• Anonym (Halle)

Kickad pga kommentar

Min dotter har jobbat på ett café sen i höstas och har flera gånger råkat ut för en otrevlig kund som stöter på henne. Ingen hjälper henne med det och jag har pratat med arbetsgivaren flera gånger, men ingen skillnad hände i praktiken. Häromdan fick hon till slut nog och sa ifrån på skarpen. Och de sa upp henne för det! Hon är inte välkommen tillbaka.

Hon var fast anställd, inte med i facket. Någon med råd?

• Svar på tråden Kickad pga kommentar
  • Anonym (Halle)
    Raggartjejen skrev 2024-12-13 12:56:17 följande:
    När man har ett serviceyrke så säger man INTE sådär till kunderna trots diagnos!
    "Trots diagnos"? vem säger att det är på grund av det? Hon försvarade sig när arbetsgivaren inte tog sitt ansvar.
  • Anonym (Halle)
    Anonym (Ui) skrev 2024-12-13 12:32:52 följande:
    Men dottern har väl en egen kopia på avtalet??
    Det är den han har, han är väldigt kontrollerande.
  • Anonym (Halle)
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-13 12:30:42 följande:
    Det där gäller bara för tills vidare-anställning. Jag har fortfarande svårt att tro att en så ung person utan erfarenhet skulle få det på så kort tid.
    Hon är inte utan erfarenhet, hon har haft praktik på caféer sen sin första prao och ofta hjälpt till på sin bästis pappas café.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 13:13:55 följande:
    Hon är inte utan erfarenhet, hon har haft praktik på caféer sen sin första prao och ofta hjälpt till på sin bästis pappas café.
    Hennes sammanlagda "erfarenhet" är minimal, och då är jag ändå generös. I jämförelse med andra så gott som obefintlig. Och hon skulle ha fått fast anställning....? Nej du, kräv att få se kontraktet själv. Åk till pappan som så ska behövas.
  • Anonym (?)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 13:12:37 följande:
    Det är den han har, han är väldigt kontrollerande.
    Har du sett kontraktet och läst det? Om inte, hur kan du veta att det är en tillsvidareanställning?  
  • Anonym (Halle)
    Anonym (?) skrev 2024-12-13 13:33:22 följande:
    Har du sett kontraktet och läst det? Om inte, hur kan du veta att det är en tillsvidareanställning?  
    Varför skulle de ljuga?
  • Anonym (Halle)
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-13 13:17:46 följande:
    Hennes sammanlagda "erfarenhet" är minimal, och då är jag ändå generös. I jämförelse med andra så gott som obefintlig. Och hon skulle ha fått fast anställning....? Nej du, kräv att få se kontraktet själv. Åk till pappan som så ska behövas.
    Men inte noll. Det är ju inte en total främling som anställde henne. Jag kan inte komma in i huset, porten är
    låst. Jag har aldrig varit inne där.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 13:42:07 följande:
    Varför skulle de ljuga?
    Kanske för att hålla dig nöjd? Kanske för att han tror det? Kanske för att det egentligen inte finns något kontrakt alls? Eller något annat.

Har dottern sagt att hon skrivit under något anställningsavtal? Vad minns hon om det som stod?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 13:43:39 följande:
    Men inte noll. Det är ju inte en total främling som anställde henne. Jag kan inte komma in i huset, porten är
    låst. Jag har aldrig varit inne där.
    Så gott som noll. Främling eller bekant spelar ingen roll, det måste finnas massor med mer lämpade personer att anställa. Om jag vore företagare så visst, jag kan ta in en polares dotter som praktikant några veckor, kanske att hon kan få timmar om hon visar sig duktig, men aldrig någonsin tills vidare.

Kontakta arbetsgivaren och kräv att få en kopia. Du som VH borde väl ha rätt till det?
  • Anonym (?)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 13:42:07 följande:
    Varför skulle de ljuga?
    Vilka är de? 

Just formalian i anställningskontrakt kan vara lätt att missuppfattat 
  • Anonym (H)

Ska du gå vidare med det här måste du ha torrt på fötterna, juridisk och monetära resurser. Att ha rätt är inte samma sak som att få rätt. Processen kan riva upp annan dynga som inte har kommit upp än, bara så man har det klart för sig.

Vad vill du ska hända? Att dottern får tillbaka jobbet eller att AG ska betala för en i er mening felaktig uppsägning?

• Anonym (Ui)
    När man har ett serviceyrke så säger man INTE sådär till kunderna trots diagnos!
    Det kan man absolut göra, om chefen inte tar sitt ansvar. Gubbslem ska tryckas till. 
    Själv slängde jag ut en gubbe som var otrevlig mot min kollega på caféet vi jobbade på, chefen tyckte det var asbra gjort av mig. Kunden har verkligen inte alltid rätt, snarare tvärtom. 
  • Anonym (Juli)

Diagnosen är irrelevant. Blir man trakasserad vid upprepade tillfällen har man rätt att försvara sig. I synnerhet när chefen inte tagit sitt arbetsgivaransvar. 

• Raggartjejen
    Anonym (Ui) skrev 2024-12-13 15:24:26 följande:
    Det kan man absolut göra, om chefen inte tar sitt ansvar. Gubbslem ska tryckas till. 
    Själv slängde jag ut en gubbe som var otrevlig mot min kollega på caféet vi jobbade på, chefen tyckte det var asbra gjort av mig. Kunden har verkligen inte alltid rätt, snarare tvärtom. 
    Anonym (Juli) skrev 2024-12-13 15:31:48 följande:

Diagnosen är irrelevant. Blir man trakasserad vid upprepade tillfällen har man rätt att försvara sig. I synnerhet när chefen inte tagit sitt arbetsgivaransvar. 

Vi vet bara vad TS skriver!
    Det finns även personal som beter sig illa mot kunder, inte bara "gubbslem". 
  • Anonym (Cola)

Vem har sagt att det är en tillsvidareanställning?

Svar på tråden Kickad pga kommentar