• Anonym (Panik)

Han vägrar vabba

Jag har en jätteviktig läkartid i morgon och barnet har blivit sjuk. Det är egentligen min vecka, men jag bad pappan hjälpa till, men han vägrar. Nu vet jag inte alls vad jag ska göra, jag har ingen som kan hjälpa och jag måste gå på tiden. Han gör det bara för att jävlas. Snälla någon med råd? någon som vet om sjukhus kan ha möjlighet att passa den stunden?

• Svar på tråden Han vägrar vabba
  • Anonym (Mira)
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-12 18:31:52 följande:
    Han har varit så himla på om att vi ska hjälpas åt med barnen etc etc, jag trodde aldrig att han skulle kunna göra något sånt här, som faktiskt handlar om min överlevnad. Jag känner inga här, dit jag ironiskt nog tvingades flytta för att han flyttade hit. Han gjorde så jag inte kunde ha barnen skrivna hos mig, iom att jag då inte ens hade någon adress, så sen blev jag tvungen att flytta till samma område för barnens skull. De få vänner jag har bor på motsatta sidan av stan, minst 1-1,5 timme bort. Alla "gemensamma" som bor närmare är bara hans vänner nu och har köpt hans historier helt. Jag är ensam, jag försöker lära känna folk här, men det är verkligen inte enkelt när jag dessutom är för sjuk för att orka så mycket. Jag trodde jag hittat en förälder i barnens skola, men det rann ut i sanden. Jag hoppas verkligen saker vänder till det bättre efter op.
    Snart blir ju barnen större och klarar mer själva också. Det ljusnar nog snart ska du se. Bra jobbat att du lyckats ta dig ur ett så nedbrytande förhållande! Det var starkt gjort 
  • EpicF
    Anonym (hmm) skrev 2025-02-12 15:49:30 följande:

Så nu vill kvinnan som kräver jämställhet att en man ska hjälpa henne när hon får en kris? 

Det är ju tack vare er som det har blivit varannan vecka. Alltså det här landet kvinnor får mig att förbannat vimmelkantig!

Tack vare oss kvinnor? 
    Hur menar du?
  • EpicF
    Anonym (hmm) skrev 2025-02-12 16:23:34 följande:

Menade såklart; jämställd självständighet*

Men när det krisar, då ska pappan och mannen ställa upp? Nej, du. Så fungerar det inte och speciellt inte med tanke på hur du uttrycker dig om barnets pappa samt den du vill ha hjälp utav. Ungen är ditt ansvar varannan vecka. O då får du lösa problemet utan att kräva att den du har distanserat dig ifrån ska ställa upp.

Fast ts ställer upp på pappas vecka och då kan man i det minsta förvänta att han kan ställa upp någon enstaka gång. 

Tänk, jag har aldrig haft det problemer med mina barns pappor. Vi hjälpa åt, eftersom vi är föräldrar hela tiden. Inte vara varannan vecka. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-02-12 17:10:25 följande:

Vi har ingen aning om hur relationen mellan ts och exet är. 
    Eller rättare sagt varför det är som det är.

Ts ex kanske är skitförbannad över att hon varit otrogen t ex, säger absolut inte att det är så men det kan förklara varför han struntar i att ställa upp.

Sedan att ts kräver att han ska ställa upp och samtidigt vägra att ersätta ev förlorad inkomst för att han tjänar bra...?

Kan lika gärna vara exet som varit otrogen. Eller som helt enkelt inte ids hjälpa ts när det är hennes vecka. 

Det finns tyvärr de pappor som på riktigt tror att de bara är pappor varannan vecka. 
  • EpicF
    Anonym (Aneli) skrev 2025-02-12 17:38:31 följande:

Han är inte skyldig att vabba när det är din vecka tycker jag. Försök att lösa det själv på något sätt om han inte kan. För han behöver också ha sin egen tid för att kunna återhämta sig.

Tacka för den hjälp du redan har.

Har en pappa till en av mina barn som vill vara inskriven på  omvårdnaden men vill inte ta hand om barnet lika mycket som mig.

När han sa att han ville ha gemensamt omvårdnaden låter jag homnom göra det, men när han vägrar ha barnet med honom på sin ledighet sa jag till han att han måste lämna hela omvårdnaden till mig istället att vi alltid hamna i en konflikt. Är trött på konflikter.

Nej, han hade ingen skyldighet. Men är förälder även den veckan ts/mamman har barnet. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym skrev 2025-02-12 17:10:25 följande:

Vi har ingen aning om hur relationen mellan ts och exet är. 
    Eller rättare sagt varför det är som det är.

Ts ex kanske är skitförbannad över att hon varit otrogen t ex, säger absolut inte att det är så men det kan förklara varför han struntar i att ställa upp.

Sedan att ts kräver att han ska ställa upp och samtidigt vägra att ersätta ev förlorad inkomst för att han tjänar bra...?

