• Anonym (AndraBarnet)

Bf Mars 2026 🌸

Hej,

Jag har precis plussat och om allt går bra så väntar jag den lille i början av Mars. Fler med bf i Mars som vill följas åt? 🤗

• Svar på tråden Bf Mars 2026 🌸
  • Skuggviol
    Hejåhoj skrev 2025-10-21 06:48:03 följande:

Idag är jag i v18+0, men är en osäker om jag känner livmodern eller nån kant som det står överallt att man ska känna.. har blivit smalare men samtidigt är arbetsbyxorna som jag använder sen ett par månader tillbaka tajtare, jag får ha de sitta under magen men måste ändå knäppa upp dem till slut för de spänner så, mer än de gjorde förut alltså och de rullar ner sig. Undrar om jag ska ta det som ett tecken att magen växer och hårdnar eller ej? rul om 1,5v så ingen som kan känna på magen heller innan!

nån som känner igen sig?

Jag tycker det är enklast att känna var livmodern är om jag ligger ner på rygg och slappnar av i magen. Om man trycker o känner runt på magen så är livmodern som en hård, ganska oval klump typ. Svårt att beskriva, men det är liksom inte mjukt och eftergivligt som resten av magen är. 

Att byxorna är obekväma är förmodligen ett tecken på att de klämmer över livmodern. Känns det obekvämt eller annorlunda om du ligger på mage på ett fastare underlag så brukar det också vara den 😊
  • Skuggviol

Idag har vi varit på RUL och allting såg jättefint ut, bebis växer precis som hon ska! Och ja, vi fick också veta att det är en liten flicka 😍 Känns perfekt att runda av med en liten lillasyster efter våra två fina pojkar ❤️

• Hejåhoj
    Skuggviol skrev 2025-10-22 22:46:30 följande:

Idag har vi varit på RUL och allting såg jättefint ut, bebis växer precis som hon ska! Och ja, vi fick också veta att det är en liten flicka 😍 Känns perfekt att runda av med en liten lillasyster efter våra två fina pojkar ❤️

Åh så härligt att höra 🥰🥰 underbar känsla det måste vara☺️

Tack för tipset om livmodern, kanske är det jag känner ändå när jag ligger på rygg, är rätt hårt under naveln och ner och buktar liksom utåt med lite. 😅
  • Karinnirak

Vi hade RUL i måndags och allt såg bra ut förutom att de hade svårt för att hitta magsäcken. Vi fick komma tillbaka efter en timma och fortfarande ingenting. Fick åka hem och oroade mig en hel del, men fick snabbt en ny tid nästa morgon och då tittade en läkare som hittade magsäcken och sa att det var normalt  Puh! Vi blev så förvånade över att höra att vi väntar en liten flicka, vi har en pojke sedan innan och var helt säkra på en till pojke ♥️

• HejAnon

Igår var det dags för RUL även för mig. Det var så kul att se hur mycket bäbisen hade växt sen senaste ultraljudet! Allt såg fint ut och vi bestämde oss lite i sista minuten att vi ändå ville ta reda på kön (vi har velat fram och tillbaka). Känslan var att det var en flicka, men det visade sig vara en liten pojke därinne ♥️ Imorgon går jag in i vecka 20, halvvägs redan!

• ElsaCross

va kul att läsa om två fina RUL, grattis ❤️

Jag har också haft mitt RUL nu, och även det såg bra ut! 

Vi ska få våran andra flicka, lite av en dröm för mig för jag har alltid haft en vision om döttrar, vet inte varför, det har bara känts menat. Så nu drog namnverkstaden igång på riktigt och vi är åter igen inte på samma spår. Förra gången slutade det med att pappan fick välja namn, så tycker jag har första tjing den här gången. Hur går det för er, har ni redan hittat namn ni gillar? 

• Skuggviol

Vi har också börjat diskutera namn, men det är så svårt! Jag vill att namnet ska vara tvåstavigt, för det är alla våra namn i familjen, och att hon ska få en egen första bokstav. Sen ska det ju helst passa ihop stilmässigt med våra två pojkars namn. 

