• Anonym (Hon)

Män - bli tillsammans med någon utan livmoder?

Behöver lite pepp känner jag... Jag kommer antagligen genomgå en hysterektomi inom en relativt snar framtid. Har tre barn och får av medicinska skäl inte skaffa fler. Jag är 35 och riktar mig till män i min ålder upp till runt 50. Skulle ni kunna bli tillsammans med någon ni vet att ni aldrig kommer kunna få gemensamma barn med?

Säg gärna hur gamla ni är.

• Svar på tråden Män - bli tillsammans med någon utan livmoder?
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (H) skrev 2025-03-24 19:42:43 följande:

Jag råkade ligga med en kvinna som inte hade en livmoder en gång. Hon berättade det först efteråt. Jag kände mig faktiskt yr och mådde dåligt och obehaglig känsla i magen i flera dagar efteråt. Tankar som "har jag förstört mina chanser nu att få egna barn" eller "kommer jag bli steril nu när jag har varit i kontakt med en som var steril" ja, jag vet att det inte fungerar så.. men det var så jag både kände och kände oro över efteråt. Säger det igen, jag vet att det inte är så det fungerar.

Men lite typ, kanske jag har gett energi till att hennes kropp ville återställa det hela, men det går ju inte så jag kanske enbart har förlorat "energin" till att själv få egna en dag och kanske blir steril.

Jag vet att det inte låter vettigt, men man kan ju inte rå för sina tankar alltid heller.

Tror absolut inte det är vanligt att tänka så. Förresten så är det ju många som har livmoder och ändå har svårt att få barn, hur vet du att du inte har råkat ligga med nån mer som är steril? Du kanske borde söka hjälp om du har såna helt ologiska rädslor , låter lite som tvångstankar / OCD. Speciellt eftersom du säger att du vill ha barn, det blir inte bra att uppfostra barn när man har en massa konstiga tvångstankar och hangups och fobier. Så du borde verkligen prata med någon tror jag. 

Jag är kvinna och har säkert legat med någon man som inte kan få barn. Jag dejtade en kille förut som sa att han tror att han inte kan det. En annan sa också att han trodde att han inte kunde eftersom han hade försökt i ett år med sitt ex men vi fick nyss vårt andra gemensamma barn. 

Tror som sagt inte TS behöver oroa sig , det är nog inga problem alls att träffa nån i den åldern som är klar med barn och kanske bara tycker det är skönt att slippa tänka på preventivmedel. Har en bekant som har tagit bort livmodern och hon har inte haft några problem att träffa någon. 

• Anonym (inga gemensamma)

Hej TS, När jag som 2 barns mamma träffade min nuvarande man som i sin tur hade 3 barn i sitt tidigare äktenskap, så hade jag liknande frågor. Jag har inte gjort någon operation liknande din men jag steriliserade mig i samband med sista kejsarsnittet. 

Du ska tro att jag blev lättad när mannen jag träffade inte ville ha fler barn heller.

Jag tror att det är vanligt bland män som redan har barn i en annan relation inte vill ha barn i den nya relationen. Jag tycker detta är väldigt sunt eftersom de bör koncentrera sig på att vara pappa till de barn som redan finns.

I vårt fall har det fungerat jättebra. Vi har varannan vecka mina barn och varannan hans barn. ibland har vi en vecka för oss själva, vilket är ren lyx. 

För oss är det viktigt att när barnen är hos oss så behöver de inte konkurrera om uppmärksamheten  med den andres barn.  Det är i princip bara när vi är i sommarhuset och vid julen som vi umgås allesammans. 

