• Anonym (Jenny)

Duscha efter idrotten i skolan

Det är många barn som inte vill vara med på idrotten i skolan eftersom man behöver duscha efter lektionen.

Något som har fungerat för mina barn är att tränarna på deras fritidsaktiveter har bestämt man ska duscha och byta om tillsammans efter varje träning.

Det gör att tjejerna i laget kan prata och umgås i omklädningsrummet och lära känna varandra. Detta är viktigt eftersom barnen kom från flera olika skolor.

Det gör även att det inte är en stor sak att byta om och duscha med andra när man gör det på 2-3 träningar i veckan, en match och två gånger på skolidrotten.

Mina tjejer och deras kompisar från fotbollen eller innebandyn har aldrig haft något problem med att duscha efter skolidrotten, de som tycker det är jobbigt är de som aldrig varit med i något lag på fritiden.

• Svar på tråden Duscha efter idrotten i skolan
  • Anonym (Fy fan!)

Jag skolkade från gympan hela högstadiet. Hatade att klä om, bära gympakläder på den känsliga tonårskroppen som jag var så extremt obekväm i och att visa mig naken var otroligt ångestframkallande. Sen de vidriga duscharna i öppna bås med tullbelysning och endast strålar från taket så man pajade frisyren och inte kunde kontrollera vattnet....fy fan. Att de inte kommit längre  med privata bås och låsmöjligheter med tanke på missbruket av mobiler, uthängningar på social media, och ständiga rapporter  om skolvåldtäkter och elever som blir indragna på toaletter mm. Helt absurt att man ska tvinga elever till dessa förnedrande aktiviteter.

• Anonym (K)

Det låter väldigt konstigt att en tränare inte kan komma på ett annat sätt än dusch för att lära känna varandra.

• Anonym (S)
    Anonym (K) skrev 2023-10-06 23:32:29 följande:

Det låter väldigt konstigt att en tränare inte kan komma på ett annat sätt än dusch för att lära känna varandra.

Precis. Om det skulle vara det stället tränaren tycker man ska umgås och lära känna varandra skulle jag känna oro faktiskt. Jag skulle föredra att mina barn umgås med lagkamrater och tränare när dom har kläder på sig. 
  • Anonym (S)

Tycker det är mer sorgligt att inte det är nya riktlinjer för hur duschar och omklädningsrum byggs idag. Känns väldigt uråldrigt. Idag lät vi våra barn stopp min kropp. Det är fantastiskt att barn vågar säga ifrån och inte duschar med andra när dom faktiskt känner att dom verkligen inte vill det. Jag själv tycker det är lika privat atr gå på toa som att duscha. För mig är det lika logiskt att ha toabås utan dörrar som att ofentliga omklädnads/duschar inte har bås som går att låsa. Jag är verkligen inte blyg. Väldigt glad, frammåt och social. Tycker om att vara bland andra människor och trivs i min egen kropp. Jag vill bara inte vara naken framför andra än min pojkvän, vill heller inte se bekanta och främlingar naken. Att inte vilja vara naken för andra betyder inte att man är blyg. vill bara säga det. Man kan umgås innan eller efter ombyte. Om tränarna i ett lag tycker det är viktigt att byta om på plats för att lära känna lagkamraterna kan man ju istället lägga till 10 minuters tid efter varje match som är till för att umgås. 

• TvillingmammaVästgöte

Som någon nämnde i tråden så måste man duscha utan kläder före badet i simhallen, det är obligatoriskt. Om man inte gör det förstörs vattnet i simhallen, det är väldigt känsligt eftersom kloret reagerar med den smuts som finns på huden om man ör otvättad och cancerfrsmkallande ämnen skapas. De barn som inte lär sig och inte klarar av att duscha i skolan, hur gör de i simhallen? 

Efter badet bör man också duscha. 

• EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-07 22:21:25 följande:

Som någon nämnde i tråden så måste man duscha utan kläder före badet i simhallen, det är obligatoriskt. Om man inte gör det förstörs vattnet i simhallen, det är väldigt känsligt eftersom kloret reagerar med den smuts som finns på huden om man ör otvättad och cancerfrsmkallande ämnen skapas. De barn som inte lär sig och inte klarar av att duscha i skolan, hur gör de i simhallen? 

Finns väldigt många som duschar med badkläder på.

Och nej, det bildas inga cancerframkallande ämnen när klorer reagerar med smuts som finns på huden. Hade det varit så hade man inte fått ha klorid i bassänger/på badhus. Och nej, vattnet förstörs inte heller av att folk duschar med badkläder. Ohygieniskt kan det bli, men det förstörs inte och inga cancerframkallande ämnen bildas. 

Barnet duschar med badkläder på bådd före och efter badet och duschar sedan hemma. 
  • Anonym (Doc)

Cancerframkallande ämnen? Det här MÅSTE du länka till underlaget för. 

