• Anonym (AndraBarnet)

Bf Mars 2026 🌸

Hej,

Jag har precis plussat och om allt går bra så väntar jag den lille i början av Mars. Fler med bf i Mars som vill följas åt? 🤗

• Svar på tråden Bf Mars 2026 🌸
  • Anonym (...)

Undrar även om fler här inne så här mot slutet upplever att bebisen rör sig på annat sätt? Typ förflyttar sig och inte sparkar.

• Anonym (AndraBarnet)
    Anonym (...) skrev 2026-03-11 17:26:47 följande:
    Kan man vara öppen utan att det betyder att man ska föda?
    Ja det verkar som att omföderskor kan gå öppna 2-3-4 cm under veckor innan förlossning startar. Kanske går snabbare när man väl är igång på grund av det men vet inte? Läste att man får stanna på förlossningen vid 5-8 cm, som förstagångs är det 3-4 tror jag.

Min första förlossning var jag 1cm öppen några dagar innan och så öppnades det succesivt till 2 sen 2,5 och när jag kom in för igångsättning bf + 10 var det 3-4 cm och utan värkar, sedan med lite dropp så kom bebisen på 2,5 h från första värk 😬

Är säkert väldigt olika, för olika personer hur mycket man öppnar sig i förväg osv. Kan komma bebis samma dag som man var 1cm också, så det verkar inte säga så mycket utan att det mer är värkarna som avgör!
  • Anonym (AndraBarnet)
    Anonym (...) skrev 2026-03-11 17:27:52 följande:

Undrar även om fler här inne så här mot slutet upplever att bebisen rör sig på annat sätt? Typ förflyttar sig och inte sparkar.

Känner exakt samma, beror nog på att det blir så trångt för dem i slutet 🙈 
  • Hejåhoj
    Anonym (AndraBarnet) skrev 2026-03-11 17:03:15 följande:
    Vad spännande med ?pojkmage? & höga hjärtslag! Har du gjort något mer test av myter kring kön? ☺️

låter som att kroppen förbereder sig! Så häftigt att kroppen och bebisen jobbar på lite då och då för att tillslut bli helt redo 🥹

Ja precis, ska bli kul sen med alla som gissat vad det blir 😆😅 Nej jag har försökt å inte tänka så mycket på det utan hållt fokus på att det är en grabb haha 
    Ja det är jättehäftigt!! 

jasså kan man vara lite öppen ett tag utan att det händer nå, är så mycket man inte vet 😅 Har du nå tips på hur man inte ska bli nervös eller stressad av när det ska sätta igång som förstföderska?😄

• Hejåhoj
    Anonym (...) skrev 2026-03-11 17:25:07 följande:
    På mig har det också försvunnit men märkt att det kommer främst när jag ätit. Och ja bebisen trycker nog på överallt men jag har dock ingen så kallad mensvärk än.
    Det med olika studier litar jag inte så mycket på 😅 sägs att de som bär en flicka får ful hy men min är fortfarande fin och spytt har jag inte heller gjort osv. Börjar känna mig redo men lite småfix har jag kvar. Om natten kan jag också känna som ilningar osv men som sagt ingen mensvärk. Hoppas allt går bra i vilket fall!

Jaha jaadu är ju så svårt å veta.. tänker och känner ju hur trångt det är för bebisen i magen nu, är säkert allt möjligt den trycker på som du skriver 😅 
    nä litar inte heller på studier, tänker att hur sjutton kan till exempel magen se annorlunda ut beroende på att det är en kille eller tjej?!😝 haha ja det låter ju bra konstigt det å! 
    ja samma här, ska packa om skötväskan och bb-väskan men annars letar jag saker att göra om dagarna när jag inte sover haha! 
    känns olustigt på ett vis att få krämpor på natten men försöker att inte bli nervös över det!

• Jenam248
    Anonym (AndraBarnet) skrev 2026-03-11 19:52:07 följande:
    Ja det verkar som att omföderskor kan gå öppna 2-3-4 cm under veckor innan förlossning startar. Kanske går snabbare när man väl är igång på grund av det men vet inte? Läste att man får stanna på förlossningen vid 5-8 cm, som förstagångs är det 3-4 tror jag.

