• Anonym (AndraBarnet)

Bf Mars 2026 🌸

Hej,

Jag har precis plussat och om allt går bra så väntar jag den lille i början av Mars. Fler med bf i Mars som vill följas åt? 🤗

• Svar på tråden Bf Mars 2026 🌸
  • Anonym (AndraBarnet)

Nu börjar det närma sig rejält! Någon kvar här inne? någon vars bebis kommit redan? 🥰

Har ni tagit reda på kön? Stämde det överens med hjärtljud (pojke under 140, flicka över 140)? Med andra myter, kinesiska kalendern?

Har inte kollat kön här, men hjärtslag på 130-135 så kanske är en pojk om man ska tro på myten! mycket sammandragningar och bebisen är fixerad så trycker en del nedåt.

Tiden går så himla fort! 

• Jenam248
    Anonym (AndraBarnet) skrev 2026-01-15 18:34:41 följande:

Nu börjar det närma sig rejält! Någon kvar här inne? någon vars bebis kommit redan? 🥰

Har ni tagit reda på kön? Stämde det överens med hjärtljud (pojke under 140, flicka över 140)? Med andra myter, kinesiska kalendern?

Har inte kollat kön här, men hjärtslag på 130-135 så kanske är en pojk om man ska tro på myten! mycket sammandragningar och bebisen är fixerad så trycker en del nedåt.

Tiden går så himla fort! 

Hej! Ingen bebis här än, men så mycket som den rör sig så kan man tro att den jobbar på utbryningsförsök! Sparkar flera gånger per dag och länge och hårt. Är bara i vecka 30 så långt kvar till 29 mars...

Har 3 pojkar sedan innan och de har båda legat över 140, så för mig har det varit tvärtom. Enligt min mamma hade även jag låga ljud och min bror höga. Men har också hört att det ska vara tvärtom, som du skriver. Men kanske min familj som är lite avig. Denna bebis ligger också runt 145, så blir spännande att se vad det blir! Jag tycker det känns som en tredje pojke...

Ser fram emot att bebisen ska åka ner lite och fixera sig, just nu har jag mest problem med halsbränna och emellanåt foglossning. Och att vara hungrig mem inte kunna äta då mycket, för det får inte plats. Och då har jag 10 veckor kvar! Vaknar också flera gånger på nätterna, så kroppen förbereder sig väl för att vakna för amning snart.

Kul att någon skriver i tråden, kan vi se om vi kan få liv i den nu i slutspurten?
  • Anonym (AndraBarnet)
    Jenam248 skrev 2026-01-15 22:17:33 följande:
    Hej! Ingen bebis här än, men så mycket som den rör sig så kan man tro att den jobbar på utbryningsförsök! Sparkar flera gånger per dag och länge och hårt. Är bara i vecka 30 så långt kvar till 29 mars...

Har 3 pojkar sedan innan och de har båda legat över 140, så för mig har det varit tvärtom. Enligt min mamma hade även jag låga ljud och min bror höga. Men har också hört att det ska vara tvärtom, som du skriver. Men kanske min familj som är lite avig. Denna bebis ligger också runt 145, så blir spännande att se vad det blir! Jag tycker det känns som en tredje pojke...

Ser fram emot att bebisen ska åka ner lite och fixera sig, just nu har jag mest problem med halsbränna och emellanåt foglossning. Och att vara hungrig mem inte kunna äta då mycket, för det får inte plats. Och då har jag 10 veckor kvar! Vaknar också flera gånger på nätterna, så kroppen förbereder sig väl för att vakna för amning snart.

Kul att någon skriver i tråden, kan vi se om vi kan få liv i den nu i slutspurten?

Haha känner igen mig, är som att bebisen försöker ta sig ut rakt igenom magen. 

okej vad spännande, tycker det är så kul med myter! Även om det kanske är 0% sanning i dem 😂 Jag har en grabb sedan innan och hjärtljuden vad 135 då så nu är det exakt samma/lite lägre.

