• Anonym (AndraBarnet)

Bf Mars 2026 🌸

Hej,

Jag har precis plussat och om allt går bra så väntar jag den lille i början av Mars. Fler med bf i Mars som vill följas åt? 🤗

• Svar på tråden Bf Mars 2026 🌸
  • Rosen3

Hej alla! Direkt från förlossningen här. Är i vecka 38 men fick plötsligt havandeskapsförgiftning så blev igångsättning. Så nu håller på att bli igångsatta vilket verkar ta sin lilla tid, men snart får vi träffa lillkillen efter alla år av väntan <3

• Jenam248

Kul att det händer saker här och att en bebis redan är på väg. Eller kanske kommit vid det här laget?

Jag var hos barnmorskan igår, har precis gått in i vecka 33. Bebisen ligger med huvudet neråt. Inte fixerad men liten risk att den vänder sig sa hon. Vi gjorde ändå en snabbkoll med ultraljud och hon visa huvud, rygg och ben/rumpa. Benen låg som en groda, inte lustigt att jag känner sparkar åt alla håll då. Försökte att inte titta alltför mycket mellan benen på bebisen, men är sååå nyfiken på om det är en pojke eller flicka. Låg en skugga precis över där, så såg ingenting. Eller betyder det att det inte var något att se? Tankarna snurrar med alla tecken på det ena och det andra.

Annars rör sig bebis för fullt, har ibland vänt sig med rumpan utåt och sparkar inåt på något organ, kan göra riktigt ont emellanåt. Har börjat bli lite förkyld, plus två barn redan som är superaktiva och fortfarande inte sover hela natten gör att jag är helt slut om dagarna. Igår hade jag noll energi till något när barnen kom hem. Var precis så jag orkade fixa mat, mannen tog disken när han kom hem och sedan spenderade jag kvällen å soffan. Och då sover jag ändå 2-3 timmar mitt på dagen varje dag (får kompensera jobbet för det i efterhand). Men känner mig som en sån dålig mamma till de andra två för jag är så tråkig. Knappt rörbar, trött, konstant halsbränna, irriterad och bara allmänt energilös.  Har inte heller gått upp i vikt de senaste 3 veckorna (men har övervikt till att börja med) så det är väl inte lustigt om man är energilös om bebisen tar all energi man får i sig. 7,5 veckor kvar, hua hua. Kommer nog gå på föräldraledighet redan vid månadsskiftet feb/mars tror jag. Vila upp mig ordentligt innan förlossningen, som jag längtar till nu. Börjar känna mig klar med att vara gravid...

• Anonym (Tillskott)
    Dragningskraft skrev 2026-02-05 01:12:34 följande:

Hej. När barnet fixerar sig. Rör den sig mindre? Och hur känns sammandragningar för er?

Jag har bf i februari, om två veckor. Bebisen ska vara fixerad sedan ett par veckor men rörelserna har absolut inte minskat. Jag känner henne mer nu än tidigare, antagligen då hon är större och starkare nu. Det är ju huvudet som är fixerat, inte armar och ben. Jag känner också hur hela rumpan och ryggen kan trycka ordentligt. 

Minskade fosterrörelser är alltid en anledning till att kontakta vården. Rörelserna ska inte minska mot slutet av graviditeten. 

Mina sammandragningar kan gå obemärkta, och att jag råkar märka att magen blivit stenhård. Det kan också kännas som att magen drar ihop sig och att det spänner. Det är inte smärtsamt, men beroende på om jag är stillasittande eller på promenad så kan det upplevas olika .

• Siripiri
    Rosen3 skrev 2026-02-04 16:17:15 följande:

Hej alla! Direkt från förlossningen här. Är i vecka 38 men fick plötsligt havandeskapsförgiftning så blev igångsättning. Så nu håller på att bli igångsatta vilket verkar ta sin lilla tid, men snart får vi träffa lillkillen efter alla år av väntan <3

Ojda! Lycka till ♥️ 
  • Karinnirak

Jag är i vecka 36 nu och ska föda med planerat snitt den 22 mars, om det inte skulle komma igång spontant innan dess. Gud så långsamt det går nu på slutet?

• HejAnon
    Karinnirak skrev 2026-02-11 22:42:34 följande:

Jag är i vecka 36 nu och ska föda med planerat snitt den 22 mars, om det inte skulle komma igång spontant innan dess. Gud så långsamt det går nu på slutet?

Ja nu börjar det gå lite långsamt. Och det börjar bli tyngre och jag har blivit väldigt trött om dagarna. Ibland vaknar jag typ 05 och kan inte somna om, då vet jag att det blir att sova under dagen sen för att orka. 

En annan sak som kommit senaste dagarna är ett starkt behov av att boa hemma. Jag vill riva ut ALLT och organisera och slänga sånt jag numera upplever som onödigt skräp Glad Har bf 28 mars så har ju några veckor på mig att leva ut det där och få ordning på allt. Stackars fästmannen som får se hur prylarna skickas rakt in i förrådet... 
  • Anonym (AndraBarnet)
    Rosen3 skrev 2026-02-04 16:17:15 följande:

Hoppas allt har gått bra! 🌸
  • Jenam248

Snart bara 6 veckor kvar för mig. Har börjat få lite sammandragningar, vilket jag inte fått med de andra två barnen. De gör inte ont, bara att magen blir som en basketboll och jag måste vänta ut sammandragningen innan jag reser på mig eller rör mig. Läste att det kan vara bra med sammandragningar, att ju mer sådana man får tidigt desto mer rör sig bebisen neråt och det gör att förlossningen går snabbare sen. Får hoppas det är sant. Positivt är ju också att de verkar hjälpa tarmarna, så är inte lika förstoppad längre :)

Sedan har bebisen börjat hicka massor. Med mina två andra barn haickade ingen av dem särskilt mycket, jag tror jag kände det kanske 2-3 med första sonen. Den här bebisen hickar minst varje dag, ibland flera ggr per dag. Lite mysigt, får se om hen hickar mer när den kommer ut sen me :)

Börjar också få mer foglossning i insida lår, som jag inte hade med de andra två. Lite roligt hur det kan skilja sig mellan graviditeter.

Men nu har vi inte långt kvar, ser fram emot att det ska börja komma uppdateringar med födda bebisar snart :)

• Hejåhoj

Hej!!
    Skrev för flera veckor sen men allting försvann innan jag hann trycka skicka 😝

Spännande att läsa hur det gått och går för er!

Jag är i v35+1, bf 23/3. hjärtslagen på 144 idag vid mätning hos BM och har varit över 140-150 hela tiden (Jag vet inte vad det blir😅). Barnets har varit vänd med huvud nedåt i säkert en månad nu, dock inte fixerat sig än. Den rör sig väldigt mkt och ofta upplever jag det som, främst runt naveln och ut mot sidorna så himla häftigt 😍
    Har mycket sammandragningar och haft det i säkert en månad och nu är magen så hög och stor så börjar bli seriöst jobbigt och svårt att sova! 
    får lite foglossning vissa dagar men inget värre, ska verkligen inte klaga på nånting för jag är hemma mest hela dagarna och kan vila när jag vill🙏🏼
    Börjar bli spännande att det närmar sig och en ny liten människa ska komma till oss 🥰

Svar på tråden Bf Mars 2026 &#x1F338;