Min första förlossning var jag 1cm öppen några dagar innan och så öppnades det succesivt till 2 sen 2,5 och när jag kom in för igångsättning bf + 10 var det 3-4 cm och utan värkar, sedan med lite dropp så kom bebisen på 2,5 h från första värk 😬

Är säkert väldigt olika, för olika personer hur mycket man öppnar sig i förväg osv. Kan komma bebis samma dag som man var 1cm också, så det verkar inte säga så mycket utan att det mer är värkarna som avgör!
    Det är så annorlunda det där. Med min första son började värkarna ca 19 på kvällen. Vattnet gick hemma vid 03 och när vi kom in till sjukhuset vid 04 så var jag öppen typ 4-6 cm. Minns inte riktigt. Var helt öppen, 10 cm, typ 6 timmar senare och 4 timmar efter det fick det bli kejsarsnitt för man får inte vara helt öppen i mer än 4 timmar pga infektionsrisk. Och jag fick aldrig några krystvärkar. Tog 20 timmar från första värken till sonen var ute.

Med andra sonen började värkarna 07 och gjorde riktigt ont direkt. Var på sjukhuset kl 08 och var 1cm öppen! Snacka om besvikelse. Men fick stanna kvar ändå. Typ en timme efter tog det hål på hinnan och 2-3 timmar senare var jag 10 cm öppen. En timme efter det kom krystvärkarna och ytterligare en timme senare var han ute. Tog totalt ca 8 timmar från första värken till han var ute.

Med tredje nu, har 2,5v till BF, vet jag inte om jag öppnat mig något men har haft mycket sammandragningar och nu börjar de göra lite ont emellanåt. Så hoppas det betyder att jag också håller på att öppna mig och att det går rätt snabbt på sjukhuset sedan (men inte för snabbt!).

Har gjort hinnsvepning med båda tidigare och bokat in det nu också. Och har för mig att de sagt båda gångerna att tappen inte varit redo så de har inte kunnat göra hinnsvepningen som man ska, men de har gjort det de kunnat och irriterat hinnorna lite och hoppas det skulle hjälpa. Sen så har det satt igång inom en halv dag och 1,5 dagar efter för mig ändå.

Usch, nu kom jag att tänkta på när de kollar om man är öppen. Har inte varit en rolig upplevelse för mig, någon annan som tycker att det varit obehagligt eller är det bara jag som träffat hårdhänta barnmorskor? Vill inte skrämma upp någon förstföderska för det kanske bara ät jag, men de tar verkligen i när de spänner ut fingrarna för att mäta. Går ju fort, men ändå... Hinnsvepningarna däremot har inte känts ett smack.
  • Anonym (AndraBarnet)
    Hejåhoj skrev 2026-03-11 21:00:01 följande:

Ja precis, ska bli kul sen med alla som gissat vad det blir 😆😅 Nej jag har försökt å inte tänka så mycket på det utan hållt fokus på att det är en grabb haha 
    Ja det är jättehäftigt!! 

jasså kan man vara lite öppen ett tag utan att det händer nå, är så mycket man inte vet 😅 Har du nå tips på hur man inte ska bli nervös eller stressad av när det ska sätta igång som förstföderska?😄

Fattar! Så spännande, jag testade lite olika myter på skoj även om det omöjligt kan stämma och fick 50/50 haha 😂 

Vad känns mest nervöst? Är det just att inte veta när tillfället är som det drar igång på riktigt? å något speciellt i det?

Tror det är nervöst oavsett hur många gånger man gått igenom det! Det jag tar med mig från förra är att försöka acceptera att jag inte har någon kontroll och försöka vila så mycket som möjligt - se det positiva med att det inte blev den här dagen heller för ?då hann jag ju? osv. Sen det jag kan ha kontroll över som lugnar mig, typ att väskan är packad, färdväg är klar & att jag har tänkt igenom lite olika scenarios som kanske inte kommer inträffa men ger mig en känsla av lite kontroll av situationen 😅 och att man blir redo när man behöver vara redo & allra oftast går allt bra, även de vänner där det blivit tuffare förlossningar så har det ändå gått bra och de har kunnat de tillbaka på de5 som positivt i efterhand! 

