• Anonym (Vill inte göra abort)

Pappan till barnet tvingar mig till abort

Jag är så ledsen. Jag är 34 år och gravid och jag såg verkligen fram emot att bli mamma. Jag har haft en affär med en gift man (han har barn i sitt förhållande). Jag blev gravid och jag vill verkligen inte ha det gär barnet. Han säger att jag måste göra abort, att det inte finns något alternativ. 

Jag räknade aldrig med att han skulle finnas där på något sätt. Jag ville bara att han skulle acceptera mitt val. Men han ringer mig varje dag och gråter. Han säger att han kommer ta livet av sig om jag inte gör abort. Att jag förstör hans liv. Men grejen är den att han förstör mitt liv öila mycket om han tvingar mig till det här. Jag är 34 år oxj förmodligen är det här min sista chans att få barn. Jag har tidigare en abort bakom mig, ca 10 år tillbaka. Den aborten blev jag också tvingad till. Jag vill verkligen inte göra abort. 

• Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort
  • Anonym (f)
    Anonym (MSM) skrev 2025-07-24 16:56:00 följande:

Nej det är motsatsen till att vara manipulativ att man tydligt uttrycker sina känslor och mål så som mannen i fråga gör. 

Manipulativt hade varit att försöka lura eller med falsk information förmå TS att göra abort. 

Ringer och gråter varje dag men är inte manipulativ JOMENTJENA
  • Anonym (Varit med om samma)
    Jag har varit med om samma sak för ett antal år sedan. (Bortsett att det inte var en gift man, men han hade barn sedan innan medan jag inte hade några.) Trots att han varit fullt medveten om att det var ett oskyddat samlag och till och med sagt att han önskat barn med mig, var graviditeten mitt fel sen när det inte passade honom längre (vi hade bara en kortare relation/kontakt och han träffade en ny innan det visade sig att jag var gravid).

Fick dagligen ta emot meddelanden om hur hemsk jag var som ville behålla barnet, att jag måste förstå att det inte var ett alternativ, att jag förstört framtiden för honom och hans nya, förstört hans liv, att han skulle ta livet av sig, att det skulle vara mitt fel att barnen nu skulle förlora sin pappa osv osv - inte bara från honom utan också en anhörig till honom. Det var en fruktansvärd situation att vara i.

Jag kunde förstå att mannen hade panik över en situation han inte kunde kontrollera och att det kan leda till att man gör vad som helst, men det kändes väldigt orättvist att få det ansvaret lagt i knät att välja mellan att göra abort mot min vilja eller att vara orsaken till mannens död (om han nu verkligen menade att han skulle begå självmord, det kunde ju inte jag veta).

Jag kände kärlek för barnet (embryot/fostret om man så vill) på så sätt som vilken gravid kvinna som helst kan göra och ville verkligen inte ta bort det. Hade också gjort en abort flertalet år tidigare vilket jag inte ville göra igen. Men abort är superenkelt att göra fick jag höra av mannen och jag kunde ju inseminera mig direkt efter istället tyckte han.

För min del slutade det med abort - jag kämpade på ett par veckor men orkade till slut inte längre efter alla trakasserier. När jag blockade på telefon försökte de nå mig på andra sätt så jag fick inte vara ifred.

Jag mådde dåligt en lång tid efteråt - dels sorgen över att det inte blev något barn, dels hur orättvist behandlad jag känt mig. Som väl var träffade jag en man som jag senare kunde bilda familj med. I annat fall hade jag nog händelsen tyngt mig hela livet.

TS, som de flesta andra svarat här är det din kropp och du som bestämmer. Givetvis har både mannen och kvinnan ett ansvar vid oplanerad graviditet men det betyder inte att abort är standardlösningen. Abort beslutar kvinnan om. Ett fött barn är båda föräldrarnas ansvar. Vill inte mannen medverka och väljer bort sitt ansvar är det tyvärr så, men många kvinnor klarar det själva ändå. 