Mitt absoluta favoritnamn vill min sambo inte alls ha, så det är supersvårt! Våra pojkar fick vänta flera veckor efter de var födda innan vi kunde bestämma oss, trots att vi visste tidigt att det var pojkar 😅 så det blir väl samma den här gången! Jag vill också se hur hon ser ut o vem hon är innan jag kan välja helt 🥰

• Hejåhoj

Skönt att höra om ni andra som haft era ultraljud den här veckan och att det gått bra🥰 
    Vi hade ju också vårat igår och även där såg allt bra ut😍 Herregud va nervös jag var sista halvtimman innan och när jag låg där på britsen och hon kollade igenom allt!! Hade moderkakan i bakvägg och bebisen låg å tröck med huvet uppåt bröstet, vevade runt med armarna, kliade sig i ansiktet och låg och svalde😅 Alltså det är ju så himla fränt och helt magiskt! Men eftersom jag inte känner något än (tror jag) så känns det inte helt verkligt!! Försöker fortfarande förstå att jag ska bli mamma 😅🙏🏼 

• ElsaCross

Juste glömde fråga, är det någon mer som ska tillbaka på återbesök pga lågt sittande moderkaka? 

Jag ska tillbaka i vecka 32 och se om moderkakan flyttat upp tillräckligt för vaginal förlossning. Något ja inte haft en tanke på, förra gången slapp jag detta. Nu är jag ändå lite nervös, vill absolut inte göra snitt om det inte är akut och för att rädda mitt eller bebis liv 😩

• Siripiri

Så skönt att allas RUL har sett bra ut 🥰♥️ 

Det här med namn är svårt, jag har sedan länge bestämt mig för ett namn och som vi båda gillar. Men nu när vi använder det istället för att säga den eller han, så känner jag nej tack 😂😂 Så hoppas det känns naturligt mer rätt när han kommer ut! 

Elsacross, tycker definitivt du har första tjing att få välja namn 😁 Sen har ingen erfarenhet av det där med lågt sittande moderkaka, utöver att på KUBen satt den lågt i framvägg och på RUL hade den flyttat upp sig. 

• Dragningskraft

Hej alla syskonmammor?
                 Hjärta

Vad ska vi kalla varandra för då vi förhoppnigsvis kommer föda i samma månad? Jag har inte skrivit i tråden alls och har bestämt mig nu att få liv i denna halvsega tråd.

Jag kommer dela med mig av lite tips och trix Detta är första gången jag är gravid. Ni har mycket mer att dela med er av till någon som inte har en aning om gravidtet och födsel samt allt annat som kommer med. 

Enda jag införskaffat är en gungbar spjälsäng som har hjul ( SMIDIGT!) ska måla om den bara! den är superfin, vagn ska införskaffas. kläder har jag lite av. skötbord fattas etc etc

Jag är i vecka 21+3 dagar.

Jag kunde inte göra kubtestet då jag befann mig utomlands och bad därför om extra undersökning/koll under RUL.  Jemfört med det tidigare Ultraljudet såg man nu lilltjejen tydligt. Allt såg bra ut och sköterskan berätta att hennes näsa är rak vilket sällan downsyndrom barn har. Hennes fötter var väldigt vridna. när hon skulle undersöka det vidare så sträckte tjejen på benet helt rakt för att visa - hallå det är inge fel på mina ben vad pratar ni om!! hennes hjärna var lite svår att få bild på 

fick göra några ställningar och dansa lite halvtokigt och prova igen. då såg man det klart att det fanns inga konstigheter där heller.

Jag undrar har ni något specifikt kosttillskott schema ni följer??

Annars har jag en jättebra bild jag skapat till oss alla som ni kan ladda ner och ha i mobilen alt kan jag skapa en variant i A4 då är det bara skriva i tråden då ordnar jag det. jag har givetvis kollat att inte någon vitamin krockar med det andra då jag tror jag har stenkoll på sådant! (skämt.. men samtidigt inte)

Då jag verkligen forskat för de absolut optimalaste kan det bli väldigt mycket för många att ta så många tillskott vid så många tillfällen. Ni gör som ni vill. Jag kommer följa detta och får dåligt samvete om jag inte delar med mig.

Då jag jobbar hemifrån är det inte alls jobbigt för mig att ta det så uppdelat. ett tips till er andra är att ta med er en vecko dosett och ta de ni behöver under era arbetstimmar. för att göra de enklare är ju att ta vissa tillskott tillsamans men kom ihåg

Järn ska tas på tom mage med gärna C vitamin för maximal upptag

omega 3 och D vitamin är bra att tas med fet mat då de är fetter etc. Magnesium gör en avslappnad och förbättrar sömnen medan b12 gör dig piggare och D vitamin påverkar melatonin vilket kan rubba dygnsrytmen om du tar de försent

Jag har följande kosttillskott

Durofen (järn) Mittval Gravid (multivitamin) , Biosalma b12 1 mg + folsyra 400ug ,

Biosalma D3 (med gurkmeja & Ingefära) Biosalma Omega 3 Forte 70% 
    Great Earth Magnesium 375mg

Finns forskning på omega 3 och fostrets neurologska utveckling
    Det var mest de ovanstående som fick mig att vilja skriva och dela med mig till er.  Klart jag hjälper gärna till med de som inte vet jag är själv förstagångsmamma? (begrepp fel?) rätta mig gärna.

