• Anonym (H)

Till er som skriver att ni är ensamma..

Är du verkligen ensam idag? Har du ingen partner, barn eller någon annan kommunikation med någon människa muntligt? Sett många trådar där folk skrivit att de är ensamma, men så har de ju man och barn.

Jag har ingen att ringa, ingen som jag pratat med förutom randoms i några sekunder när jag varit ute på promenad. Ingen att vara med ikväll... Hur kan ni påstår att ni är ensamma då ni faktiskt inte är ENSAMMA??

• Svar på tråden Till er som skriver att ni är ensamma..
  • Tecum
    evilin skrev 2025-06-21 16:33:13 följande:

Man kanske ska skilja på kvantitativ och kvalitativ ensamhet? Alltså där kvantitativ sådan innebär få sociala relationer och kvalitativ sådan innebär att man inte kan tillgodogöra sig befintliga sociala relationer eller saknad av samhörighet eller så.

Terapeuter brukar skilja på objektiv och subjektiv ensamhet. Objektiv ensamhet  innebär att leva ensam, inte ha något familjeliv, ha inga vänner, inga sociala kontakter genom hobbies eller föreningsliv, ingen att fira helger med osv. Men det är inte givet att man lider av detta, som en som själv söker/väljer ensamhet.

Subjektiv ensamhet innebar att man KÄNNER sig ensam och utanför, ingen man kan dela tankar med, inte tala om problem så att andra förstår, man känner sig som en alien osv. Men man kan ha både familj, släkt och vänner.

TS verkar lida både av objektiv och subjektiv ensamhet, vilket är vanligt. Man hamnar i en ond cirkel.
  • Anonym (Ensam i tvåsamhet)

Jag har både barn och sambo, dock har jag tagit steget nu att jag vill separera. Då jag känner mig fruktansvärt ensam i vår relation. Så Jo man kan faktiskt känna sig ensam även om man har barn och sambo. 

Väntar just nu på provsvar om jag har cancer och mår skidåligt rent ut sagt och jag kan säga att jag känner mig hemskt ensam med min oro. 
    Har inget som helst stöd av mitt ex,trots att vi fortfarande bor under samma tak. 

• Queen81
    Anonym (Ensam i tvåsamhet) skrev 2025-06-23 09:03:48 följande:

Jag har både barn och sambo, dock har jag tagit steget nu att jag vill separera. Då jag känner mig fruktansvärt ensam i vår relation. Så Jo man kan faktiskt känna sig ensam även om man har barn och sambo. 

Väntar just nu på provsvar om jag har cancer och mår skidåligt rent ut sagt och jag kan säga att jag känner mig hemskt ensam med min oro. 
    Har inget som helst stöd av mitt ex,trots att vi fortfarande bor under samma tak. 

Stor kram till dig! Hoppas du får glada nyheter. 
    Och ger inte relationen dig trygghet och kärlek så är det dags att lämna. Att känna sig ensam trots tvåsamhet är hemskt.
  • burleskburkläsk
    Queen81 skrev 2025-06-22 18:24:48 följande:
    Ja det har varit i mina tankar ett tag och det är utmattande att hålla på och vela och fundera. Det var skönt att avsluta klart och tydligt. Nu behöver jag inte lägga min energi på det.
    Men jag saknar redan att vara någons älskling 😅
    Jo så klart, det är så nytt allting!

Passa på och njut, ta det lugnt, hitta nåt stabilt, lär dig känna personen, är det nåt att ha så ge järnet!
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Mayjel

Det kan kännas ensamt ibland, även om man är frivilligt singel och har en familj bakom sig som stöd. 

För egen del tror jag att den känslan gärna uppstår när man befinner sig på platser där många är i sällskap, ex. på bio, restauranger, nöjesparker, badplatser etc.
    Det är inte alltid som ens egen familj finns tillgängliga att hålla en sällskap heller. Just nu känns det svårt och ledsamt inuti. Kan möjligen vara lite PMS som spökar också, när jag tänker efter. Snart dags för rosenveckan. 

• Queen81
    burleskburkläsk skrev 2025-06-23 21:07:07 följande:
    Jo så klart, det är så nytt allting!

Passa på och njut, ta det lugnt, hitta nåt stabilt, lär dig känna personen, är det nåt att ha så ge järnet!
    Jag är redo att både ts det lugnt och ge järnet. Får se, mannen i mitt liv kanske finns på Willys när jag handlar där imorgon. Oavsett så är jag redo! Cool
  • burleskburkläsk
    Queen81 skrev 2025-06-23 21:40:10 följande:
    Jag är redo att både ts det lugnt och ge järnet. Får se, mannen i mitt liv kanske finns på Willys när jag handlar där imorgon. Oavsett så är jag redo! Cool
    Ja jävlar, ring dit och förvarna dem! 🤣
  • Anonym (C)
    Jimmy75 skrev 2025-06-22 17:44:24 följande:
    Men om vederbörande nu känner sig ensam - Har hen fel då och hur förändras hens situation och upplevelse av att vi har åsikter om den här inne?
    Jag har rätt till min åsikt att han inte är ensam. Eller hur?
  • Queen81
    burleskburkläsk skrev 2025-06-23 21:48:45 följande:
    Ja jävlar, ring dit och förvarna dem! 🤣
    Jaa! Så kan de ropa ut nåt lämpligt i högtalarna när jag gör entré 💃
  • burleskburkläsk
    Queen81 skrev 2025-06-23 22:09:08 följande:
    Jaa! Så kan de ropa ut nåt lämpligt i högtalarna när jag gör entré 💃
    Jaa, helt klart, ta dem med storm! 🤣
  • Anonym (Q)

