• Anonym (Slappt)

Varför äter ni McDonalds? Är det inte dags att förbjuda skiten?

Vi lever i en tid där vi vet exakt vad som förstör vår hälsa och vår miljö, och ändå låtsas vi som ingenting. Vi vet att snabbmat från kedjor som McDonald?s är en av de största bovarna bakom fetmaepidemin, den ökande psykiska ohälsan hos unga och en skenande klimatkris. Ändå står de där, öppna dygnet runt, med neonljus som lockar barnfamiljer in i en fälla av billiga kalorier, sockerchockar och mättat fett.

Det är dags att vi slutar låtsas att detta är ett "individuellt val". Vi förbjuder redan droger, rökning i offentliga miljöer och reklam för alkohol, just för att skydda folkhälsan. Varför ska McDonald?s få frikort att fortsätta skada människor och miljö för profitens skull?

Produktionen av deras kött kräver enorma mängder vatten och bidrar till skogsskövling och metanutsläpp. Deras engångsförpackningar, trots all ?grön? marknadsföring, hamnar fortfarande i våra parker, gator och hav. Och vad gäller djurhållningen? Den är så industrialiserad och avhumaniserad att vi knappt vågar titta.

McDonald?s symboliserar något större än bara hamburgare  de representerar ett globalt system där hälsa och miljö konsekvent offras för kortsiktig vinst. Ett förbud skulle inte bara skydda oss från en farlig produkt, utan också skicka en signal till hela industrin: era dagar som oansvariga miljardmaskiner är räknade.

Ja, det låter radikalt. Men radikala problem kräver radikala lösningar. Det är dags oc att stänga gyllene bågarna för gott.

Om vi vet att McDonald?s bidrar till fetma, miljöförstöring och djurplågeri ? är folk som ändå äter där bara lata, eller blundar de medvetet för att slippa ta ansvar?

• Svar på tråden Varför äter ni McDonalds? Är det inte dags att förbjuda skiten?
  • Core
    Anonym (Le) skrev 2025-08-16 10:36:51 följande:
    Jo man får yttra avvikande åsikter, ingen som stoppar dig.

Problemet är ju att media inte är så intresserade av t.ex.  de som blir arbetslösa under en lågkonjunktur, som det var efter finanskrisen 2008. Inget riktigt intresse idag heller, trots att vi har hög arbetslöshet.

Det leder till bitterhet på goda skäl och människor börjar fundera på orsakerna till de få jobben.

Samtidigt hade varit en del invandring från Irak kring 2009, pga kriget där, och  det var svårt att få in alla de på arbetsmarknaden. Fler utanförskapsområden blev det när nyanlända som fått uppehållstillstånd kunde bosätta sig var de ville i Sverige.

Dessutom hade priserna på bostäder börjat gå upp ordentligt (bostadsrätter och villor), men inga billiga hyresrätter byggdes. Många människor som inte kunde förverkliga livsmål. Människor, inte bara siffror!

Tidningarna är ofta liberala, Reinfelt var statsminister 2010 och ville gärna ha in billig arbetskraft. (De är ju fortfarande intresserade av stor en arbetskraftinvandring från länder utanför EU/EES, finns aktuella förslag på det). Det var regeringens politik. Tidningarna var på regeringens sida.

Socialdemokraterna låg lågt, hade många av sina väljare som var invandrare bl.a., och har en tradition av invandrarvänlighet. De var också oroade för att dela upp landet i "vi och dom" på Trumpvis. Brukar inte leda till harmonisk utveckling.

Så det är ingen som sitter och dikterar vad som får komma fram. Det är ett resultat av politiska krafter, tidningarnas politiska inriktning och att journalisterna inte intresserar sig för de människor som råkat i kläm, för det är inte de människorna de umgås med privat. 

Ingenstans har jag påstått att man inte FICK, ingenstans har jag sagt att någon dikterar vad man får säga, men om du hade provat att ta upp invandringen som ett problem på fikat på random arbetsplats 2011 hade du vetat vad jag pratar om. 

Du FICK säga att invandringen var ett problem, men du var en rasist i omgivningens ögon hur du än lade upp det.

Det är på en övergripande samhällsnivå vilka vindar som blåser, jag säger bara att vindarna som blåste då, och delvis vart underblåsta av media, resulterade i motreaktion.
    Sen vad orsaken var till de vindarna har mindre med saken att göra i det här sammanhanget, hela poängen är att förbud eller att tysta ned bara skapar omständigheter av ondo.

Nu har pendeln vänt igen i usa. Du får vara offentlig person och kritisera Trump, men du kan nästan räkna med att vissa krafter kommer försöka ta din karriär eller heder ifrån dig. Varför vissa låter sig vara tystade.

