• Anonym (Elena)

Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD, osv så...

Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD eller liknande diagnoser, så fort någon beter sig lite illa, eller ett problem uppstår?
    Det kan vara att barnen, partnern, en enskild person, osv..beter sig illa eller annorlunda.

Både IRL och tex här på forumet..Så ska det skyllas på någon av dessa diagnoser. så fort någon gjort något "fel" -

Det behöver inte ens vara att dom gjort något större fel alls, men ändå så ska det skyllas på dessa diagnoser, nuförtiden.

Föräldrar som inte orkar ta hand om sina barn skyller gärna på adhd..
    Någon som har en partner som beter sig omoget på något vis..skyller på att dom måste ha Adhd, eller ADD
    Eller så svarar folk till TStartaren- att "ja din partner har nog ADD ADHD..och då får du acceptera läget..
    Osv, osv det var bara ngr ex.det finns många fler..

Suck..Så har man en dignos så är det ok att bete sig dåligt, alltså?

Vi som är födda innan år 2000 har sällan ngr diagnoser alls...Utan det verkar vara ett 2000 fenomen...Där varannan unge får någon av dom diagnoserna..

• Svar på tråden Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD, osv så...
  • Anonym (Såhär ser jag det)
    Deceree1 skrev 2023-12-23 00:34:17 följande:

Jag har läst om HSP nu. Jag visste inte vad det var för nåt. Det stämmer in på mig så mycket så jag trodde inte det var sant. Jag var tvungen att visa min kille de jag läst. Han sa, herregud vad det stämmer in på dig. Kan man nämna det här till sin läkare och dom kollar om det stämmer. Jag känner själv att det gör det   

HSP är ingen diagnos, så det finns ingen anledning för dig att nämna det för en läkare. Det är som komma till läkaren och säga ?hej, jag läste en lista över ENTJ personlighetstyp och jag tycker att det stämmer jättebra in på mig?.

Vad skulle läkaren med det infon till? Det finns inget vetenskapligt med det. 
  • Anonym (Elena)
    Anonym (Såhär ser jag det) skrev 2023-12-23 07:01:09 följande:
    HSP är ingen diagnos, så det finns ingen anledning för dig att nämna det för en läkare. Det är som komma till läkaren och säga ?hej, jag läste en lista över ENTJ personlighetstyp och jag tycker att det stämmer jättebra in på mig?.

Vad skulle läkaren med det infon till? Det finns inget vetenskapligt med det. 
    Men dina små problem är det helt ok att komma dragandes med till läkare antar jag?

Hon/han kan självklart gå till läkare och få hjälp med att få en diagnos på att hon INTE har en diagnos!!!
    Läkaren kan med andra ord UTESLUTA npf-diagnoser..som min läkare gjorde..Förstår du då eller är det ff för svårt att greppa för en som dig som totalt saknar empati..

Ok om du hoppar på mig, och talar om vad jag har o inte har, men jag tar inte vad såna som du säger på allvar ändå. Och jag är inte den första eller den sista som inte kommer lyssna på vad du säger så länge du skyller ifrån ditt dåliga beteende på annat än dålig personlighet..

Vadå brukar du få killar på det sättet eller? Genom att berätta om hur oempatisk du är pga dina diagnoser, eller? 
  • Anonym (Elena)
    EpicF skrev 2023-12-23 06:20:50 följande:
    Varför ska du nämna det för en läkare? Det är ingen diagnos så finna egentlig ingen mening med det. 
    Ja varför? Hmm ja det var svårt..kanske så läkaren kan utesluta andra saker som era kära npf- diagnoser som är det enda som existerar i sjukdomsväg o liknande för er.
    Ni låter faktiskt riktigt besatta av att ha era diagnoser.
    Som en hmm eh vad heter det..ja ni vet säkert vad jag tänker på eftersom ni vet allt bäst. Så måste ni ju bara veta vad jag menar också.

