• Anonym (E)

Kandidatexamen

Har vi några här som gått på examensceremoni även om de inte kommer att skriva examensarbetet, alltså blivit spärrade. Fick ni "fake" diplomet på plats ändå? Jag tänker att det måste vara pinsamt att gå om man inte får något diplom fast vi tillhör ju fortfarande den klassen och sista året på universitetet.

• Svar på tråden Kandidatexamen
  • Anonym (?)
    Anonym (examen) skrev 2025-06-04 12:34:14 följande:
    Och det får man alltså även fast man inte är klar? Som när man går ut förskolan eller så? Har den alls nåt formellt värde menar du, då du skriver begränsat formellt värde? 
    Och det får man alltså även fast man inte är klar? Som när man går ut förskolan eller så? Har den alls nåt formellt värde menar du, då du skriver begränsat formellt värde? 

Jag har aldrig hört om tillfällen när diplom delats ut till de som inte är klara. 

Tja, någon arbetsgivare kanske ser det som någon form av examensbevis.
  • Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2025-06-04 12:40:55 följande:

Jag har aldrig hört om tillfällen när diplom delats ut till de som inte är klara. 

Tja, någon arbetsgivare kanske ser det som någon form av examensbevis.
    Har flera gånger skrivit att det är symboliskt diplom och inte examensbevis. Och c uppsatsen har ingen lämnat in än.
  • Anonym (E)
    Anonym (examen) skrev 2025-06-04 11:47:58 följande:
    Man går såklart inte på en examensceremoni om man inte tar examen. Och varför skulle man få ett diplom om man inte klarat uppgiften? Det är ju inte förskolebarn som får diplom för att bara vara där. 

Pinsamt är det om man går på en examensceremoni man inte är behörig till. Klassfest kan man gå på oavsett, men examensceremoni är för dem som faktiskt tagit examen. 
    Alla i år 3 har fått kallelse till ceremonin.
  • Anonym (examen)
    Anonym (E) skrev 2025-06-04 13:04:26 följande:
    Har flera gånger skrivit att det är symboliskt diplom och inte examensbevis. Och c uppsatsen har ingen lämnat in än.
    Vad är problemet då? Om alla är kallade och ingen är klar med examen, vad är din fråga? Och varför kollar du inte med din institution om du undrar.

För det här upplägget med symboliska diplom för högre utbildning innan man ens gjort klart utbildningen är inget jag känner igen från när jag läste min utbildning. Då fick man göra klart studierna och sen fick man examensbevis, och därefter gick man vidare med ansökan om legitimation. 

Symboliskt diplom låter ärligt talat som förskola. 
  • Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2025-06-04 13:08:13 följande:
    Anonym (E) skrev 2025-06-04 13:08:13 följande:

Men fråga! Lite pinsamt att gå dit och inte bli uppropad.  Med släkt och vänner närvarande. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (examen) skrev 2025-06-04 11:50:03 följande:
    Diplom? Alltså är det ett diplom man får? Vi fick examensbevis, när vi fullgjort det som krävdes för att få examen.
    Examensbevisen fick vi beställa själva. Diplomet åkte jag aldrig dit och tog emot. Det fyller ingen funktion annat än en ceremoniell. 
  • Anonym (Kia)
    Anonym (E) skrev 2025-06-04 13:04:26 följande:

Om det är ett symboliskt diplom antar jag att det ska symbolisera examen, inte nu-har-jag-studerat-i-3-år. 

Själv har jag två magisterexamina och det var aldrig någon ceremoni eller diplom. Cyklade en regnig tisdag till ett kontor för att hämta examensbevis. 

• Anonym (S)

Jag gick både på ceremoni och middagen på kvällen. Visste att jag skulle skriva uppsatsen senare, så även om det tog 1,5år att få den klar så var det ju rimligare att gå med klassen än stå med en okänd klass långt senare. 

• Jemp
    Anonym (E) skrev 2025-06-04 01:36:47 följande:

Jag syftar alltså på det symboliska diplomet och inte examensbevis.