• Core
    klyban skrev 2025-08-16 10:46:53 följande:

Det enda du berättar är att staten inte alls har förbjudit något i USA och pga du varken kan peka på politiska beslut eller lagar av någon administration.

Tycker du inte det är intressant, sen får enskilda företag och personer ha yttrandefrihet som de själva vill och passar det, så sluta köp deras produkter eller lyssna på dom.

Och det mest komiska här, det är just att trumpen är den som har cancelerat en satans massa personer och för att ingen får säga något om trumpen som inte är glatt och vackert.

Missade ditt inlägg här, men beskrev just i ett annat inlägg hur Trump just nu får pendeln att vända igen. På exakt samma sätt som vissa av hans föregångare lägger han också saker i en tryckkokare, som till slut kommer slå upp i hans eget ansikte.
  • Core
    klyban skrev 2025-08-16 10:46:53 följande:

Det enda du berättar är att staten inte alls har förbjudit något i USA och pga du varken kan peka på politiska beslut eller lagar av någon administration.

Tycker du inte det är intressant, sen får enskilda företag och personer ha yttrandefrihet som de själva vill och passar det, så sluta köp deras produkter eller lyssna på dom.

Och det mest komiska här, det är just att trumpen är den som har cancelerat en satans massa personer och för att ingen får säga något om trumpen som inte är glatt och vackert.

Sen verkar du oerhört endimensionell i ditt tänkande. Jag pekar bara på en naturlag, det som tystas eller förbjuds växer.

USAs krig mot drogerna är ett annat exempel. Förklarandet av krig mot droger resulterade i längden i en enorm expansion av droganvändningen.

Tänk om man lagt den oändliga budgeten på drogutbildning av unga istället, det hade varit intressant att se skillnaden i resultatet. 
  • klyban
    Core skrev 2025-08-16 10:56:19 följande:
    Missade ditt inlägg här, men beskrev just i ett annat inlägg hur Trump just nu får pendeln att vända igen. På exakt samma sätt som vissa av hans föregångare lägger han också saker i en tryckkokare, som till slut kommer slå upp i hans eget ansikte.

Genom hot ändra sig är värt att tillägga, och där yttrandefriheten   sätts ur spel av trumpen.

Privatpersoner och företag får ta vilken inställning de vill och utan det bryter mot lagen.
    Och passar det inte dig, sluta köp deras produkter och sluta lyssna på individen.

Det är vad jag gör och jag försöker inte påverka någon annan att böja sig efter min vilja heller.

Core skrev 2025-08-16 11:01:06 följande:
    Sen verkar du oerhört endimensionell i ditt tänkande. Jag pekar bara på en naturlag, det som tystas eller förbjuds växer.

USAs krig mot drogerna är ett annat exempel. Förklarandet av krig mot droger resulterade i längden i en enorm expansion av droganvändningen.

Tänk om man lagt den oändliga budgeten på drogutbildning av unga istället, det hade varit intressant att se skillnaden i resultatet. 

Ingen som säger du måste följa någon eller att någon ska följa dig.

Och dina försök till kalla detta endimensionellt är en gåta.
    Och pga det vart flera lager jag tog samtidigt och olika saker, och det är ju den exakt motsatsen av endimensionellt.

Nummer ett, det finns inga politiska beslut eller lagar, mer än det som finns under yttrandefriheten.
    Det betyder att ditt påstående att staten förbjuder i USA är en direkt lögn.

Två, yttrandefrihet åtnjuter samtliga i USA(Och under vissa förordningar, om nu den halmgubben skulle komma.)
    Det betyder att de kan göra hur mycket reklam med transor och annat som de vill, ingen tvingar ju dig köpa produkten.
    Så var en riktig människa och berätta nej, det vill jag inte vara med om och därmed inte köpa produkten.
    Dock har inget av detta med federal politik och göra, och därmed saknar betydelse att påstå att trumpen kom till makten för staten förbjöd, för det var ju som vi kom fram till en lögn.

Kriget mot droger är sedan länge förlorat och kommer aldrig vinnas.
    Inga tullar i världen kommer heller stoppa fentanyl vars dos är som ett saltkorn i storlek.

Det är precis helt jävla omöjligt.
    Och kanske opidod-epidemin inte skulle haft Georg Bush, för kanske idag problemet inte hade varit lika massivt.
    DÅ Bush och DOJ hade ett åtal på bordet som stoppades mot perdue pharma och som är den som är ansvarig för denna hemska epidemi.

