• Anonym (Mamma)

Vänner med olika ekonomisk standard

Min trettonåring och hennes två vänner har väldigt olika summor att röra sig med. En har alltid pengar, medan två av familjeskäl inte får mer än en hundralapp i månaden.

Nu har jag fått veta att de ofta tigger av den som har det gott ställt, pressar henne att bjuda etc, vilket jag skarpt sa ifrån att det inte är okej. Att självklart kan man bjuda ibland, men då ska det vara självmant och inte för att man känner sig tvingad. De går gärna på "shopping", men blir sura när en kan köpa kläder etc och de andra knappt kan betala fika.

Hur hanterar man detta? Prata med föräldrarna kommer jag inte göra, men hur sätter man stopp för sånt?

• Svar på tråden Vänner med olika ekonomisk standard
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-04-05 20:26:58 följande:
    Så varför svarar du då? 
    För att det inte var jag som gjorde antagandet.
  • Egon den stora
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 21:43:47 följande:

Och hon shoppar främst med sin syster, men det är VÄNNERNA som insisterar att de ska göra det tillsammans. De vill ju inte anpassa sig efter sin egen situation.

Dom lär ju inte bara vänner så länge så problemet går nog över an sig själv.  Din 13 åring måste lära sig att välja kompisar som inte tigger. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-04-06 19:02:44 följande:
    För att det inte var jag som gjorde antagandet.
    Så varför svarar du på en fråga som inte är till dig? 
  • Anonym (Ljug)
    EpicF skrev 2025-04-05 00:08:20 följande:
    Det var tydligen inte ok enligt skolan. 
    Ibland får man ignorera deras regler. 
  • Anonym (Ljug)
    Anonym (Glitter) skrev 2025-04-05 08:13:38 följande:
    Man får ju inte det- skolorna idag får ju frispel så fort någon försöker ta med mat till ett barn vare sig det har ätstörningar eller allergier, verkar det som.

Mitt barn ville inte äta frukt i skolan när han var liten utan mandel, men ingen fick ha nötter/mandel på skolan fast där inte var någon i hela hans byggnad som hade någon allergi mot det.
    Det är bara att ignorera. Vad ska de göra? 
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-04-06 19:49:03 följande:
    Så varför svarar du på en fråga som inte är till dig? 
    Snälla du, läs kommentarerna i tur och ordning och registrera vem som skrivit vad. Då förstår du nog.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2025-03-18 14:01:07 följande:
    Rökrutorna förbjöds 1994. 
    Vilket sent 90-tal räknas till... 
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-04-07 17:38:07 följande:
    Snälla du, läs kommentarerna i tur och ordning och registrera vem som skrivit vad. Då förstår du nog.
    Jag frågade anonym (glitter?) hur denne visste att det inte fanns någon nöttallergiker på hennes barns skola. 

DU aonym svarade då att luftburna nötallergi är en myt. 

Varför svarar DU anonym, på en fråga ställt till Anonym (Glitter)? 
  • EpicF
    Anonym (Ljug) skrev 2025-04-06 21:30:13 följande:
    Ibland får man ignorera deras regler. 
    Ja, i ts fall borde de ignorerar. I nötfallet ska man absolut inte ignorera. 
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-04-07 17:48:36 följande:
    Jag frågade anonym (glitter?) hur denne visste att det inte fanns någon nöttallergiker på hennes barns skola. 

DU aonym svarade då att luftburna nötallergi är en myt. 

Varför svarar DU anonym, på en fråga ställt till Anonym (Glitter)? 
    Jag ger upp.
    Helt obegripligt... 

Hej då.
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-04-07 17:57:24 följande:
    Jag ger upp.
    Helt obegripligt... 

Hej då.
    Så du vet inte varför du svarar på frågor som inte är ställda till dig? Nej nej. Märkligt beteende iallfall. 
Svar på tråden Vänner med olika ekonomisk standard