Varför skriver du något som du inte ens vet ett skit om? Har du ingen fakta så är det onödigt att yttra sig överhuvudtaget. Förstår mig inte på vissa människor.  Precis som du skriver så har vi ingen aning men endå skriver du något som du inte ens vet om det är så!!!
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-02-12 22:14:47 följande:
    Kan lika gärna vara exet som varit otrogen. Eller som helt enkelt inte ids hjälpa ts när det är hennes vecka. 

Det finns tyvärr de pappor som på riktigt tror att de bara är pappor varannan vecka. 
    Absolut.
    Det var bara en vild gissning till en förklaring.
    Inget annat.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (E)

Ta med barnet till sjukhuset. Inte optimalt varken för dig eller barnet och såklart inte bra ur smittosynpunkt. Men vad ska du göra under omständigheterna? Det är inte ditt fel att barnets pappa är en röv och du måste ju dit. Jag har haft mitt barn med till vårdcentralen när det verkligen inte gick att lösa på annat sätt. Ta med allt du kan komma på som kan hålla barnet sysselsatt under tiden för undersökningarna.

• Anonym (E)

Jaha, nu missade jag att trådstarten var i förrgår. Ignorera mitt tidigare i lägg.

Läste nu dina senaste inlägg om hur ditt ex har behandlat dig, TS. Fan så starkt av dig att ta dig ur det där! Mina barns pappa visade sig också vara en egocentrerad manipulativ idiot, men något lite mindre sådan än vad ditt ex verkar vara. All kraft till dig och ta hand om din hälsa så att du orkar vara det stöd dina barn behöver.

• Anonym (Malin)

TS får man fråga hur det löste sig? Det verkade ju helkört när du skrev tråden.

• Krocko
    chrico skrev 2025-02-13 15:48:25 följande:

Ta med barnet på besöket?

Man tar absolut inte med ett sjukt barn till en vårdinrättning Skrikandes
  • cosinus
    arbetslös ingenjör skrev 2025-02-13 23:24:24 följande:

Varför kan man inte lämna ett barn i förskoleålder hemma själv ett par timmar? 

Jag har fyra barn och medans de gick på förskola (och nu pratar vi då om det äldre spannet typ 5-6 år) så gick de lämna korta stunder.

T ex kunde ett sjukt barn vara hemma 20 min medans jag lämnade ett friskt syskon på förskolan eller storasyster på skolan.

Eller man kunde sätta en timer på spisen på 15 min och säga att jag åker med det här barnet, pappa är hemma innan det piper. 

En del av barnen var helt lugna oftast, en del ringde varannan minut för att kolla läget. Men inget av barnen hade varit trygga nog att vara hemma i ett par timmar. 20 min var ungefär vad de var ok med. Hade kanske kanske kunnat pusha det mot en timme med det tryggaste barnet men då hade jag definitivt behövt en backup i form av en granne de kunde gå till om det hade behövts.

Så nej, jag tror otroligt få barn i förskoleålder är lämpliga eller trygga att lämna ett par timmar.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-14 10:13:04 följande:

TS får man fråga hur det löste sig? Det verkade ju helkört när du skrev tråden.

Hon fick vara i skolsköterskans vilorum. Inte optimalt, men med ipad och en godispåse gick det bra.
  • Anonym (r)
    cosinus skrev 2025-02-14 10:26:03 följande:
    Jag har fyra barn och medans de gick på förskola (och nu pratar vi då om det äldre spannet typ 5-6 år) så gick de lämna korta stunder.

T ex kunde ett sjukt barn vara hemma 20 min medans jag lämnade ett friskt syskon på förskolan eller storasyster på skolan.

Eller man kunde sätta en timer på spisen på 15 min och säga att jag åker med det här barnet, pappa är hemma innan det piper. 

En del av barnen var helt lugna oftast, en del ringde varannan minut för att kolla läget. Men inget av barnen hade varit trygga nog att vara hemma i ett par timmar. 20 min var ungefär vad de var ok med. Hade kanske kanske kunnat pusha det mot en timme med det tryggaste barnet men då hade jag definitivt behövt en backup i form av en granne de kunde gå till om det hade behövts.

Så nej, jag tror otroligt få barn i förskoleålder är lämpliga eller trygga att lämna ett par timmar.
    Dp är det ju för att man inte vant barnet vid det.
  • arbetslös ingenjör
    cosinus skrev 2025-02-14 10:26:03 följande:

Skrev fel, menade barn i lågstadieålder. Vilket är vad TS barn är
  • Anonym (Panik)
    arbetslös ingenjör skrev 2025-02-14 10:57:43 följande:
    Skrev fel, menade barn i lågstadieålder. Vilket är vad TS barn är
    Barn är olika, hon kan definitivt inte lämnas ensam
  • Anonym (r)
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-14 11:18:51 följande:
    Barn är olika, hon kan definitivt inte lämnas ensam
    Följer hon efter dig?
Svar på tråden Han vägrar vabba