• Anonym (Vård och omsorg)

Språkkraven måste höjas!

Som arbetsskadad under rehabilitering, med dålig hälsa och ekonomi samt en gammal dement mamma på ett äldreboende så har jag under många år haft omfattande kontakter med personal inom vård och omsorg.

Väldigt många av dessa har inte svenska som modersmål och har bristande kunskaper i svenska, allt från lindriga till grava brister.
    De blir allt fler med invandring.

När jag googlar på detta visar det sig att språkkraven inte har ändrats till en lägre nivå, men de är otydliga och man gör alldeles för mycket undantag. Man får t.o.m. bidrag för att anställa dessa som inte ens borde ha jobbet, med syftet att de genom arbetet ska bli bättre på svenska.
    Tanken är god, men det är de som behöver vård och omsorg samt deras anhöriga som får lida för det och det är ansvarslöst av svenska myndigheter.

Det måste bli en skärpning på detta område.
    Leder det till större arbetslöshet bland invandrade så måste det lösas genom att ge bättre studiemöjligheter och stimulans för att läsa svenska, istället för att stimulera den raka motsatsen, som icke förvånande också ger motsatt effekt än den önskade.

• Svar på tråden Språkkraven måste höjas!
  • Anonym (Hemskt)
    Tow2Mater skrev 2025-06-28 20:35:30 följande:
    Det kan ju vara del av SFIn från dag ett.
    Vi har ingen bra SFI i Sverige och det handlar inte om att lärarna är dåliga 
    Anonym (Vård) skrev 2025-06-28 20:23:06 följande:
    Hur fick du ihop den tolkningen?
    Du svarade att det inte fanns tillräckligt många svenska sökande på mitt inlägg där jag skrev att man främst borde anställa de som har rätt kompetens (inkl språk) istället för att subventionera anställning av de som inte har tillräcklig kompetens.
    Den meningen antyder att bara svenskar har tillräckligt bra svenska medan 100 % av invandrade har otillräcklig svenska. Hur tänkte du där?
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-28 20:31:58 följande:

Fortfarande har väl ingen i tråden ifrågasatt övrig kompetens - bara språket. eller?

Det finns inlägg här som beskriver en bristande kompetens även på andra områden än språket.
  • Lynx123
    Anonym (Vård och omsorg) skrev 2025-06-28 20:08:50 följande:

Det är märkligt... under pandemin var man stenhårda med kravet på vaccination för vård- och omsorgspersonal. Anti-vaxxare fick gå. Men när det gäller språk kan man inte ställa krav....

Du kan väl ändå inte jämföra en person med dåliga språkkunskaper med en som medvetet väljer att utsätta andra för en potentiellt dödlig smitta?
    Lynx123 skrev 2025-06-28 23:05:19 följande:
    Du kan väl ändå inte jämföra en person med dåliga språkkunskaper med en som medvetet väljer att utsätta andra för en potentiellt dödlig smitta?
    Visst kan jag det. Språkbrist inom vården innebär också risker som potentiellt kan vara dödliga och det är ett medvetet val.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-28 20:15:03 följande:
    Vad jag vet har ingen i tråden ifrågasatt yrkeskapaciteten, bara språkkunskaperna.
    Dock - har du inte språket så hjälper det ju inte vilken utbildning du har i yrket om du inte kan kommunicera med dina patienter så att de förstår och känner sig trygga.
    En annan sida av myntet är att många som inte kan svenska kan råka illa ut på jobbet. Kanske de skadar sig eller behöver akut hjälp och kan inte göra sig förstådda och be om hjälp.
    Inte alls ovanligt i t.ex städbranschen.
    Vem vill vara ansvarig arbetsgivare i det fallet?
    Men du tror väl ändå inte att invandrarna i äldreomsorgen som inte kan svenska har utbildning i yrket? De har vare sig yrkesutbildning , kapaciteten eller språkkunskaperna. Många av dem har inte ens en god grundutbildning, motsvarande svensk gymnasieskola. Eller ens grundskola. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-28 20:31:58 följande:

Fortfarande har väl ingen i tråden ifrågasatt övrig kompetens - bara språket. eller?

Jag ifrågasätter kompetensen. Jag har prata med nyanlända  invandrare som arbetade både på äldreboende och i hemtjänsten och de hade inte någon form av vårdkompetens över huvud taget. De har ofta inte heller kunskap om hur man sköter ett hem, särskilt inte männen. 

De har oftast inte en ens en god grundutbildning.

