Anonya skrev 2025-07-17 02:28:37 följande:
BUDGET/SUMMERING
Wow, räknade nu ihop och ser att 2500 kr räcker mycket långt på Ikea! Allt är räknat med billigaste produkten om inte annat står.
Hoppas jag räknat rätt!
Totalpris för allt nedan endast 1520 el 1470 kr (beroende på vilket täcke)
Finns alltså gott om utrymme för att lägga till t.ex. bakutrustning, byta till bättre kvalitet, byta till färger, former och mönster i egen stil och att köpa helt andra saker. Även glödlampor och annat andra tipsat om.
Kök 672 kr innehållande:
Tallrikar (stora, små och djupa alt skålar), nästbilligaste glasen, muggar, bestick 4 av varje sort
Osthyvel, sax, redskap, knivset, skärbräda, nästbilligaste stekpannan, 2 kastruller/grytor, de billigaste, måttsats*, durkslag, vispskål
Grytvante, 3 underlägg, 2 kökshanddukar
Diskborste och 2 disktrasor
* om den för 9 kr finns, annars 40 kr till
Sova 539 kr med billigaste varma täcket, 489 kr med nästbilligaste svala täcket.
Innehåller följande:
Täcke, se ovan
Kudde, nästbilligaste
3 påslakanset, den billiga reavaran en av varje färg + nästbilligaste
3 underlakan
2 örngott
fleecefilt
Badrum 146 kr
4 handdukar för händer/ansikte
3 badhanddukar, väldigt tunna och billiga 19 kr/st *,
kasse för smutstvätt
toaborste
* hittade inte dem tidigare ikväll, hittade nu också tjockare 49 kr i rosa
Städning 163 kr
2 dammtrasor
högt sopborstset *
avfallshink 19 (för sopor, städning eller vid illamående)
*129 kr/set (känns mycket, men billigaste annanstans 98)
Stort lycka till imorgon!
Berätta gärna hur det gått.
Jag tycker att din lista ser väldigt bra ut, hoppas TS sett den. Det jag skulle lägga till, eftersom det finns plats i bugeten, vore:
- hängande korg till dusch för förvaring av schampoo, tvål etc.
- beroende på vilken övrig förvaring som finns i badrummet, en hylla för badrummet, t.ex. Vesken, för förvaring av hudvårdsprodukter, extra handdukar, toalettpapper, hårtork eller vad man nu kan tänkas behöva.
- liten papperskorg för badrummet
- jag skulle bara använda en blå ikeakasse till smutstvätten
- ev. förvaringslåda till bestick för kökslådan om det inte finns
- ev. skrivbordslampa, speciellt om ts ska börja studera eller sänglampa
- nån matlåda i glas ivalfri storlek för att ta med till skola/jobb eller för rester
- en eller två små växter med kruka för att få en hemkänsla
Jag skulle också säga att IKEA är ju bra på det sättet att man går igenom varje rum där "allt" finns. Så man ser ju lätt sånt man missat om man går igenom butiken