Är det något lokalt?
    Förmodligen behöver du fråga vad som gäller hos er. 

Vi hade inget vid kandidaten. Vid mastern fick vi diplom när ex jobbet lades fram, sen hade vi ett klassfirande (anordnat av oss själva). Sen en universitetsgemensam examensmiddag där enbart de som tar examen blev inbjudna.

• Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2025-06-03 23:35:03 följande:
    Så jag kommer få diplomet även om jag inte skriver min c uppsats? Jag har gått hela vägen men skriver inte c-uppsatsen för jag har missade poäng från en tidigare kurs. 
    Det sista jag behöver här är folk som skriver att jag är pinsam som går. Det här är min klass jag gått med i 3 år. Självklart vill jag inte gå med en annan klass bara för jag har lite rester och skriver examensarbetet senare.
    Jag vill endast genuint veta hur det går till.
    Ja. Diplomet talar bara om att du fått tre år på högskolan/universitet. Det är inget examensbevis. 

Jag gick på mon examenscermoni, trots att jag hade en praktisk kurs som släpade pga av ett benbrott som gjorde att jag inte kunde slutföra den kursen då. 
  • Anonym (M)
    Anonym (X) skrev 2025-06-04 00:19:21 följande:

Nej. De nämner alla vid namn som fått sin examen och för att de ska få sitt diplom på plats. Personen blir inte uppropad, får inte sitt diplom, och ALLA kommer se det.

Det är inte som Studenten där alla åker på flaket fast man inte ens är godkänd. Jisses vilken idoti.

Nej, det stämmer inte. Man blir uppripad och får diplomet trots att man inte har tagit examen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kia) skrev 2025-06-04 17:14:00 följande:

Om det är ett symboliskt diplom antar jag att det ska symbolisera examen, inte nu-har-jag-studerat-i-3-år. 

Själv har jag två magisterexamina och det var aldrig någon ceremoni eller diplom. Cyklade en regnig tisdag till ett kontor för att hämta examensbevis. 

Nej, det symboliserar att man fått tre år (eller hur många år utbildningen är). Det är oftast ett "tack för denna tid". 
  • Anonym (E)
    Anonym (S) skrev 2025-06-04 17:48:36 följande:

Jag gick både på ceremoni och middagen på kvällen. Visste att jag skulle skriva uppsatsen senare, så även om det tog 1,5år att få den klar så var det ju rimligare att gå med klassen än stå med en okänd klass långt senare. 

Exakt så tänker jag..går ju hellre med min klass än med okända. Flera har något släpandes liksom.
  • Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2025-06-04 23:56:53 följande:
    Ja. Diplomet talar bara om att du fått tre år på högskolan/universitet. Det är inget examensbevis. 

Jag gick på mon examenscermoni, trots att jag hade en praktisk kurs som släpade pga av ett benbrott som gjorde att jag inte kunde slutföra den kursen då. 
    Tack för svar. Så det räcker att jag anmält mig? För att bli uppropad och få diplom?
  • Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2025-06-05 02:40:01 följande:
    Tack för svar. Så det räcker att jag anmält mig? För att bli uppropad och få diplom?
    Hur ska någon här veta vad som gäller på din högskola. Fråga!
  • Anonym (Tyra)
    Vi har ingen aning. Ring ditt lärosäte och fråga! 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2025-06-05 00:03:02 följande:
    Nej, det symboliserar att man fått tre år (eller hur många år utbildningen är). Det är oftast ett "tack för denna tid". 
    Som sagt, väldigt olika från universitet till universitet. I Uppsala t ex kollar de att alla poäng är tagna först. 
    Men varför frågar du här...du vet ju inte ens om personen som svarade har gått på ditt universitet? 

Det finns ju folk på ditt universitet som kan svara. Utnyttja deras expertis istället så blir det inte fel. 

Lycka till med studierna!

• Anonym (M)
    Ja. Men för att vara helt säker så gör med ditt lärosäte. 
Svar på tråden Kandidatexamen