Jag är mest taggad nu, det är en så häftig upplevelse att ha gått igenom så längtar efter att vara i det igen ☺️
  • Karinnirak

Vår dotter föddes med planerat snitt idag och allt gick bra. Läkaren ropade direkt när de hjälpte henne ut att det skulle ha blivit akut snitt ändå om vi provat vaginalt då det var en knut på navelsträngen. Det kändes väldigt skönt att höra att vi fattat rätt beslut och fick ta emot henne under trygga former. 

Hon föddes i 39+3, 3435 g och 49 cm ♥️

• Anonym (AndraBarnet)
    Karinnirak skrev 2026-03-12 22:33:50 följande:

Vår dotter föddes med planerat snitt idag och allt gick bra. Läkaren ropade direkt när de hjälpte henne ut att det skulle ha blivit akut snitt ändå om vi provat vaginalt då det var en knut på navelsträngen. Det kändes väldigt skönt att höra att vi fattat rätt beslut och fick ta emot henne under trygga former. 

Grattis till er dotter! 🌸 Vad skönt att allt gått bra och att det kändes bra och tryggt, vilken tur att ni tog det beslutet!

Mys på i bebisbubblan ☺️
  • Jenam248
    Karinnirak skrev 2026-03-12 22:33:50 följande:

Grattis! Kul med mer bebisar i tråden! Nu längtar jag ännu mer efter min egen. Vill också vara i bebisbubblan och bara krama och pussa och kela med min bebis.

Fråga dock, hur hade de vetat att det behövts snitt pga knuten om du försökt vaginalt? Är det att navelsträngen hade spänts och flödet till bebisen då syoppats så de hade märkt det på bebisens hjärtljud, eller vad? Mest nyfiken. Och fascinerande att bebisen kunnat slå knut på sin egen navelsträng. Det är lite av en rädsla jag har  att den ska trassla in sig i navelsträngen men min barnmorska sa att de brukar reda ut det där själva...
  • Siripiri

I onsdags kom vår gosse tidigt på morgon efter att ha börjat få förvärkar på morgonen under tisdagen. Blev en förlossning utan epidural som planerat då jag ville vara/föda i vattnet, men pga avvikande CTG (som sedan visade sig inte vara något) fick lämna badet sista 50min. Kändes som att jag hade krystvärkar i två timmar, men enligt journalen bara typ en timma. Körde lustgas från när jag klev in i badet vilket var 2,5h totalt, så skönt att veta att fyra andetag sen var det värsta över i värken. Tyckte inte den hade så mycket snurreffekt på mig😁 Fick en liten 1-gradig bristning i kanten på slidmynningen och barnmorskan var superimponerad över mig som var förstföderska vilket jag verkligen tar med mig ☺️ Kändes ju som man sprätte upp hela klittan när huvudet var på väg ut, så var förvånad när hon sade jag bara fick en ytlig bristning. Gav min förlossningen en 9/10 poäng för det enda minuset var att inte få föda i vattnet. 

4130g, 52cm och kom 41+0 💙 

Nu ska man bara sig förbi det här stadiet av att ha gått från massa hormoner till väldigt lite. Gråtit väldigt mycket senaste dagarna och blir inte bättre av att bröstvårtorna brinner😅 Men har man bestämt sig för att amma så är det bara kriga på, alla säger att det är värt de. Ska testa amningsnapp idag 🤘🏼 

Kram på er alla 💕 

• Jenam248
    Siripiri skrev 2026-03-15 09:41:23 följande:

I onsdags kom vår gosse tidigt på morgon efter att ha börjat få förvärkar på morgonen under tisdagen. Blev en förlossning utan epidural som planerat då jag ville vara/föda i vattnet, men pga avvikande CTG (som sedan visade sig inte vara något) fick lämna badet sista 50min. Kändes som att jag hade krystvärkar i två timmar, men enligt journalen bara typ en timma. Körde lustgas från när jag klev in i badet vilket var 2,5h totalt, så skönt att veta att fyra andetag sen var det värsta över i värken. Tyckte inte den hade så mycket snurreffekt på mig😁 Fick en liten 1-gradig bristning i kanten på slidmynningen och barnmorskan var superimponerad över mig som var förstföderska vilket jag verkligen tar med mig ☺️ Kändes ju som man sprätte upp hela klittan när huvudet var på väg ut, så var förvånad när hon sade jag bara fick en ytlig bristning. Gav min förlossningen en 9/10 poäng för det enda minuset var att inte få föda i vattnet. 