Hoppas allt blir bra för dig.
  • EpicF
    Anonym (MSM) skrev 2025-07-24 16:56:00 följande:

Nej det är motsatsen till att vara manipulativ att man tydligt uttrycker sina känslor och mål så som mannen i fråga gör. 

Manipulativt hade varit att försöka lura eller med falsk information förmå TS att göra abort. 

Och du tycker det är manipulativt att hota med självmord om ts inte för abort? 

Uttrycker sina känslor och mål? Nej, det han verkligen inte. Han manipulerar ts genom att hota med självmord. 
  • Anonym (MSM)

"Psykologisk manipulation avser vanligen antisociala beteenden[1] med målsättningen att förändra tankeprocesserna eller beteendet hos andra genom dolda eller bedrägliga metoder, för att runda den andra personens vilja och perspektiv utan att denne nödvändigtvis förstår vad som egentligen hänt förrän det är för sent"

Definitionen på manipulering är tydlig, den som manipulerar har som målsättning att få personen (TS i fråga) att agera för att få motparten att göra som man vill, utan att motparten förstår vad avsikten är och vad manipulatörens faktiska målsättning är, i detta fallet är det ju uppenbart vad mannen ifråga vill.

Att mannen säger att han ska ta livet av sig är förmodligen en helt normal reaktion på den ångest han lider av, han uttrycker alltså precis dom känslor han känner på ett öppet och transparent sätt. Jag är övertygad om att han nu känner att han allra helst skulle vilja dö! 

Så i detta fall kan det omöjligt vara manipulation.

Det skulle däremot kunna röra sig om en manipulation om mannen i fråga faktiskt vill att TS ska behålla barnet men arbetar med omvänd psykologi för att få TS att vilja behålla barnet  då han tror att hon kan moteiveras till det av ett hämndbegär, det skulle vara manipulation.

• molly50
    Anonym (MSM) skrev 2025-07-25 10:53:47 följande:

"Psykologisk manipulation avser vanligen antisociala beteenden[1] med målsättningen att förändra tankeprocesserna eller beteendet hos andra genom dolda eller bedrägliga metoder, för att runda den andra personens vilja och perspektiv utan att denne nödvändigtvis förstår vad som egentligen hänt förrän det är för sent"

Definitionen på manipulering är tydlig, den som manipulerar har som målsättning att få personen (TS i fråga) att agera för att få motparten att göra som man vill, utan att motparten förstår vad avsikten är och vad manipulatörens faktiska målsättning är, i detta fallet är det ju uppenbart vad mannen ifråga vill.

Att mannen säger att han ska ta livet av sig är förmodligen en helt normal reaktion på den ångest han lider av, han uttrycker alltså precis dom känslor han känner på ett öppet och transparent sätt. Jag är övertygad om att han nu känner att han allra helst skulle vilja dö! 

Det skulle däremot kunna röra sig om en manipulation om mannen i fråga faktiskt vill att TS ska behålla barnet men arbetar med omvänd psykologi för att få TS att vilja behålla barnet  då han tror att hon kan moteiveras till det av ett hämndbegär, det skulle vara manipulation.

Manipulation eller inte. Tycker du att det är ok att försöka spela på någon annans känslor för att få sin vilja fram? För det är exakt det han gör. Och det är precis lika illa.
    Han bär ett precis lika stort ansvar för det här som TS gör. Kanske t om större då han är gift och har barn.
    Han borde således ha tänkt efter innan han valde att ha oskyddat sex med någon annan än sin fru,
    Nu får han ta konsekvenserna av sina handlingar.
  • Anonym (m)

Vanligen betyder inte att det MÅSTE innehålla dolda avsikter eller bedrägeri för att det ska vara fråga om manipulation. Manipulera = bearbeta, påverka. Han gör detta för att försöka få TS att göra som han vill.
  • Anonym (Mmmm)

Att förändra tankeprocessen eller processen hos andra med bedrägliga metoder.

