• Anonym (tipsa)

IKEA-shoppa, tips tack

Jag = ung vuxen utan familj som just fått egen lägenhet.

Situation = får "soc"-hjälp att handla saker som behövs för eget hem på IKEA. IKEA är den "godkända" butiken i kommunen, jag får helt enkelt inte handla någon annanstans om jag ska ha hjälpen. Det har viss något med avtal och kvitton att göra.

Framför allt så är det "prylar" som ska inköpas då lägenheten är möblerad.

Ge mig tips på vilka handdukar, sängkläder och köksprylar som är en bra balans mellan pris och kvalitet, så skulle jag bli väldigt tacksam. Och kanske om det är något annat som man "måste" ha men som ni kanske inte tänkte på själv förrän efteråt.

• Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack
  • Anonya

SOVA

Täcke och kudde tycker jag är de viktigaste av dina inköp och som lönar sig fundera på vilka du ska ha. God sömn är så viktigt för både fysiskt och psykiskt mående. Jämfört med jacka som kudde är förstås varje kudde en förbättring.
    Hellre lämna bort någon kökspryl eller liknande. 

Kudde
    Ta inte den allra billigaste för 39 kr, för den blir dåligt snabbt. För 59 kr finns både låg och hög kudde. Följande i pris är redan 99 kr. 

Täcke
    Billigaste täcket kostar 79 kr. Skulle rekommendera att ta ett lite bättre. Svalt eller varmt täcke? Svalt finns för 99 kr och det billigaste är också svalt. 149 kr är billigaste varma. 

Lakan
    Påslakanset  Just nu rea så finns ett set för 49 kr mot vanliga 149 kr, så mkt bra kvalitet för priset. Vitt med röda eller blå rutor. Vanligtvis är det billigaste 59 kr och nästbilligaste 79 kr, övriga 99 eller mer. 
    Två set behövs.

Underlakan 39 kr  Skulle köpa 3 st om det funkar med pengarna. Behövs fler än påslakan för svettigt väder/feber då påslakan kan vändas och mens kan ju också kräva extrabyte.

Örngott behövs helst mer än de två som kommer med två påslakanset. Just nu bara 9 kr för de billigaste.

• Anonya

BUDGET/SUMMERING

Wow, räknade nu ihop och ser att 2500 kr räcker mycket långt på Ikea! Allt är räknat med billigaste produkten om inte annat står.
    Hoppas jag räknat rätt! 

Totalpris för allt nedan endast 1520 el 1470 kr (beroende på vilket täcke)

Finns alltså gott om utrymme för att lägga till t.ex. bakutrustning, byta till bättre kvalitet, byta till färger, former och mönster i egen stil och att köpa helt andra saker. Även glödlampor och annat andra tipsat om.

Kök 672 kr innehållande:
    Tallrikar (stora, små och djupa alt skålar), nästbilligaste glasen, muggar, bestick 4 av varje sort
    Osthyvel, sax, redskap, knivset, skärbräda, nästbilligaste stekpannan, 2 kastruller/grytor, de billigaste, måttsats*, durkslag, vispskål
    Grytvante, 3 underlägg, 2 kökshanddukar
    Diskborste och 2 disktrasor
    * om den för 9 kr finns, annars 40 kr till

Sova 539 kr med billigaste varma täcket, 489 kr med nästbilligaste svala täcket. 
    Innehåller följande:
    Täcke, se ovan
    Kudde, nästbilligaste
    3 påslakanset, den billiga reavaran en av varje färg + nästbilligaste 
    3 underlakan
    2 örngott
    fleecefilt  

Badrum 146 kr
    4 handdukar för händer/ansikte
    3 badhanddukar, väldigt tunna och billiga 19 kr/st *,
    kasse för smutstvätt
    toaborste
    *
     hittade inte dem tidigare ikväll, hittade nu också tjockare 49 kr i rosa

Städning 163 kr
    2 dammtrasor
    högt sopborstset 
    *
    avfallshink 19 (för sopor, städning eller vid illamående)

*129 kr/set (känns mycket, men billigaste annanstans 98) 

Stort lycka till imorgon! 

Berätta gärna hur det gått.

• mari123

Det KAN ju vara så att om du upptäcker efteråt att du missat ngt viktigt så får du komplettera? Annars har du väl nån släkting som kan bistå? Det nödvändigaste är ju attiraljer till matlagning och ngt att äta på! Sitt ner och tänk i lugn och ro! Finns diskmaskin i bostaden? Om inte behövs ju diskställ/borste/handdukar! IKEA har ju allt till bra priser!

• Lönnsirap

Lycka till idag och vad bra förbedd du är!

Tänk nu på att du faktiskt har en summa och att du inte måste snåla mer än du måste. Vissa saker kan du troligen köpa trots att det är "onödigt", utifrån att det framöver underlättar din vardag. Och annat kan du vänta med.

• Anonym (Valentina)
    Anonya skrev 2025-07-17 02:28:37 följande:

BUDGET/SUMMERING

Wow, räknade nu ihop och ser att 2500 kr räcker mycket långt på Ikea! Allt är räknat med billigaste produkten om inte annat står.
    Hoppas jag räknat rätt! 