Kanske är det vårt språk som behöver utvidgas, så att vi kan göra skillnad på olika typer av ensamhet? På samma sätt som vi kan göra skillnad på svält, hunger och småsug, så kunde vi ha ord som beskrev olika grader eller varianter av ensamhet.

• Queen81
    burleskburkläsk skrev 2025-06-23 22:17:04 följande:
    Jaa, helt klart, ta dem med storm! 🤣
    Haha! Håller tummarna imorgon förmiddag!
    Hir lyckades du ragga upp din partner?
  • burleskburkläsk
    Queen81 skrev 2025-06-23 22:53:28 följande:
    Haha! Håller tummarna imorgon förmiddag!
    Hir lyckades du ragga upp din partner?
    Absolut!

Jag har nåt på gång...vi har träffats online, vi har kontakt dagligen...iaf de här fem månaderna.
    Vi kommer att träffas långt längre fram, då finns det chans att vi båda känner varann och att det håller livet ut...att sikta på kortare förhållande det gör jag inte.

Den som väntar länge...
  • Queen81
    burleskburkläsk skrev 2025-06-23 23:25:20 följande:
    Absolut!

Jag har nåt på gång...vi har träffats online, vi har kontakt dagligen...iaf de här fem månaderna.
    Vi kommer att träffas långt längre fram, då finns det chans att vi båda känner varann och att det håller livet ut...att sikta på kortare förhållande det gör jag inte.

Den som väntar länge...
    Va?! Varför väntar ni så länge med att ses? 😅
  • burleskburkläsk
    Queen81 skrev 2025-06-24 08:34:14 följande:
    Va?! Varför väntar ni så länge med att ses? 😅
    För att vi båda varit med om långa pissiga förhållanden, nu pratar vi riktigt pissiga förhållanden.

Jag skulle aldrig träffa någon för att jag var needy, till exempel aldrig direkt efter ett avslut, inte med tanke vad jag varit med om.

Klart vi vill ses...och det skall vi! 🥰
  • Queen81
    burleskburkläsk skrev 2025-06-24 09:02:34 följande:
    För att vi båda varit med om långa pissiga förhållanden, nu pratar vi riktigt pissiga förhållanden.

Jag skulle aldrig träffa någon för att jag var needy, till exempel aldrig direkt efter ett avslut, inte med tanke vad jag varit med om.

Klart vi vill ses...och det skall vi! 🥰
    Håller tummarna för er 🥰
  • burleskburkläsk
    Queen81 skrev 2025-06-25 09:27:48 följande:
    Håller tummarna för er 🥰
    Tack tack! 🤗
  • Anonym (Mira)
    Mayjel skrev 2025-06-23 21:13:55 följande:

Det kan kännas ensamt ibland, även om man är frivilligt singel och har en familj bakom sig som stöd. 

För egen del tror jag att den känslan gärna uppstår när man befinner sig på platser där många är i sällskap, ex. på bio, restauranger, nöjesparker, badplatser etc.
    Det är inte alltid som ens egen familj finns tillgängliga att hålla en sällskap heller. Just nu känns det svårt och ledsamt inuti. Kan möjligen vara lite PMS som spökar också, när jag tänker efter. Snart dags för rosenveckan. 

Då kanske det inte är helt frivilligt. Jag känner mig aldrig ensam ellet i behovet av en man. Och det är samma sak för mina kvinnliga vänner som lever frivilligt singlar med 
    Är helt färdig med dom på ett romantiskt plan och kommer aldrig vara med en man igen. Har aldrig känt mig ensam över det. Jag gör andra saker i mitt liv och har riktigt kul för det mesta:)

Du kanske faktiskt vill ha en man när du tänker efter. Inte helt ovanligt att det inte är helt frivilligt ibland. 
  • Mayjel
    Anonym (Mira) skrev 2025-06-26 18:09:02 följande:
    Då kanske det inte är helt frivilligt. Jag känner mig aldrig ensam ellet i behovet av en man. Och det är samma sak för mina kvinnliga vänner som lever frivilligt singlar med 
    Är helt färdig med dom på ett romantiskt plan och kommer aldrig vara med en man igen. Har aldrig känt mig ensam över det. Jag gör andra saker i mitt liv och har riktigt kul för det mesta:)

Du kanske faktiskt vill ha en man när du tänker efter. Inte helt ovanligt att det inte är helt frivilligt ibland. 
    Det var inte en man jag syftade på i föregående text utan mer vänner. Jag har ganska få av dem. Önskar också att jag hade fler släktingar nära mig. De flesta av dem bor i andra städer tyvärr. 
Svar på tråden Till er som skriver att ni är ensamma..