I Sverige lärde man sig i polisen att om man kom ut och informera om droger, så det enda som skedde var ett ökat intresse för droger.
    Så det låter ju rätt kontraproduktivt att göra det.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Core
    klyban skrev 2025-08-16 11:30:06 följande:

Genom hot ändra sig är värt att tillägga, och där yttrandefriheten   sätts ur spel av trumpen.

Privatpersoner och företag får ta vilken inställning de vill och utan det bryter mot lagen.
    Och passar det inte dig, sluta köp deras produkter och sluta lyssna på individen.

Det är vad jag gör och jag försöker inte påverka någon annan att böja sig efter min vilja heller.

Core skrev 2025-08-16 11:01:06 följande:

Ingen som säger du måste följa någon eller att någon ska följa dig.

Och dina försök till kalla detta endimensionellt är en gåta.
    Och pga det vart flera lager jag tog samtidigt och olika saker, och det är ju den exakt motsatsen av endimensionellt.

Nummer ett, det finns inga politiska beslut eller lagar, mer än det som finns under yttrandefriheten.
    Det betyder att ditt påstående att staten förbjuder i USA är en direkt lögn.

Två, yttrandefrihet åtnjuter samtliga i USA(Och under vissa förordningar, om nu den halmgubben skulle komma.)
    Det betyder att de kan göra hur mycket reklam med transor och annat som de vill, ingen tvingar ju dig köpa produkten.
    Så var en riktig människa och berätta nej, det vill jag inte vara med om och därmed inte köpa produkten.
    Dock har inget av detta med federal politik och göra, och därmed saknar betydelse att påstå att trumpen kom till makten för staten förbjöd, för det var ju som vi kom fram till en lögn.

Kriget mot droger är sedan länge förlorat och kommer aldrig vinnas.
    Inga tullar i världen kommer heller stoppa fentanyl vars dos är som ett saltkorn i storlek.

Det är precis helt jävla omöjligt.
    Och kanske opidod-epidemin inte skulle haft Georg Bush, för kanske idag problemet inte hade varit lika massivt.
    DÅ Bush och DOJ hade ett åtal på bordet som stoppades mot perdue pharma och som är den som är ansvarig för denna hemska epidemi.

I Sverige lärde man sig i polisen att om man kom ut och informera om droger, så det enda som skedde var ett ökat intresse för droger.
    Så det låter ju rätt kontraproduktivt att göra det.

Jag vet inte längre vad poängen är med att besvara dig. Du har hakat upp dig på att jag använde förbud som ord, men trots att jag är igen och återigen utvecklar vad jag menar utgår du ifrån att jag menar förbud som i lag.

Om inte du ser att Trump kom till makten genom en motreaktion vet jag inte vad du ser.

Jag kan exempelvis hävda att vänstern är en produkt av högern och att högern är en produkt av vänstern. I den skrivna historien kan du peka på gott om fakta som kan tyckas motsäga det. Ändå anar de flesta, på en intuitiv nivå, att sambandet är verkligt, som två sidor av samma mynt.

Vi utgår från så vitt skilda perspektiv att det inte är någon idé att ens försöka mötas.

Ang svensk narkotikapolitik kan du med fördel lyssna på p3 dystopia- det narkotikafria samhället. Där tar man upp hur Sverige historiskt har varit bland de mest konservativa i världen vad gäller droger, det enda landet i världen som har gripit människor endast pga mindre innehav eller drogpåverkan, och det i sin tur har närt explosionsartad användning. Kort sagt har Svensk narkotikapolitik blivit ett internationellt skräckexempel, och det är INTE för att vi har utbildat, tvärt om.

• Tow2Mater

Användande av som betydligt bättre alternativ kan tolkas som argumentativt (som motsats till neutralt tips) och kan för andra vara ett betydligt sämre alternativ vid resa. Alla har varken tid, ork, eller klädsel att ta en avvikare till en golfbanerestaurang. Det kan för en icke golfare dessutom känns olustigt och stressigt att dyka upp i en ovan miljö speciellt under resa där man kanske redan har andra stressmoment att handskas med.

Mentat skrev 2025-08-16 08:40:38 följande:

Fascinerande: I skrivande stund har alltså 3 personer ogillat mitt tips i inlägg #63. Finns det så inbitna die-hard-MacDonaldsfans att de inte kan tänka sig något annat eller hur förklarar man att tips om vägkrogar i Sverige kan vara stötande?

