• Anonym (Rashida)

Kvinnor känns nakna när de har på sig bikini eller baddräkt - hur känner ni själva?

När jag varit på stränder eller i simhallar så har jag upplevt det att kvinnor som har bikini eller baddräkt verkar vara väldigt nakna. Att de här plaggen visar mycket hud och sitter väldigt fast mot kroppen. 

Ofta kan bikinitrosan eller baddräkten formas på ett sätt som gör att en stor del av rumpan syns, lite som string nästan. Och när baddräkterna blir våta i vattnet så blir de mer genomskinliga. Då kan man ganska tydligt se kvinnans underliv eller bröstvårtor genom plaggen. Detta var något jag noterade redan när vi simmade i skolan och vi gick i mellanstadiet. 

Jag själv badar väldigt sällan men när jag gör det har jag shorts och bh samt t-shirt på mig. Eller jag hade det under skolåren då man behövde simma i skolan.   

• Svar på tråden Kvinnor känns nakna när de har på sig bikini eller baddräkt - hur känner ni själva?
  • Anonym (Rashida)

Jag ser inte ner på kvinnor som har bikini eller så. Jag bryr mig inte om någon vill vara naken eller simma i en astronautdräkt. Jag värderar folk efter deras sätt att behandla andra, inte efter deras klädstil. 
    Jag pratar bara om att jag personligen skulle känna mig blottad och naken om jag hade bikini eller en tight sittande simdräkt som fäster i skrevet. 

För jag tycker att man ser väldigt mycket. Jag minns en tjej i simdräkt som det stack ut könshår på fån sidorna, förmodligen var hon inte medveten om det. Jag minns även att man väldigt tydligt har kunnat se konturerna av kvinnans underliv, egentligen hela formen och utseendet genom badkläderna. Vare sig det varit bikini eller simdräkt. 

Det jag undrade är om kvinnor och tjejer känner sig bekväma med att visa sig så? Att visa upp så mycket? Många kanske inte tänker på det själva och är medvetna om det?

• Samsasan
    Anonym (Rashida) skrev 2024-10-07 14:13:33 följande:

Jag ser inte ner på kvinnor som har bikini eller så. Jag bryr mig inte om någon vill vara naken eller simma i en astronautdräkt. Jag värderar folk efter deras sätt att behandla andra, inte efter deras klädstil. 
    Jag pratar bara om att jag personligen skulle känna mig blottad och naken om jag hade bikini eller en tight sittande simdräkt som fäster i skrevet. 

För jag tycker att man ser väldigt mycket. Jag minns en tjej i simdräkt som det stack ut könshår på fån sidorna, förmodligen var hon inte medveten om det. Jag minns även att man väldigt tydligt har kunnat se konturerna av kvinnans underliv, egentligen hela formen och utseendet genom badkläderna. Vare sig det varit bikini eller simdräkt. 

Det jag undrade är om kvinnor och tjejer känner sig bekväma med att visa sig så? Att visa upp så mycket? Många kanske inte tänker på det själva och är medvetna om det?

De flesta kanske inte bryr sig om någon ser deras kön. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Rashida) skrev 2024-10-07 14:13:33 följande:

Jag tror inte folk bryr sig. Könshår är helt naturligt och så även formen på kvinnors underliv. 

Jag personligen känner mig helt bekväm att ha bikini och baddräkt och jag är långt ifrån perfekt. Bara en helt vanlig kvinna. Om någon inte är upplyst om hur kvinnor ser ut utan kläder så kanske det är dags att de får reda på det? Så att det inte blir som på 1800-talet när vissa små pojkar trodde att tanter hade hjul pga de långa kjolarna...

Jag växte upp med nakenbad så jag är totalt befriad från den typen av skamkänslor. Brukade gå till nakenbadet med min kompis och hennes mamma på somrarna (könsuppdelat) där tanter, kvinnor, tjejer och flickor med alla kroppsformer solade och badade nakna. Väldigt befriande. 
  • Anonym (Rashida)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-07 14:44:11 följande:
    Jag tror inte folk bryr sig. Könshår är helt naturligt och så även formen på kvinnors underliv. 

Jag personligen känner mig helt bekväm att ha bikini och baddräkt och jag är långt ifrån perfekt. Bara en helt vanlig kvinna. Om någon inte är upplyst om hur kvinnor ser ut utan kläder så kanske det är dags att de får reda på det? Så att det inte blir som på 1800-talet när vissa små pojkar trodde att tanter hade hjul pga de långa kjolarna...