Folk beh ju inte skriva på FL längre för ni VET ju redan ALLT..kan bli ett tråkigt liv att gå igenom.. om man tror att man vet allt redan, men men. ni vet bäst!
    och vad du än tycker så håller jag med. 
  • RaYzLeR

HSP är en onödig benämning. Det är drag av en NPF-diagnos. Man kan ha drag av t.ex. autism utan att ha diagnosen.

• AndreaBD

Jag har läst om HSP nu. Jag visste inte vad det var för nåt. Det stämmer in på mig så mycket så jag trodde inte det var sant. Jag var tvungen att visa min kille de jag läst. Han sa, herregud vad det stämmer in på dig. Kan man nämna det här till sin läkare och dom kollar om det stämmer. Jag känner själv att det gör det   

Det är INTE en medicinsk diagnos. TS läkare har väl bara sagt så för att ge henne någon förklaring, när det ändå inte är något medicinskt. En läkare är alltså inte rätt person för detta. 
  • AndreaBD
    Anonym (Elena) skrev 2023-12-23 07:44:25 följande:
    Hon/han kan självklart gå till läkare och få hjälp med att få en diagnos på att hon INTE har en diagnos!!!
    Sjukvården är inte till för att bekräfta att man INTE har något. Förutom om det är en allmän hälsokontroll. Det finns långa köer på flera år för att utreda barn som har akuta svårigheter i skolan och i hela sin utveckling. Och då ska köplatser upptas av folk där det inte ens finns misstanke på diagnos? 
  • AndreaBD

Du kan gå till en psykolog. Läkare sysslar inte på personlighetstyper. 
  • Deceree1

Jag tänkte mer för förståelse av omgivning. Jag har ADHD och jag har lite problem med förståelse i nära omgivning. Jag föredrar tex djur framför människor och det förstår inte en del av mina nära. Idag tex är det ett år sen min älskade schäfertik dog och jag är jätteledsen för allt kommer tillbaka. Ingen verkar förstå att jag är ledsen. - Men mamma, de är ju bara en hund!!! Jag har förlorat två schäfrar i år och det gör så otroligt ont men ingen frågar hur jag mår. Jag har bara min katt kvar och jag är otroligt mån om henne. 

- men sluta nu! Ta ner katten. Det är ju bara en katt. Klart du kan åka ifrån katten osv. Det är en raskatt och lever förmodligen högst 2 år till så jag är livrädd för att förlora henne med. Då har jag ingenting. Vi står varandra otroligt nära. jag kan tänka mig att flytta ut till skogen, leva ensam, bara jag har djur. Skogen och sjöar och tystnaden är otroligt viktigt för mig. Och djur. Ingen förstår mig. 

men det förstås om ingen förstår att jag är som jag är pga adhd så kommer ingen att förstå de andr du sa heller. Tänkte bara att det skulle vara lättare att få folk att förstå om man har underlag att visa på. 

men folk skulle nog inte förstå ändå. Jag kämpar med mig själv varje dag men allt blir bara fel. 

• Deceree1
    AndreaBD skrev 2023-12-23 10:24:28 följande:
    Sjukvården är inte till för att bekräfta att man INTE har något. Förutom om det är en allmän hälsokontroll. Det finns långa köer på flera år för att utreda barn som har akuta svårigheter i skolan och i hela sin utveckling. Och då ska köplatser upptas av folk där det inte ens finns misstanke på diagnos? 
    Ok jag förstår. Det var bara en tanke
  • Anonym (Elena)
    Deceree1 skrev 2023-12-23 10:40:38 följande:

Jag tänkte mer för förståelse av omgivning. Jag har ADHD och jag har lite problem med förståelse i nära omgivning. Jag föredrar tex djur framför människor och det förstår inte en del av mina nära. Idag tex är det ett år sen min älskade schäfertik dog och jag är jätteledsen för allt kommer tillbaka. Ingen verkar förstå att jag är ledsen. - Men mamma, de är ju bara en hund!!! Jag har förlorat två schäfrar i år och det gör så otroligt ont men ingen frågar hur jag mår. Jag har bara min katt kvar och jag är otroligt mån om henne. 