Totalpris för allt nedan endast 1520 el 1470 kr (beroende på vilket täcke)

Finns alltså gott om utrymme för att lägga till t.ex. bakutrustning, byta till bättre kvalitet, byta till färger, former och mönster i egen stil och att köpa helt andra saker. Även glödlampor och annat andra tipsat om.

Kök 672 kr innehållande:
    Tallrikar (stora, små och djupa alt skålar), nästbilligaste glasen, muggar, bestick 4 av varje sort
    Osthyvel, sax, redskap, knivset, skärbräda, nästbilligaste stekpannan, 2 kastruller/grytor, de billigaste, måttsats*, durkslag, vispskål
    Grytvante, 3 underlägg, 2 kökshanddukar
    Diskborste och 2 disktrasor
    * om den för 9 kr finns, annars 40 kr till

Sova 539 kr med billigaste varma täcket, 489 kr med nästbilligaste svala täcket. 
    Innehåller följande:
    Täcke, se ovan
    Kudde, nästbilligaste
    3 påslakanset, den billiga reavaran en av varje färg + nästbilligaste 
    3 underlakan
    2 örngott
    fleecefilt  

Badrum 146 kr
    4 handdukar för händer/ansikte
    3 badhanddukar, väldigt tunna och billiga 19 kr/st *,
    kasse för smutstvätt
    toaborste
    * hittade inte dem tidigare ikväll, hittade nu också tjockare 49 kr i rosa

Städning 163 kr
    2 dammtrasor
    högt sopborstset *
    avfallshink 19 (för sopor, städning eller vid illamående)

*129 kr/set (känns mycket, men billigaste annanstans 98) 

Stort lycka till imorgon! 
    Berätta gärna hur det gått.

Jag tycker att din lista ser väldigt bra ut, hoppas TS sett den. Det jag skulle lägga till, eftersom det finns plats i bugeten, vore:

- hängande korg till dusch för förvaring av schampoo, tvål etc.
    - beroende på vilken övrig förvaring som finns i badrummet, en hylla för badrummet, t.ex. Vesken, för förvaring av hudvårdsprodukter, extra handdukar, toalettpapper, hårtork eller vad man nu kan tänkas behöva.
    - liten papperskorg för badrummet
    - jag skulle bara använda en blå ikeakasse till smutstvätten

- ev. förvaringslåda till bestick för kökslådan om det inte finns
    - ev. skrivbordslampa, speciellt om ts ska börja studera eller sänglampa

- nån matlåda i glas ivalfri storlek för att ta med till skola/jobb eller för rester

- en eller två små växter med kruka för att få en hemkänsla

Jag skulle också säga att IKEA är ju bra på det sättet att man går igenom varje rum där "allt" finns. Så man ser ju lätt sånt man missat om man går igenom butiken
  • Anonym (Lilla m)
    Anonym (f) skrev 2025-07-15 20:39:31 följande:
    Till viss del rätt men TS har rätt till bistånd så TS kan lika gärna ha fått sin första utbetalning innan inflyttning eller kommer strax att få.
    Ja vadå så TS ska tex köpa för lite mat för att kunna köpa tex en servis på loppis?
  • Anonym (tipsa)

Tack så jättemycket för alla tips och alla lyckönskningar! Jag har skrivit av massor, haha.

Jag ska snart åka. Det är 30 grader varm så jag tänkte vara nyduschad med blött/fuktigt hår när jag kliver ut genom porten, och ha med mig en vattenflaska som varit i frysen inatt. Hoppas jag överlever 🌞

Jag återkommer i eftermiddag /kväll och talar om hur det gått. 

• Anonym (tipsa)
    Anonya skrev 2025-07-18 23:55:45 följande:

Hur har det gått för dig, TS?

Jo, det gick bra. Jag tror jag fick med mig allt. Jag gick upp ett par steg i pris för ett påslakansett, för jag kände på dem och fick rysningar av de billigaste.  OCh så hade jag tur när jag skulle plocka stekspade, för den bättre var på rea och det fanns EN kvar som jag plockade på mig.

Jag var helt slut efter, både på kvällen och igår, och så har jag pysslat lite här hemma, så jag tänkte inte på tråden förrän nu.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Valentina)
    Anonym (tipsa) skrev 2025-07-19 12:19:01 följande:
    Jo, det gick bra. Jag tror jag fick med mig allt. Jag gick upp ett par steg i pris för ett påslakansett, för jag kände på dem och fick rysningar av de billigaste.  OCh så hade jag tur när jag skulle plocka stekspade, för den bättre var på rea och det fanns EN kvar som jag plockade på mig.

Jag var helt slut efter, både på kvällen och igår, och så har jag pysslat lite här hemma, så jag tänkte inte på tråden förrän nu.
    Så roligt att det gick bra! Jag förstår också varför du gick upp i pris på påslakan. 

Hoppas lägenheten känns mer som din egen nu och att du känner dig som hemma. 
Svar på tråden IKEA-shoppa, tips tack