Jag känner hennes sparkar och allt vad hon gör varje dag. hon har fått rutin. jag spelar även hz musik för henne och hon har redan en favorit låt, det är alltid in i halva låten hon sprattlar mest. 

Klart hon fått sin egen spotifyspellista idag!

Vill göra henne intelligent. om de ens fungerar. finns dock vetenskaplig belägg för ett av frekvensen, men trygghet kommer hon ju känna av musiken efter födseln i minsta fall. 

jag förstår inte riktigt hon håller sig alltid till högra sidan. men visst finns det plats för henne att gå över till vänstra sidan också? varför gör hon inte de då? Måste tilläggas . första kvällen jag spelade hennes favvo låt. då vände hon på sig!! helt otrolig känsla. som hela magen vände sig. jag blev orolig och undra om jag spelat för högt men tydligen var de bra tecken 

Hon blir alltid lugnare efter att jag spelar favoriten 639 positive energy om ni har spotify.

Hoppas någon får använding för det jag delat med mig!!

• Friluftstjejen

Hej! I dag har även jag varit på RUL. Visade sig vara en flicka som utvecklas normalt. Så skönt! Jag hade också livmodern lågt och i framvägg så ska in på ny koll i v 32. Vet inte hur vanligt det är att det ligger lite lågt i v 20 och sedan flyttar sig ner uppåt med tiden? 

Har även tagit reda på att barnet blodtyp är rhesus positiv medan jag själv är negativ. Vi ska få mer info på kommande samtal med barnmorska i v 25. 

• Friluftstjejen
    Friluftstjejen skrev 2025-11-05 22:14:19 följande:

Hej! I dag har även jag varit på RUL. Visade sig vara en flicka som utvecklas normalt. Så skönt! Jag hade också livmodern lågt och i framvägg så ska in på ny koll i v 32. Vet inte hur vanligt det är att det ligger lite lågt i v 20 och sedan flyttar sig ner uppåt med tiden? 

Har även tagit reda på att barnet blodtyp är rhesus positiv medan jag själv är negativ. Vi ska få mer info på kommande samtal med barnmorska i v 25. 

Moderkakan ligger lågt altså, i livmodern 😂
  • FriFågel2025

90-95 % av låga moderkakor flyttas uppåt när magen växer 😊
  • Hejåhoj

Härlig känsla 🥰
    Då har vi lika med blodtyp!! Jag ska få en Anti-D-spruta i vecka 28 , och sen kommer de ju ta alla stora blodprover igen v25 och v36 tror jag att det var för att hålla koll på hur det där med blodet utvecklas eller ligger till med antikroppar eller hur hon sa.. 
    Tydligen är det rätt nyligen man började ge Anti-D-sprutor i förebyggande syfte enligt min bm men jag läste att sen man gjort det så minskar det risken för komplikationer under graviditeten.. Jag antar att man måste lita på det, vore ju värre ifall vårt blod av nån anledning skulle blandas under graviditeten och min kropp skulle stöta ifrån bebisen 🙏🏼
    och sen får man ju en spruta direkt efter på förlossningen, den sprutan har man nog gett en längre tid i Sverige iaf!
  • Jenam248

Hej! Här är en till med RUL idag. Allt såg bra ut! Skönt! Ultraljudet tog en timme, så vi fick en ordentlig genomgång. Att det tog sån tid berodde dels på att det var en student som kollade mig först och en läkare efter, så de gick igenom allt väldigt noga och jag kunde lyssna in när läkaren förklarade allt noggrant som de annars vid RUL bara skummar förbi, typ att de kollade att fötterna hade rätt vinkel, diafragman etc. Sedan var bebisen inte heller samarbetsvillig, precis som vid KUB så rörde den på sig hela tiden och vände bort ansiktet när hon ville kolla överläppen. Den tryckte ner hakan mot bröstet och tryckte till och med in ansiktet i moderkakan och ville inte bli sedd alls! Så sött ändå!

