• Anonym (AndraBarnet)

Bf Mars 2026 🌸

Hej,

Jag har precis plussat och om allt går bra så väntar jag den lille i början av Mars. Fler med bf i Mars som vill följas åt? 🤗

• Svar på tråden Bf Mars 2026 🌸
  • Anonym (...)
    Hejåhoj skrev 2026-03-06 21:17:00 följande:

V37+3 idag, magen har sjunkit ned lite lite grann den här veckan och BM sa i förrgår att huvudet var halvfixerat nu! ordentliga rörelser från bebisen och hicka varje dag. Beräknad den 23mars så får se om den håller tiden ;) Har fortsatt mycket sammandragningar sen länge men nu är det värre/oftare och än värre när jag åker bil!! Känner även små ilningar ibland nedåt men ingen riktig smärta där än. Har dock denna vecka kunnat känna som lite svag mensvärk ibland. magen är väldigt stor och har blivit ordentligt svank, jobbigt för ryggen.

Då är vi beräknade kring samma datum då jag är beräknad 22 mars :) den "smärtan" jag upplevt ibland nedåt är tydligen foglossning speciellt när jag ska sova för natten. Även insida lår samt att det sticker till ibland när jag går. Känner även tryck mot ändtarmen ibland. Är det något du också upplevt?
  • Hejåhoj
    Anonym (...) skrev 2026-03-08 09:45:39 följande:
    Då är vi beräknade kring samma datum då jag är beräknad 22 mars :) den "smärtan" jag upplevt ibland nedåt är tydligen foglossning speciellt när jag ska sova för natten. Även insida lår samt att det sticker till ibland när jag går. Känner även tryck mot ändtarmen ibland. Är det något du också upplevt?
    Ja precis det är vi ju 😊 jag har och har haft lite foglossning då och då, men inget värre tycker jag eftersom det är så sällan. Har nog inte upplevt så som du beskriver det. Men nu i förrgår tror jag bebisen sjönk ytterligare då det vart ett plötsligt il och hugg nedåt som höll i sig en halv minut kanske. Sen dess har det vart ännu svårare att hitta nån ställning att sova/vila i, det är ännu jobbigare att ibland resa sig för det känns att ungen är längre ner liksom. och måste kissa Ännu oftare och har (ursäkta infon) mycket mer flytningar.
  • Anonym (...)
    Hejåhoj skrev 2026-03-10 08:03:04 följande:
    Ja precis det är vi ju 😊 jag har och har haft lite foglossning då och då, men inget värre tycker jag eftersom det är så sällan. Har nog inte upplevt så som du beskriver det. Men nu i förrgår tror jag bebisen sjönk ytterligare då det vart ett plötsligt il och hugg nedåt som höll i sig en halv minut kanske. Sen dess har det vart ännu svårare att hitta nån ställning att sova/vila i, det är ännu jobbigare att ibland resa sig för det känns att ungen är längre ner liksom. och måste kissa Ännu oftare och har (ursäkta infon) mycket mer flytningar.
    Kanske inte beskrivit så bra men har liknande symptom som du. Har nu dock fått lite "ont" runt naveln. Har du känt det? Eller någon annan här inne?
    Undrar även om du vet kön? Sägs att flickor kommer tidigare men vi får se 😅 (jag bär en dotter).
  • Anonym (AndraBarnet)

Här bf+2 nu, fick en check hos barnmorskan och är 3-4cm öppen, livmodertappen mjuk och börjat rikta sig mot mitten. Bebisen fixerad sedan månader och ligger väldigt långt ned sedan två veckor. Skönt att kroppen iallafall är på gång, hoppas verkligen på att slippa igångsättning för att få uppleva hur kroppen jobbar helt själv :) 

Men så spännande nu att det kan bli idag eller om en vecka 😅 Känns skönt än så länge att vila och hänga med min 3-åring men tankarna snurrar som tusan!

• Hejåhoj
    Anonym (...) skrev 2026-03-10 21:25:08 följande:
    Kanske inte beskrivit så bra men har liknande symptom som du. Har nu dock fått lite "ont" runt naveln. Har du känt det? Eller någon annan här inne?
    Undrar även om du vet kön? Sägs att flickor kommer tidigare men vi får se 😅 (jag bär en dotter).