I vecka 33 nu och bebisen har fixerat sig, men tycker magen är en stor hög boll bara än så länge, blir skönt när den sjunker lite sen så att det blir lättare att andas! 

Vad jobbigt med halsbränna, har du testat omperazol? Jag mådde illa och hade halsbränna tills vecka 30 så gått på illamåendetabletter + omperazol tills det och hjälpte en del, nu utan medicin (ta i trä).

Skulle vara roligt om fler hittar tillbaka, sista tiden kan ju vara lite blandad och kul att höra hur alla mår och sen när bebisarna börjar komma 👶🏼 

• HejAnon

Går in i vecka 31 idag och vid senaste besöket hos barnmorskan i vecka 27 sa hon att barnet hade fixerat sig nedåt redan. Så han ligger och sparkar och rör sig (har också känslan av att han försöker bryta sig ut ibland haha) och de små fötterna känns alltid i samma område eftersom han lagt sig "till rätta" nu. 

Mår bra förutom lite känningar av karpaltunnel-syndrom i händerna, är som jobbigast på nätterna men är även öm på dagarna. Tycker också det känns mer och mer att organen trycker uppåt mot revbenen eftersom livmodern tar allt mer plats. 

Det mesta är klart nu i form av vagn, skötbord, kläder och liknande. Bara lite småfix kvar, tycker det har varit riktigt roligt att förbereda allt! Känner mig ganska redo men samtidigt svårt att fatta att man kommer ha en liten bäbis att ta hand om inom några veckor bara! Skrattande

• Rosen3

Hej!

Kul att höra från er den sista tiden! Är i vecka 35 här och bebisen ligger med huvudet neråt. Har mått bra hela vägen fast har sedan några veckor tillbaka fått sjukt mycket sammandragningar. Har ni även börjat känna av lite i underlivet, tror det är foglossning. Fötterna har börjat ta stryk med, ha fått upp ca 11 kg totalt än sålänge. Nu börjar man längta till att träffa honom <3

• Jassan123
    Anonym (AndraBarnet) skrev 2026-01-15 18:34:41 följande:

Tiden går så himla fort! 

Vecka 34 (33+4)
    Vi väntar en liten flicka och hjärtat har varit över 140 för oss 🤭 Har en väldigt aktiv tjej i magen så ibland funderar jag också på om hon försöker bryta sig ut😅 
    Ligger med huvudet neråt så har tryck samt "stickningar" långt ner. 
    Nu är det inte långt kvar tills vi får träffa våra bebisar🥹 
  • Jenam248

Jag gick in i vecka 31 idag och bebisen gör fortfarande kullerbyttor. Tredje barnet och min BM sa att snart kanske den kan börja vända sig med huvudet neråt, men det kan lika gärna dröja...

Jag kör gaviscon för min halsbränna, funkar ok tycker jag. Fick omperazol i början, tror jag, för att hjälpa mot illamåendet men vet inte om det gjorde någon skillnad. .

Idag har jag varit på akupunktur! Känner av foglossning, speciellt på nätterna så gick första gången för en vecka sedan och inte känt av något alls på en vecka. Började känna det på nytt idag igen så hoppas dagens behandling tar bort det värsta kommande veckan igen. Även om det inte skulle funka så är jag glad för varje dag/vecka jag kan få som är smärtfri.

Har inte känt av sammandragningar än, som många av er, men det gjorde jag inte med de tidigare barnen heller. Då var det helt lugnt ändå fram till att det satte igång på riktigt. Får ta de små segrarna nu :)

Men börjar känna mig stor, men vet hur mycket större jag kommer bli. Man glömmer det så fort efter men nu börjar jag minnas hur det varit tidigare. Svårt att ta på strumpor, skor och att plocka upp saker från golvet är uteslutet... Skönt att det är vinter så man inte behöver raka benen så ofta :D. Men inte många veckor kvar nu, jag tänkte gå på föräldraledighet 2 veckor innan BF, som är 29 mars.