Jag växte upp med nakenbad så jag är totalt befriad från den typen av skamkänslor. Brukade gå till nakenbadet med min kompis och hennes mamma på somrarna (könsuppdelat) där tanter, kvinnor, tjejer och flickor med alla kroppsformer solade och badade nakna. Väldigt befriande. 
    Jo men då var det ju kvinnor på nakenbadet. Hur hade du reagerat om du gick runt där naken och det dök upp jämnåriga pojkar där? Skäms

På badhusen är den inte uppdelat efter kön. 
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (Rashida) skrev 2024-10-07 14:46:26 följande:
    Jo men då var det ju kvinnor på nakenbadet. Hur hade du reagerat om du gick runt där naken och det dök upp jämnåriga pojkar där? Skäms

På badhusen är den inte uppdelat efter kön. 

Jag har badat och bastat naken i könsblandade grupper många gånger. Helt oproblematiskt. 

Där man är naken på simhallen är det (oftast) könsuppdelat. 

• Anonym (Rashida)
    Anonym (Filippa) skrev 2024-10-07 14:50:48 följande:

Jag har badat och bastat naken i könsblandade grupper många gånger. Helt oproblematiskt. 

Där man är naken på simhallen är det (oftast) könsuppdelat. 

Hur gammal var du då? 
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (Rashida) skrev 2024-10-07 14:53:11 följande:
    Hur gammal var du då? 
    Mellan 15 och 50
  • Anonym (Rashida)
    Anonym (Filippa) skrev 2024-10-07 14:57:28 följande:
    Mellan 15 och 50
    Kände du dig verkligen bekväm när du var tonåring med att gå runt där naken inför killar? Var de i din ålder eller var det äldre män? 
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (Rashida) skrev 2024-10-07 14:58:32 följande:
    Kände du dig verkligen bekväm när du var tonåring med att gå runt där naken inför killar? Var de i din ålder eller var det äldre män? 
    Ja. Jämnåriga eller bara lite äldre. Alltså, alla var ju nakna så då är man lika blottade allihop. 
  • Anonym (Rashida)
    Anonym (Filippa) skrev 2024-10-07 15:05:08 följande:
    Ja. Jämnåriga eller bara lite äldre. Alltså, alla var ju nakna så då är man lika blottade allihop. 
    Och du spanade inte in jämnåriga killar och de spanade inte in dig? 
  • Anonym (Filippa)

Som vuxen har jag badat naken i mer åldersblandade sällskap. Barn, vuxna och gamla. Ett jättebra sätt för barn att få en avslappnad inställning till kroppar. Jag tar gärna barnen (jag har flickor) till simhallen också. Mest för att vi har kul där men också för att de får se hur vanliga tjejer och tanter ser ut utan kläder. 

• Anonym (Filippa)
    Anonym (Rashida) skrev 2024-10-07 15:07:28 följande:
    Och du spanade inte in jämnåriga killar och de spanade inte in dig? 
    Jodå, men diskret och respektfullt. Det blir betydligt mindre spännande och laddat med nakna kroppar när man är van vid det. Det var inte nån jättestor grej. Vi var en friluftsklubb och var vana att byta om tillsammans tex. Man sov i vindskydd och så. 
  • Anonym (Rashida)
    Anonym (Filippa) skrev 2024-10-07 15:14:46 följande:
    Jodå, men diskret och respektfullt. Det blir betydligt mindre spännande och laddat med nakna kroppar när man är van vid det. Det var inte nån jättestor grej. Vi var en friluftsklubb och var vana att byta om tillsammans tex. Man sov i vindskydd och så. 
    Kändes det inte konstigt att du var naken med okända män och killar som kanske glodde på dig när du var naken? Att de kanske gick hem och typ onanerade åt dig? Förlåt om jag låter ful, men killar är ju så.
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (Rashida) skrev 2024-10-07 15:19:50 följande:
    Kändes det inte konstigt att du var naken med okända män och killar som kanske glodde på dig när du var naken? Att de kanske gick hem och typ onanerade åt dig? Förlåt om jag låter ful, men killar är ju så.

Det var sällan okända utan kompisar och deras kompisar. Det är inte socialt accepterat att glo i de sammanhangen. En gång gjorde en kille det och det pratades om honom sen, att det inte var ok. Sen är det så att om man är van att se nakna kroppar är det inte så spännande längre. Och man slutar att automatiskt förknippa nakenhet med sex. 

Att ngn spanar in en och går hem och onanerar kan ju även hända om det är könsuppdelat eftersom det finns både bögar och flator i sällskapet. 

Svar på tråden Kvinnor känns nakna när de har på sig bikini eller baddräkt - hur känner ni själva?