Bedrägliga metoder kan vara att hota med självmord om TS inte gör som han vill. 
    Då rundar hans hennes vilja och får sin vilja igenom. 

Du verkar inte förstå det du själv skrivit. 

"utan att denne nödvändigtvis förstår vad som egentligen hänt förrän det är för sent"

Detta betyder att TS visst kan förstå hans avsikt men hon behöver inte nödvändigtvis göra det. 

• Anonym (Ce)

Låt oss vara ärliga, vi vet inte om mannen manipulerar eller ej. Men det lutar åt manipulation, eftersom han ringer varje dag till TS. 

Han är troligtvis rädd för vad hans familj och fru ska säga och vill dessutom inte betala underhåll till barnet. 

TS skulle kunna välja att ta hand om barnet helt på egen hand. Så som det skulle ha blivit om hon hade inseminerats.

En ovillig pappa är inget att ha.Men det kan vara svårt för barnet att pappan valt bort kontakten, nånga säger det. Men man kan man ersätta en pappa med en annan pappafigur i barnets liv, det kan vara någon i TS släkt, en kompis eller någon man som TS träffar senare. 

Barnet ärver naturligtvis mannen. Dvs barnet får laglotten om mannen inte vill ge så mycket,  laglotten är hälften av den andel som barnet annars skulle få. Vid faderns dödsfall kommer det då fram att han har ett utomäktenskapligt barn. 

Det finns kvinnor som har inseminerats som sedan har vänskaps- och stöttningscirklar. Så att de får sällskap i sitt föräldraskap. Kanske att TS kan ansluta där.

Det klart insemination är också en möjlighet. Men då behöver TS visa att hon har stöttning i sitt liv med människor runt om som kan ställa upp. Tror inte man ger insemination i Sverige om man inte har det. Annars finns ju Danmark. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Vill inte göra abort) skrev 2025-07-20 20:14:35 följande:
    Pappan till barnet tvingar mig till abort

Jag är så ledsen. Jag är 34 år och gravid och jag såg verkligen fram emot att bli mamma. Jag har haft en affär med en gift man (han har barn i sitt förhållande). Jag blev gravid och jag vill verkligen inte ha det gär barnet. Han säger att jag måste göra abort, att det inte finns något alternativ. 

Jag räknade aldrig med att han skulle finnas där på något sätt. Jag ville bara att han skulle acceptera mitt val. Men han ringer mig varje dag och gråter. Han säger att han kommer ta livet av sig om jag inte gör abort. Att jag förstör hans liv. Men grejen är den att han förstör mitt liv öila mycket om han tvingar mig till det här. Jag är 34 år oxj förmodligen är det här min sista chans att få barn. Jag har tidigare en abort bakom mig, ca 10 år tillbaka. Den aborten blev jag också tvingad till. Jag vill verkligen inte göra abort. 

Har inte läst hela tråden, men det är ingen som tvingar dig att göra ett skit.

Du bestämmer. Han bestämde sig för att det var kul att släppa lös sina spermier i dig och då blev du gravid precis som vilken vanlig fertil tjej som helst. Ingen överraskning för honom således. 

Behåll barnet och uppfostra det själv. 

Och sluta svara när han ringer, för han verkar inte ha något vettigt att säga just nu. 
  • Anonym (Only you)

Man kan klara sig alldeles utmärkt utan pappa i mitt liv. En pappafigur är bara bra OM den är bra. Min pappa har gjort mer skada än nytta, medans min mamma är helt fantastisk. Hon har fullt mitt behov av förälder helt själv och jag tycker jag blivit en rätt underbar person 😁

Så, gör det du vill. Han har faktiskt ingen rätt här. Han valde att inte skydda sig när han var otrogen. Han har faktiskt sig själv att skylla. 

• Anonym (S)

Är du så svag människa att du låter sig "tvingas" till saker så ska du inte ha barn! Skärp dig!!!!!

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Pappan till barnet tvingar mig till abort