• Siripiri

Kul att se lite aktivitet i tråden igen☺️ Jag är i vecka 35 (34+3) och när jag var hos BM förra veckan, dagen innan vecka 34 hade bebis inte lagt sig neråt.. lite lagom stress kring de så har suttit på yogaboll här hemma, vart på benen och försökt sitta bra osv. Jag känner inga sparkar i revbenen som alla säger att man ska göra, men känner en bra bit ovanför i naveln oftast, innan kände jag alltid nere vid vänster höftben. Så hoppas han har vänt sig nu.. är 175 så tänker att han kanske har bra plats där inne och därför känner jag inte i revbenen? Någon med erfarenhet? Nytt BM besök den 3e. 

tror kanske jag haft lite sammandragningar i veckan? Magen har blev väldigt hård ett stund, utan att gjorde ont, känns bara obehagligt 😅 

• Anonym (...)
    Rosen3 skrev 2026-01-17 22:29:58 följande:

Hej!

Kul att höra från er den sista tiden! Är i vecka 35 här och bebisen ligger med huvudet neråt. Har mått bra hela vägen fast har sedan några veckor tillbaka fått sjukt mycket sammandragningar. Har ni även börjat känna av lite i underlivet, tror det är foglossning. Fötterna har börjat ta stryk med, ha fått upp ca 11 kg totalt än sålänge. Nu börjar man längta till att träffa honom <3

Känner också i underlivet. Betyder det att min bebis vill ut? Eller kan man ha så även 2 mån innan bf?
  • Monki19

Kul att läsa hur det går för er andra. Jag är i vecka 36 och bebisen ligger i säte. Väntar på att bli kallad för vändningsförsök. Blev chockad när barnmorskan sa att bebisens huvud fortfarande var uppåt 🥲 Så nu får vi se om det lyckas med vändning eller om det blir ett planerat snitt.

• Rosen3

Hej alla! Direkt från förlossningen här. Är i vecka 38 men fick plötsligt havandeskapsförgiftning så blev igångsättning. Så nu håller på att bli igångsatta vilket verkar ta sin lilla tid, men snart får vi träffa lillkillen efter alla år av väntan <3

• Jenam248

Kul att det händer saker här och att en bebis redan är på väg. Eller kanske kommit vid det här laget?

Jag var hos barnmorskan igår, har precis gått in i vecka 33. Bebisen ligger med huvudet neråt. Inte fixerad men liten risk att den vänder sig sa hon. Vi gjorde ändå en snabbkoll med ultraljud och hon visa huvud, rygg och ben/rumpa. Benen låg som en groda, inte lustigt att jag känner sparkar åt alla håll då. Försökte att inte titta alltför mycket mellan benen på bebisen, men är sååå nyfiken på om det är en pojke eller flicka. Låg en skugga precis över där, så såg ingenting. Eller betyder det att det inte var något att se? Tankarna snurrar med alla tecken på det ena och det andra.

Annars rör sig bebis för fullt, har ibland vänt sig med rumpan utåt och sparkar inåt på något organ, kan göra riktigt ont emellanåt. Har börjat bli lite förkyld, plus två barn redan som är superaktiva och fortfarande inte sover hela natten gör att jag är helt slut om dagarna. Igår hade jag noll energi till något när barnen kom hem. Var precis så jag orkade fixa mat, mannen tog disken när han kom hem och sedan spenderade jag kvällen å soffan. Och då sover jag ändå 2-3 timmar mitt på dagen varje dag (får kompensera jobbet för det i efterhand). Men känner mig som en sån dålig mamma till de andra två för jag är så tråkig. Knappt rörbar, trött, konstant halsbränna, irriterad och bara allmänt energilös.  Har inte heller gått upp i vikt de senaste 3 veckorna (men har övervikt till att börja med) så det är väl inte lustigt om man är energilös om bebisen tar all energi man får i sig. 7,5 veckor kvar, hua hua. Kommer nog gå på föräldraledighet redan vid månadsskiftet feb/mars tror jag. Vila upp mig ordentligt innan förlossningen, som jag längtar till nu. Börjar känna mig klar med att vara gravid...

