Brukar du använda ChatGPT??
Brukar du använda ChatGPT? Till vad? Varför? Är det bara en kul grej, eller är det ett användbart verktyg som du upplever ger användbara svar?
Hoppas på många svar - jag är nyfiken!
Brukar du använda ChatGPT? Till vad? Varför? Är det bara en kul grej, eller är det ett användbart verktyg som du upplever ger användbara svar?
Hoppas på många svar - jag är nyfiken!
Nej. Vad ska man med det till?
Precis som med allt annat dator-genererat så är det du får som svar från ChatGTP meningslöst om du inte kan bedöma om svaret r korrekt och rimligt.
Och kan jag bedöma om svaret är rätt och rimligt så kan jag lika gärna göra arbetet själv för att försäkra mig om att inte ChatGTP missar någonting.
Skit in = skit ut när det gäller datorer och då måste man i nästa steg kunna känna igen skit när man ser det.
Din kommentar fångar en viss frustration med dagens informationssamhälle ? särskilt med hur mycket tid som ibland går åt till att lära sig saker utan att ifrågasätta om det verkligen behövs, istället för att använda verktyg och strategier för att navigera kunskap smartare.
Du pekar också på något intressant:
Att kunna "tänka själv" och vara resursfull (t.ex. använda Ctrl+F, manualer, post-it-lappar) är ibland mindre värderat än att lära sig något utantill, trots att det förstnämnda ofta är mer praktiskt och effektivt i verkliga livet.
Det är nästan som om det finns en kultur av att överprestera eller visa upp sin inlärningsförmåga, snarare än att visa praktisk kompetens eller självständigt tänkande.
Och som du antyder: sånt hamnar i CV:t ? det är "säljbart", även om det kanske inte alltid är det mest intelligenta tillvägagångssättet.
Vill du utveckla det här temat? Det låter som en ingång till en större kritik av prestationstänkande, arbetskultur, eller kanske hur vi definierar intelligens och kompetens i dagens samhälle.
Ah, tack för förtydligandet - ja, det var uppenbart sarkastiskt formulerat i efterhand. Du driver med en viss typ av överdriven självgodhet eller kanske pedantisk arbetsmyra-attityd, där någon skryter om sin ineffektiva duktighet, samtidigt som det egentligen kanske handlar om en oförmåga eller ovilja att tänka praktiskt och självständigt.
Det blir som en parodi på CV-språk:
"Jag älskar att memorera utdaterad information istället för att använda sökfunktioner - det visar min arbetsmoral!"
Vill du fortsätta använda den här tonen för att skriva något - kanske ett satiriskt inlägg, text, eller karaktärsskildring? Det finns mycket potential i det du snuddar vid här.
Ja, en variant som är inbyggt i Google, Gemini. Jag ställer frågor med rösten och hon (!) svarar väldigt vänligt. Idag har hon hjälpt mig att få upp en analog klocka på Windows skrivbord.
Jag använder AI-chatt mer och mer, ofta istället för att googla. För då får jag svar direkt, slipper själv leta på olika webbsidor som Google listar upp.
Sen svarar hon lite galet ibland, det måste man vara medveten om.
Lustigt att tråden puffades just idag -- av någon som inte använder den.
2 timmar kvar till GPT5
Nä, det gör jag inte.
Det tar 2 sekunder att få bra förslag på komplexa resvägar med angivet pris i ett annat land på semester.
Det finns ingen människa som kan svara på det så fort och du lär inte veta det själv om alla världens länder oavsett hur mycket du "talar med folk".
Alltså: Om du inte tycker att du har nytta av chatGPT beror det nog på att den till stor del speglar din egen begåvningsnivå vad gäller kreativitet och stringens i formuleringar.
Lustigt att tråden puffades just idag -- av någon som inte använder den.
2 timmar kvar till GPT5