Mentat skrev 2025-08-15 13:11:53 följande:
    Om du reser med bil i Sverige föreslår jag ett i mitt tycke betydligt bättre alternativ: Sväng av vägen där det står skyltat till "Golfbana"! De har normalt sett restaurang, man behöver inte vara medlem i klubben för att besöka den och du får god mat i vacker miljö.
  • Anonym (Fore)
    Tow2Mater skrev 2025-08-16 12:36:28 följande:

Användande av som betydligt bättre alternativ kan tolkas som argumentativt (som motsats till neutralt tips) och kan för andra vara ett betydligt sämre alternativ vid resa. Alla har varken tid, ork, eller klädsel att ta en avvikare till en golfbanerestaurang. Det kan för en icke golfare dessutom känns olustigt och stressigt att dyka upp i en ovan miljö speciellt under resa där man kanske redan har andra stressmoment att handskas med.

Om du reser med bil i Sverige föreslår jag ett i mitt tycke betydligt bättre alternativ: Sväng av vägen där det står skyltat till "Golfbana"! De har normalt sett restaurang, man behöver inte vara medlem i klubben för att besöka den och du får god mat i vacker miljö.
    Du överdriver. Jag har besökt över 100 golfrestauranger i Sverige. Men skit i att åka dit. Normala människor kan ta åt sig ett tips utan att direkt beskriva varför de inte vill.
  • Anonym (Le)

Även icke-golfare kan äta lunch på sådana ställen. Man behöver inte ha golfkläder.

Om man provar en gång så är det inte ovan miljö nästa gång. 

Naturligtvis åker man inte långa omvägar föt att äta där. 
  • Mentat

Tack för ett försök till förklaring. Då kan jag förtydliga att "bättre" i min text syftar på matens kvalitet, i mitt tycke givetvis, och att det definitivt inte krävs någon särskild klädsel för att gå in på golfbanans restaurang. 

Folk kanske har fördomar om golfare? Då kan det vara dags att syna dem som just sådana.
  • Anonym (Le)

På själva golfbanan kanske de ofta har vissa kläder, men i deras restaurang är all O.K.. Fast man kanske skulle känna sig sig lite avvikande i  T-shirt av enklare slag, linne eller flop-flops. Bättre med fritidsskjorta för killar och T-shirt för damer.

• Anonym (Åt mcdonalds flera ggr i veckan)

Min mamma var modell och supersmal. Vi åt på mcdonalds flera ggr i veckan, men vi fick inte dricka läsk eller äta pommes. Utan det var vatten och burgare, ville vi ha mer än en burgare tog hon bort brödet från alla utom den första. Varken jag eller min storasyster är tjocka.

• klyban
    Core skrev 2025-08-16 12:13:14 följande:

Jag vet inte längre vad poängen är med att besvara dig. Du har hakat upp dig på att jag använde förbud som ord, men trots att jag är igen och återigen utvecklar vad jag menar utgår du ifrån att jag menar förbud som i lag.

Om inte du ser att Trump kom till makten genom en motreaktion vet jag inte vad du ser.

Jag kan exempelvis hävda att vänstern är en produkt av högern och att högern är en produkt av vänstern. I den skrivna historien kan du peka på gott om fakta som kan tyckas motsäga det. Ändå anar de flesta, på en intuitiv nivå, att sambandet är verkligt, som två sidor av samma mynt.

Vi utgår från så vitt skilda perspektiv att det inte är någon idé att ens försöka mötas.

Ang svensk narkotikapolitik kan du med fördel lyssna på p3 dystopia- det narkotikafria samhället. Där tar man upp hur Sverige historiskt har varit bland de mest konservativa i världen vad gäller droger, det enda landet i världen som har gripit människor endast pga mindre innehav eller drogpåverkan, och det i sin tur har närt explosionsartad användning. Kort sagt har Svensk narkotikapolitik blivit ett internationellt skräckexempel, och det är INTE för att vi har utbildat, tvärt om.

Det var du som sade att förbjuda av staten så kom trumpen.
    SAKLIGHETEN OCH FAKTA berättar att det EXISTERAR inga sådana förbud, och då i nivån av precis ingenting alls.

trumpen är blev den utnämnda sektledaren, det är därför hen blev president och pga sektmedlemmarna röstar R oavsett.

Är fascinerad i hur man ska tillskriva Demokraterna som de inte ens gör eller försöker göra.
    Vad är det om, för du verkar drivas av en agenda där saklighet och fakta inte får existera.

Du utgår ifrån ett perspektiv som inte ens är Demokraternas politik, det heter även att fabulera om man då försöker tillskriva detta till D.

Och att du säger saker som inte ens stämmer, varför gör du detta för?
    För det är väldigt mysko att du tillskriver D något som de inte ens driver eller producerat i politiken eller att ens en lag finns.
    Och det är du som skapar ett problem som inte ens finns i den federala poli8tiek och D.

