• Anonym (E)

Tror ni på Gud?

Som rubriken, tror ni på Gud? Vad är det som gör att ni tror eller inte tror på Gud? Går ni som tror på Gud i kyrkan?

• Svar på tråden Tror ni på Gud?
  • 567890
    Medusa41 skrev 2025-01-03 05:27:39 följande:
    Nej. Att vara Ateist är ett trosystem. Ateister har också problem att säkert veta att ingen Gud finns och de har sällan ?bevis? för sina påståenden. Så vad man tror på är ju upp till varje människa. Det handlar om tro alltihop. Ingen vet med säkerhet. Alla bara tror. 😀
    Tycker inte du att det skulle vara konstigt att behöva försvara din icketro på tomten? Att du helt enkelt inte tror att tomten finns eftersom det är en påhittad historia utan några bevis för att han finns på riktigt. Skulle du verkligen kalla det att "du bara tror att tomten inte finns"?

Samma gäller för gud för mig. Jag köper inte de bevis som religiösa har, oavsett religion, eftersom ingen har kunnat visa några bevis som övertygar mig. 

Du vet precis hur det är att vara ateist (förutom din kristna tro) eftersom så som du känner/tror runt Allah, Thor, Krishna eller Ra, så känner jag för din gud. En icketro.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

En annan fördom som uttrycks i tråden, är att ateister skulle ha ett tråkigt eller meningslöst liv för att de inte tror på livet efter detta. Det är en konstig föreställning. Om man inte tror att det finns någon evighet eller något efter detta liv - desto större anledning att leva här och nu? 

• ClumsySmurf
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-03 08:13:41 följande:
    Tror ni på Gud?

Jag är agnostiker. Jag tror att det finns saker vi inte kam förklara, men det måste inte betyda att det finns en gud eller högre makt. Kanske, kanske inte.

Min man är ateist. Han tror inte på någon gud eller livet efter detta. Men han respekterar andras tro eller icke-tro. Världen skulle bli en bättre plats om alla gjorde det, i stället för att kalla religiösa korkade eller - som någon tidigare i tråden - antyda att ateister saknar moral. Som om det behövs en gud för att kunna skilja på rätt och fel?

Vi har lärt våra 12-åringar att man kan tro olika och att vetenskapen är det enda som går att bevisa. Det finns ingen motsättning mellan tro och vetenskap, det är två skilda saker. Detta är ju också vad som lärs ut i den svenska skolan.

att det finns saker vi inte kan förklara är en självklarhet och det var värre förr
    men när man förklarar det med något övernaturligt och bortförklarar med övernaturligt är obegripligt när folk inte förstår står man liksom kvar på ruta 1

• Lynx123
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-03 08:13:41 följande:

Jag är agnostiker. Jag tror att det finns saker vi inte kam förklara, men det måste inte betyda att det finns en gud eller högre makt. Kanske, kanske inte.

Min man är ateist. Han tror inte på någon gud eller livet efter detta. Men han respekterar andras tro eller icke-tro. Världen skulle bli en bättre plats om alla gjorde det, i stället för att kalla religiösa korkade eller - som någon tidigare i tråden - antyda att ateister saknar moral. Som om det behövs en gud för att kunna skilja på rätt och fel?

Vi har lärt våra 12-åringar att man kan tro olika och att vetenskapen är det enda som går att bevisa. Det finns ingen motsättning mellan tro och vetenskap, det är två skilda saker. Detta är ju också vad som lärs ut i den svenska skolan.

Tycker också att man ska respektera folks tro. Däremot är jag totalt anti när religiösa människor försöker styra andras liv genom t.ex. lagstiftning baserat på deras tro på det övernaturliga. Eller när de får människor att må dåligt (inklusive troende) när de inte passar i religionens mallar.

Vetenskap och tro är däremot varandras motsatser och det är viktigt att förstå skillnaden. Det ena är baserat på det som finns och går att bevisa, det andra på det som inte går att bevisa. Till exempel går det inte att bevisa att någon gud existerar...inte ännu i alla fall. 
  • Spucks
    Tyra myra skrev 2025-01-02 17:51:46 följande:

Jag tror att många som betecknar sig som Ateister i själva verket är Agnostiker. De tror inte på Gud i himmelen men menar ändå att det måste finnas något större sammanhang som vi inte ännu förstår. 

För dem är Gud bara ett ord som betecknar den kristet/judiska gudstron.

Så det du säger är att personer som säger att de är ateister är för dumma för att förstå skillnaden mellan ateism och agnosticism? Hur arrogant är du egentligen?
  • Anders1970
    Tyra myra skrev 2025-01-03 00:26:39 följande:
    En agnostiker är någon som tror att existensen av en gud eller högre makt är okänd eller omöjlig att veta. Agnostiker varken förnekar eller bekräftar existensen av en gud, utan håller sig i en neutral position när det gäller andliga och religiösa frågor. Det handlar om att erkänna att vissa saker kan vara bortom mänsklig förståelse och kunskap.
    Korrekt beskrivning av vad en agnostiker är (bra Tyra), vet då jag är just detta 👍

Jag gillar att Sverige har en kristen värdegrund och besöker ibland kyrkor vid högtider. Fin tradition och kulturell tillställning.