Vi ville ju inte veta kön, så det kommer bli spännande. Har två pojkar innan och känns som det kommer bli en pojke till. Men jag har gissat fel på båda innan, så man vet aldrig :). Men både studenten och läkaren sa vid ett tillfälle "han" om bebisen, vilket fick mig att haja till. Jag har sedan läst att vissa säger han om något de inte vet könet på och att många läkare säger han vid ultraljud utan att det betyder något! När jag väntade första sonen sa en läkare hon vid RUL och en annan han vid tillväxtultraljud i v 32 så jag vet att man inte ska tolka något in i det. Studenten varnade mig också när hon skulle kolla rumpan och lårbenet att hon skulle "vara i området" ifall jag inte ville se något. Sedan sa hon också "även om jag inte tror att du kommer se något", vilket man kan tolka som avsaknad av en snopp, eller hur? Jag blir galen, men det är ju det som är halva nöjet med att inte veta. Nu måste vi bara hitta fler pojknamn som alternativ. För båda sönerna hade vi flicknamn beredda så de hänger kvar som alternstiv nu, men att komma på ett tredje pojknamn är svårt. Måste ju dessutom passa med de andra namnen! Funderat på Dante - fint eller fult?

Såg att ni och pratat om den där sprutan. Jag är själv också negativ blodgrupp och har fått spruta i rumpan både i vecka 28 och efter förlossningen med mina två positiva barn. Har fått veta att jag väntar en positiv bebis igen så kommer bli spruta för mig denna gång också. De är inte roliga att få men går snabbt över och till skillnad från andra sprutor så känns det inget efter. Ett stick och sen är det över. Med första barnet fick jag också gå och lämna blodprov varje månad för jag hade någon antikropp som kunde påverka barnet, men det har de inte reagerat på de övriga två graviditeterna. Mycket som händer när man väntar barn, men det känns som barnmorskan övervakar mig bra. Nu bara att se fram emot nästa besök hos barnmorskan om en månad :)

• Hejåhoj
    Jenam248 skrev 2025-11-06 22:17:49 följande:

Hej! Här är en till med RUL idag. Allt såg bra ut! Skönt! Ultraljudet tog en timme, så vi fick en ordentlig genomgång. Att det tog sån tid berodde dels på att det var en student som kollade mig först och en läkare efter, så de gick igenom allt väldigt noga och jag kunde lyssna in när läkaren förklarade allt noggrant som de annars vid RUL bara skummar förbi, typ att de kollade att fötterna hade rätt vinkel, diafragman etc. Sedan var bebisen inte heller samarbetsvillig, precis som vid KUB så rörde den på sig hela tiden och vände bort ansiktet när hon ville kolla överläppen. Den tryckte ner hakan mot bröstet och tryckte till och med in ansiktet i moderkakan och ville inte bli sedd alls! Så sött ändå!

Vi ville ju inte veta kön, så det kommer bli spännande. Har två pojkar innan och känns som det kommer bli en pojke till. Men jag har gissat fel på båda innan, så man vet aldrig :). Men både studenten och läkaren sa vid ett tillfälle "han" om bebisen, vilket fick mig att haja till. Jag har sedan läst att vissa säger han om något de inte vet könet på och att många läkare säger han vid ultraljud utan att det betyder något! När jag väntade första sonen sa en läkare hon vid RUL och en annan han vid tillväxtultraljud i v 32 så jag vet att man inte ska tolka något in i det. Studenten varnade mig också när hon skulle kolla rumpan och lårbenet att hon skulle "vara i området" ifall jag inte ville se något. Sedan sa hon också "även om jag inte tror att du kommer se något", vilket man kan tolka som avsaknad av en snopp, eller hur? Jag blir galen, men det är ju det som är halva nöjet med att inte veta. Nu måste vi bara hitta fler pojknamn som alternativ. För båda sönerna hade vi flicknamn beredda så de hänger kvar som alternstiv nu, men att komma på ett tredje pojknamn är svårt. Måste ju dessutom passa med de andra namnen! Funderat på Dante - fint eller fult?

Såg att ni och pratat om den där sprutan. Jag är själv också negativ blodgrupp och har fått spruta i rumpan både i vecka 28 och efter förlossningen med mina två positiva barn. Har fått veta att jag väntar en positiv bebis igen så kommer bli spruta för mig denna gång också. De är inte roliga att få men går snabbt över och till skillnad från andra sprutor så känns det inget efter. Ett stick och sen är det över. Med första barnet fick jag också gå och lämna blodprov varje månad för jag hade någon antikropp som kunde påverka barnet, men det har de inte reagerat på de övriga två graviditeterna. Mycket som händer när man väntar barn, men det känns som barnmorskan övervakar mig bra. Nu bara att se fram emot nästa besök hos barnmorskan om en månad :)