Nu ska man bara sig förbi det här stadiet av att ha gått från massa hormoner till väldigt lite. Gråtit väldigt mycket senaste dagarna och blir inte bättre av att bröstvårtorna brinner😅 Men har man bestämt sig för att amma så är det bara kriga på, alla säger att det är värt de. Ska testa amningsnapp idag 🤘🏼 

Kram på er alla 💕 

Grattis! Skönt att höra att du fick en positiv upplevelse. Och 4,1 kg känns stort så tur att du fick lite skador och klarade det utan epidural.

Jag har kört med Medela amningsvårtskydd, om det är det du menar, med båda mina bbarn.Har funkat kanon. För de första veckorna har varit hemska för mig. Så fort bebisen sugit tag så har det gjort så ont! Sen så har de blött och fastnat i bh inlägget. Häller bara att få in snitsen för att sätta på dem men det lär man sig dnart. Men efter ca 2 veckor har det bra sen har jag inte haft någon känsel i bröstvårtorna tills barnen slutat amma. Så om man är orolig för att det inte känns naturligt med ett skydd så är det ju bara en kort period i början de är bra. Eller när bebisen börjar bitas sen...

Kan också rekommendera Medelas vårtskydd som jag att bröstvårtorna får vila emellan amningarna. Om du har en stark sugare som jag haft. Säg till om du vill ha länkar till vad jag menar.

Lycka till med bebis nu! 14 dagar kvar för mig idag.. 
  • Hejåhoj
    Anonym (AndraBarnet) skrev 2026-03-11 23:06:12 följande:
    Fattar! Så spännande, jag testade lite olika myter på skoj även om det omöjligt kan stämma och fick 50/50 haha 😂 

Vad känns mest nervöst? Är det just att inte veta när tillfället är som det drar igång på riktigt? å något speciellt i det?

Tror det är nervöst oavsett hur många gånger man gått igenom det! Det jag tar med mig från förra är att försöka acceptera att jag inte har någon kontroll och försöka vila så mycket som möjligt - se det positiva med att det inte blev den här dagen heller för ?då hann jag ju? osv. Sen det jag kan ha kontroll över som lugnar mig, typ att väskan är packad, färdväg är klar & att jag har tänkt igenom lite olika scenarios som kanske inte kommer inträffa men ger mig en känsla av lite kontroll av situationen 😅 och att man blir redo när man behöver vara redo & allra oftast går allt bra, även de vänner där det blivit tuffare förlossningar så har det ändå gått bra och de har kunnat de tillbaka på de5 som positivt i efterhand! 

Jag är mest taggad nu, det är en så häftig upplevelse att ha gått igenom så längtar efter att vara i det igen ☺️

Tack för ett sånt bra svar, det lugnade mig lite mer😊 Jag tycker nog det är lite jobbigt att verkligen inte veta när det drar igång å att när det väl drar igång ska göra direkt jätteont så man inte ens får en chans att vänja sig! Sedan  den praktiska delen att min sambo helst ska vara hemma då och att vi hinner dit, har runt två timmar till bb. Men som du säger, att för det mesta så går allting bra och oavsett så löser sig allting och det är det jag försöker förlita mig på. Sedan att det är bara ringa förlossningen när det väl börjar hända något så hjälper dem en att ta beslut i hur man borde göra , (främst för det är så långt också). 

Kul att höra att du är taggad, det gör mig lite taggad också🥳 Men också det börjar bli så tungt å svårt å sova alls och känner mig ständigt trött och blir lätt yr nu!

• Siripiri
    Jenam248 skrev 2026-03-15 23:01:04 följande:
    Grattis! Skönt att höra att du fick en positiv upplevelse. Och 4,1 kg känns stort så tur att du fick lite skador och klarade det utan epidural.

Jag har kört med Medela amningsvårtskydd, om det är det du menar, med båda mina bbarn.Har funkat kanon. För de första veckorna har varit hemska för mig. Så fort bebisen sugit tag så har det gjort så ont! Sen så har de blött och fastnat i bh inlägget. Häller bara att få in snitsen för att sätta på dem men det lär man sig dnart. Men efter ca 2 veckor har det bra sen har jag inte haft någon känsel i bröstvårtorna tills barnen slutat amma. Så om man är orolig för att det inte känns naturligt med ett skydd så är det ju bara en kort period i början de är bra. Eller när bebisen börjar bitas sen...