Ok:) jag har faktiskt kunnat få lite ont runt naveln också, ovanför främst litegrann men det har försvunnit sedan och då har jag tänkt att det kanske blivit som ömt på insidan om bebisen legat och tryckt där kanske? Jag glömde fråga min BM förut så är bara en gissning. 

jag vet inte kön, har trott hela tiden det är en pojke och har som en spetsig mage och har kvar min midja och det enligt rönen kan va en pojke😆 men hjärtljuden är snabbare än sägnen så det ska bli väldigt spännande att se ! Å roligt hur alla gissar och studerar magen haha 
    åh va spännande för dig!! Känner du dig redo? Jag har vart uppe å vankat i natt, hade som hugg å ilningar nedåt blygdbenen och lite mol, men det är inget jag känt sedan under dagen! 

• Hejåhoj
    Anonym (AndraBarnet) skrev 2026-03-11 11:34:32 följande:

Här bf+2 nu, fick en check hos barnmorskan och är 3-4cm öppen, livmodertappen mjuk och börjat rikta sig mot mitten. Bebisen fixerad sedan månader och ligger väldigt långt ned sedan två veckor. Skönt att kroppen iallafall är på gång, hoppas verkligen på att slippa igångsättning för att få uppleva hur kroppen jobbar helt själv :) 

Men så spännande nu att det kan bli idag eller om en vecka 😅 Känns skönt än så länge att vila och hänga med min 3-åring men tankarna snurrar som tusan!

Förstår det måste vara spännande nu när du vet också det verkligen är på gång!! Håller tummarna att det fortsätter naturligt för dig! Har du haft mkt förvärkar?
  • Anonym (AndraBarnet)
    Hejåhoj skrev 2026-03-11 13:31:07 följande:

Ok:) jag har faktiskt kunnat få lite ont runt naveln också, ovanför främst litegrann men det har försvunnit sedan och då har jag tänkt att det kanske blivit som ömt på insidan om bebisen legat och tryckt där kanske? Jag glömde fråga min BM förut så är bara en gissning. 

jag vet inte kön, har trott hela tiden det är en pojke och har som en spetsig mage och har kvar min midja och det enligt rönen kan va en pojke😆 men hjärtljuden är snabbare än sägnen så det ska bli väldigt spännande att se ! Å roligt hur alla gissar och studerar magen haha 
    åh va spännande för dig!! Känner du dig redo? Jag har vart uppe å vankat i natt, hade som hugg å ilningar nedåt blygdbenen och lite mol, men det är inget jag känt sedan under dagen! 

Vad spännande med ?pojkmage? & höga hjärtslag! Har du gjort något mer test av myter kring kön? ☺️

låter som att kroppen förbereder sig! Så häftigt att kroppen och bebisen jobbar på lite då och då för att tillslut bli helt redo 🥹
  • Anonym (AndraBarnet)
    Hejåhoj skrev 2026-03-11 13:33:45 följande:
    Förstår det måste vara spännande nu när du vet också det verkligen är på gång!! Håller tummarna att det fortsätter naturligt för dig! Har du haft mkt förvärkar?
    Ja verkligen! Försöker ta det lugnt bara men så svårt att inte analysera och fundera på när det kan dra igång😂  Tack!! Har haft lite molvärk vissa kvällar men annars ingenting, så verkar som att kroppen jobbat på lite i bakgrunden! Men hört att man kan vara öppen länge som omföderska så får se hur länge det tar innan kroppen börjar jobba mer aktivt 🙈
  • Anonym (...)
    Hejåhoj skrev 2026-03-11 13:31:07 följande:

På mig har det också försvunnit men märkt att det kommer främst när jag ätit. Och ja bebisen trycker nog på överallt men jag har dock ingen så kallad mensvärk än.
    Det med olika studier litar jag inte så mycket på 😅 sägs att de som bär en flicka får ful hy men min är fortfarande fin och spytt har jag inte heller gjort osv. Börjar känna mig redo men lite småfix har jag kvar. Om natten kan jag också känna som ilningar osv men som sagt ingen mensvärk. Hoppas allt går bra i vilket fall!
  • Anonym (...)
    Anonym (AndraBarnet) skrev 2026-03-11 11:34:32 följande:

Kan man vara öppen utan att det betyder att man ska föda?
  • Anonym (...)

