-
-
Svar på tråden Uppsägningstid (uppsagd under föräldraledighet)
-
Det betyder inte att det är fritt för AG att tolka lagarna som de vill och inte göra rätt gentemot medarbetarna.Anonym (xxx) skrev 2025-02-25 14:45:08 följande:Å andra sidan har ju TS valt bort fackligt stöd, och får ta konsekvensen av det.
-
Klart det inte är. Men vem ska säga åt dom att rätta sig efter lagen? TS kan ju försöka om hon vill.Anonym (Bea) skrev 2025-02-25 15:12:08 följande:Det betyder inte att det är fritt för AG att tolka lagarna som de vill och inte göra rätt gentemot medarbetarna.
-
Du ska absolut prata med din arbetsgivare och informera vad som står i lagen. Din uppsägningstid börjar gälla från den dagen du är beräknad att helt eller delvis vara tillbaka från din föräldraledighet. Gå absolut inte med på något annat. Skriv inte under något avtal. De bryter mot lagen om de börjar räkna din uppsägningstid från och med nu. Har du den finansiella möjligheten skulle jag söka juridisk hjälp om de inte ändrar din uppsägningstid. Arbetsgivaren kan inte vinna eftersom det är självklart vad som gäller här.
-
Såklart. Man får ju påtala det som är konkret fel.Anonym (xxx) skrev 2025-02-25 15:16:43 följande:Klart det inte är. Men vem ska säga åt dom att rätta sig efter lagen? TS kan ju försöka om hon vill.
-
Uppsägningstiden räknas från när du är tillbaka. Lagstödet har jag inte i bakhuvudet, kanske finns i 18§ LAS.
-
Sorry, 11§ är det visst:Anonym (H) skrev 2025-02-25 19:03:11 följande:
Uppsägningstiden räknas från när du är tillbaka. Lagstödet har jag inte i bakhuvudet, kanske finns i 18§ LAS.
lagen.nu/1982:80 -
Det går att driva detta utan facket.Anonym (xxx) skrev 2025-02-25 15:16:43 följande:Klart det inte är. Men vem ska säga åt dom att rätta sig efter lagen? TS kan ju försöka om hon vill.
-
Har arbetsgivaren kollektivavtal? I så fall spelar det ingen roll att du inte själv är medlem och de är tvungna att förhandla uppsägningarna med facket.
Som många andra redan sagt så är du skyddad från att ni uppsagd under din föräldraledighet och du uppsägningstid börjar gälla först från det datum ni överenskommits att du skulle återgå i tjänst. -
Ni som säger att hon får skylla sig själv som valt bort fackligt stöd, lagen är ju lagen oavsett facket. Och det finns ju gott om jurister som kan lagen och som kan anlitas. Annars är ju ett första bra steg att hänvisa till rätt lagparagraf och be att företaget i skrift meddelar med vilket stöd i lagen diskrimineringslagen skulle vara applicerar och trumfa LAS. Men det som underlag skulle en jurist inte behöva mycket tid att skriva ihop ett brev som kanske får dem att backa.
-
Ja, TS får fundera om hon tycker det är värt det.Petrellie skrev 2025-02-25 21:08:30 följande:
Ni som säger att hon får skylla sig själv som valt bort fackligt stöd, lagen är ju lagen oavsett facket. Och det finns ju gott om jurister som kan lagen och som kan anlitas. Annars är ju ett första bra steg att hänvisa till rätt lagparagraf och be att företaget i skrift meddelar med vilket stöd i lagen diskrimineringslagen skulle vara applicerar och trumfa LAS. Men det som underlag skulle en jurist inte behöva mycket tid att skriva ihop ett brev som kanske får dem att backa.
-
Ja det finns kollektivavtal och de har förhandlat med facken. Menar du att facket behövde också godkänna uppsägningstiden för mig även om jag inte är medlem?Anonym (KA) skrev 2025-02-25 20:26:25 följande:
Har arbetsgivaren kollektivavtal? I så fall spelar det ingen roll att du inte själv är medlem och de är tvungna att förhandla uppsägningarna med facket.
Som många andra redan sagt så är du skyddad från att ni uppsagd under din föräldraledighet och du uppsägningstid börjar gälla först från det datum ni överenskommits att du skulle återgå i tjänst.
-
Ja, absolut. Ett kollektivavtal gäller alla anställda, inte bara de som är fackligt anslutna.Anonym (Tuja) skrev 2025-02-25 21:22:28 följande:Ja det finns kollektivavtal och de har förhandlat med facken. Menar du att facket behövde också godkänna uppsägningstiden för mig även om jag inte är medlem?
-
Nej, jag har förhandlat rätt så många arbetsbrister och är det inte en medlem förhandlar vi bara själva faktumet att det är en arbetsbrist. Vi kontrollerar ingenting annat när det rör oorganiserade medarbetare. Vi granskar inte ens turordningskretsen om det inte finns medlemmar i den.Anonym (Tuja) skrev 2025-02-25 21:22:28 följande:Ja det finns kollektivavtal och de har förhandlat med facken. Menar du att facket behövde också godkänna uppsägningstiden för mig även om jag inte är medlem?
Det som andra skrivit här är korrekt: din uppsägningstid börjar dagen då du kommer tillbaka från föräldraledigheten. Har de inget arbete åt dig då får du bli arbetsbefriad med lön under uppsägningstiden.
LAS 11:
Om en arbetstagare som är föräldraledig enligt 4 eller 5 § föräldraledighetslagen (1995:584) sägs upp på grund av arbetsbrist, börjar uppsägningstiden löpa- när arbetstagaren helt eller delvis återupptar arbetet, eller- när arbetstagaren skulle ha återupptagit sitt arbete enligt den anmälan om föräldraledighet som gäller när uppsägningen sker.
Så din uppsägningstid börjar 1 augusti. Visa din arbetsgivare LAS 11. Vägrar de så stämmer du dem inför Arbetsdomstolen pch kräver skadestånd för brott mot LAS. Hade du varit medlem i ett fackförbund hade de skött allt detta åt dig.