- men sluta nu! Ta ner katten. Det är ju bara en katt. Klart du kan åka ifrån katten osv. Det är en raskatt och lever förmodligen högst 2 år till så jag är livrädd för att förlora henne med. Då har jag ingenting. Vi står varandra otroligt nära. jag kan tänka mig att flytta ut till skogen, leva ensam, bara jag har djur. Skogen och sjöar och tystnaden är otroligt viktigt för mig. Och djur. Ingen förstår mig. 

men det förstås om ingen förstår att jag är som jag är pga adhd så kommer ingen att förstå de andr du sa heller. Tänkte bara att det skulle vara lättare att få folk att förstå om man har underlag att visa på. 

men folk skulle nog inte förstå ändå. Jag kämpar med mig själv varje dag men allt blir bara fel. 

Jag förstår vad du menar faktiskt!! Och jag har också alltid älskat djur mer än människor..Men det har iofs alla i min släkt o omgivning accepterat för länge sen..Jobbigt om inte din omgivning kan acceptera det förstås.....

Trots att jag har familj och är gift så älskar jag djur mest speciellt alla våra hundar vi har haft o har..

Jag har förlorat nära o kära bla flera hundar o mina föräldrar, men det som har varit allra jobbigast har varit att förlora mina vovvar faktiskt, sen får folk tycka vad dom vill. Men hundarna var fan i mig mycket jobbigare att förlora än mina föräldrar.Och dom/mina föräldrar skulle hålla med mig i att djur är värre att förlora många ggr än människor...

Sen är det klart att du kan gå till läkare! Det finns visst läkare som kollar efter både vad man KAN ha eller --så ingen får ett psykbryt här igen..Vad man ÄR--"tex så är jag högkänslig, men jag "har" inte högkänslighet som diagnos. Förstår du skillnaden..
    eller så kan läk kolla vad man INTE har så dom utesluter vissa saker (diagnoser möjligtvis, men även andra saker tex depression, osv) 

Jag vet inte vad dom andra har träffat på för läkare som inte kör uteslutningsmetoden, men det gjorde min läkare iaf.. En privatläkare iofs så vet inte om det gör någon skillnad?

Men du kan ju åtm prova att prata med en läkare och sen gå vidare därifrån...
    Om man inte provar gå till läk så kan man ju inte veta om det funkar heller..
  • Deceree1
    Anonym (Elena) skrev 2023-12-23 12:33:43 följande:
    Jag förstår vad du menar faktiskt!! Och jag har också alltid älskat djur mer än människor..Men det har iofs alla i min släkt o omgivning accepterat för länge sen..Jobbigt om inte din omgivning kan acceptera det förstås.....

Trots att jag har familj och är gift så älskar jag djur mest speciellt alla våra hundar vi har haft o har..

Jag har förlorat nära o kära bla flera hundar o mina föräldrar, men det som har varit allra jobbigast har varit att förlora mina vovvar faktiskt, sen får folk tycka vad dom vill. Men hundarna var fan i mig mycket jobbigare att förlora än mina föräldrar.Och dom/mina föräldrar skulle hålla med mig i att djur är värre att förlora många ggr än människor...

Sen är det klart att du kan gå till läkare! Det finns visst läkare som kollar efter både vad man KAN ha eller --så ingen får ett psykbryt här igen..Vad man ÄR--"tex så är jag högkänslig, men jag "har" inte högkänslighet som diagnos. Förstår du skillnaden..
    eller så kan läk kolla vad man INTE har så dom utesluter vissa saker (diagnoser möjligtvis, men även andra saker tex depression, osv) 

Jag vet inte vad dom andra har träffat på för läkare som inte kör uteslutningsmetoden, men det gjorde min läkare iaf.. En privatläkare iofs så vet inte om det gör någon skillnad?