Undrar även om fler här inne så här mot slutet upplever att bebisen rör sig på annat sätt? Typ förflyttar sig och inte sparkar.

• Anonym (AndraBarnet)
    Anonym (...) skrev 2026-03-11 17:26:47 följande:
    Kan man vara öppen utan att det betyder att man ska föda?
    Ja det verkar som att omföderskor kan gå öppna 2-3-4 cm under veckor innan förlossning startar. Kanske går snabbare när man väl är igång på grund av det men vet inte? Läste att man får stanna på förlossningen vid 5-8 cm, som förstagångs är det 3-4 tror jag.

Min första förlossning var jag 1cm öppen några dagar innan och så öppnades det succesivt till 2 sen 2,5 och när jag kom in för igångsättning bf + 10 var det 3-4 cm och utan värkar, sedan med lite dropp så kom bebisen på 2,5 h från första värk 😬

Är säkert väldigt olika, för olika personer hur mycket man öppnar sig i förväg osv. Kan komma bebis samma dag som man var 1cm också, så det verkar inte säga så mycket utan att det mer är värkarna som avgör!
  • Anonym (AndraBarnet)
    Anonym (...) skrev 2026-03-11 17:27:52 följande:

Undrar även om fler här inne så här mot slutet upplever att bebisen rör sig på annat sätt? Typ förflyttar sig och inte sparkar.

Känner exakt samma, beror nog på att det blir så trångt för dem i slutet 🙈 
  • Hejåhoj
    Anonym (AndraBarnet) skrev 2026-03-11 17:03:15 följande:
    Vad spännande med ?pojkmage? & höga hjärtslag! Har du gjort något mer test av myter kring kön? ☺️

låter som att kroppen förbereder sig! Så häftigt att kroppen och bebisen jobbar på lite då och då för att tillslut bli helt redo 🥹

Ja precis, ska bli kul sen med alla som gissat vad det blir 😆😅 Nej jag har försökt å inte tänka så mycket på det utan hållt fokus på att det är en grabb haha 
    Ja det är jättehäftigt!! 

jasså kan man vara lite öppen ett tag utan att det händer nå, är så mycket man inte vet 😅 Har du nå tips på hur man inte ska bli nervös eller stressad av när det ska sätta igång som förstföderska?😄

• Hejåhoj
    Anonym (...) skrev 2026-03-11 17:25:07 följande:
    På mig har det också försvunnit men märkt att det kommer främst när jag ätit. Och ja bebisen trycker nog på överallt men jag har dock ingen så kallad mensvärk än.
    Det med olika studier litar jag inte så mycket på 😅 sägs att de som bär en flicka får ful hy men min är fortfarande fin och spytt har jag inte heller gjort osv. Börjar känna mig redo men lite småfix har jag kvar. Om natten kan jag också känna som ilningar osv men som sagt ingen mensvärk. Hoppas allt går bra i vilket fall!

Jaha jaadu är ju så svårt å veta.. tänker och känner ju hur trångt det är för bebisen i magen nu, är säkert allt möjligt den trycker på som du skriver 😅 
    nä litar inte heller på studier, tänker att hur sjutton kan till exempel magen se annorlunda ut beroende på att det är en kille eller tjej?!😝 haha ja det låter ju bra konstigt det å! 
    ja samma här, ska packa om skötväskan och bb-väskan men annars letar jag saker att göra om dagarna när jag inte sover haha! 
    känns olustigt på ett vis att få krämpor på natten men försöker att inte bli nervös över det!

• Jenam248
    Anonym (AndraBarnet) skrev 2026-03-11 19:52:07 följande:
    Ja det verkar som att omföderskor kan gå öppna 2-3-4 cm under veckor innan förlossning startar. Kanske går snabbare när man väl är igång på grund av det men vet inte? Läste att man får stanna på förlossningen vid 5-8 cm, som förstagångs är det 3-4 tror jag.

