• Anonym (H)

Till er som skriver att ni är ensamma..

Är du verkligen ensam idag? Har du ingen partner, barn eller någon annan kommunikation med någon människa muntligt? Sett många trådar där folk skrivit att de är ensamma, men så har de ju man och barn.

Jag har ingen att ringa, ingen som jag pratat med förutom randoms i några sekunder när jag varit ute på promenad. Ingen att vara med ikväll... Hur kan ni påstår att ni är ensamma då ni faktiskt inte är ENSAMMA??

• Svar på tråden Till er som skriver att ni är ensamma..
  • Anonym (tragiskt!)

Jag blir lite arg när jag läser sådana här inlägg som går över till aggressivitet mot andra.

Det är fruktansvärt tråkigt för alla ensamma personer och jag lider med dom.
    Men att du nedvärderar andras trådar och deras problem är inte ok.

Folk som skriver i egna trådar om sin ensamhet trots en partner tar upp sitt problem och jämför sig inte med personer med andra ensamhetsproblem.
    Alla har rätt till sina problem och ingen vet vad den personen gått igenom tidigare och det kan vara det sista som får bägaren att rinna över.
    En del lever med personer i destruktiva förhållanden mm.

Varför ska det vara en tävling om vem som har det värst.
    Ja du kanske har det värre men ska inte andra få starta trådar om sina problem då?

Ska inte en överviktig t ex få prata om vikt för någon annan har ännu mer övervikt eller är anorektiker?

Om jag t ex bryter benet och har ont av det försvinner ju inte mitt onda för att någon annan har brutit bägge benen.
    Jag har fortfarande ont och kan inte leva som vanligt, ska man då inte få prata om det för en annan bröt bägge benen utan att då ska man får höra att man minsann inte har lika ont och inte ska få beklaga sig när någon annan har ont i två ben.

Ska man inte få vara ledsen för att man genomgått cancer behandling men överlevt då andra dött.

Så du beklagar dig aldrig över något som någon annan kan ha det värre med?

Självklart beklagar man sig inte direkt till någon som man vet har det värre gällande det man beklagar sig om men att få säga saker och starta trådar om sina problem har alla rätt i utan att någon ska säga att man inte har det tillräckligt jobbigt speciellt när man inte vet vad personen har för andra erfarenheter och varit med om.

De flesta har varit med om tråkiga saker i sina liv även fast inte du vet allt.
    Beklagligt allt du varit med om men att vara aggressiv mot andra är inte ok!

• Jimmy75
    Anonym (tragiskt!) skrev 2025-06-22 10:29:50 följande:

Jag blir lite arg när jag läser sådana här inlägg som går över till aggressivitet mot andra.

Det är fruktansvärt tråkigt för alla ensamma personer och jag lider med dom.
    Men att du nedvärderar andras trådar och deras problem är inte ok.

Folk som skriver i egna trådar om sin ensamhet trots en partner tar upp sitt problem och jämför sig inte med personer med andra ensamhetsproblem.
    Alla har rätt till sina problem och ingen vet vad den personen gått igenom tidigare och det kan vara det sista som får bägaren att rinna över.
    En del lever med personer i destruktiva förhållanden mm.

Varför ska det vara en tävling om vem som har det värst.
    Ja du kanske har det värre men ska inte andra få starta trådar om sina problem då?

Ska inte en överviktig t ex få prata om vikt för någon annan har ännu mer övervikt eller är anorektiker?

Om jag t ex bryter benet och har ont av det försvinner ju inte mitt onda för att någon annan har brutit bägge benen.
    Jag har fortfarande ont och kan inte leva som vanligt, ska man då inte få prata om det för en annan bröt bägge benen utan att då ska man får höra att man minsann inte har lika ont och inte ska få beklaga sig när någon annan har ont i två ben.

Ska man inte få vara ledsen för att man genomgått cancer behandling men överlevt då andra dött.

Så du beklagar dig aldrig över något som någon annan kan ha det värre med?

Självklart beklagar man sig inte direkt till någon som man vet har det värre gällande det man beklagar sig om men att få säga saker och starta trådar om sina problem har alla rätt i utan att någon ska säga att man inte har det tillräckligt jobbigt speciellt när man inte vet vad personen har för andra erfarenheter och varit med om.