• Anonym (Tillskott)
    Dragningskraft skrev 2026-02-05 01:12:34 följande:

Hej. När barnet fixerar sig. Rör den sig mindre? Och hur känns sammandragningar för er?

Jag har bf i februari, om två veckor. Bebisen ska vara fixerad sedan ett par veckor men rörelserna har absolut inte minskat. Jag känner henne mer nu än tidigare, antagligen då hon är större och starkare nu. Det är ju huvudet som är fixerat, inte armar och ben. Jag känner också hur hela rumpan och ryggen kan trycka ordentligt. 

Minskade fosterrörelser är alltid en anledning till att kontakta vården. Rörelserna ska inte minska mot slutet av graviditeten. 

Mina sammandragningar kan gå obemärkta, och att jag råkar märka att magen blivit stenhård. Det kan också kännas som att magen drar ihop sig och att det spänner. Det är inte smärtsamt, men beroende på om jag är stillasittande eller på promenad så kan det upplevas olika .

• Siripiri
    Rosen3 skrev 2026-02-04 16:17:15 följande:

Hej alla! Direkt från förlossningen här. Är i vecka 38 men fick plötsligt havandeskapsförgiftning så blev igångsättning. Så nu håller på att bli igångsatta vilket verkar ta sin lilla tid, men snart får vi träffa lillkillen efter alla år av väntan <3

Ojda! Lycka till ♥️ 
  • Karinnirak

Jag är i vecka 36 nu och ska föda med planerat snitt den 22 mars, om det inte skulle komma igång spontant innan dess. Gud så långsamt det går nu på slutet?

• HejAnon
    Karinnirak skrev 2026-02-11 22:42:34 följande:

Jag är i vecka 36 nu och ska föda med planerat snitt den 22 mars, om det inte skulle komma igång spontant innan dess. Gud så långsamt det går nu på slutet?

Ja nu börjar det gå lite långsamt. Och det börjar bli tyngre och jag har blivit väldigt trött om dagarna. Ibland vaknar jag typ 05 och kan inte somna om, då vet jag att det blir att sova under dagen sen för att orka. 

En annan sak som kommit senaste dagarna är ett starkt behov av att boa hemma. Jag vill riva ut ALLT och organisera och slänga sånt jag numera upplever som onödigt skräp Glad Har bf 28 mars så har ju några veckor på mig att leva ut det där och få ordning på allt. Stackars fästmannen som får se hur prylarna skickas rakt in i förrådet... 
  • Anonym (AndraBarnet)
    Rosen3 skrev 2026-02-04 16:17:15 följande:

Hoppas allt har gått bra! 🌸
  • Jenam248

Snart bara 6 veckor kvar för mig. Har börjat få lite sammandragningar, vilket jag inte fått med de andra två barnen. De gör inte ont, bara att magen blir som en basketboll och jag måste vänta ut sammandragningen innan jag reser på mig eller rör mig. Läste att det kan vara bra med sammandragningar, att ju mer sådana man får tidigt desto mer rör sig bebisen neråt och det gör att förlossningen går snabbare sen. Får hoppas det är sant. Positivt är ju också att de verkar hjälpa tarmarna, så är inte lika förstoppad längre :)

Sedan har bebisen börjat hicka massor. Med mina två andra barn haickade ingen av dem särskilt mycket, jag tror jag kände det kanske 2-3 med första sonen. Den här bebisen hickar minst varje dag, ibland flera ggr per dag. Lite mysigt, får se om hen hickar mer när den kommer ut sen me :)

Börjar också få mer foglossning i insida lår, som jag inte hade med de andra två. Lite roligt hur det kan skilja sig mellan graviditeter.

Men nu har vi inte långt kvar, ser fram emot att det ska börja komma uppdateringar med födda bebisar snart :)

Svar på tråden Bf Mars 2026 &#x1F338;