Min första förlossning var jag 1cm öppen några dagar innan och så öppnades det succesivt till 2 sen 2,5 och när jag kom in för igångsättning bf + 10 var det 3-4 cm och utan värkar, sedan med lite dropp så kom bebisen på 2,5 h från första värk 😬

Är säkert väldigt olika, för olika personer hur mycket man öppnar sig i förväg osv. Kan komma bebis samma dag som man var 1cm också, så det verkar inte säga så mycket utan att det mer är värkarna som avgör!
    Det är så annorlunda det där. Med min första son började värkarna ca 19 på kvällen. Vattnet gick hemma vid 03 och när vi kom in till sjukhuset vid 04 så var jag öppen typ 4-6 cm. Minns inte riktigt. Var helt öppen, 10 cm, typ 6 timmar senare och 4 timmar efter det fick det bli kejsarsnitt för man får inte vara helt öppen i mer än 4 timmar pga infektionsrisk. Och jag fick aldrig några krystvärkar. Tog 20 timmar från första värken till sonen var ute.

Med andra sonen började värkarna 07 och gjorde riktigt ont direkt. Var på sjukhuset kl 08 och var 1cm öppen! Snacka om besvikelse. Men fick stanna kvar ändå. Typ en timme efter tog det hål på hinnan och 2-3 timmar senare var jag 10 cm öppen. En timme efter det kom krystvärkarna och ytterligare en timme senare var han ute. Tog totalt ca 8 timmar från första värken till han var ute.

Med tredje nu, har 2,5v till BF, vet jag inte om jag öppnat mig något men har haft mycket sammandragningar och nu börjar de göra lite ont emellanåt. Så hoppas det betyder att jag också håller på att öppna mig och att det går rätt snabbt på sjukhuset sedan (men inte för snabbt!).

Har gjort hinnsvepning med båda tidigare och bokat in det nu också. Och har för mig att de sagt båda gångerna att tappen inte varit redo så de har inte kunnat göra hinnsvepningen som man ska, men de har gjort det de kunnat och irriterat hinnorna lite och hoppas det skulle hjälpa. Sen så har det satt igång inom en halv dag och 1,5 dagar efter för mig ändå.

Usch, nu kom jag att tänkta på när de kollar om man är öppen. Har inte varit en rolig upplevelse för mig, någon annan som tycker att det varit obehagligt eller är det bara jag som träffat hårdhänta barnmorskor? Vill inte skrämma upp någon förstföderska för det kanske bara ät jag, men de tar verkligen i när de spänner ut fingrarna för att mäta. Går ju fort, men ändå... Hinnsvepningarna däremot har inte känts ett smack.
  • Anonym (AndraBarnet)
    Hejåhoj skrev 2026-03-11 21:00:01 följande:

Ja precis, ska bli kul sen med alla som gissat vad det blir 😆😅 Nej jag har försökt å inte tänka så mycket på det utan hållt fokus på att det är en grabb haha 
    Ja det är jättehäftigt!! 

jasså kan man vara lite öppen ett tag utan att det händer nå, är så mycket man inte vet 😅 Har du nå tips på hur man inte ska bli nervös eller stressad av när det ska sätta igång som förstföderska?😄

Fattar! Så spännande, jag testade lite olika myter på skoj även om det omöjligt kan stämma och fick 50/50 haha 😂 

Vad känns mest nervöst? Är det just att inte veta när tillfället är som det drar igång på riktigt? å något speciellt i det?

Tror det är nervöst oavsett hur många gånger man gått igenom det! Det jag tar med mig från förra är att försöka acceptera att jag inte har någon kontroll och försöka vila så mycket som möjligt - se det positiva med att det inte blev den här dagen heller för ?då hann jag ju? osv. Sen det jag kan ha kontroll över som lugnar mig, typ att väskan är packad, färdväg är klar & att jag har tänkt igenom lite olika scenarios som kanske inte kommer inträffa men ger mig en känsla av lite kontroll av situationen 😅 och att man blir redo när man behöver vara redo & allra oftast går allt bra, även de vänner där det blivit tuffare förlossningar så har det ändå gått bra och de har kunnat de tillbaka på de5 som positivt i efterhand! 

Jag är mest taggad nu, det är en så häftig upplevelse att ha gått igenom så längtar efter att vara i det igen ☺️
Svar på tråden Bf Mars 2026 🌸