Sheik Yerboti", en titel som skulle vara en parodi på "Shake your body" refererande till disco-eran i slutet av 70-talet.

Eller "Were only in it for the money", där han gör sig lustig över hippie-kulturen, som han ogillade.

• Anonym (Beep bopp)
    Pehrmedh skrev 2023-10-05 13:03:03 följande:
    Vi lever i de lättkränktas tid.

Funderar på när det tog fart och vad som var den utlösande faktorn.
    Berätta gärna vad din teori kring detta är.
  • Anonym (Travel)
    Anonym (Travel) skrev 2023-10-05 14:43:18 följande:
    Han drev med sig själv också. Hans näsa t ex. It's a Honker. Baby Snakes-DVDn hade med så man kunde bygga ett par glasögon med hans näsa på.

Larry David är också en som driver med allt, sig själv också. Älskar Curb Your Enthusiasm.
  • Pehrmedh
    Anonym (Beep bopp) skrev 2023-10-05 17:41:45 följande:
    Berätta gärna vad din teori kring detta är.
    För 20 år sedan kunde du driva med alla människor utan att ngn sa ett ord
    Kvinnor, homosexuella, invandrare, överviktiga, kineser,  underviktiga och allt vet vad.

Ta "gulinghumor" till exempel, helt kört idag.

Gick att driva med och håna en yrkesgrupp utan att ngn sa ett ord.

Kolla humorprogram från förr så förstår du.

Nu kan du inte det därför då blir det ett jävla liv.

Kan ju räcka med att säga att det bara finns två kön för att du ska bli cancelled.
    Hade Pang I Bygget kommit idag hade den blivit betraktad som rasistisk eftersom man driver hejdlöst med en spanjor i serien.
  • Auditanne
    Anonym (Ric) skrev 2023-10-05 06:27:43 följande:
    Fast det är en gigantisk missuppfattning från din sida att man inte säger ifrån om man inte blir kränkt. Dessutom en missuppfattning att det är att sägs ifrån att känna sig kränkt. 

Det går alldeles utmärkt att säga ifrån utan att känna sig kränkt. Det finns dessutom gott om människor som känner sig kränkta utan att säga ifrån. 

Den som är stark säger ifrån men känner sig inte kränkt.
    Den som är svag säger inte ifrån men känner sig kränkt.
    Sedan kan någon säga ifrån och känna sig kränkt. 

Men hela grejen att känna sig kränkt är framförallt ett tecken på mental svaghet. Det är ett sätt för individen att slippa att ta ansvar för situationen.
    Nej, det är det inte. Snarare du som har en annan definition på ordet än jag.

Kränkthet är som sagt en styrka och en protest mot de som kränker. Ett verktyg som bör nyttjas för att leda de som kränker i rätt riktning. Har inget med svaghet att göra utan tvärtom skulle jag säga.

Tycker förövrigt att vi kan sätta punkt för denna diskussion nu för vi lär ändå aldrig kunna enas kring sakfrågan. Lämna mig ifred för jag har ingen lust att tjafsa mer om detta nu. 
  • Anonym (Beep bopp)
    Pehrmedh skrev 2023-10-05 19:45:06 följande:
    För 20 år sedan kunde du driva med alla människor utan att ngn sa ett ord
    Kvinnor, homosexuella, invandrare, överviktiga, kineser,  underviktiga och allt vet vad.

Ta "gulinghumor" till exempel, helt kört idag.

Gick att driva med och håna en yrkesgrupp utan att ngn sa ett ord.

Kolla humorprogram från förr så förstår du.

Nu kan du inte det därför då blir det ett jävla liv.

Kan ju räcka med att säga att det bara finns två kön för att du ska bli cancelled.
    Hade Pang I Bygget kommit idag hade den blivit betraktad som rasistisk eftersom man driver hejdlöst med en spanjor i serien.
    Men du kan inte beskriva dina egna teorier om varför det är så?
  • Pehrmedh
    Anonym (Beep bopp) skrev 2023-10-06 06:29:37 följande:
    Men du kan inte beskriva dina egna teorier om varför det är så?
    Har nog med klimatförändringarna att göra.

Varma luften har gjort oss lättkränkta.
  • Gaskarl

Är det normalt att vara lättkränkt? Det tycker iaf inte jag.

Svar på tråden När blev det normalt att vara lättkränkt?