• Anonym (Fd usk)

Jag och många med mig och lämnat vården, ett jobb som vi fullkomligt älskade, för vi orkar inte ta hand om både patienter/brukare och kollegor!! Man måste dubbelkolla precis allt, man kan inte delegera någonting, man kan inte lita på att kollegor gör sitt jobb för de fattar inte!!!!! De förstår inte de enklaste direktiven! De fån-ler, säger "Jaja" och drar iväg! Jag kan inte ta ansvar för precis allt och alla på min arbetsplats! "Utan invandrare gör ingen jobbet!". Det är precis tvärtom! Utan invandrare kommer fler åter söka sig till jobbet och det blir en fungerande arbetsplats igen, där alla samarbetar och drar sitt strå till stacken, utan att man dessutom har ansvar som babysitter åt folk som inte ens förstår skillnaden på en febertermometer och ett par trosor, som inte kan höger och vänster och som inte förstår skillnaden mellan diabetes och inte diabetes!

• Anonym (P)

"problemet" är ju att få som talar god svenska vill arbeta inom vård, och främst omsorg/äldreomsorg. Med goda eller mycket goda språkkunskaper kan du utbilda dig eller kvalificera din utbildning från hemlandet och få en bättre arbetsmiljö. Där klämmer skon; många tidigare engagerade och duktiga orkar inte längre med schema och belastningen.

Efter tio år inom just omsorgen är jag på väg bort. Jag tyckte verkligen om mitt jobb, och har en högre utbildning inom det pedagogiska fältet. Men att utbilda mig öppnade också andra ögon i takt med att jag får sämre och sämre schema, mer att göra och grupper där kommunikationen brister både pga språk och engagemang. Att som grädde på moset ta samtal med missnöjda anhöriga och förstå precis varför kritiken kommer ifrån gör mig tokig. I slutändan är det omsorgstagare som kommer i kläm, och jag har sett så mycket dysfunktionella verksamheter att jag har magsår.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Fd usk) skrev 2025-06-29 14:26:34 följande:

Jag och många med mig och lämnat vården, ett jobb som vi fullkomligt älskade, för vi orkar inte ta hand om både patienter/brukare och kollegor!! Man måste dubbelkolla precis allt, man kan inte delegera någonting, man kan inte lita på att kollegor gör sitt jobb för de fattar inte!!!!! De förstår inte de enklaste direktiven! De fån-ler, säger "Jaja" och drar iväg! Jag kan inte ta ansvar för precis allt och alla på min arbetsplats! "Utan invandrare gör ingen jobbet!". Det är precis tvärtom! Utan invandrare kommer fler åter söka sig till jobbet och det blir en fungerande arbetsplats igen, där alla samarbetar och drar sitt strå till stacken, utan att man dessutom har ansvar som babysitter åt folk som inte ens förstår skillnaden på en febertermometer och ett par trosor, som inte kan höger och vänster och som inte förstår skillnaden mellan diabetes och inte diabetes!

Ok, jag var ju blåögd nog att tro att det skulle finnas kompetenskrav för att ö.h.t kunna bli anställd även om man är språksvag. 
    Man undrar verkligen var du jobbat, vilken arbetsgivare som tillåter den nivån.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (P) skrev 2025-06-29 14:28:10 följande:

"problemet" är ju att få som talar god svenska vill arbeta inom vård, och främst omsorg/äldreomsorg. Med goda eller mycket goda språkkunskaper kan du utbilda dig eller kvalificera din utbildning från hemlandet och få en bättre arbetsmiljö. Där klämmer skon; många tidigare engagerade och duktiga orkar inte längre med schema och belastningen.

Efter tio år inom just omsorgen är jag på väg bort. Jag tyckte verkligen om mitt jobb, och har en högre utbildning inom det pedagogiska fältet. Men att utbilda mig öppnade också andra ögon i takt med att jag får sämre och sämre schema, mer att göra och grupper där kommunikationen brister både pga språk och engagemang. Att som grädde på moset ta samtal med missnöjda anhöriga och förstå precis varför kritiken kommer ifrån gör mig tokig. I slutändan är det omsorgstagare som kommer i kläm, och jag har sett så mycket dysfunktionella verksamheter att jag har magsår.

Anställ svenskar istället för invandrare ? 

Massor av svenskar som söker får inte jobben för de går till dem som får olika bidrag. För att de är nyanlända invandrare som står långt ifrån arbetsmarknaden. 

Offra inte våra gamla för att ge nyanlända jobb de inte har kompetens för.