USA är en värre katastrof med hästlängder, med det sagt så ja, den svenska narkotikapolitiken är misslyckad sedan länge, och inget parti ens vågar diskutera frågan eller utreda vad som kan vara bättre att göra än det som vi gör nu.

USA ligger på 100000 döda i överdoser nu, och tack vara Bush som inte satte ned foten tidigt.(Det gjorde man senare, men problemen bara ökar.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Le)
    Anonym (Åt mcdonalds flera ggr i veckan) skrev 2025-08-16 13:49:01 följande:

Min mamma var modell och supersmal. Vi åt på mcdonalds flera ggr i veckan, men vi fick inte dricka läsk eller äta pommes. Utan det var vatten och burgare, ville vi ha mer än en burgare tog hon bort brödet från alla utom den första. Varken jag eller min storasyster är tjocka.

Javisst, hjälper det om man vill hålla figuren! Sedan behöver man lite annat också för att hålla sig frisk i längden.
  • Anonym (Fred)
    Raggartjejen skrev 2025-08-15 13:16:59 följande:
    Jaså  du säger det?!
    Jag har alltid levt hyfsat vettigt = bra mat och motion.
    Ändå är jag sjukskriven för utbrändhet. 
    Var sjukskriven 100% 4 månader  (november  - februari), sedan 1 mars är jag sjukskriven 75% och jobbar 25%.

Då lever du inte vettigt.

Antagligen vilar du för lite och stressar för mycket i vardagen.

Lever man vettigt blir man inte utbränd. Det är omöjligt.
  • Mentat
    Anonym (Fred) skrev 2025-08-16 15:53:16 följande:

Då lever du inte vettigt.

Antagligen vilar du för lite och stressar för mycket i vardagen.

Lever man vettigt blir man inte utbränd. Det är omöjligt.
    Jag skall inte kapa tråden då det vore off topic men jag kan gärna förklara exakt varför du har oerhört mycket fel, bara skicka mig ett meddelande.
  • Tow2Mater
    Anonym (Fore) skrev 2025-08-16 12:49:22 följande:
    Du överdriver. Jag har besökt över 100 golfrestauranger i Sverige. Men skit i att åka dit. Normala människor kan ta åt sig ett tips utan att direkt beskriva varför de inte vill.
    Men nu undrades det ju över varför en del ger tummen ner till det sk tipset, och det var det jag addresserade, ät du där det passar dig.
  • Tow2Mater
    Anonym (Le) skrev 2025-08-16 12:54:16 följande:
    Även icke-golfare kan äta lunch på sådana ställen. Man behöver inte ha golfkläder.

Om man provar en gång så är det inte ovan miljö nästa gång. 

Naturligtvis åker man inte långa omvägar föt att äta där. 
    Med klädsel syftar jag dock inte på golfkläder, utan mer att man kanske inte vill dyka upp på sådana restauranger  i typ myskläder man tillbringat timmar i i bilar och kanske flyg innan det.
  • Anonym (Fred)
    Mentat skrev 2025-08-16 16:23:16 följande:
    Jag skall inte kapa tråden då det vore off topic men jag kan gärna förklara exakt varför du har oerhört mycket fel, bara skicka mig ett meddelande.
    Klart du har fel. Det är enkel logik att man inte lever vettigt om man blir utbränd. Tyvärr är många för stolta för att erkänna att de gör fel. Enklare att skylla på annat när de borde rannsaka sig själva.
  • Anonym (Le)
    Anonym (Fred) skrev 2025-08-16 16:38:59 följande:
    Klart du har fel. Det är enkel logik att man inte lever vettigt om man blir utbränd. Tyvärr är många för stolta för att erkänna att de gör fel. Enklare att skylla på annat när de borde rannsaka sig själva.
    Tänk så underbart det skulle vara om man kunde styra hela omvärlden med sina handlingar!

Människor i ens omgivning skulle bli friska, slapp sina fuktionsnedsättningar eller blev yngre och starkare!

Arbetsplatsen man var på förbättrades plötsligt kollosalt, eller det blev plötsligt lätt att få jobb fast man var över 60 år. 

De ekonomiska påfrestningarna på grund av pandemi eller lågkonjunktur skulle försvinna.

Sårbarhet på grund av en våldsam och kaotisk uppväxt skulle försvinna.

Barnen skulle plötsligt börja sova på natten.

Oron för släktingar i ett krigsdrabbat land skulle försvinna.

Tack så väldigt mycket för tipset att leva vettigt!
Svar på tråden Varför äter ni McDonalds? Är det inte dags att förbjuda skiten?