Övrigt är svenska kyrkan en utmärkt skogsägare.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Lynx123 skrev 2025-01-03 09:57:30 följande:
    Tycker också att man ska respektera folks tro. Däremot är jag totalt anti när religiösa människor försöker styra andras liv genom t.ex. lagstiftning baserat på deras tro på det övernaturliga. Eller när de får människor att må dåligt (inklusive troende) när de inte passar i religionens mallar.

Vetenskap och tro är däremot varandras motsatser och det är viktigt att förstå skillnaden. Det ena är baserat på det som finns och går att bevisa, det andra på det som inte går att bevisa. Till exempel går det inte att bevisa att någon gud existerar...inte ännu i alla fall. 
    Som sagt, man ska respektera både tro och icke-tro. Religiösa som försöker tvinga på andra sin religion eller religiösa lagar, respekterar inte andra. 
  • beli
    Tyra myra skrev 2025-01-03 00:49:39 följande:
    Har jag sagt att jag är troende? Att jag tror på Gud? Jag är nog närmast Agnostiker. Men jag har aldrig varit rädd för att det inte finns något mera, Varför skulle jag vara det? 

Sedan den dag vi föddes så är vi döende, för var dag som går närmar vi oss slutet på vårt liv. Vad som kommer därefter eller Inte är det ingen av oss som vet men alla blir saliga på sin tro. Låt oss respektera detta.

Att vara Ateist innebär att man säkert vet att vår värd och mänskligheten inte år en del av något större medvetande.  Det räcker inte med att säga att man inte tror att det finns en Gud
    Läs i den här tråden eller i vilken annan religionstråd som helst så kommer du att se människor som är rädda för att det inte ska finnas nåt mer.
  • välbärgad man i mina bästa år

Missförstå mig inte när jag kritiserar begreppet GUD. Men det beror väl främst på att vi inte har den blekaste aning om vad GUD är för något??? Är GUD en "kraft" som för 14 miljarder år sedan kickade igång THE BIG BANG? Som hela universum än idag får acceptera att hela solsystem "skapas" och hela solsystem upphör att existera när vätet är utbränt och hela solsystemet förvandlas till slut till ett svart hål och "äter upp" samtliga planeter i vårt solsystem.

Vad beträffar vår egen planet så insåg "skaparen" aldrig att "han" borde insett vad asteroider kan ställa till med på vår planet. För att inte tala om sådana här små missöden som jordbävningar, tsunamis och vulkanutbrott. Att allt detta sker av en "slump" är ju mindre troligt. Om sedan religionstrollen ville kalla det för GUD är ju helt upp till dom. Fakta är ju, att allt nämnda har hänt, och händer fortfarande varende sekund, minut, timma, dag, år osv i universum. GUDS SKAPELSE? KALLA DET VAD DU VILL!

Däremot religionerna har inget med ovanstående att göra. Om The Big Bang är skapat av GUD vilket jag köper till 100%. Så är inte religionen skapad av GUD. Religionen är skapad av människan.
    Att "något" har kickat igång The Big Bang är ju bara fakta. Att en encellig bakterie på jorden har utvecklats till männskan är ju även det fakta. Med mycket stor sannolikhet att det samma kraft som från början kickade igång The Big Bang.

Många spörsmål som vi dessvärre får leva med. Religionstrollens helvetesfilosofi kan vi bara glömma. Deras flumsnack om att GUD skapat DJÄVULEN och att vår tid på jorden är slut imorgon kan vi glömma. Hotet idag är av politisk, religiös natur där kärnkraft, kärnstridsspetsar och atombomber är mer avgörande. Morgondagen möts vi av hotet av att vi bevisligen får leva med är framtida asteroidnedslag, som ex utrotade dinosaurierna.

Motsvarande 22 atombomber: asteroiden Bennu kommer att träffa jorden

Forskare har fastställt det exakta datumet då en asteroid kan träffa jorden och det med en kraft motsvarande 22 atombomber. Denna himlakropp kallad Bennu närmar sig vår planet vart sjätte år, men forskare tror att det finns en reell risk för kollision mellan jorden och asteroiden den 24 september 2182.

Trots att datumet för den eventuella apokalyptiska händelsen är långt borta jobbar NASA för fullt med att försöka avleda asteroiden Bennu och är nu i slutfasen av sitt uppdrag. För sju år sedan sköt den amerikanska rymdorganisationen upp en sond mot asteroiden med avsikt att samla in prover, i hopp om att den insamlade informationen skulle kunna hjälpa till att förhindra ett framtida katastrofalt möte.

Många asteroider har träffat jorden under åren. Kolla in det följande galleriet för att se några av de mest betydelsefulla nedslagen.

• Anonym (Amen)

Ja till 100 procent med hela min kropp o själ. Går i kyrkan. Ber i tungor. Har helige ande. 