Men du kan ju åtm prova att prata med en läkare och sen gå vidare därifrån...
    Om man inte provar gå till läk så kan man ju inte veta om det funkar heller..

jag har läst mer om det nu och det är verkligen jag alltså. Jag förstår precis det du menar, att förlora sin hund är faktiskt värre än att förlora människor. Jag vet att en del i tråden säkert bli förbannade nu men dom som blir det har inte det här i sig. Allt det om kreativitet stämmer också. Jag spelar piano ( har gjort i 50 år. Lite till och från ibland. Nu skrev jag en ny låt på piano i somras. Jag. Har vansinnigt stort trädgårdsintresse och skapar massor med olika saker med växter. Trots att jag har en utbredd smärtproblematik. Jag bara kör på. Där är nog mycke adhd. Jag målar tavlor. Ibland jättemånga på kort tid, beroende på inspiration. ser mycket detaljer i filmer som andra inte ens varken ser eller tänker på. Har ett enormt intresse för skådespelare och filmer osv. Nu minns jag inte vad det var jag skulle skriva från början..🤨😄

• Anonym (Abc)

Känns som att tråden tog ett sidospår huruvida hsp finns eller inte och personligen känns inte det som det viktigaste utan insikten att alla inte fungerar på samma sätt.

Jag tex har en fysisk sjukdom som jag gick jättemycket till läkaren för som ung men man kunde aldrig hitta felet för den famns helt enkelt inte. Sedan några år finns det en diagnos och det känns väldigt skönt att ha fått ett namn på det. Sedan gör det ingen skillnad i sak då det inte finns någon medicinsk behandling som botar utan det är gymmet som gäller och det gjorde jag ändå  

Och gällande hsp, även om det inte finns några medicinskt fastställda kriterier så innebär det ju inte att det finns "gemensamma problem" hos en massa människor som kan förklaras med det. Rent krasst så känns det som att symptomen sorterar in som en delmängd av autism eller add men att man har bara de problemen och inte de andra som de med npf-diagnoser har. Mitt barn med add tex bockar av alla kriterier för hsp plus andra saker för att också få en npf-diagnos. Om han inte hade bockat av de andra sakerna så hade jag som förälder absolut tyckt det varit bra att ändå förstå det där med intryckskänslighet och kunna ha en förståelse för att vissa varfagliga situationer som är enkla för de flesta kan vara svåra för honpm även om han inte fått en diagnos.

• ClumsySmurf
    Anonym (Abc) skrev 2023-12-23 16:17:41 följande:

Känns som att tråden tog ett sidospår huruvida hsp finns eller inte och personligen känns inte det som det viktigaste utan insikten att alla inte fungerar på samma sätt.

Jag tex har en fysisk sjukdom som jag gick jättemycket till läkaren för som ung men man kunde aldrig hitta felet för den famns helt enkelt inte. Sedan några år finns det en diagnos och det känns väldigt skönt att ha fått ett namn på det. Sedan gör det ingen skillnad i sak då det inte finns någon medicinsk behandling som botar utan det är gymmet som gäller och det gjorde jag ändå  

Och gällande hsp, även om det inte finns några medicinskt fastställda kriterier så innebär det ju inte att det finns "gemensamma problem" hos en massa människor som kan förklaras med det. Rent krasst så känns det som att symptomen sorterar in som en delmängd av autism eller add men att man har bara de problemen och inte de andra som de med npf-diagnoser har. Mitt barn med add tex bockar av alla kriterier för hsp plus andra saker för att också få en npf-diagnos. Om han inte hade bockat av de andra sakerna så hade jag som förälder absolut tyckt det varit bra att ändå förstå det där med intryckskänslighet och kunna ha en förståelse för att vissa varfagliga situationer som är enkla för de flesta kan vara svåra för honpm även om han inte fått en diagnos.

Det verkar finnas en korrelation mellan neuroticism och npf
    www.psychologytoday.com/us/basics/neuroticism

Skulle han göra ett test som bygger på femfaktorteorin ligger han antagligen under genomsnittet på conscientiousness men över på neuroticism

Svar på tråden Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD, osv så...