Jag skulle aldrig ha velat ingå i en relation med en man som inte hade egna barn.  Min barn är alltför viktiga för mig  

• Anonym (S)
    Anonym (H) skrev 2025-03-24 19:06:24 följande:
    Då folk tog illa vid sig så väljer jag att inte utveckla det. Men att jag finner det lite läskigt får jag tycka. Det betyder inte att jag på något sätt nervärderar ts eller liknande. Bara att det inte faller in under min "preferens", som ni brukar uttrycka er här på detta forumet.
    Jag är en kvinna som har opererat bort livmoder pga. hälsoskäl. Nu är jag gift med en fantastisk man och pappa till mina två  söner. Hur du kan finna det läskigt att träffa någon utan livmoder finner jag märkligt. Det är inget som syns eller som du märker av. Du kan enbart få reda på det genom att kvinnan ifråga väljer att anförtro dig det. 
  • Anonym (BF)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-03-25 08:23:02 följande:

En intressant fråga, så här lite från sidan. Jag har förstått att livmodern dras samman vid orgasm. Så hur påverkar avsaknaden av livmoder den sexuella upplevelsen för en kvinna?

Jag är kvinna som till min enorma sorg akut förlorade min livmoder som ung.
    Jag har inte upplevt någon sämre sexuell funktion alls. Snarare bättre sexuella upplevelser men det har nog inte med den frånvarande livmodern att göra utan med mer erfarenhet och rätt partner att göra.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (BF) skrev 2025-03-25 17:02:05 följande:
    Jag är kvinna som till min enorma sorg akut förlorade min livmoder som ung.
    Jag har inte upplevt någon sämre sexuell funktion alls. Snarare bättre sexuella upplevelser men det har nog inte med den frånvarande livmodern att göra utan med mer erfarenhet och rätt partner att göra.
    Tråkigt det som hände, men bra att sexet funkar. Du kan få kraftiga orgasmer alltså?
  • Copy157
    Anonym (inga gemensamma) skrev 2025-03-25 13:27:10 följande:

Hej TS, När jag som 2 barns mamma träffade min nuvarande man som i sin tur hade 3 barn i sitt tidigare äktenskap, så hade jag liknande frågor. Jag har inte gjort någon operation liknande din men jag steriliserade mig i samband med sista kejsarsnittet. 

Du ska tro att jag blev lättad när mannen jag träffade inte ville ha fler barn heller.

Jag tror att det är vanligt bland män som redan har barn i en annan relation inte vill ha barn i den nya relationen. Jag tycker detta är väldigt sunt eftersom de bör koncentrera sig på att vara pappa till de barn som redan finns.

I vårt fall har det fungerat jättebra. Vi har varannan vecka mina barn och varannan hans barn. ibland har vi en vecka för oss själva, vilket är ren lyx. 

För oss är det viktigt att när barnen är hos oss så behöver de inte konkurrera om uppmärksamheten  med den andres barn.  Det är i princip bara när vi är i sommarhuset och vid julen som vi umgås allesammans. 

Jag skulle aldrig ha velat ingå i en relation med en man som inte hade egna barn.  Min barn är alltför viktiga för mig  

WOW! Så härligt att få läsa att det finns vettiga människor därute! Ni försvinner liksom bland alla kärleksbarn och vv-barn som buntas ihop för att folk måste leka lyckliga familjen. 

Snacka om att ni är fantastiska föräldrar som sätter era barn först, jag är så jäkla imponerad! Det är ju så kort tid vi får ha våra barn och det känns som att de flesta separerade vuxna sätter sig själva och sitt behov först.
    Du är min förebild! När jag blir stor (jag är antagligen äldre än dig haha) ska jag bli som du/er.
  • Anonym (S)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-03-25 08:23:02 följande:

En intressant fråga, så här lite från sidan. Jag har förstått att livmodern dras samman vid orgasm. Så hur påverkar avsaknaden av livmoder den sexuella upplevelsen för en kvinna?

Jag har opererat bort livmodern.  Har inga problem med att få orgasm så en livmoder påverkar inte dem sexuella upplevelsen alls. 
  • Anonym (B)

Hoppas TS insett att det inte är ett problem för många män.

• Anonym (Inga problem)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-24 13:45:18 följande:
    Män - bli tillsammans med någon utan livmoder?

Behöver lite pepp känner jag... Jag kommer antagligen genomgå en hysterektomi inom en relativt snar framtid. Har tre barn och får av medicinska skäl inte skaffa fler. Jag är 35 och riktar mig till män i min ålder upp till runt 50. Skulle ni kunna bli tillsammans med någon ni vet att ni aldrig kommer kunna få gemensamma barn med?

Säg gärna hur gamla ni är.