• 567890
    Anonym (Amen) skrev 2025-01-04 18:02:23 följande:

Ja till 100 procent med hela min kropp o själ. Går i kyrkan. Ber i tungor. Har helige ande. 

Kan din omvärld märka på dig att du ber i tungor och har den helige anden? Tror du att du har lite mer omsorg om din nästa, ger lite mer i kollekt eller är lite mer förstående än oss andra?

Eller är du som vem som helst med fel och brister och din andlighet endast märks inom dig?
  • Tyra myra
    beli skrev 2025-01-03 13:16:57 följande:
    Läs i den här tråden eller i vilken annan religionstråd som helst så kommer du att se människor som är rädda för att det inte ska finnas nåt mer.
    Det finns säkert de som är det men det är nog inte speciellt de som är troende. Är man rädd för att det inte ska finnas någonting mera har man nog inte ännu kommit till freds med att livet inte varar för evigt.

Däremot kan troende vara fixerade vid att man ska återse sina nära och kära efter döden. Om det då inte skulle finnas något efter döden försvinner den möjligheten,  

Om du skulle frågar troende och ateister om de är rädda för döden skulle du få intressanta svar. 

Sen förändras vår syn på döden under livet. När vi nått ålderdomen så har intresset för livet sakta falnat.
  • Tyra myra
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2025-01-04 13:18:47 följande:

Missförstå mig inte när jag kritiserar begreppet GUD. Men det beror väl främst på att vi inte har den blekaste aning om vad GUD är för något??? Är GUD en "kraft" som för 14 miljarder år sedan kickade igång THE BIG BANG? Som hela universum än idag får acceptera att hela solsystem "skapas" och hela solsystem upphör att existera när vätet är utbränt och hela solsystemet förvandlas till slut till ett svart hål och "äter upp" samtliga planeter i vårt solsystem.

Vad beträffar vår egen planet så insåg "skaparen" aldrig att "han" borde insett vad asteroider kan ställa till med på vår planet. För att inte tala om sådana här små missöden som jordbävningar, tsunamis och vulkanutbrott. Att allt detta sker av en "slump" är ju mindre troligt. Om sedan religionstrollen ville kalla det för GUD är ju helt upp till dom. Fakta är ju, att allt nämnda har hänt, och händer fortfarande varende sekund, minut, timma, dag, år osv i universum. GUDS SKAPELSE? KALLA DET VAD DU VILL!

Däremot religionerna har inget med ovanstående att göra. Om The Big Bang är skapat av GUD vilket jag köper till 100%. Så är inte religionen skapad av GUD. Religionen är skapad av människan.
    Att "något" har kickat igång The Big Bang är ju bara fakta. Att en encellig bakterie på jorden har utvecklats till männskan är ju även det fakta. Med mycket stor sannolikhet att det samma kraft som från början kickade igång The Big Bang.

Många spörsmål som vi dessvärre får leva med. Religionstrollens helvetesfilosofi kan vi bara glömma. Deras flumsnack om att GUD skapat DJÄVULEN och att vår tid på jorden är slut imorgon kan vi glömma. Hotet idag är av politisk, religiös natur där kärnkraft, kärnstridsspetsar och atombomber är mer avgörande. Morgondagen möts vi av hotet av att vi bevisligen får leva med är framtida asteroidnedslag, som ex utrotade dinosaurierna.

Motsvarande 22 atombomber: asteroiden Bennu kommer att träffa jorden

Forskare har fastställt det exakta datumet då en asteroid kan träffa jorden och det med en kraft motsvarande 22 atombomber. Denna himlakropp kallad Bennu närmar sig vår planet vart sjätte år, men forskare tror att det finns en reell risk för kollision mellan jorden och asteroiden den 24 september 2182.

Trots att datumet för den eventuella apokalyptiska händelsen är långt borta jobbar NASA för fullt med att försöka avleda asteroiden Bennu och är nu i slutfasen av sitt uppdrag. För sju år sedan sköt den amerikanska rymdorganisationen upp en sond mot asteroiden med avsikt att samla in prover, i hopp om att den insamlade informationen skulle kunna hjälpa till att förhindra ett framtida katastrofalt möte.

Många asteroider har träffat jorden under åren. Kolla in det följande galleriet för att se några av de mest betydelsefulla nedslagen.

Har alltid haft en förkärlek för siencefiction mycket beroende på alla olika föreställningar om vår plats i universum. Om vi kan föreställa oss att vi inte är ensamma i universum, kan vi också tänka oss att vi bara är en liten del av en mycket större skapelse.   

Att jorden ligger under ett ständigt hot från bland annat asteroider är något som många av inte kan ta in. Vi tror på något sätt att världen är en konstant medan den i verkligheten kanske bara är en parentes och mänskligheten har kanske nått sin höjdpunkt och kommer att förgöra sig själva. Men detta är djupa stora tankar som vi bara stundtals kan ägna oss åt.  Majoriteten av tiden ägnar vi oss åt vardagens bekymmer och glädjeämnen.  Vem kan klandra oss om vi för enkelhetens skull vänder oss till en Gud.
Svar på tråden Tror ni på Gud?