De flesta har varit med om tråkiga saker i sina liv även fast inte du vet allt.
    Beklagligt allt du varit med om men att vara aggressiv mot andra är inte ok!

Skönt att fler säger ifrån. Det är bara inte okej och enligt mig är det värsta sorten när personer som BORDE kunna sätta sig in i situationen och ha förståelse, om någon, beter sig på det viset.
  • Anonym (Thomas)
    evilin skrev 2025-06-21 16:33:13 följande:

Man kanske ska skilja på kvantitativ och kvalitativ ensamhet? Alltså där kvantitativ sådan innebär få sociala relationer och kvalitativ sådan innebär att man inte kan tillgodogöra sig befintliga sociala relationer eller saknad av samhörighet eller så.

Det beror alldeles på, om det är frivillig ensamhet har man nog inte det behovet privat. Befintliga sociala relationer kan dom flesta få genom arbetet. Befintliga blir ju bara relationerna om man faktiskt behöver det.

Alla har faktiskt inte det behovet privat. Jag kan ta introverta som ett exempel. 
  • burleskburkläsk
    Queen81 skrev 2025-06-22 10:00:33 följande:
    Tack ????
    Jag menar att du gjorde vad som behövdes och att du mår bra! 💪🌞🥳
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • evilin
    Anonym (Thomas) skrev 2025-06-22 11:49:11 följande:
    Det beror alldeles på, om det är frivillig ensamhet har man nog inte det behovet privat. Befintliga sociala relationer kan dom flesta få genom arbetet. Befintliga blir ju bara relationerna om man faktiskt behöver det.

Alla har faktiskt inte det behovet privat. Jag kan ta introverta som ett exempel. 
    Ja det har du rätt i.
  • Queen81
    burleskburkläsk skrev 2025-06-22 15:16:21 följande:
    Jag menar att du gjorde vad som behövdes och att du mår bra! 💪🌞🥳
    Jag förstod det! :) Det blev frågetecken där jag la in en två händer som gjorde ett hjärta Hjärta
  • burleskburkläsk
    Queen81 skrev 2025-06-22 16:36:44 följande:
    Jag förstod det! :) Det blev frågetecken där jag la in en två händer som gjorde ett hjärta Hjärta
    Åh tack! 🤗

Just det, är det en emoji som är för ny så blir det just fyra frågetecken, tänkte inte ens på det!  🤣

Många utav oss känner till hur skönt det kan vara att äntligen ha gjort slut...bara få hela själen och vila upp sig, ja bara vara helt enkelt! 
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (C)
    Anonym (/) skrev 2025-06-21 17:56:19 följande:

Jag har arbetskamrater som jag ser på jobbet, ett par bekanta som bor i andra ändan av landet men som nästan aldrig hör av sig trots att jag hör av mig till dem. Inga föräldrar i livet och inga syskon. Övrig släkt har jag i stort tappat kontakten med.  Träffar folk ibland via hobby men ingen jag lyckats få någon närmare kontakt med. Jag tycker jag är ensam även om någon säkert tycker jag har kontakter som inte de har. Det är ingen tävling om man ät ensam eller inte tycker jag.

Skulle inte säga att du är ensam.
  • Jimmy75
    Anonym (C) skrev 2025-06-22 17:39:16 följande:
    Skulle inte säga att du är ensam.
    Men om vederbörande nu känner sig ensam - Har hen fel då och hur förändras hens situation och upplevelse av att vi har åsikter om den här inne?
  • Queen81
    burleskburkläsk skrev 2025-06-22 17:31:45 följande:
    Åh tack! 🤗

Just det, är det en emoji som är för ny så blir det just fyra frågetecken, tänkte inte ens på det!  🤣

Många utav oss känner till hur skönt det kan vara att äntligen ha gjort slut...bara få hela själen och vila upp sig, ja bara vara helt enkelt! 
    Ja det har varit i mina tankar ett tag och det är utmattande att hålla på och vela och fundera. Det var skönt att avsluta klart och tydligt. Nu behöver jag inte lägga min energi på det.
    Men jag saknar redan att vara någons älskling 😅
Svar på tråden Till er som skriver att ni är ensamma..