• Anonym (Mamma)

Skyldig att betala för mina barn?

Mina barn (tre st) ska resa (inom sverige), gå på nöjesfält etc. Jag är väl inte helt bekväm med det hela, men för barnens skull sa jag inte nej. De ska åka med exet och hans nya och nu säger han helt plötsligt att jag ska betala en tredjedel av barnens kostnader för resan (vi har fördelningen att han står för större utgifter för två och jag ett av barnen). Jag håller inte alls med att jag ska sponsra deras semester!

• Svar på tråden Skyldig att betala för mina barn?
  • EpicF
    Anonym (C) skrev 2025-06-22 11:45:38 följande:
    I klartext nu: tycker du ts ska betala barnens kostnad för en semester pappan bestämt och bokat utan samråd med TS? 
    Nej, men hon ska fortfarande försörja sina barn (tillsammans med pappan). 
  • Anonym (C)
    EpicF skrev 2025-06-22 11:57:31 följande:
    Du brukar fråga om läaförståelse men hur är det med din?
  • Anonym (Resor)
    EpicF skrev 2025-06-22 11:29:36 följande:
     Nej, och det har jag inte skrivit heller. 
    Anonym (Rut) skrev 2025-06-22 04:26:28 följande:
    Varför skulle man det? 

Ts får väl betala för sina barn på sina veckor och pappan får betala för barnen på sina veckor. Märkligt om ts ska försörja barnen både på sina och pappans veckor. 

Sedan kan man dela på större inköp som tex ytterkläder som går mellan hemmen och fritidsaktiviteter som båda är överens om att barnet går på. 

Men alla andra övriga aktivitet som den ena föräldern hittar på som bio, restaurang, museum, semester, djurpark etc får ju så klart den föräldern stå för själv. 

Därför att försörjningsplik inte upphör att gälla bara för att barnen bor/är hos den andra föräldern.
    Då skulle det inte existerar underhållsstöd och underhållsbidrag.... 
    Vilket återigen aldrig har påstått. 

Märkligt att läsförståelsen på familjeliv är lägre än hos barn i låg- och mellanstadiet 🤔
    Men lägg genast ner din fräcka attityd.

Det står klart och tydligt i ts trådstart att pappan vill att ts betalar en tredjedel av kostnaderna för resan och det är vi alla andra svarar på och inte som dig som skriver om allmän försörjning.
    Det är inte vi som har svårt med läsförståelsen.
  • Anonym (Qwerty)
    EpicF skrev 2025-06-22 11:57:31 följande:
    Varför sitter du och skriver om något som är irrelevant för tråden?
  • Anonym (Rut)
    EpicF skrev 2025-06-22 11:26:46 följande:
    Så ts överskrift är fel? Jag svarade på ts fråga; ja, hon måste betala dvs försörja sina barn. Fram tills de är vuxna (19, om de gått ut gymnasiet i normaltid och längst till 21 om de fortfarande för gymnasiet. 18 år om de väljer att inte förstå gymnasiet).

Och ja, ts måste fortfarande bidra till sina barns försörjning även när de är hos sin pappa. 

Sina barns försörjning. Inte deras pappas semester, det får han stå för. 
    Jaha men då förstår jag. Du läste bara rubriken. Vi andra läste hela ts inlägg och förstod därmed vad det var hon faktiskt undrade. Därför dina svar var så obegripliga. 
  • Ghost999112

Jag är själv ensamstående. Men inte kräver jag mitt ex på pengar om jag vill ha semester med mina barn. Vilka dumheter. Ska man betala om de ska ut och äta på restaurang också då. Nää skärp er nu.

• Anonym (Wer)

Vill man åka iväg och hitta på något med sina barn så står man för det själv. 

Sen tycker jag personligen att man som förälder hittar på något med sina barn på semestern/lediga dagar på sommaren. 

Mina barns pappa hittade aldrig på något med barnen när han hade dem vilket gjorde att de inte trivdes att vara hos honom. 

• EpicF
    Anonym (Rut) skrev 2025-06-22 12:34:30 följande:
    Jaha men då förstår jag. Du läste bara rubriken. Vi andra läste hela ts inlägg och förstod därmed vad det var hon faktiskt undrade. Därför dina svar var så obegripliga. 
    Det gjorde jag med. 
  • Anonym (Lille skutt)

Men gud vad många konstiga svar i tråden. Jag tycker att du ska lyssna på din magkänsla i det hela. 

Ett sätt kan ju vara att vända på det: har du eller skulle du själv be om pengar av ditt ex för att åka på semester med barnen på egen hand?

Jag tycker att det låter mycket märkligt att han bokat semester på datum som du inte godkänt, och kräver dig på pengar utan att ni diskuterat det i förväg. Jag ser inget egentligt fel med att man som förälder kan bidra med en peng - men då ska det ju finnas en gemensam diskussion och planering. Det är väl kanske inte så att ekonomin är supergod om man är sjukskriven heller, och det hade ju känts riktigt futtigt om ni inte har råd med någon rolig aktivitet när barnen är hos dig för att du ska sponsra pappans semester? 

Inför framtida lov och ledigheter kan det ju vara bra att gemensamt bestämma vad som gäller. Tex inga inbokningar på varandras veckor, man står för eventuella semestrar själv osv osv. 

Lycka till nu, och hoppas ni får en mysig ledighet ihop!

• Queen81

Nejnejnej! Klart att inte du ska betala för deras semester! Så otroligt dumt så det nästan känns som ett skämt. Han har valt att göra detta, då är det han som betalar. När du hittar på något med barnen så är det du som betalar.

• Anonym (H)

Så jävla fräckt att boka på din vecka, skulle inte förvåna mig om han gjorde det med vilje. 

Nej, du ska inte betala. Du betalar när du reser med barnen, han betalar när han reser med dem. Enkelt. 

• mari123

Absurt! Han planerar resan och betalar självklart vad det kostar! Ingen naturlag att barn ska gå på nöjesfält

• KimLinnefeldt

Vore det jag som var pappan så skulle jag möjligen erbjuda exet chansen att bidra, men absolut inte som ett seriöst förslag eller krav.

Hon skulle ju kunna ge barnen lite extra fickpengar för att det är sommarlov, om det känns bättre.

Men i grund och botten är det var och en som betalar för sitt. Vad jag förstår så har han inte frågat TS om hon tycker att de ska göra vissa saker på semestern...

• Anonym (C)
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-23 16:32:08 följande:

Vad jag förstår så har han inte frågat TS om hon tycker att de ska göra vissa saker på semestern...

OCH bokat på hennes vecka.
  • Fliselisan

Tycker det är en självklarhet att var och en betalar för sin egen semester med barnen.

Att dela på kostnader kring barnen handlar om andra saker, kan vara träningsavgifter, större inköp som tex moped etc, om man nu VILL dela på det och köpa en moped tillsammans. 

Även om inte TS ska åka någonstans behöver hon väl en egen semesterkassa för sånt som kostar kring barnen.

Svar på tråden Skyldig att betala för mina barn?