Vi kommer alla att bli gamla, kom ihåg det. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-29 14:35:32 följande:
    Ok, jag var ju blåögd nog att tro att det skulle finnas kompetenskrav för att ö.h.t kunna bli anställd även om man är språksvag. 
    Man undrar verkligen var du jobbat, vilken arbetsgivare som tillåter den nivån.

Inom äldreomsorg finns inga kompetenskrav alls idag. Tvärtom anställs de med minst kompetens och sämst språkkunskaper, just för att de står långt från arbetsmarknaden och därför får man höga bidrag för att anställa dem. 

Har du varit på ett särskilt boende på sista tiden?
    Eller träffat äldres hemtjönstassistenter?

• Anonym (P)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-29 14:40:17 följande:

Anställ svenskar istället för invandrare ? 

Massor av svenskar som söker får inte jobben för de går till dem som får olika bidrag. För att de är nyanlända invandrare som står långt ifrån arbetsmarknaden. 

Offra inte våra gamla för att ge nyanlända jobb de inte har kompetens för.

Vi kommer alla att bli gamla, kom ihåg det. 

Och vi alla vill nog hålla tills vi blir gamla. Citerade du fel? Eller hur ska jag tolka ditt svar? Som att jag ska hålla mig kvar för annars offrar jag "våra gamla" när jag känner att arbetsgivaren/mitt uppdrag blir alltmer omöjligt? 

Ordet du söker är "budget" och "politiska beslut". Samt att sanningen är att få svenskar faktiskt söker jobb inom omsorgen, snarare än att projektanställda invandrare har gräddfil. Socialstyrelsen har vissa krav på utförare och anställdas kompetens också.
     Har man språket kan man göra annat, ha en sundare arbetsmiljö och hålla tills pensionen. 

(Jobbar inte inom just äldreomsorgen, så jag offrar inga gamla med att värna om mig själv)
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (P) skrev 2025-06-29 15:11:57 följande:
    Och vi alla vill nog hålla tills vi blir gamla. Citerade du fel? Eller hur ska jag tolka ditt svar? Som att jag ska hålla mig kvar för annars offrar jag "våra gamla" när jag känner att arbetsgivaren/mitt uppdrag blir alltmer omöjligt? 

Ordet du söker är "budget" och "politiska beslut". Samt att sanningen är att få svenskar faktiskt söker jobb inom omsorgen, snarare än att projektanställda invandrare har gräddfil. Socialstyrelsen har vissa krav på utförare och anställdas kompetens också.
     Har man språket kan man göra annat, ha en sundare arbetsmiljö och hålla tills pensionen. 

(Jobbar inte inom just äldreomsorgen, så jag offrar inga gamla med att värna om mig själv)

Det var ingen kritik mot dig.
    Absolut inte.
    Felaktig citering om det uppfattas så. 

Jag menar att många inte bryr sig om hur dåligt det är i äldreomsorgen för de bryr sig inte om de äldre. 

Du skall ju inte behöva offra dig för att man tar dåliga beslut.

Jag vet inte hur det skall kunna bli bättre, För ingen verkar ta de äldres situation på allvar .  Det verkar som att vi har ett förakt mot äldre i Sverige.

Anonym (P) skrev 2025-06-29 14:28:10 följande:

Nej, det är inte där skon klämmer. De bristande språkkunskaperna ska inte skyfflas in under någon matta utan det är där man ska sätta in åtgärderna.
  • Anonym (P)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-29 17:19:51 följande:

Det var ingen kritik mot dig.
    Absolut inte.
    Felaktig citering om det uppfattas så. 

Jag menar att många inte bryr sig om hur dåligt det är i äldreomsorgen för de bryr sig inte om de äldre. 

Du skall ju inte behöva offra dig för att man tar dåliga beslut.

Jag vet inte hur det skall kunna bli bättre, För ingen verkar ta de äldres situation på allvar .  Det verkar som att vi har ett förakt mot äldre i Sverige.

Helt enig. Jag upplever en stark försämring inom LSS, och det är inte i närheten av hur illa äldreomsorgen är (ännu). Mina åldrande föräldrar är en stress för jag vill inte sätta dom på boende (vet ju hur det kan vara på ett LSS-boende med dåligt bemötande, oengagerad personal, personalbrist, slarv....). Vår personaltäthet är högre än äldreomsorgen ändå, och så även budgeten (ännu). Mycket personal har passerat som själva borde bo på boende. Rekryteringssvårigheterna märks.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Språkkraven måste höjas!