Rent teoretiskt: om man duschar naken och sen tar på sig sina badkläder som man använde förra gången man badade, följer inte dessa dödliga
    ämnen med ner i bassängen ändå då?

• Anonym (Laura)

Haha, nej bara nej. Det där finns ingen sanning i..
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Doc) skrev 2023-10-08 07:50:50 följande:

Cancerframkallande ämnen? Det här MÅSTE du länka till underlaget för. 

Rent teoretiskt: om man duschar naken och sen tar på sig sina badkläder som man använde förra gången man badade, följer inte dessa dödliga
    ämnen med ner i bassängen ändå då?

Det som bildas är THMs, trihalomethans, det bildas när klor reagerar med organiska ämnen. Enligt WHO kan det vara cancerframkallande. Därför är det viktigt med noggrann dusch av hela kroppen innan bad i klorbassäng. Samt att man inte urinerar i bassängen!! Det är också jätteviktigt med noggrann ventilation av luften i anläggningen. 
  • Anonym (Laura)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-08 08:02:05 följande:
    Det som bildas är THMs, trihalomethans, det bildas när klor reagerar med organiska ämnen. Enligt WHO kan det vara cancerframkallande. Därför är det viktigt med noggrann dusch av hela kroppen innan bad i klorbassäng. Samt att man inte urinerar i bassängen!! Det är också jätteviktigt med noggrann ventilation av luften i anläggningen. 
    Visst, om du dricker vattnet i  bassängen så, ofta och mycket. 
    Annars, nej.
  • Anonym (Doc)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-08 08:02:05 följande:
    Ja det finns en rad mer eller mindre farliga ämnen som kan bildas i badbassänger men att det skulle vara specifikt kopplat till om man duschar naken innan badet.... näe. 
  • EpicF

TvillingmammaVästgöte: Du verkar ha missförstått endel.

Trihalometaner är ett resultat av en reaktion mellan klorin/klor (som man bl använder för att desinficera kranvatten) och naturligt organiskt material i vattnet. Men det är inte cancerfrsmkallande i så små mängder som det kan finnas i bassängvatten och kranvatten. 

Först vid förhöjda nivåer kan man få negativa hälsoeffekter och kan ge ökad risk för cancer i urinblåsan

Men det är inte därför man vill att folk ska duscha utan badkläder före bad i bassäng, utan det är.utifrpn en hygienaspekt. 

Så nej, det bildas inga cancerframkallande ämnen av att folk inte duschar utan badkläder före bassängbad.

• LFF

Nej, anledningen till att man bör tvätta sig innan bad i badhus är att då behöver inte badhuset använda lika mycket klor i vattnet. Det ger ett snällare vatten som inte ger lika mycket svid i ögonen och kli på kroppen.

I badhus med babysim ökar användandet av klor drastiskt efter babysimmet eftersom bebisarna kissar i vattnet. 

Det är också därför man inte ska ha underkläder under badkläderna. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Pedagogisk information från Burlövs kommun:
    Snabb frågor - Hygien och THM - Burlöv (burlov.se)
    Vad behöver alla besökare tänka på vid bassängbad?

Alla behöver vara noggranna med hygienen. Alla behöver skölja och tvätta igenom håret, (efter badet behöver du bara ta balsam). Ta också bort smink, tvätta kroppen, särskilt gäller detta i armhålor och kön före bad i bassängerna. Det betyder att inte duscha med kläderna på.

Behöver jag duscha om jag vill bada igen efter att jag har bastat?

Ja, när du sitter i bastun släpper väldigt mycket gammal hud och svett. Det vill vi inte ha i bassängerna. Duscha av dig innan du går ut till i bassängerna.

Vad innebär ordningsreglerna i Burlövsbadet?

Att duscha och tvätta sig innan bad är en regel vi har, den ska följas som alla andra regler i Burlövsbadet.

Kommer vi kontrollera mer att folk duschar och tvättar sig?

Nej, men vi kommer uppmana och säga till när vi ser att någon inte följer reglerna.

Vad händer om någon missköter sig ändå?

Ser vi upprepande några gånger att besökare missar hygienreglerna kan besökare komma att bli avstängda. Eller bli uppmanade att lämna badet.

Om THM - vanliga frågor

Vad är THM?

THM är en förkortning av trihalometan. Det bildas när klor reagerar med organiskt material. Organiskt material är t ex hår, hudrester, hår- och hudvårdsprodukter, svett och urin.

Är THM farligt för människor?

Om man utsätts för höga halter under lång tid är THM cancerframkallande enligt forskningsstudier. Folkhälsmyndigheten har fastställt rikvärden för badanläggningar. Med de riktvärden som finns är det en försumbar risk att bada i våra bassänger. Försumbar betyder att risken för hälsa och negativ påverkan är minimal.

Vilka värden för THM gäller för bassänger?

THM mäts i mikrogram/liter. Riktvärdet för bassänger ska vara 100 mikrogram/liter.