Kan också rekommendera Medelas vårtskydd som jag att bröstvårtorna får vila emellan amningarna. Om du har en stark sugare som jag haft. Säg till om du vill ha länkar till vad jag menar.

Lycka till med bebis nu! 14 dagar kvar för mig idag.. 

Nä han var ingen liten grabb, men jag är nästan 175 och Inte en petit modell och vägde själv 4360 när jag kom ut 😄

ja precis! frågan är om man ska köra dem på alla amningar under dagen eller ska man mixa upp det? Upplever att han nästan blir sämre på att greppa efter jag haft dem på under amningen. Idag har jag kört med amningsnappen på nästan alla amningar men tyvärr har smärtan på min högra bröstvårta ej blivit bättre. Började gråta innan, också för att bebis kändes otröstlig och tänkte att han åt rätt nyligen och trodde inte det var hunger utan kanske magen pga vi började med d-vitamindroppar igår. Men tutten hjälpte, som alltid 🤷🏽?♀️
    Vi har försökt rapa han för det ska man ju göra efter man använt amningsnapp, men vi får inte han till att rapa. 

Ja jag funderar på att köpa såna med! 

tack! ♥️  Ah kämpa på! hoppas du mår bra i din graviditet 🙌🏼

• Jenam248
    Siripiri skrev 2026-03-19 18:18:51 följande:

Nä han var ingen liten grabb, men jag är nästan 175 och Inte en petit modell och vägde själv 4360 när jag kom ut 😄

ja precis! frågan är om man ska köra dem på alla amningar under dagen eller ska man mixa upp det? Upplever att han nästan blir sämre på att greppa efter jag haft dem på under amningen. Idag har jag kört med amningsnappen på nästan alla amningar men tyvärr har smärtan på min högra bröstvårta ej blivit bättre. Började gråta innan, också för att bebis kändes otröstlig och tänkte att han åt rätt nyligen och trodde inte det var hunger utan kanske magen pga vi började med d-vitamindroppar igår. Men tutten hjälpte, som alltid 🤷🏽?♀️
    Vi har försökt rapa han för det ska man ju göra efter man använt amningsnapp, men vi får inte han till att rapa. 

Ja jag funderar på att köpa såna med! 

tack! ♥️  Ah kämpa på! hoppas du mår bra i din graviditet 🙌🏼

Jag körde skydden på alla amningar några dagar och sedan glesade jag ut det efterhand. Gick bra på dagarna men jobbigt på nätterna för de ska ju sköljas/tvättas emellan och det är man inte sugen på att gå upp och göra på natten. Så körde mest på dagarna och lät bli på nätterna. Har det börjar bli bättre för dig?

Jag har varit dålig på att rapa mina två tidigare, men de har inte haft behov av det som jag vet att vissa barn har. Får se hur nästa är, med tanke på att den hickar nästan dagligen, vilket de två tidigare aldrig gjorde, så kanske den har andra behov.

En vecka kvar nu, så nu ska jag börja göra lite saker som de säger kan sätta igång förlossningen. Typ gå i trappor, mer promenader, äta ananas, vila. Myter, men skadar ju inte nu när det börjar bli jobbigt :D Hinnsvepning inbokad på fredag, längtar och hoppas bebisen kommer snart!
  • Vallmo93
    Siripiri skrev 2026-03-15 09:41:23 följande:

Kram på er alla 💕 

Åh stort grattis till den lille gossen 😍💕 tänk att han är här nu!
  • Anonym (AndraBarnet)

Blev en liten lillasyster här! Gick över tiden några dagar och kände i princip ingenting, lite lätt molvärk vissa kvällar, men kroppen skötte tydligen hela latensfasen i bakgrunden. För från att vattnet gick tog det 15 min innan jag fick starka värkar. Ytterligare 30 min senare var hon ute 😅

Inte smält förlossningen helt ännu, men allt gick jättebra och alla mår bra så hade inte kunnat önska mig en bättre upplevelse egentligen! 

Hoppas att allt går och har gått bra för er 💜

Svar på tråden Bf Mars 2026 🌸