Det är inga problem för mig, jag är en 41-årig morfar och är man morfar skall man inte skaffa barn. 

Nu finns det tyvärr inga kvinnor som tänder på en morfar, så även om jag ville ha fler barn så hade inte det spelat någon roll.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (S) skrev 2025-03-25 18:45:01 följande:
    Jag har opererat bort livmodern.  Har inga problem med att få orgasm så en livmoder påverkar inte dem sexuella upplevelsen alls. 
    Skönt att höra 
  • Anonym (Pappa)

Hallå, jag är pappa till 3 barn och 45år gammal. Skulle mitt äktenskap krascha av någon anledning så skulle jag absolut inte vilja ha fler barn. Jag har dessutom gjort en vasektomi för att det inte ska bli fler I det förhållande jag lever i.

Särkullbarn är dessutom ett jäkla gissel när det är dags för att dö, så jag är oerhört tveksam till att jag ens skulle skaffa mig en ny sambo eller hustru.

Särbo eller KK hade nog varit mest idealiskt för fortsatt sexliv.

• Anonym (Man)

Jag är gift och har fyra barn med min fru. Skulle det ta slut mellan oss så är jag inte sugen på fler barn, så för min del skulle det inte spela någon roll.
    47 år.

• Anonym (rytu)

Jag som är i övre delen av ditt åldersintervall känner mig för gammal för att börja om med en ny kull barn så jag har inget behov av fler barn.

Hade jag varit 35 och barnlös hade det nog varit ett större bekymmer för (biologiskt egna) barn vill jag ju trots allt ha.

• Anonym (Nej)

Nej jag skulle inte bry mig om tjejen kunde få barn eller inte om jag träffade nån jag trivdes bra ihop med.

• Anonym (Sila)
    Anonym (Inga problem) skrev 2025-03-25 18:53:47 följande:
    Det är inga problem för mig, jag är en 41-årig morfar och är man morfar skall man inte skaffa barn. 

Nu finns det tyvärr inga kvinnor som tänder på en morfar, så även om jag ville ha fler barn så hade inte det spelat någon roll.

Såklart kan man väl tända på en morfar! Tänker jag iaf som är 40 och har ett vuxet barn (för ung för att bli pappa enligt mig, men saker kan ju hända och då löser man det). Det är charmigt. Nu är jag inte singel men jag skulle sett det som något sött och fint om jag varit det. Särskilt om det var en närvarande och fin morfar som jag vill bli som farmor. Och känner mig heller inte ett dugg mindre attraktiv än mina tjejkompisar med småbarn eller ännu inga barn för att jag har två, snart tre barn som vuxit om mig ☺️ mer kärlek i livet bara. Man blir ju inte automatiskt skröplig för att man började tidigt! Jag hoppas du hittar någon som älskar eller iaf är helt cool med att du är morfar.

Samma med TS, men har fått många svar så kanske inte behövs ett till (och jag är kvinna). Blir man kär så blir man kär och då spelar det mindre roll, då löser man det mesta! Vill han jättegärna ha egna barn så är det väl ingen bra matchning, men finns många som inte tycker egna barn är det viktigaste i livet, eller som har de barn de vill ha och är nöjda och glada. Det blir nog inga större problem!

Kärlek och styrka till er båda ❤️

• Anonym (Gift man)

Min fru genomgick en hysterektomi för flera år sedan p.g.a. medicinska skäl. Det var som jag förstår det en relativt enkel operation och har endast haft en positiv påverkan i våra liv eftersom min fru mår mycket bättre nu.

Jag har genom egna val inga barn, men min fru har två från ett tidigare förhållande innan vi träffades. Det enda som egentligen förändrats i och med operationen är att nu behöver vi inte tänka på preventivmedel. Sexet fungerar väldigt bra och jag som man upplever ingen större skillnad rent fysiskt vid samlag.

Svar på din fråga:
    Jag är 37 år, min fru 33 år.
    Ja, jag hade fortfarande blivit tillsammans och gift mig med min fru, även om hysterektomin ägt rum innan vi träffades.

Svar på tråden Män - bli tillsammans med någon utan livmoder?