Hur höga värden av THM har ni haft?

Det högsta värdet har varit 240 i undervisningsbassängen, i barnbassängen var det högsta värdet 200. I undervisningsbassängen och multibassängen var värdena lägre. Besultet att stänga i början av januari 2023 fattades som en försiktighetsåtgärd då vi behövde lära oss mer om vår anläggning.

• EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-08 14:55:42 följande:
    Pedagogisk information från Burlövs kommun:
    Snabb frågor - Hygien och THM - Burlöv (burlov.se)
    Vad behöver alla besökare tänka på vid bassängbad?

Alla behöver vara noggranna med hygienen. Alla behöver skölja och tvätta igenom håret, (efter badet behöver du bara ta balsam). Ta också bort smink, tvätta kroppen, särskilt gäller detta i armhålor och kön före bad i bassängerna. Det betyder att inte duscha med kläderna på.

Behöver jag duscha om jag vill bada igen efter att jag har bastat?

Ja, när du sitter i bastun släpper väldigt mycket gammal hud och svett. Det vill vi inte ha i bassängerna. Duscha av dig innan du går ut till i bassängerna.

Vad innebär ordningsreglerna i Burlövsbadet?

Att duscha och tvätta sig innan bad är en regel vi har, den ska följas som alla andra regler i Burlövsbadet.

Kommer vi kontrollera mer att folk duschar och tvättar sig?

Nej, men vi kommer uppmana och säga till när vi ser att någon inte följer reglerna.

Vad händer om någon missköter sig ändå?

Ser vi upprepande några gånger att besökare missar hygienreglerna kan besökare komma att bli avstängda. Eller bli uppmanade att lämna badet.

Om THM - vanliga frågor

Vad är THM?

THM är en förkortning av trihalometan. Det bildas när klor reagerar med organiskt material. Organiskt material är t ex hår, hudrester, hår- och hudvårdsprodukter, svett och urin.

Är THM farligt för människor?

Om man utsätts för höga halter under lång tid är THM cancerframkallande enligt forskningsstudier. Folkhälsmyndigheten har fastställt rikvärden för badanläggningar. Med de riktvärden som finns är det en försumbar risk att bada i våra bassänger. Försumbar betyder att risken för hälsa och negativ påverkan är minimal.

Vilka värden för THM gäller för bassänger?

THM mäts i mikrogram/liter. Riktvärdet för bassänger ska vara 100 mikrogram/liter.

Hur höga värden av THM har ni haft?

Det högsta värdet har varit 240 i undervisningsbassängen, i barnbassängen var det högsta värdet 200. I undervisningsbassängen och multibassängen var värdena lägre. Besultet att stänga i början av januari 2023 fattades som en försiktighetsåtgärd då vi behövde lära oss mer om vår anläggning.

Fortfarande är det ingen risk för cancer med de låga nivåerna som kan finnas i bassängen. 

Att man ska duscha utan badkläder handlar främst om hygien. 
  • Anonym (S)

Det kan jag svara på. Jag är den som tycker min kropp är för privat för att visas naken och känner mig väldigt obekväm bland andras nakna kroppar. Jag duchar hemma. Väldigt noga! På med badkläder och kläder. Åker till simhallen och duschar snabbt av mig med badkläder. Sen badar. 

Dock behöver jag inte längre göra så eftersom vårt badhus är nyrenoverat med låsbara duschbås. :) Så kan duscha själv. 
  • Agda90

Min kropp mitt tempel!
    Vill jag inte visa mig naken för någon så ska jag inte behöva göra det heller!

Jag avskydde att duscha i skolan efter idrotten. Jag trivdes inte med min kropp. 
    Ett tag var det en annan tjej som gjorde rejäla försök att mobba mig i skolan. Då var det inte alls roligt att vara i samma omklädningsrum. Hon försökte flera gånger just efter idrotten,högt och tydligt inför alla klassens tjejer. Ingen av dessa mesar vågade hjälpa mig utan jag fick klara mig själv. Jag sa ifrån en dag efter idrotten, på skarpen. Men efter det satte jag inte min fot i omklädnimgsrummet igen (vi hade idrott sista lektionen så jag gick direkt hem resten av 9:an)

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (S) skrev 2023-10-09 13:03:31 följande:
    Det kan jag svara på. Jag är den som tycker min kropp är för privat för att visas naken och känner mig väldigt obekväm bland andras nakna kroppar. Jag duchar hemma. Väldigt noga! På med badkläder och kläder. Åker till simhallen och duschar snabbt av mig med badkläder. Sen badar. 

Dock behöver jag inte längre göra så eftersom vårt badhus är nyrenoverat med låsbara duschbås. :) Så kan duscha själv. 
    Det är ju bra att det finns! I vårt badhus finns också två avskilda duschhytter såg jag i helgen. 
Svar på tråden Duscha efter idrotten i skolan