Skönt att vara förbi Rul och att allt så så bra ut, känns ju bättre såhär i efterhand iaf att de gått igenom allt ordentlig så gott som det går 🥰 Dante är ju jättefint!! Plus att blir det en tjej då har ni ju förslag sen innan?!:) Men detta innebär att du fortfarande är osäker ifall det är en pojke eller flicka?😅 

Intressant med en till här som har lika med blodgrupp. Jag hatar sprutor och har heller aldrig fått en i skinkan.. men jag försöker att inte sjåpa mig om nått med tanke på att jag ska klämma ut en unge snart och det måste väl vara det värsta en människa kan göra antar jag.. 😅😆 Å så lägger jag min tröst i er som skaffar fler barn efter det första, att klarar ni det och gör om det så ska jag klara det också! Eller nu har jag inget val 🤣 Hoppas ingen missförstår mig nu eller tar illa upp av nån anledning, är såhär som jag tänker för att ta mig igenom detta, har alltid varit räde för förlossningen 🙏🏼
    Har du hört nå risker om denhär anti-d-sprutan?
  • Syren93

Hej :) 
    Vet någon om det finns någon Facebookgrupp för bf mars -26? :) är med i en men där är det 1500 pers typ.. känns stort och opersonligt. Hade varit kul med en mindre .. :)

• Jenam248
    Hejåhoj skrev 2025-11-08 11:26:02 följande:
    Skönt att vara förbi Rul och att allt så så bra ut, känns ju bättre såhär i efterhand iaf att de gått igenom allt ordentlig så gott som det går 🥰 Dante är ju jättefint!! Plus att blir det en tjej då har ni ju förslag sen innan?!:) Men detta innebär att du fortfarande är osäker ifall det är en pojke eller flicka?😅 

Intressant med en till här som har lika med blodgrupp. Jag hatar sprutor och har heller aldrig fått en i skinkan.. men jag försöker att inte sjåpa mig om nått med tanke på att jag ska klämma ut en unge snart och det måste väl vara det värsta en människa kan göra antar jag.. 😅😆 Å så lägger jag min tröst i er som skaffar fler barn efter det första, att klarar ni det och gör om det så ska jag klara det också! Eller nu har jag inget val 🤣 Hoppas ingen missförstår mig nu eller tar illa upp av nån anledning, är såhär som jag tänker för att ta mig igenom detta, har alltid varit räde för förlossningen 🙏🏼
    Har du hört nå risker om denhär anti-d-sprutan?
    Äsch, jag skrev ett svar och citerade dig för flera dagar sedan. Jag ser nu att svaret inte publicerades och det var så långt så jag orkar inte försöka komma ihåg vad jag skrev och skriva om det. Får försöka hålla det kort istället.

Flicknamn har vi flera sedan innan, nu behöver vi som sagt hitta ett pojknamn till som passar med de andra. Och vi kommer inte få veta om det är en pojke förrän i mars när den kommer ut. Vi tycker det är lite spännande att inte veta :)

Sprutan i skinkan kände jag inte och vet inte om skinkan är rätt ord, kanske mer mot höften? I stora sätesmuskeln tror jag de sätter den i alla fall. Och inte hört något in risker, du kan ju alltid fråga din BM.

Angående förlossningen så kom min första pojk ut med kejsarsnitt och andra pojken vaginalt. Jag har sagt till att jag ha en censor/diod eller vad det kan heta, på bebisens huvud så fort som möjligt på förlossningen så ser man hur hjärtslagen går upp och ner. Det har varit en trygghet att de håller koll så bebisen mår bra. Och ryggmärgsbedövning har varit en stor trygghet också, jag hanterar inte smärta så bra så när jag fått den har det också känts lugnare. Då har jag kunnat tänka igen och inte bara hantera värkarna, som rent ut sagt gjorde ont emellanåt. Alla förlossningar är ju olika och det är viktigt att man gör det man kan för att klara det. Precis som du så tänker jag att jag inte har något val utan måste ta mig igenom det. Har också hjälpt mig att försöka lita på min kropp och att personalen har koll på mig. Lite tips i alla fall om hur jag hanterat det. Och jag hoppas du får en fin upplevelse och inte är rädd att göra om det sedan om ni vill det :)
  • ElsaCross

Fler som tampas med mycket sammandragningar redan? Mina började i vecka 19+ den här gången. Får sammandragningar hela dagarna, både i aktivt läge men även vilande. Gör ju inte ont men är ändå påfrestande upplever jag, speciellt i kombination med foglossningen haha. 

Svar på tråden Bf Mars 2026 🌸